Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chimano? ...of een...Chimano - Forum Wereldfietser

Chimano? ...of een...Chimano

Hoi,

Ik rij nu een MTB een Shimano Alivio set. Prima, niets op aan te merken.

Bijna zeker ga ik ook een Trek x600 aanschaffen met een Shimano Deore set (standaard).

Ik neem aan dat de door de fabrikant gekozen Shimano set de juiste is voor die bike waarop het is gemonteerd. Is dat ook zo? Is er een groot verschil als met er een andere set opzet? Kan men dit duidelijk merken?

Gevoelsmatig staat Shimano al garant voor kwaliteit. Is dat ook zo?

Shimano maakt tegenwoordig goedkope groepen die op zijn zachtst gezegd niet altijd even goed zijn. De kwaliteitsvolgorde van acceptabele MTB-groepen wat betreft slijtage, rolweerstand en schakelen zijn: Alivio, dan Deore, LX en vlak daarna XT (en evt. XTR, maar die zie je nooit op vakantiefietsen)
De groepen die daaronder zitten zijn voor een vakantiefiets minder geschikt.

Draai eens aan een asje van een Alivio groep en daarna aan een asje van een LX groep en je zult het verschil voelen.

De Deore group is prijs kwaliteit een goede groepset en inderdaad zoals Eric al vermeld gaat men bij Shimano de laatste jaren blijkbaar een ietsje andere richting uit. Blijkbaar moet tegenwoordig alles minder lang meegaan.

De Lx is ook mijn keuze voor mijn nieuwe fiets. Kost hier maar 3000 baht meer dan een Deore group. (65 euro)

Zou me omtrent die Deore dus geen zorgen maken. Volgens je uitleg bij de landen informatie over Aruba is deze groepset volgens mij goed.

Hoi Trapper,

Veel hangt af van je gewicht (met betrekking tot slijtage).
Een licht persoon zal met deore of misschien met alivio heel ver komen.
Vooral de naven hebben dan meer te lijden, maar ook de derrailleurs en trapas krijgen veel meer gewicht dus ook kracht te voorduren.
Zware personen zou ik toch net een kwaliteit hoger aanraden.

John.