Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent (droog) Dweilen: Hype, noodzaak of zelfs schadelijk ?? - Forum Wereldfietser

Tent (droog) Dweilen: Hype, noodzaak of zelfs schadelijk ??

Hallo allemaal,

Bij groepsreisen valt je soms opeens iets op. Nu ik zelf een tentje heb dat wat condens gevoeliger is valt het me daarom misschien meer op. 's Morgens bij het inpakken zie je veel mensen met gele doekjes in de weer om de tent 'droog' te maken.

Kunnen de tenten van tegenwoordig nog steeds niet nat worden ingepakt ? Of is het er echt om te doen om niet die ml. water mee te slepen ? Als je hem 's avonds opzet is hij vaak in een paar tellen droog ...

En als je hem dan droog maakt, waar maak je hem dan mee droog. Iets zonder zeepresten en wat absoluut niet schuurt. Ik heb ooit met papierenzakdoekjes de coating van mijn bril gepoetst .... dus zacht aanvoelen is geen criterium. En een sorbo doekje ... moet je dat dan niet eerst uitkoken zodat alle (productie) zeepresten er uit zijn ? Dan hebben we nog het alles reinigende micro vezel doekje, met hele kleine haakjes ?

Het staat bij kletspraat, en ik verwacht dan ook geen sluitend antwoord .... Maar misschien is er een logische verklaring om dan toch mijn tent te gaan dweilen, en dan op een verantwoorde manier.

Wouter
Ik doe het niet. Een natte tent is alleen vervelend als het met bakken uit de hemel valt, en dan helpt geen doekje.
Wim
Wij maken hem ook niet droog. Als hij echt zeiknat is in Schotland dan (gaan) we de droge binnentent eruit halen en pakken buiten- en binnentent los van elkaar in.
Volgens mij is niet echt effectief en zonde van de tijd. Wat je dan denk ik vooral doet is het breder uitwrijven van de condens. En de tent waait op de volgende kampeerplaats wel weer droog.
Degenen die de tent droog proberen te maken denken dat schimmel minder kans krijgt naarmate de tent droger is. Helaas hebben ze dan wel de klok horen luiden maar de klepel...????
Het helpt namelijk niet. Ten eerste kun je de tent 's morgens toch niet echt droog krijgen en loopt de relatieve vochtigheid in de tas binnen enkele tellen op tot 100%, wat betekent dat schimmels in theorie geweldig gedijen.
Maar dat laatste is niet erg, want schimmels ontwikkelen zich tot niet tot een probleem in enkele dagen tijds.
Het gaat dus echt niet trager als je de tent verwoed droog probeert te maken.
Wat wel slecht voor de tent is, is het gefrommel en gewrijf ermee, om maar te zwijgen van het ophangen van de tent over een haag.
Leon
Wij pakken ook altijd binnen en buitentent apart in.
Wel doen we altijd direct na het opstaan, mits het niet regent, alles openritsen ( 2 ingangen, een klein "luikje" en de binnentent), en lekker ff laten doorluchten. Meestal helpt het niet veel, maar is meer voor het gevoel.
Na de vakantie thuis goed laten drogen, en wij hebben nog geen schimmel o.d. gehad.

Monique
Mij teveel werk dat apart inpakken. Dat is nu net het gemak van een Hilleberg etc. Misschien dat ik het in Schotland zou doen, dat wel.
Wim
Ik veeg mijn tent ook droog, bij het opzetten. 's Morgens prop ik zo de hele handel zeiknat in mijn tas. Ik schud hem niet eens uit. Bij het opzetten is de binnentent compleet doorweekt en moet ik het grondzeil even droogvegen. Hopelijk werkt het weer dan een beetje mee met wind en zon (een reden om niet te laat aan te komen op de camping) en als het maar blijft regenen neem ik een hotel :D .
Ooit in een fantastische hoosbui gefietst (automobilisten vluchtten uit hun natte auto) met een daardoor kletsnatte tent. Bij het opzetten eerst de binnentent, toen de buitentent opgezet. Ik kon bijna zwemmen.

De volgende ochtend: alles kurkdroog! :shock:
Het had die nacht nauwelijks geregend, en dankzij de wind was alles opgedroogd. Het enige wat nog herinnerde aan al het hemelwater was wat condens onder het slaapmatje.

Mij zie je dan ook nooit de tent droogwrijven. Ik denk: niet hype, maar onwetendheid.

Vaak zie je trouwens mensen een zonplekje opzoeken voor de nacht. Zouden die mensen dan niet weten dat UV schadelijker is voor de tent dan vocht...?
Grappig om te zien dat er 200 mensen het onderwerp hebben bekeken, 7 hebben gereageerd en waarvan 100% niet dweilt. Als je moeite doet om weekmakers uit je grondzeil te weren, dan zou ik ook niet al te veel aan het tentdoek / coating poetsen volgens mij. Maar ik hoop dat er nog overtuigd dweilers reageren ....

Wouter
Pathfinder_II schreef: Als je moeite doet om weekmakers uit je grondzeil te weren, dan zou ik ook niet al te veel aan het tentdoek / coating poetsen volgens mij. Wouter
Ho, ho, je tent is geen teer poppetje! Hij heeft heel wat meer te "lijden" van het geprop in fietstassen, langsrazende zandstormen, slagregens, etc, dan het geaai met een doekje. M'n tent is in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp waar ik me niet bij iedere handeling af ga vragen of ie er wel tegen kan.

En dweilen? heb het wel eens gedaan met de hoop hem droger in m'n fietstas te krijgen maar of het nu echt veel uitmaakt betwijfel ik.
Ik dweil een beetje :oops: .
Veeg als ik opsta het ergste nat weg zodat de tent sneller droogt. Heeft niets met tentonderhoud of wat dan ook te maken. Ik heb gewoon een enorme hekel aan die natte zooi inpakken, gescheiden of niet. Daarom zoek ik op de camping altijd een plekje met ochtendzon, word ik én lekker door het licht gewekt én kan de tent lekker drogen.
Ik zal het dweilen niet propageren, vind het eerlijk gezegd een beetje truttig van mezelf :oops: :oops: dat ik het doe (probeer het ook zo onopvallend mogelijk te doen) maar het uitslaan/kloppen van een natte tent (vind ik overigens wel goed helpen) lukt zo slecht als je klein bent én een grote tent hebt... :oops: :wink:
:lol:
Veeg als ik opsta het ergste nat weg zodat de tent sneller droogt.
Ik ook
Daarom zoek ik op de camping altijd een plekje met ochtendzon, word ik én lekker door het licht gewekt én kan de tent lekker drogen.
Ik ook.

Hoeveel schadelijke UV heb je eenmaal om 8 uur 's ochtends...?

De vegers komen sterk opzetten :D
Kan me niet voorstellen dat er wat mis is met drogen van een tent in de morgen. Sneeuw op de tent in de winter klop ik er ook af. Eerst van binnenuit, erger is er niet, vervolgens schuif ik het buiten van het tentdoek af.

Scherper spul als sneeuw en ijs is er volgens mij niet.

Overigens schud ik de tent zoveel mogelijk droog en haal ik alleen een doekje langs de onderkant van de tent.

Verder gaat de tent nat in de zak met de ritsen open. En prop ik hem erin, nooit netjes gevouwen dus.

Leuk topic trouwens...
Een tent is inderdaad niet van suiker, en wind en regen daar is hij op gemaakt. Maar dat is bij een auto en een fiets ook het geval. Toch moet je een auto ook niet elke dag met een natte lap met wat zandkorrels gaan wrijven. De lak/coating is daar volgens mij niet tegen bestand.

Dus misschien is er markt (Bever let op !!!) voor de tentzeem !!! een "tent vriendelijke doek voor het afnemen van overtollig condensvocht" voor 5x de prijs van een sorbo doekje. Ik denk dat ik gewoon nat blijf frommelen 's morgens. Na het opstaan alles open, om te luchten is natuurlijk altijd goed.

Wouter
Pathfinder_II schreef:Grappig om te zien dat er 200 mensen het onderwerp hebben bekeken, 7 hebben gereageerd en waarvan 100% niet dweilt. Als je moeite doet om weekmakers uit je grondzeil te weren, dan zou ik ook niet al te veel aan het tentdoek / coating poetsen volgens mij. Maar ik hoop dat er nog overtuigd dweilers reageren ....

Wouter
Ik dweil mijn tent altijd 8) en dan kan ik die gewoon droog in de fietstas stoppen. Wat ik niet snap is dat de meeste van de niet dweilers van die waterdichte ortliebs hebben om iedere regendruppel buiten de tas te houden, om er iedere ochtend doodleuk er een kletsnatte tent in te proppen. :lol: :?
Of je stopt je natte tent in een niet-waterdichte zak achterop de bagagedrager... :wink: En als je zorgt dat dat een makkelijke rugzak is, heb je gelijk een makkelijke tas voor bijv. boodschappen! Had ik al gezegd dat dat ook handig is voor bijv. regenkleding? :roll:
Ik "dweil" dus ook, niet eens met de bedoeling om de tent kurkdroog in te pakken. Vaak lukt dat, soms niet. Binnen- en buitentent gaan sowieso in aparte zakjes.
Maar mijn quizvraag is: weten jullie hoeveel één liter water weegt...? :wink:
Als ik toch dat gewicht meesleep, dan liever in mijn bidons! :lol:
Dick Schuurman schreef: Maar mijn quizvraag is: weten jullie hoeveel één liter water weegt...? :wink:
Als ik toch dat gewicht meesleep, dan liever in mijn bidons! :lol:
Rudi neemt de tent mee, so I dont care 8)
Beetje uitschudden en apart van de binnentent inpakken, 's avonds is hij in 5 minuten droog.
Wel heb ik goedkope niet waterdichte achterfietstassen zodat die liter :roll: condens er gemakkelijk uitloopt. :wink: