Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Griekenland naar Turkije alleen autosnelweg? - Forum Wereldfietser

Van Griekenland naar Turkije alleen autosnelweg?

Hallo,

Op mijn griekse kaart van Thrace (schaal 1:250.000) zie ik in het zuiden van Thrace geen alternatief voor de laatste paar km E90 (autosnelweg) naar de grens met Turkije. De Turkse kant is volgens de kaart geen snelweg, maar dan moet je er wel kunnen komen!
Alternatief is eventueel de grensovergang bij Edirne, maar ik volg de kust en Edirne ligt meer dan 100 km landinwaarts...

Weet iemand of er echt alleen maar een snelweg ligt of is mijn kaart onvolledig?

Jan
Kijk eens op google maps (luchtfoto), volgens mij ligt er een parallelweg naast de autosnelweg:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 6&t=k&z=18
Zo simpel, dat had ik zelf kunnen bedenken :D

Dank voor de tip!
Er mag dan al een weg naast de snelweg lopen, heel aantrekkelijk lijkt mij die niet... In 1993 (google maps bestond toen nog niet :wink: ) heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik toch langs Edirne (= Adrianopolis) gefietst. Ik heb het mij niet beklaagd : een verkenning van een weinig toeristische streek met toch heel aangename dorpjes onderweg. Thracië is wel Griekenland maar is altijd (ook in de Oudheid...) al een buitenbeentje geweest. En daar komt nog de ietwat bevreemdende oosterse islamitische toets bij (minaretten in het straatbeeld). Een Griek zal vinden dat bij hen Europa begint, ik vind eerder dat bij hen Europa stopt 8) .

Edirne, net over de grens, heeft een schitterende moskee ! Vaut le voyage, zou de groene Michelin zeggen, en dus zeker de omweg waard.

Je moet wel eens checken hoe het nu zit met de grensovergangen tussen beide landen. In '93 was die van Edirne alleen in de voormiddag (tot 13u) open !
De parallelweg bestaat inderdaad (info 2006). Als je vanuit Alexandroupoli de weg naar Feres volgt, kun je het hele stuk zonder snelweg fietsen.
Als je in de buurt van de snelweg komt, gewoon de grote borden naar de grens niet volgen :).

Ons leek het toen alsof de weg doodliep, maar later bij de grens bleek de weg wel gewoon door te lopen. Let wel op voor de honden, toen wij er fietsten liepen er een paar heel vervelende exemplaren rond!

Overigens zou je het laatste stuk ook wel gewoon via de snelweg kunnen doen. Toen wij er waren kon je er een kanon afschieten:
Afbeelding

De weg Turkije in is inderdaad geen snelweg, maar wel een drukke weg. Op sommige stukken is er maar weinig vluchtstrook. In Kesan zijn hotels, bij sommige tankstations onderweg kun je kamperen.

Zie ook onze website voor meer info!

Succes!
Als je richting Istanbul gaat, kan ik weg D100 in Turkye heel erg afraden... je word er letterlijk van de weg gereden.
Nog even een draadje netjes afhechten:

Volg vanuit Griekenland de parallelweg aan de noordkant van de snelweg en je komt bij de grenspost (De parallelweg aan de zuidkant eindigt in een weiland...)

De Turkse kant van de grens is een 4-baansweg met vluchtstroken. Hier mag echter gefietst worden.
Het was er begin juni niet druk, en gezien het feit dat auto's slechts druppelsgewijs over de grens worden doorgelaten zal het er ook wel nooit druk worden.

Jan