Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Logboek onderhoud fiets - Forum Wereldfietser

Logboek onderhoud fiets

Ik hou sinds een jaar een logboek bij voor het onderhoud van mijn fiets en heb gemerkt dat dat eigenlijk wel heel erg handig is. Zo kun je bv zien hoelang onderdelen mee gaan.

Bij mij is het "logboek" overigens een eenvoudig spreadsheetje in Excell waarin ik datum, kilometerstand en reparatie of onderhoud registreer.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Of wat voor ervaring anderen ermee hebben. Houden jullie een logboek bij en wat noteren jullie zoal?

Thx
ik houd een logboekje bij over mijzelf qua training/wedstrijden/ervaren mate van inspanning... Mijn duurzaamheid vind ik belangrijker dan van mijn fiets.... 8)

Maar een prima idee als je veel van jouw materiaal eist en graag terugkijkt hoe het zich gehouden heeft!

PS: oja, klein detail.. naast het fietsen loop ik vooral hard.... :lol:
Ik doe dit ook al een tijdje, maar ik geef het niet graag toe omdat het mijn nerd-factor nog verder opdrijft :oops: :wink: Ik ben nu eenmaal een cijfertjesmaniak (en ja hoor, ik beken, ik heb ook een VDO MC1.0 op mijn stuur staan).

Waar ik het meest versteld van sta is dat de levensduur van identieke onderdelen sterk kan variëren (hoewel ik altijd hetzelfde baantje naar het werk fiets en per onderdeel doorheen alle seizoenen fiets).
Zo ging mijn eerste Conti sportcontact achterband 7000km mee, de tweede 8000 en de derde ligt er nu al 11000km op en kan wellicht nog een (beperkt) tijdje mee.
Een zelfde verhaal voor mijn ketting: de eerste was na 10.000km uitgerekt (maar ik heb ze dan nog een 7000km laten liggen :oops: zodat de tandwieltjes ook aan vernieuwing/omdraaiing toe waren). De tweede ketting ligt er nu 9000 km op maar ziet er nog steeds heel goed uit.
Ik noteer ook mijn lekke banden. Mijn eerste kreeg ik na 17.000km. In de volgende 6000km kreeg ik er maar liefst vijf. Nu is het alweer bijna 4000km geleden. Houen zo!
Peter Rodenburg schreef:Bij mij is het "logboek" overigens een eenvoudig spreadsheetje in Excell waarin ik datum, kilometerstand en reparatie of onderhoud registreer.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen.
Yep, precies zo.
Van 1996 tot ca. 2006 heb ik ook heb veel geschreven op de usenetgroep nl.fiets. Die stukken kun je nog steeds via google terugvinden, als je wat rake zoekwoorden weet.
Het terugzoeken op dit forum is helaas wat vaag.
Leon