Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scottish Rail - Forum Wereldfietser

Scottish Rail

Recente ervaring met Scottish Rail:

Website en folders vermelden dat fietsvervoer op alle treinen mogelijk is, maar dat reserveren raadzaam is. Zo gezegd zo gedaan. Drie dagen voor de bewuste treinreis voor het traject Inverness-Glasgow een telefonische reservering proberen te maken. Resultaat: er is geen plek voor de fiets op de rechtstreekse trein. De hele dag niet. Wat dan wel? Een reis van Inverness via Aberdeen naar Glasgow. Een paar honderd km en een paar uur extra reistijd. Nou ja, dat moet dan maar. Kosten: slechts 18 pond p.p. Dus gereserveerd en met credit card betaald.

Komen we in Inverness, blijkt er op het oog best wel plek in de rechtstreekse trein te zijn. Maar ze willen volgens mij gewoon niet dat we in die drukke trein gaan. De vriendelijke mevrouw bij de balie zegt dat de rechtstreekse trein eigenlijk iets van 40 of 45 pond zou kosten, en de omweg via Aberdeen eigenlijk meer dan 70 pond. We hebben dus een bargain. We kiezen eieren voor ons geld, en gaan met 12 (!) deel-/reserveringskaartjes in de warme boemel naar Aberdeen.

Moraal van het verhaal: reserveer ruim van tevoren, en wees je bewust van grote prijsverschillen.

Oja, misschien is de lokale fietsbus een optie: die hebben we in Ullapool, Inverness en nog noordelijker zien rijden.
Hoi Willem,

Waar had je dat goedkope ticket besteld?
Leuk gehad verder? Niet teveel regen?
Heb je nog met gps gefietst? Ben erg benieuwd naar je verhaal en de eventuele tracks.
Blanche schreef:Hoi Willem,

Waar had je dat goedkope ticket besteld?
Leuk gehad verder? Niet teveel regen?
Heb je nog met gps gefietst? Ben erg benieuwd naar je verhaal en de eventuele tracks.
Het nummer van Telesales op http://www.scotrail.co.uk/travelinfo/cycle-info.html.
Oja, het is een stuk goedkoper om een vaste reis te boeken dan een flexibel ticket.
Bedankt Willem!

Het hoort wel niet helemaal thuis in dit draadje maar...
Hoe regelde jullie de overtochten met de boot bij de hybriden? Losse tickets? Er bestaan namelijk combinatietickets zoals de zogenaamde island rover tickets. Maar of die echt goedkoper zijn voor fietsers? http://www.calmac.co.uk/islandrover.html
Een combinatie met de boot en boot/trein is ook mogelijk.
Hebriden hebben we uiteindelijk niet gedaan.
Tickets voor andere veerverbindingen hebben we bij de boot zelf gekocht.
Blanche schreef:Hoi Willem,

Waar had je dat goedkope ticket besteld?
Leuk gehad verder? Niet teveel regen?
Heb je nog met gps gefietst? Ben erg benieuwd naar je verhaal en de eventuele tracks.
Voor het kopen van Engelse en Schotse treintickets zijn er een aantal websites die ook werken (bv. Nationalrail.co.uk, firstgreatwestern.co.uk). Je kan je tickets online kopen met credit card en later in Engeland ophalen, hetzij aan de balie (alleen de grotere stations en niet alle stations doen mee - Engeland is een nachtmerrie voor wat betreft treinen), hetzij in een automaat (waarbij je dezelfde credit card moet gebruiken als degene waarmee je het kaartje betaald hebt, anders werkt het niet). Ruim vantevoren reserveren is noodzakelijk, want het aantal goedkope tickets is zeer beperkt*. Reserveren van fietsen kan alleen telefonisch, of minimaal een dag van te voren op stations....

Meestal is er wel plek in de trein en kan je ook gokken of je zonder reservering mee kan. In kleine lokale treinen is dit nooit een probleem (bv. de yorkshire dales vanuit Leeds). Echter op langere trajecten zijn er vaak maar 2-4 plekken voor fietsers in de trein. Het verschilt per maatschappij, dus soms heb je geluk en kunnen er meer mee. Aangezien Engelsen niet zoveel fietsen als Nederlanders, is het mijn ervaring dat in +/- 75 % van de gevallen je fiets wel mee kan. Hetblijft altijd een risico dat het niet lukt natuurlijk.


* Het Engelse reserveringssysteem voor treinkaartjes is compleet ondoorgrondelijk. Het kan mogelijk zijn dat alle goedkope treinkaartjes voor bijv. het traject Sheffield-Bristol zijn uitverkocht, maar dat je nog steeds goedkoop uit kunt zijn door treinkaartjes Sheffield-Chesterfield, Chesterfield-Birmingham en Birmingham-Bristol te kopen. Leuk systeem, geprivatiseerde spoorwegen.....
pascoa schreef: Voor het kopen van Engelse en Schotse treintickets zijn er een aantal websites die ook werken (bv. Nationalrail.co.uk, firstgreatwestern.co.uk). Je kan je tickets online kopen met credit card en later in Engeland ophalen, hetzij aan de balie (alleen de grotere stations en niet alle stations doen mee - Engeland is een nachtmerrie voor wat betreft treinen), hetzij in een automaat (waarbij je dezelfde credit card moet gebruiken als degene waarmee je het kaartje betaald hebt, anders werkt het niet). Ruim vantevoren reserveren is noodzakelijk, want het aantal goedkope tickets is zeer beperkt*. Reserveren van fietsen kan alleen telefonisch, of minimaal een dag van te voren op stations....
Vorig jaar met de trein van Bristol (Temple Meads) naar Penzance gereisd. Vriend van me heeft met de creditcard (telefonisch of via internet dat weet ik niet meer) kaartjes voor 5 man + fiets gereserveerd. Er zijn in de IC treinen officieel maar plaats voor een paar fietsen, maar dat werd door de machinist en conducteur opgelost door de laatste fiets van onze groep en een andere fietster maar in de bagageruimte van de loc te zetten. Iedereen mee in een keer, dat was wel fijn vast omdat we een reservering hadden, dat hielp een heel eind.
pascoa schreef: Meestal is er wel plek in de trein en kan je ook gokken of je zonder reservering mee kan. In kleine lokale treinen is dit nooit een probleem (bv. de yorkshire dales vanuit Leeds).
Overigens zou ik er niet meteen op gokken vanuit Wick naar Inverness. Die treinen zitten ind e zomer vol met fietsers. Lokalo's (jaja) en LEJOG fietsers maken massaal gebruik van de x keer per dag 3 fietsen. Ik was er in de derde week van Augustus op woensdag en er was alleen nog plek in de vroege trein van donderdag of na het weekend....