Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bidon met een smaakje - Forum Wereldfietser

Bidon met een smaakje

Vorig jaar een paar nieuwe bidon's aangeschaft. Na 2 uur op de fiets (sneller als het warm en zonnig is), krijgt het water een bijsmaakje.

Niet lekker, het smaakt op den duur zo vies dat je echt dorst moet hebben, wil je er nog van drinken. Mijn oude bidon's hadden daar geen last van.

Onderaan op de fles staat PE-LD (en "MADE IN THE NETHERLANDS" :twisted: ), ik vermoed dus dat alle bidon's uit deze kunststof daar last van hebben.

Weet iemand naar welk materiaal ik moet uitkijken bij de nieuwe bidon's? Is dus bedoeld voor puur water. Vermoed dat het bijsmaakje te overstemmen is door bvb Isostar bij te mixen, maar dat is nog erger dan de kwaal :wink:

Afbeelding
Ik gebruik Sigg alu bidons. Die blijven ook koel. Wel zijn ze iets zwaarder dan plestik, en heb ik nog geen mooie bidonhouder gevonden.
W
Ik had hetzelfde probleem met de doorzichtige bidons van Zefal. In augustus 2003, tijdens de hittegolf, was daar niet meer uit te drinken. Ik heb oude zwarte bidons waarvan ik het merk niet meer weet die daar beduidend minder last van hadden. Misschien is er teveel weekmaker in het materiaal verwerkt? Met aluminium bidons ben je idd van het probleem verlost maar dat drinkt een stuk onhandiger tijdens het rijden. Wat ook helpt is een doek (sok) om de fles wikkelen en nathouden. Dan blijft het water koeler.
Ik gebruik de Aquariusflesjes als bidons voor water en heb dus nooit last van een vieze bijsmaak. Ze zijn ook verkrijgbaar in 0.75 liter.

Afbeelding
wat voor houder gebruik je voor die aquarius flesjes? Ik heb daar vaak aan zitten denken .. maar ze passen nooit in mijn bidonhouder...
Valt me inderdaad op dat de PET-flesjes van sportdrankjes dikwijls een betere mondstuk hebben dan een echte bidon - en dat voor een wegwerpverpakking. Maar wat ik hier voor hergebruik heb staan (Gatorade of zoiets) past niet zomaar in een bidonhouder. PET geeft inderdaad geen smaak, al zit de 2L fles die ik soms op lange dagen meezeul tegen de zon beschermd in de fietstas 8)

Alu dacht ik ook aan, maar je kan er niet op knijpen, lijkt me onhandig voor een zuipschuit als ik. Het zijn inderdaad min of meer doorzichtige bidons. De oude, "goede" waren zwart, maar zijn al opgeruimd. Moraal: eerst één testbidon aanschaffen, bij voorkeur zwart :shock: 8)
Kris Kilowatt schreef:Valt me inderdaad op dat de PET-flesjes van sportdrankjes dikwijls een betere mondstuk hebben dan een echte bidon - en dat voor een wegwerpverpakking.
Makers van bidons hebben sinds de uitvinding van PET hun ontwerpen met goede redenen niet aangepast. Helaas. :twisted:
Leon
hendrikjan schreef:wat voor houder gebruik je voor die aquarius flesjes? Ik heb daar vaak aan zitten denken .. maar ze passen nooit in mijn bidonhouder...
Een "standaardhouder" van BBB. Je moet wel het 0.75L flesje hebben van die van 0.5L rammelt er uit.
Je kunt natuurlijk altijd zo'n flesje meenemen naar een fietsenzaak.
VAUDE heeft al jaren lekvrije driekwartliterflessen met een vast rietje. Deze zijn alleen van aluminium. Licht genoeg dus, zonder smaakje, niet knijpen maar zuigen (en ondertussen je ogen op de weg) :shock:
Topeak heeft een verstelbare bidonhouder:

Afbeelding

http://www.topeak.com/products/Bottle-C ... dulaCageEX

Die kun je dus aanpassen aan de doorsnede van je drinkfles.
Gezien in Woerden bij Zw*rfk** :wink:

Maarten
Smitty schreef:verstelbare bidonhouder
Voor mensen die dachten dat ze alles al hadden :roll: :lol:
Binnenkort komt een verstelbare bidon zodat je minder lucht rondzeult...
Leon
Leon schreef:
Smitty schreef:verstelbare bidonhouder
Voor mensen die dachten dat ze alles al hadden :roll: :lol:
Binnenkort komt een verstelbare bidon zodat je minder lucht rondzeult...
Leon
Of een bidon met verstelbare smaak... 8)
[quote="Smitty"]Topeak heeft een verstelbare bidonhouder:

Klopt, die heb ik ook. Ik heb de uitvoering in metaal. Past bijna alles in. Heel simpel aan te passen aan de dikte van je fles. Ook aan te draaien als je fles er in zit. Rammelt er gegarandeerd niet uit. Gebruik hem ook op m'n mtb. Echt een aanrader m.i.
Verhaaltje is afgelopen als volgt: zaterdag naar de fietswinkel geweest en vooral de onderkant van de bidons bekeken. Bij wijze van test één gekocht waarop niet PE-LD staat. Thuisgekomen ontdek ik dat er eigenlijk LD-PE op staat, juist ja, precies het omgekeerde. En er staat hetzelfde cijfer (4) in de recycling-driekhoek, dat belooft. Desondanks van bijsmaak geen spoor.

Conclusie, op het materiaal kan je niet echt afgaan; try & error is de boodschap.
Smitty schreef:Of een bidon met verstelbare smaak... 8)
Vroeg naar het model Duvel/Leffe/Orval, maar dat was al uitverkocht :P
Vincent Schol schreef:Misschien is er teveel weekmaker in het materiaal verwerkt?
Dat zou wel eens kunnen, de nieuwe fles is veel harder
Ik heb op m'n fiets een petfles-houder. In supermarkten in Nederland verkopen ze kleine flesjes water met een "bidondop", die ook op grote PET-flessen passen. Dan kan je ook rijdend drinken uit die grote flessen.
Op mijn reis naar Rome heb ik halverwege een nieuwe petfles gekocht. Zo heb je geen gedoe met het schoonmaken van bidons. Het is wel handig om een paar van die dopjes mee te nemen, want die hebben ze niet in het buitenland.
Mleek schreef:Ik heb op m'n fiets een petfles-houder. In supermarkten in Nederland verkopen ze kleine flesjes water met een "bidondop", die ook op grote PET-flessen passen. Dan kan je ook rijdend drinken uit die grote flessen.
Die petfleshouder heb ik ook, maar ik laat het toch echt wel uit mijn hoofd om een volle anderhalve liter/kilofles al fietsend uit de houder te goochelen en dan, met de ogen op de weg gericht :shock: dat gevaarte aan de mond te zetten!
Mleek schreef:Het is wel handig om een paar van die dopjes mee te nemen, want die hebben ze niet in het buitenland.
In dit buitenland wel.... véél zelfs! En dan ontdek je dat niet alle merken dezelfde schroefdraad hebben.... Past wel, past niet, past wel, past niet, wel, niet.... :?
Dick Schuurman schreef:Die petfleshouder heb ik ook, maar ik laat het toch echt wel uit mijn hoofd om een volle anderhalve liter/kilofles al fietsend uit de houder te goochelen en dan, met de ogen op de weg gericht dat gevaarte aan de mond te zetten!
Dat heb ik opgelost met een drinkslangetje.
Was ooit te koop bij Trekvat of Kruitpleister voor iets van 5,95, maar de duurdere variant( dan is het van plat*****) ook bij de outdoorzaken. Zitten passende doppen bij met gat voor het slangetje.

Kan dus rijdend uit mijn 1,5 l. fles lurken. :wink:

Groet

Jans
Dick Schuurman schreef:
Die petfleshouder heb ik ook, maar ik laat het toch echt wel uit mijn hoofd om een volle anderhalve liter/kilofles al fietsend uit de houder te goochelen en dan, met de ogen op de weg gericht :shock: dat gevaarte aan de mond te zetten!
Gaat prima hoor. Geen druppel verspild :D In het buitenland (bijv. Italië) hebben ze inderdaad wel van die doppen, maar die passen alleen op de bijbehorende flesjes. Daarom lijkt het mij handig om hier twee of drie van die doppen mee te nemen. De pet-flessen (voor bronwater in ieder geval) hebben overal de zelfde maat.
Het wordt wat off-topic, maar:
Jans Kinds schreef:Dat heb ik opgelost met een drinkslangetje.
Was ooit te koop bij Trekvat of Kruitpleister voor iets van 5,95, maar de duurdere variant( dan is het van plat*****) ook bij de outdoorzaken. Zitten passende doppen bij met gat voor het slangetje.

Kan dus rijdend uit mijn 1,5 l. fles lurken.
Ik heb ook een heel simpele (de goedkoopste :wink: ) oplossing: ik vul gewoon mijn halve liter bidons bij uit de petfles.
Overigens is die meestal leeg. Op trajecten waar voldoende water voorhanden is neem ik geen 1500 gram extra bagage mee.... :idea:
Alleen wanneer water lastig te krijgen is of als ik ga wildkamperen wordt hij gevuld.
Mleek schreef:Alleen wanneer water lastig te krijgen is of als ik ga wildkamperen wordt hij gevuld.
Laat zich niet altijd plannen!

Tijdens mijn Hanzetocht stond ik 1x voor een gesloten camping. Blij dat ik altijd al mijn flessen vol water bij me heb.

Dus wildkamperen met voldoende water. :D

Groet

Jans