Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is dit een nieuw fenomeen? - Forum Wereldfietser

is dit een nieuw fenomeen?

hallo beste fietsers,
ik ben toch eens erg benieuwd naar hetvolgende,
waar ik woon komen nogal eens geregeld fietsers gepakt en gezakt gepasseert, niks speciaal tot hier toe maar, ik spreek graag fietsers aan met de gekende vragen, naar waar, vanwaar enz.....
allerlei nationaliteiten zijn al "ondervraagd" echter verleden jaar en ook al dit jaar sprak ik met fietsers die me eigenlijk niet konden antwoorden op mijn vragen omdat ze zelfs niet precies wisten naar waar ze gingen, zomaar wat rondtrekken was het antwoord zelfs 2 keer ontmoette ik iemand die al jaren (eentje reeds 8 jaar en eentje 2 jaar) eigenlijk meer als landlopers rondreisde, zonder doel en niet zinnens zich ergens te vestigen, zelfs op mijn vraag waar ze woonden was het antwoord "nergens" hun uitleg was dat ze het "normale" leven beu waren en ervoor gekozen hadden een bestaan te verkiezen als nomade welliswaar met de fiets.....
bestaansmiddellen hadden ze omzeggens niet, geen inkomen geen geldreserves...


hoe moet ik dit nu interpreteren? zwervers, luiaards, of een nieuwe trend??

herkennen jullie dit of is dit niet aan de orde bij reguliere vakantiefietsers?
vandamme schreef:hoe moet ik dit nu interpreteren? zwervers, luiaards, of een nieuwe trend??
In Duitsland heb ik ze heel vaak gezien, zijn meestal zwervers met fiets die overnachten in schuilhutten enzo, niks geen nieuwe trent dus :wink:
EDIT: opgelost
koekeloe schreef:Ik zie wel enorm vaak Ortlieb tassen voorbij komen... het wordt een beetje een cliché... ja ik heb ze zelf ook maar je zou bijna STEREOTYPE gaan denken.
Doorbreek het cliché, koop Vaudé! 8) :D :D :D
Sh*t, is dit nu reclame of gewoon een rijmpje...??? :? :lol: :lol: :lol:
koekeloe schreef:Ik ambieer een paar jaartjes rondzwerven op die manier wel eigenlijk, maar Europa is veel te duur als je op campings moet gaan staan. Als ik op reis ga dan plan ik niets, ik maak meestal spontane beslissingen zonder te weten naar welke landen ik ga. Heerlijk! Niet aan "morgen" denken. Deze "vakanties" zijn me altijd beter bevallen dan geplande vakanties.

Lijkt me trouwens dat die zwervers (jarenlang zonder enig inkomen) niet op Rohloff naven rondfietsen en sjieke Ortlieb tassen hebben, of is dat een vooroordeel? Ben wel benieuwd waar deze jongens dan kamperen, want een camping en voedsel kost immers ook geld.

Ik zie wel enorm vaak Ortlieb tassen voorbij komen... het wordt een beetje een cliché... ja ik heb ze zelf ook maar je zou bijna STEREOTYPE gaan denken. Op een regenachtige fietsdag in Nijmegen heb ik 5 fietsen met felgekleurde Ortliebs geteld. Als ik mét Ortliebs voor- en achtertassen fiets dan vraag ik me af of mensen zouden denken "ach daar gaat weer zo'n vakantiefietser". Ik fiets daarom op dagtrips met de meest goedkope fietstassen die er te krijgen zijn :) (worden ook nooit gestolen)
hmmm vergis je daar niet in hoor, sommige zijn wel echt van die miserabele types maar andere daarentegen fietsen op dure fietsen , het merk kan vanalles zijn heb ik al gezien maar ook de ortlieb tassen zijn geliefd, vanwaar ze dan de centen daarvoor halen dat weet ik ook niet (een koppel dat ik sprak dat naar hun zelf zeggen niks bezat en rondtrekte reden beide met fietsen met de dure rolofnaven en magura remmen , merk fiets weet ik niet meer in ieder geval mij onbekent,en ja toevallig waren het duitsers , de andere "zwervers" die ik sprak waren nederlanders)
op mijn vraag waar ze woonden was hun antwoord "europa" want ze hadden geen huis of zelfs ook geen adres dus maw met niks in orde dus , en wanneer denk je dat de reis eindigd ,?? antwoord "tja nooit" hun "huis" hadden ze altijd bij zich....
en nee degene van dat soort die ik sprak kamperen ook niet op campings of iets dergelijks, wel al 2 keer in mijn tuin :D

ik weet niet precies wat ik er van moet denken maar in onze huidige samenleving zijn er toch mensen die lak hebben aan alle regeltjes en deze stap durven zeggen , en als ik nu heel eerlijk moet zijn , awel ik bewonder die mensen die dat kunnen en bewust willen....

maar moeten leven wat mijn miserabel gitaar spel op de straat opbrengd of moeten leven van de verkoop van foto's van mijn reizen hmmm ik zou me er niet goed bij voelen denk ik....zo een onzeker bestaan

oja , het zijn zeer zeker niet alleen jongens hoor, de dames zijn evengoed vertegenwoordigd, en ook de koppels...
misschien vindt "men" het gewoon leuk en interessant om net te doen alsof?

Zo van: kijk mij eens stoer naar nergens fietsen met zogenaamd niks...

die types heb je ook hoor.. ;)
vandamme schreef:
ik weet niet precies wat ik er van moet denken maar in onze huidige samenleving zijn er toch mensen die lak hebben aan alle regeltjes en deze stap durven zeggen , en als ik nu heel eerlijk moet zijn , awel ik bewonder die mensen die dat kunnen en bewust willen....
Ik heb er geen probleem dat er mensen zo willen leven.
Maar...... dan moet men ook niet verwachten dat de maatschapij hen helpt
wanneer men hulpbehoevend wordt.
eenzame schreef:
vandamme schreef:
ik weet niet precies wat ik er van moet denken maar in onze huidige samenleving zijn er toch mensen die lak hebben aan alle regeltjes en deze stap durven zeggen , en als ik nu heel eerlijk moet zijn , awel ik bewonder die mensen die dat kunnen en bewust willen....
Ik heb er geen probleem dat er mensen zo willen leven.
Maar...... dan moet men ook niet verwachten dat de maatschapij hen helpt
wanneer men hulpbehoevend wordt.

dat is idd een feit
vandamme schreef:
eenzame schreef:Ik heb er geen probleem dat er mensen zo willen leven.
Maar...... dan moet men ook niet verwachten dat de maatschapij hen helpt
wanneer men hulpbehoevend wordt.
dat is idd een feit
Tokkie geklets !! :wink:
...
Ik vind wel mooi als mensen nomadisch leven. het heeft ook met (durven) loslaten te maken. Er zijn ook nomadenplekken in Europa (zelfs in Nederland) en ik neem aan ook daarbuiten. Mensen leven heel goedkoop. Werken soms wat bij ter plekke bij. Het probleem is er wel als mensen ouder worden of ziek.
Volgens mij zijn ze er altijd al geweest. Lopend, fietsend, woonwagens.
koekeloe schreef:Die mensen die nu een zwervend bestaan leven en "buiten" wonen zijn tenminste geen kostenpost nu, vind ik beter dan de groep mensen die ook geen inkomen heeft maar wel via uitkeringen en subsidies in een huis wonen en thuis zitten. Die maatschappelijke kostenpost is veel groter.

M.a.w. fietsen met een tentje is socialer :)
Je eerdere tekst vond ik sterker :wink:
Boop schreef:Het probleem is er wel als mensen ouder worden of ziek.
Wat is het probleem dan ??
Michael W schreef:Boop schreef:
Het probleem is er wel als mensen ouder worden of ziek.


Wat is het probleem dan ??
Dat ze ouder worden, of ziek! :roll:
Lekker doorgaan zo jongens! :lol: :lol: :lol:
Dick Schuurman schreef:Dat ze ouder worden, of ziek! :roll:
Ja, echt een groot probleem 8) :P :wink:
Boop schreef:Ik vind wel mooi als mensen nomadisch leven. het heeft ook met (durven) loslaten te maken. Er zijn ook nomadenplekken in Europa (zelfs in Nederland) en ik neem aan ook daarbuiten. Mensen leven heel goedkoop. Werken soms wat bij ter plekke bij. Het probleem is er wel als mensen ouder worden of ziek.
Volgens mij zijn ze er altijd al geweest. Lopend, fietsend, woonwagens.
ergens begrijp ik het wel en sta er eigenlijk versteld van dat er zo weinig zijn , gelet op hoeveel mensen dat er alle moeite hebben om de eindjes elke maand weer aan elkaar te knopen, maar dat is toch ook wel iets waar ik me vragen bij stel....wat met het ouder worden, ziekte en zo....want van enkele die ik sprak weet ik zeer zeker dat er van enige verzekering geen sprake is...

volgens mij is het geen gewenst nomadisch leven maar een vlucht uit de realiteit

ik praat elk jaar met zoveel vakantiefietsers maar het viel me gewoon op dit fenomeen, verleden jaar enkele specialekes ontmoet en dit jaar ook al enkele hmmm, vandaar mijn vraagstelling - nieuwe trend?

ze zullen er altijd wel geweest zijn ,maar denk dat er meer en meer aan het komen zijn die voor deze levenswijze kiezen....
vandamme schreef: volgens mij is het geen gewenst nomadisch leven maar een vlucht uit de realiteit
welke realiteit bedoel je hier? Maatschappelijke normen en gewoonten zijn toch niet hetzelfde als realiteit?
kurk schreef:
vandamme schreef: volgens mij is het geen gewenst nomadisch leven maar een vlucht uit de realiteit
welke realiteit bedoel je hier? Maatschappelijke normen en gewoonten zijn toch niet hetzelfde als realiteit?

zal het dan anders formuleren, "ontsnappen uit de dagelijkse sleur" is misschien een betere bewoording voor het fenomeen
EDIT, moest weg sorrie
koekeloe schreef:Ik vind het wel interessant om te horen van die mensen wat hun beweegt om anders dan de maatschappelijke norm te leven,
Ik zou mijn fiets pakken, rondjes fietsen, op zoek naar dit fenomeen. Dit schreeuwt om een gedegen onderzoek! Wel deze mensen uitgebreid interviewen, de vragen toegespitst op wat hen beweegt. Daarna de uitkomst van dat onderzoek publiceren in "Kletspraat" !!! 8)

Wat een "non-issue" !!!