Additionally, paste this code immediately after the opening tag: australie en de wind - Forum Wereldfietser

australie en de wind

Hoi,
ik wil gaan fietsen van Perth naar Sydney, Iwe weet iets vover de heersende windrichting in januari/februari?
Want ik kan ook andersom fietsen, als d ewind dan meestal mee is.
robert

Hallo Robert,

"normaal" gesproken is de windrichting west-oost. Perth - Sydney is dus de richting.
Maar ik heb ook wel eens een maand in Perth zitten wachten (november), omdat er een uitzonderlijke wind waaide, oost-west.

Groeten,

Marco de Wit

In mijn winkel heb ik een boek van Universiteit van Trier. hierin staan alle weertabellen van pakweg tweeduizend plaatsen op de aardbol. Behalve overheersende windrichting staan hier ook minimum, maximum temperaturen (zowel gemiddeld als absoluut), gemiddelde, minimale en maximale neerslag (per maand en per 24 uur), dagen met zonneschijn, stralingssterkte, gemiddelde windsnelheid etc... Per maand gerangschikt

Zuid Australie (een stuk of 15 meetplaatsen): gemiddeld zuid-Oost, zuid-West. Er is wel een verschil tussen Esperance (Noord-Oost/Zuid-Oost) en Adelaide (Zuid-West). En dat geldt voor de andere plekken ook. maar het is dan ook een te grote afstand om zo maar een overheersende windrichting te noemen vermoed ik.

Leuk boek Eric!
Kan je misschien het ISBN nummer even bekend maken?
Weet iemand toevallig een site met deze gegevens?

Groeten, John.

Het boek heeft geen ISBN, ik heb het gekregen van een hoogleraar. Het boek is bij mijn weten dus niet te koop. Je zou het kunnen navragen bij de Universiteit van Trier.
Maar iedere klant mag hem gebruiken. Al is dat het enige moment waarbij aan mijn koffietafel geen koffie wordt geschonken en er geen verse negerzoenen worden uitgedeeld.
Bedankt voor jullie reacties, OP mijn vorige reis, had ik de wind constannt tegen, zlefs op de ligfiets kwam ik niet boven de 14 km per uur.
( Darwin . adelaide, melbourne. Ik had aal; een busticket gekocht, ern weer teruggeven, Ik moest en zou het per fiets doen!

Ik ga mijn route nog eens goed bekijken.

Ik heb niet de route gefietst die jij van plan bent, maar afgelopen zomer heb ik wel 2 maanden de weerberichten in de gaten gehouden. Daarbij is het mij opgevallen dat de hoge/lage druk gebieden voor het overgrote deel bij Perth binnenkomen en bij Sydney het land weer verlaten. Zij draaien over het algemeen tegen de klok in en bestrijken vaak alleen de onderste helft van het land. De wind blaast dus vaak van west naar oost in het zuiden. Voor de druk gebieden blast de wind naar het noorden en achter het drukgebied naar het zuiden. In het midden van het land, rond Alice Springs, blaast het dan vaak oost naar west.

Mijn advies voor iedereen die door Australie wil fietsen en rekening wil houden met de wind, fiets het land rond tegen de wijzers van de klok in.

Martin 8)
Hoi,
Bedankt voor alle tips, ik ga over 1,5 week weg, en ga toch van Sydney naar Perth, Van de drukke stad naar de rust,
Het was moeilijk een ticket te vinden.
Ik ben heel benieuwd of ik de juiste route heb gekozen , één voordeel van wind tegen is dat de vliegen weggewaaid worden ne niet om je kop zoemen.
Als ik terug ben, zal ik hier vertellen wat de beste route is, in deze periode.
Groeten , Robert

Volgens twee Australische sites is de windrichting voor de Nullarbor als volgt:

November tot April => Oost tot Zuid-Oost (Adelaide - Perth)
Mei tot Oktober => West tot Noord-West (Perth - Adelaide)

Lijkt me ook logisch dat de windrichting niet het ganse jaar door dezelfde is.

Hieronder de links:
http://www.dpi.wa.gov.au/cycling_nullar ... ochure.pdf

http://users.cobweb.com.au/~gloria/fact ... #Nullarbor

En nog een interessante link over alle voornaamste plaatsen op de Nullarbor:
http://www.nullarbornet.com.au/

Zelf ben ik van plan om over enkele jaren van Melbourne naar Perth te fietsen of andersom afhankelijk van de periode.