Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Evaluatie Wereldfietser WIKI - Forum Wereldfietser

Evaluatie Wereldfietser WIKI

Is de nieuwe opzet van de landeninformatie al geevalueerd? Ik maakte er vroeger best veel gebruik van, een mooie eerste indruk van een land. Ik zag ook dat er erg veel mensen via de landeninformatie topics weer onze site bezochten.

Met de nieuwe opzet merk ik eigenlijk dat ik zelf bijna nooit meer de landeninformatie gebruik. Ik heb het idee dat het minder up-to-date is en er VEEL minder aanvullingen binnenkomen. Ik vind het zelf aanmerkelijk minder overzichtelijk en erg jammer dat het niet gewoon in de stijl is van de wereldfietser site. Ik merk dat er op onze site in ieder geval veel minder mensen binnenkomen dan . Ik begrijp dat er in deze opzet ook veel voordelen zijn, maar ik vraag me af of het zo de landeninformatie niet langzaam doodbloed!

Ik zie ook dat de vakantie WIKI een soort alternatief probeert te zijn van de wereldfietser site. Er is ook een forum aanwezig etc. Ik zie daar zelf geen voordeel van en ben eigenlijk heel benieuwd of het een succes is. Werkt het? Wordt het goed bezocht? Zijn de gebruikers tevreden met het systeem?
Ik heb eigenlijk ook nog nooit gekeken op WIKI. Landeninformatie gebruikte ik wel eens sporadisch. Belangrijkste informatiebron bij mij is nog altijd rechtstreeks contact met andere wereldfietsers tijdens beurzen, wereldfietstrips etc.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Wat ik echt mis is de "links" pagina. als ik bij iemand op zijn fiets site wilde kijken ging dat makkelijk. Nu vind ik het maar niks

mario
mario schreef:Wat ik echt mis is de "links" pagina. als ik bij iemand op zijn fiets site wilde kijken ging dat makkelijk. Nu vind ik het maar niks

mario
Dat geldt ook voor het verdwijnen van de "www"-knop bij de berichten in dit forum. Elke verandering is nog geen verbetering. Integendeel.

Gerd
Ik moet zeggen, op de landeninfo in dit forum keek ik ook een stuk regelmatiger dan op de WIKI pagina.

Heel soms, heb ook wel een kleine aanvulling gedaan, maar ik vind nog steeds de landeninfo in dit forum vele malen overzichtelijker!
GerdC schreef:
mario schreef:Wat ik echt mis is de "links" pagina. als ik bij iemand op zijn fiets site wilde kijken ging dat makkelijk. Nu vind ik het maar niks

mario
Dat geldt ook voor het verdwijnen van de "www"-knop bij de berichten in dit forum. Elke verandering is nog geen verbetering. Integendeel.

Gerd

Wat is het nut eigenlijk van het weghalen van de "www"-knop?

Waarom is daartoe besloten?

Wat winnen we daarmee?
:?
Ik weet dat een hoop mensen eraan gewerkt hebben en ik wil niemands werk naar beneden halen maar.....ook ik vond de oude landen info overzichtelijker. De nieuwe lay out is wat mij betreft minder.

Ik vul wel nog regelmatig zelf aan.
Zo te zien staat de Landeninfo nu wat naar beneden in de lijst op de Hoofdpagina. Als je daarop klikt kom je wel direct op hetzelfde overzicht als bij de vorige Landeninfo. Het kost nog steeds net zo veel kliks om bij Peru te komen, dus in de navigatie is niets veranderd.
Het uiterlijk wel, en dat kan én zal verwarring opleveren. Er staat wel 2x De Wereldfietser vermeld op de hoofdpagina, maar de kleurstelling doet niet aan De Wereldfietser denken. Wat dat betreft lijken we wel op Microsoft als het om "branding" van de website gaat.

De rest van de Wiki lijkt me juist prima. Het is goed te gebruiken om naar te verwijzen bij veel terugkerende vragen.
Ik zie bijv. ook dat de Kleding-bijdrage in de Wiki goed gelezen is tot op heden. Het Ultralight-verhaal dan weer minder.
Veel andere bijdrages lijken info welke niet recent is aangeleverd. Als dat nu ook wordt geüpdate, dan zijn we helemaal actueel.
Hint: http://www.bright.nl/26-kiss-keep-it-simple-stupid
Telling: op http://wiki.devakantiefietser.be/index. ... informatie zie ik 50 dingen waar ik op kan klikken, waarvan 5 relevant.
Geen idee waar het kaartje voor dient.
Leon
Natuurlijk zie ik ook dat er erg veel tijd aan besteed is. Maar ik heb het idee dat de WIKI amper gebruikt wordt.

Als ik zelf op de wereldfietser site komt, kijk ik altijd even naar de nieuwe berichten in het forum. Vaak kwam daar dan ook een landeninformatie-berichtje langs wat ik vaak dan toch even inkeek. Veel mensen deden dat want als er éen geupdate werd zag je dat er direct weer veel views waren. Met de huidige opzet zijn de wikiupdates geen onderdeel meer van de wereldfietser. Het staat er los van en ik denk dat het voor de meeste mensen een hobbel is om te gebruiken.

Ook moet ik zeggen dat ik de interface niet geweldig vind. Het menu aan de linkerkant is wel erg uitgebreid en complex. Ook vind ik het jammer dat hiet niet direct duidelijk is dat het gaat om de landeninformatie. Ik heb echt even goed moeten kijken waar al die informatie naar toe is verdwenen. Eerst links in het menu op landeninfo -> dan continent -> dan het land zoeken. Ik heb het idee dat het vroeger toch gewoon makkelijker was omdat de landeninformatie topics gewoon tussen alle andere info stond.

Ik zelf zou het toejuichen als de oude opzet weer terug zou komen. Ik begrijp dat de landeninformatie veel tijd en inzet vergt van de mensen die het bijhouden, maar ik denk dat het uiteindelijk veel beter werkt. (ik zou me daar best mee bezig willen houden)

Offtopic: Ik zou de terugkeer van de linkpagina ook erg fijn vinden, altijd heerlijk om door al die mooie site's heen te zoeken!
Leon schreef:Hint: http://www.bright.nl/26-kiss-keep-it-simple-stupid
Telling: op http://wiki.devakantiefietser.be/index. ... informatie zie ik 50 dingen waar ik op kan klikken, waarvan 5 relevant.
Geen idee waar het kaartje voor dient.
Leon
Kernachtig mijn mening verwoord, waarvoor dank! :D
Een van de redenen dat de Landeninformatie is verhuisd naar de Wiki is dat het forum een oneigenlijk medium is om een databestand van deze vorm in aan te leggen. Het beheer ervan is in de wiki beter te organiseren dan in een forum. Dat er nog van alles aan te verbeteren valt ben ik het mee eens maar ik moet zeggen dat ik er vrij makkelijk doorheen kan navigeren. De layout is duidelijk anders dan de WF-site maar het is nu feitelijk publiek domein geworden en geen exclusief onderdeel van de WF-site meer. Het kaartje is te gebruiken door er eventueel op in te zoomen en op de rode ballonnetjes te klikken. Het voegt niets toe aan de links die onder het kaartje staan maar het werkt wel.

Een eerste opzet van een lijst met links is hier in de wiki te vinden.
Ik snap dat alle info er wel is, maar ik denk niet dat hij met deze opzet gebruikt gaat worden!
JanWillem schreef:Ik snap dat alle info er wel is, maar ik denk niet dat hij met deze opzet gebruikt gaat worden!
Jij misschien niet maar het zou ook kunnen dat na een aanloop- en gewenningsfase de wiki veel meer gebruikt zal worden dan de oude landeninformatie.
Soms is het gewoon beter om toe te geven dat iets niet werkt...
Vincent Schol schreef:Een eerste opzet van een lijst met links is hier in de wiki te vinden.
De link naar deze links staat nu links in het menu van de hoofdpagina.

Schroom niet om links aan deze pagina toe te voegen. Dankzij de wiki-opzet kan dat heel eenvoudig.
Een verschil tussen de fietswiki en Wikipedia is dat de laatste zich voornamelijk richt op inhoud en externe links weert. Daar is ook een groot deel van het succes van Wikipedia aan te danken.
Leon
Eh even denken wat ook alweer het doel van deze verandering van landeninformatie naar fietsvakantiewiki is? Is dat niet om meer fietsers die een wereldreis willen maken per fiets informatie te geven?

Ik snap het nog allemaal niet zo goed. De landeninformatie was onderdeel van de Wereldfietser. En als je daar op zoek ging naar een bepaald land wist je dat er wereldfietsers (met al hun kennis en ervaring) erachter zaten. Nu is dat persoonlijk ineens weg en lijkt het alsof er een soort encyclopedie moet ontstaan. Tja. Ik zou het wereldfietserwiki willen noemen.

Wel links, geen commercialiteit. Wat lees ik nu bij IJsland (dat als voorbeeldpagina wordt gebruikt). Fietsvakantiewinkel en Vlieg en Fiets (commerciele organisaties) wordt meerdere keren genoemd. Zelfs bij de reisgidsen staat Vlieg en Fiets! Dat vind ik nu commercieel.

Vreemd is dat er een combi is gemaakt tussen meningen en feiten. Bij restaurants staat dat het heel erg duur is om uit eten te gaan en dat de Bonus de goedkoopste is. De bezoeker van WIKI heeft hierdoor totaal geen idee wat het kost. Beter is het om de prijzen weer te geven van bijvoorbeeld een hamburger bij McDonalds of een vismaaltijd bij een pub aan de Laugavegur, een cola of bier in een cafe etc. Het laatste. Hoe houd ik het budgetvriendelijk op IJsland hoort ook niet in zo'n WIKI thuis? De vraag is zo gesteld alsof een goedkope vakantie op IJsland niet mogelijk is en het is dus een vooroordeel? Zet er alleen objectieve informatie over. Bijvoorbeeld vergelijk gewoon de prijzen van een overnachtingsmogelijkheden. Kamperen in het wild: gratis. Camping tussen de 5 en 7 euro. Hotels (vraag om korting als je een slaapzak bij je hebt). Zoiets.

Verder lijkt me in de fietsvakantiewiki dat je niet alle dingen van het land erbij hoeft te zetten (zoals wisselkoers, taal etc). Daar zijn andere bronnen voor. Het moet toch alleen gaan om de informatie die voor fietsers van belang is? Wat zijn de voorwaarden om een fiets mee te nemen bij de maatschappijen die op IJsland vliegen? Om maar een voorbeeld te noemen.

Zie deze opmerkingen maar als opbouwende kritiek.

Rutger
Rutger schreef:Nu is dat persoonlijk ineens weg en lijkt het alsof er een soort encyclopedie moet ontstaan.
Om eventuele misverstanden uit de wereld te helpen: We willen juist de persoonlijke stijl van de oude landeninformatie behouden, en streven niet naar een soort encyclopedie.

We gebruiken de wiki-technologie omdat het voor gebruikers eenvoudiger is om informatie toe te voegen, niet omdat we een soort wereldfiets-wikipedia willen aanbieden.

Persoonlijke ervaringen zijn dus juist van harte welkom, inclusief links naar persoonlijke pagina's of commerciële partijen die nuttig kunnen zijn voor wereldfietsers. Het enige wat we niet willen zijn commerciële uitingen in de trant van "boek nu een reis bij Vlieg & Fiets!"

@ Leon: Ook Wikipedia staat externe links toe. Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsvakantie
Sander Onderstal schreef:@ Leon: Ook Wikipedia staat externe links toe. Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsvakantie
Zelfs de FietsWiki staat er al bij :wink:

Ach, je moet zo'n FietsVakantieWiki ook de tijd geven om wat bekender te worden en te laten groeien, om nu al allerlei conclusies te trekken is erg voorbarig :wink: