Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden Koga Miyata Worldtraveller - Forum Wereldfietser

Banden Koga Miyata Worldtraveller

Hallo,

Alhoewel ik de diverese onderwerpen op het forum al geruime tijd volg
en veel info en wetenswaardigheden van diverse mensen heb op gedaan, ben ikzelf nieuw hier.
Ik ben nog niet zo heel lang een vakantiefietser, maar heb inmiddels
wel het virus te pakken.
Ik ben in het bezit van een Koga Worldtraveller en daar wil ik andere banden op plaatsen. Weet iemand wat de maximale breedtemaat is die ik kan monteren. 2.0 0f 2.25??
Ik heb al eens elders navraag gedaan, maar krijg tegenstrijdige reacties.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Schwalbe XR of Extreme.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Groet,
Gerco.
Wat zit er nu op, en hoeveel speling heb je nog? Wil je spatborden gebruiken, of niet?
Zelf kan ik deze maten niet uit eigen ervaring bij de XR vergelijken. Wel kan ik bij de Big Apple direct uit eigen ervaring de 50 mm en de 60 mm vergelijken. Ik vind de 50 mm fantastisch, maar de 60 mm zompig. Maar het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel je off road gaat. Is dat veel, dan kan het nauwelijks breed genoeg.
Wim
Ik heb de originele Continental banden na 3000 km (3 x een lekke band) omgewisseld voor de Schwalbe XR.
Nadeel: ze passen maar net onder de spatborden. Je zult enig creatief buig- duw- en trekwerk aan je spatborden moeten toepassen, of je spatborden verwijderen. Tevens lopen deze banden, gevoelsmatig, stroever (bij 4 bar).
Tot nu toe ongeveer 1800 km mee gefietst, maar ze zien eruit als nieuw.
O ja, nog geen lekke band gehad. :D


Groeten

Ger
In de hoop dat het je helpt: Ik heb op mijn Koga WT momenteel Schwalbe Big Apples van 50 millimeter liggen. Aanvankelijk had ik geen spatbord voor, maar nu wel. Ik zou niet durven zeggen of 60 millimeter ook past. Ik had het idee dat het achter allemaal maar net ging.

Edit: Ik kom op de Schwalbesite nog het volgende tegen bij het kopje: "Past de band in het frame van mijn fiets?"

http://www.schwalbe.de/nl/nl/technische ... chnikInfos

Wellicht dat dit je nog kan helpen.
Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties. Ik begrijp eruit dat de 26x2.00 goed moet gaan en de 26x2.25 wat krap wordt. Misschien ook nog wel door de flinke profilereing die op de Extreme en Xr zit. Voor de volledigheid aan info; Op dit moment zitten de Conti travelcontact van 1.75 erop. Ook is de fiets voorzien van spatborden en v-brakes...

Nogmaals bedankt... Ik ga nog eens meten en puzzelen..

Gerco.
Ik ben misschien een van de weinige mensen hier die mindere ervaring met de XR banden heeft ? Ik heb Continental City Contacts die ik in de winter tijdelijk vervangen hebben door veel dunnere Schwalbe Marathon XR's... jeetje, wat loopt dat ineens zwaar. Ik heb niet lang gewacht en de Continental City Contacts er weer opgelegd. Maar ik ben dan ook vnl. een asfalt fietser.

Op mijn oude MTB heb ik een keer gewone Marathons gehad, en dat loopt al een stuk lichter.
Er kan natuurlijk geen twijfel over bestaan dat die XR flink zwaar loopt. Je zet zo'n band er alleen op als het echt nodig is, dat wil zeggen op een reis over ruw terrein met weinig mogelijkheid om een nieuwe band te kopen. Het is vermoedelijk de veiligste band als je echt op je fiets bent aangewezen. Als het terrein ruw is maar je dichter bij de bewoonde wereld zit dan zou ik de Extreme overwegen, en als het gewoon west Europa is hoogstens de gewone Marathon.
Een 50 mm band past volgens mij op zowat elke 26 inch fiets: ik heb er nooit een gezien waar dat niet zo was, al zullen ze vast bestaan (kleine framematen). 50 mm (in werkelijheid meestal zo'n 45 mm) is ook ongeveer het maximum met 65 mm brede spatborden (en bredere spatborden zijn er geloof ik niet). Als je bredere banden monteert komen de stangetjes af en toe tegen je band, en dat is zeker als je wat noppen aan de zijkant hebt gevaarlijk. Ook kom je in de problemen met de kabel van v brakes.
Dus als je breder dan 50 mm wilt kun je denk ik geen echte spatborden gebruiken. Anderzijds hebben die ook niet zo heel veel nut bij echt off road werk. Wat er bij jou gaat passen kan ik je niet vertellen, helaas. Ieder frame is dan toch weer anders, en Koga heeft lange tijd weinig gezien in brede banden.
Wim
Ondertussen heb ik nu 1000km met mijn Etreme's gereden en naar volle tevredenheid. (Nat en Droog - Verhard en Onverhard - 15% omhoog en omlaag - met bagage)

Tegenover mij Supreme's voel ik niet veel extra weerstand, dit werd bevestigd door enkele XR rijders die een rondje op mijn fiets reden. Het is een band met goede grip op verschillende ondergronden. Nadeel is het trillen bij lage snelheden (zoals klimmen), je voelt en hoort de band dan vervormen op de weg. Het zelfde hoor je bij het remmen in een afdaling, het klinkt alsof de band zich vastzuigt aan de weg. En daarbij blijft hij toch goed lopen ! Bij normale snelheden, 20-25 km/h is er een zacht bandengeruis en heb ik zeker niet het idee dat hij mij extra energie kost.

Tegenover de XR zal hij zijn duurzaamheid nog moeten gaan bewijzen, maar ik blijf voorlopig op de Extreme rijden (eigenlijk is alleen de prijs Extreme) Volgende trip wordt Wenen-Praag met de club.

Wouter
Hoi,

We zitten nu in Iran, met koga worldtravellers, en hebben in onze 5000km al wel wat problemen gehad, maar met onze 3 fietsen hebben we maar 1 lekke band gehad. We hebben zelf voor Schwalbe marathon XR gekozen. Boven de 25-30 ga je merken dat je geen racebandjes hebt, maar onder die snelheid lopen ze wat mij betreft prima. slijtagewijs houden ze het ook prima vol.

wij hebben geloof ik de 42(uit mijn hoofd) of de 47 dat weet ik niet meer zeker.