Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
Onze fietsvakanties gaan door Nederland en Europa.
Met tentje etc. trekken we er dan op uit. Zoveel mogelijk de druktes vermijdend.
We dragen geen fietshelm. Ook geen leren pak overigens :lol: (zou soms ook geen overbodige bescherming geven).

Wat is jullie mening over het al dan niet dragen van een fietshelm?

Dank en gr.
Wim
Redelijk overbodig product. Behalve als het erg warm is kan het prettig tegen de zon zijn (en koeler dan een pet). Heb er in USA mee gefietst en vond het daar minder irritant dan ik vooraf dacht.
het is fijn een helm te dragen als je valt.
zolang je vniet valt vind ik het een ongelofelijk onding.
heb mijn helm vooral voor wielrennen in een groep.

tijdens mijn reis door mongolie china en vietnam van 5 maanden heeft mijn helm ongeveer 4,5 maand achter op mijn fiets gezeten.

als je je prettiger volet met helm moet je hem dragen. als je je niet prettig voelt met helm dan zou ik hem niet dragen.
Bij racefietsen en MTB-en gaat de helm altijd op. Bij vakantiefietsen in de bergen alleen in de afdalingen of bij ruig onverhard fietsen.

Liz
Fietsliefhebber schreef:Onze fietsvakanties gaan door Nederland en Europa.
Met tentje etc. trekken we er dan op uit. Zoveel mogelijk de druktes vermijdend.
We dragen geen fietshelm. Ook geen leren pak overigens :lol: (zou soms ook geen overbodige bescherming geven).

Wat is jullie mening over het al dan niet dragen van een fietshelm?

Dank en gr.
Wim
gevaarlijk onderwerp.......

de bescherming die een helm biedt is beperkt, dus als je denkt dat je onkwetsbaar wordt moet je hem vooral niet opzetten.

Wat je van een helm mag verwachten: http://www.cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf
doubletravel schreef:en koeler dan een pet
Jaren heb ik dat gehoord en vorig jaar was het zo ver: ik een helm. Ik verheugde me op een heerlijk koele bries tijdens een warme klim. Na tien minuten toch maar weer de pet op.
Bij de afdalingen wel de helm opgezet natuurlijk, anders kun je hem beter beteen in de kliko gooien.
Leon
Hier is al eens een onderwerp over geweest...

klikkerdeklik!
m-gineering schreef:de bescherming die een helm biedt is beperkt, dus als je denkt dat je onkwetsbaar wordt moet je hem vooral niet opzetten.
Maar het kan geen kwaad toch?
Ik vond het ook maar niets in het begin, maar zette vaak mijn helm wel op bij afdalingen. Als je hem eenmaal op hebt, zet je hem niet meer af, dus ik rij nu altijd met helm. Koel als het warm is, warm als het koud is, droger als het nat is, man wat een voordelen!
En hij staat me ook nog goed... :wink:
Gr. Ali
sonali schreef:
m-gineering schreef:de bescherming die een helm biedt is beperkt, dus als je denkt dat je onkwetsbaar wordt moet je hem vooral niet opzetten.
Maar het kan geen kwaad toch?
Dat is helaas geen uitgemaakte zaak.
- het hoofd wordt groter, waardoor rotatieletsels worden bevorderd
- er zijn aanwijzingen dat je onbewust meer risico's neemt
- je lokt meer aggresiviteit uit, varierend van 'kun je niet bellen' geleuter tot strakker inhalende auto's
Fietsliefhebber schreef:Wat is jullie mening over het al dan niet dragen van een fietshelm?
Nog nooit gekocht; laat staan gedragen.
Dat ze het verplichten in wedstrijden vind ik logisch, maar voor recreatief fietsen vind ik het volslagen onzin. :wink:
nou, hier nog wat statistieken:
# 1 in 8 of the cyclists with reported injuries had a brain injury.
# Two-thirds of the deaths here are from traumatic brain injury.
# A very high percentage of cyclists' brain injuries can be prevented by a helmet, estimated at anywhere from 45 to 88 per cent.
No helmet can eliminate the risk of head injury entirely, but a helmet does dramatically reduce the risk of skull fracture when a cyclist's head hits an object or the road. It also reduces their chances of concussion and protects their head from cuts and scrapes.

Gegevens van het Bicycle Helmet Institute

En dit naar aanleiding van het invoeren van het verplicht dragen van een helm in Nieuw Zeeland:
Researchers in New Zealand have concluded that the law has reduced cyclist head injuries significantly. The large increase in helmet wearing associated with the passing of the compulsory helmet wearing law reduced head injuries by between 24 and 32% in non-motor vehicle crashes, and by 20% in motor vehicle crashes.

En tenslotte dit:
Evidence for the effectiveness of helmets has come from two other types of studies: case-control studies, in which the proportion of people wearing helmets among cyclists with head injuries is compared with that of cyclists without head injuries, and ecological studies examining changes in the rate of head injury over time among populations wearing helmets and those not wearing helmets.
The strongest evidence for the effectiveness of helmets comes from case-control studies; this design is one of the cornerstones of modern epidemiology. A systematic review of five case-control studies, published in the Cochrane Library, found that helmets reduced the risk by 63-88% for head, brain, and severe brain injury among cyclists of all ages.1 Four of the studies controlled for a series of important covariates.3–6 Helmets seemed equally effective in reducing injuries in crashes involving motor vehicles and in accidents associated with falls and other causes.
Despite this large body of evidence on the effectiveness of helmets in preventing head injuries in cyclists and their beneficial effects for populations of cyclists, critics, especially in the United Kingdom, continue to question the usefulness of helmets. Their criticisms fall into two main categories: “risk homeostasis” and lack of adjustment for other confounders. Hillman has argued that while helmets may offer some inherent protection to cyclists there is no overall benefit because cyclists who wear helmets ride in a less cautious manner so that their overall risk of injury is unchanged.11 This theory of risk homeostasis has been discussed for decades, but the evidence that it applies to helmet use and bicycling is non-existent.12 The other criticism is that case-control studies on helmets have not adequately controlled for all potential confounders, especially unmeasured factors such as differential risk taking behaviour in cases and controls. Adequate adjustment for differences between cases and controls is important for the validity of any case-control study. Four of the five studies in the Cochrane review controlled for potential differences between cases and controls, such as age and severity of the crash.3,4,5,6 Crash severity can be used as a proxy for the hypothesised effects of risk taking behaviour. The magnitude of the protective effect of helmets found by these studies (threefold to eightfold ) makes it clear that unmeasured confounders cannot explain the differences in the risk of injury between cyclists who wear helmets and those who do not.
Healthcare providers and public policy makers have a duty to promote the health of the public and to base their recommendations on evidence of effectiveness. The evidence that bicycle helmets prevent head injuries is as strong as that for any injury prevention programme. While many programmes have their critics, the weight of the evidence for the effectiveness of helmets is strong; the evidence for a lack of protection is weak, circumstantial, and largely based on rhetoric. Further delays in promoting the use of helmets will be measured in the number of lives ruined by the devastating consequences of preventable brain injury.
Van de studie: Helmets for preventing head and facial injuries in bicycling (Rivara FP, Thompson DC, Thompson RS, Cochrane Collaboration, Issue 4, 1999)

of deze pdf vanuit Singapore

en hier nog meer medische info, voor wie het nou nog niet wil geloven...

Meer kan ik er niet over zeggen... :|
Ik draag altijd een helm. (Woon-werk) De redenen die je hoort om die helm niet te dragen wegen niet op tegen de voordelen wanneer je wel een helm ophebt en je tegen het asfalt knalt. :D
Sinds ik gezien heb hoe iemand met haar hoofd op een stoeprand terechtkwam (helm gebroken, hoofd heel) ben ik eens te meer overtuigd.

Het onderscheid tussen wedstrijden en toertochten geeft geen pas, evenmin als druk of stil verkeer. Een ongeluk komt altijd onverwacht.

Van agressie van automobilisten heb ik nog nooit iets gemerkt.
sonali schreef:nou, hier nog wat statistieken:
# 1 in 8 of the cyclists with reported injuries had a brain injury.
# Two-thirds of the deaths here are from traumatic brain injury.
# A very high percentage of cyclists' brain injuries can be prevented by a helmet, estimated at anywhere from 45 to 88 per cent.
No helmet can eliminate the risk of head injury entirely, but a helmet does dramatically reduce the risk of skull fracture when a cyclist's head hits an object or the road. It also reduces their chances of concussion and protects their head from cuts and scrapes.

Gegevens van het Bicycle Helmet Institute
Die 88% komt uit Thomson Rivara & Thomson en is nooit meer geevenaard. Niet zo raar want zelfs de auteurs (medici moet je nooit statistiek laten bedrijven) hebben de conclusies terug moeten trekken. Als je goed naar de gegevens kijkt blijkt dat helmen net zo goed tegen beenletsels werken, wat komt ondat de auteurs twee verschillende groepen (arme zwarte jongetjes die tegen auto's botsen, en rijke blanke jongetjes met schrammetjes en een dikke verzekering) vergeleken.

Deze 88% is vooral handig om te kijken hoe eerlijk men het helmdebat wil voeren ;)
:lol:

Deja vue
De discussie laadt weer op!
En ik ben Voor de fietshelm!


http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=64436
Ik kom uit een land waar het verplicht is. Dus geen discussie: helm op en het voelt prima hoor. Geen gezeur over belemmeringen of wat dan ook. Het is bedoeld als bescherming en het doet dat zeer goed. En als je het gewent bent weet je niet dat je dat ding op je kop hebt.

Mensen vanuit Nederland (en Ali was precies hetzelfde in het begin) zijn niet verplicht om een hlm te dragen en vinden het dus een inbreuk op hun keuzevrijheid (dat heb ik zo vaak gehoord...) of ze voelen zich veilig op het fietspad of de gewone weg. Je hebt goede fietspaden en motoristen zijn de boosdoeners als er iets gebeurt. Het is een andere fietscultuur. Maar fiets je dan in andere landen met een heel andere kijk op het recht van een fietser en sorry hoor, je bent gewoon totaal gek als je niet zo'n kleine verandering maakt aan je uiterlijk.

Statistieken kunnen op allerlei manieren worden geinterpreteerd maar het is overtuigend van al die studies dat als je geen helm draagt, dat je een grotere kans hebt op hersenletsel. Het is ook logisch. Dat er rare omstandigheden zijn geweest waar die helm grotere problmen veroorzaakt lijkt me ook normaal. Maar ik denk niet dat ze al die 'belangrijke' wielrenners verplichten om een helm te dragen als er een grote kans is dat er iets erg gaat gebeuren met hun kop als ze vallen... En ik ben er van overtuigd dat als je regelmatig fiets, je tenminste een keer in je leven valt!

Sonya
al twee keer onderuit in Mexico...
Volgens mij is het heel simpel: Als in het lichaamsdeel dat middels je nek boven op je romp geplaatst is niets aanwezig is om te beschermen, zet je geen helm op. :shock:

Als je het idee hebt dat er iets dat op een walnoot lijkt, maar hopelijk iets groter is en een andere kleur heeft, in dat lichaamsdeel aanwezig is dat het waard is om (enige) bescherming te bieden, zet je wel een helm op. 8)

Zeker wanneer je kunt inschatten dat je risico loopt. Hoewel ik me realiseer dat dat "inschatten" lastig wordt voor de categorie die onder alinea één vallen.... :lol:
sonali schreef:je bent gewoon totaal gek als je niet zo'n kleine verandering maakt aan je uiterlijk.
Hoe denk jij erover om mensen boven de 70 ook binnenshuis te verplichten een helm te dragen en kinderen tot acht jaar 24 uur per dag? Het zou veel schelen in de letsels, want heel veel ongelukken gebeuren in en om het huis en bij kinderen en ouderen.
Leon
Leon schreef:
sonali schreef:je bent gewoon totaal gek als je niet zo'n kleine verandering maakt aan je uiterlijk.
Hoe denk jij erover om mensen boven de 70 ook binnenshuis te verplichten een helm te dragen en kinderen tot acht jaar 24 uur per dag? Het zou veel schelen in de letsels, want heel veel ongelukken gebeuren in en om het huis en bij kinderen en ouderen.
Leon
Goed idee Leon, we zijn gewoon totaal gek dat we dat nog niet geregeld hebben 8) :P
Dick, had het niet beter kunnen verwoorden.
Ali Afbeelding