Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasblikjes met schroefdraad kopen in Arles - Forum Wereldfietser

gasblikjes met schroefdraad kopen in Arles

hallo allemaal,

Ga deze zomer met de fietsbus naar Arles in zuid frankrijk en fiets terug naar huis via de groene weg.Nou mogen in de bus geen gasblikjes mee en nu is mijn vraag of ik in Arles aan gasblikjes met schroefdraadaansluiting kan komen.Wie kan mij hier iets over vertellen.Alvast bedankt.

Gr.jaap
Ehh, ik wil ongehoorzaamheid niet stimuleren maar wij hebben in de bus altijd gewoon gasblikjes meegenomen. Ik weet niet hoe het nu is maar wij hebben in het verleden de bus (OAD cycletours) veel gebruikt er is ons nog nooit door de chauffeurs naar gevraagd, die willen alleen maar zo snel mogelijk laden en lossen.
Ik weet niet wat voor brander je hebt maar voor de branders met Coleman schroefdraad kun je ook adapters kopen om ook doorprikblikjes te gebruiken http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=968
die zijn over het algemeen beter verkrijgbaar. B.v ook bij de ijzerwinkel en bouwmarkt b.v.
Hoi,

Wij hebben vorig jaar de groene weg gefietst. Noch in Arles, noch ergens anders in Frankrijk kon ik schroefdraadblikjes vinden. Gelukkig had ik een adapter. Helaas bleek deze niet te werken samen met de Coleman F1.
De verkoper van Bever was hierover zo ontzet dat hij naar alle Bever-zaken heeft gemaild deze adapter niet meer te verkopen als mensen aangeven een F1-Coleman brandertje te hebben.
Uiteindelijk heb ik in Frankrijk een inferieure Franse brander gekocht, die bleek te lekken. Maar goed, ik heb al mijn ledematen nog, en we konden koken.
Ik zou trouwens eveneens gewoon die blikken meenemen, het gevaar is nogal overzichtelijk.

Gijs
PS Ik heb een verslag op mijn site van de fietstocht de Groene Weg naar de Middellandse Zee.
http://www.reismetgijs.nl
Wellicht ten overvloede, maar er zijn twee soorten schroef/ventiel blikjes. De ene is een soort internationale standaard. De andere soort is die van de Camping Gaz schroef/ventiel blikken. Die laatste is natuurlijk in Frankrijk veel makkelijker te krijgen dan de eerste. Om het probleem op te lossen zijn er twee routes. De enen is om eem 'universele' brander te gebruiken, dat wil zeggen een brander die met beide typen schroefblikjes overweg kan. De andere is om een adapter te gebruiken om de nog veel universelere prikblikes te kunnen gebruiken op een brander voor ventiel blikjes. Helaas ben je dan dus ook de veiligheidsvoordelen van de ventielblikjes kwijt. Omdat er twee soorten ventielblikjes zijn zijn er dus ook twee soorten adapters.
Voor een of twee personen ben ik erg gecharmeerd van spiritus als brandstof: het is veilig, makkelijk, en in Frankrijk overal verkrijgbaar.
Wim
Ronald van der Perk schreef:Ik weet niet wat voor brander je hebt maar voor de branders met Coleman schroefdraad kun je ook adapters kopen om ook doorprikblikjes te gebruiken http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=968
die zijn over het algemeen beter verkrijgbaar. B.v ook bij de ijzerwinkel en bouwmarkt b.v.
M'n Colemanbrander past niet op zo'n adapter, volgens mij is ie alleen geschikt voor Markillbranders.
Marianne schreef: M'n Colemanbrander past niet op zo'n adapter, volgens mij is ie alleen geschikt voor Markillbranders.
Dat is vreemd want ik gebruik afwissellend Coleman schroefdraad tankjes en met een Markill adapter doorpriktankjes van de ijzerwinkel op dezelfde brander. Dan moet de schroefdraad bij mij in ieder geval hetzelfde zijn.
Soms zijn er onverwachte oplossingen,

In het uiterste oosten van Duitsland moest ik een nieuw gasblikje hebben. Heb normaal de Coleman met schroefdraad, maar ook de adapters voor Camping gaz. Bij een ijzerwinkel gevraagd of ze zoiets hadden, nee dus, maar wel een langwerpige gasbus voor gebruik op een soldeerbrander.
Met schroefdraad en jawel dit paste op mijn brander.
Rothenberger Multigas, 332 gr netto inhoud, 65% butaan 35% propaan en dat koste slechts 3, 90 euro.

Overal in europa zijn er volgens mij dit soort oplossingen te vinden.

Groet

Jans
Gewoon de klassieke doorprikbrander van Campingaz nemen. De doorprinktankjes (cartouches) zijn in Frankrijk redelijk te koop (helaas niet zo goed als in Spanje) Kijk is ijzerwinkels of bouwmarkten,
Ook de gasflesjes met schroefdraadaansluitingen van Campingaz zijn bij vrijwel elke grote supermarkt of benzinestation in Frankrijk te koop.
Mijn dure MSR brander was stuk en voor een beperkt bedrag kocht ik toen een lichte gasbrander (indertijd bij de Intermarche, bij de doe het zelf zaak hadden ze niets).
luddo schreef:Ook de gasflesjes met schroefdraadaansluitingen van Campingaz
Volgens mij heeft Camping Gaz geen schroefdraad, maar een soort bajonet aansluiting. Maar ook de verkrijgbaarheid van deze blikjes is zelfs in Frankrijk allerbelabbertst.
Zoals Bert zegt, prikblikjes kun je zelfs bij de bakker krijgen.
Zolang het gas maar stroomt. :lol:


Groet

Jans
Ik had een vergelijkbaar probleem met een primus multifuel. Vanuit Poligny naar Son Les Sauran gefietst voor Gas en Benzine, maar vond alleen bij Sport 2000 Coleman Gas, maar geen benzine. Dan toch maar eens aanmaakvloeistof geprobeert ;-) (werkte, gas is mijn back-up)
Ik ben net terug van de groene weg, en in Frankrijk is alles Camping Gaz bij Intermarché / SuperU... Chauvinisten daar :evil:

Vraag: Is de Markill prik-adapter een beetje solide voor in een tas met andere bagage?

Desondanks; Goede reis en geniet :-)
Reboli schreef:
Vraag: Is de Markill prik-adapter een beetje solide voor in een tas met andere bagage?
Wij gebruiken hem al twee jaar. Verpakt in een nylon zakje zwerft hij tussen de mokken, pan, pot met oploskoffie en allerlei andere zaken in de voortas. Deze adapter is heel betrouwbaar, en als je de brander er af draait blijft hij het blikje goed afsluiten
Gijs M schreef:Gelukkig had ik een adapter. Helaas bleek deze niet te werken samen met de Coleman F1.
Was de adapter van Markill? Ik zag net een "Markill Gas Ventilkartuschen adapter" bij OutdoorXL. Ziet er bruikbaar uit.
Ik gebruik de Markill adapter voor prikblikjes al jaren op een Markill brander. Past overigens op (bijna...?) alle niet Camping Gaz schroefdraad branders. Zeer tevreden over het ding en het heeft zichzelf al lang terugverdiend door de lagere prijs van de prikblikjes, die letterlijk overal in Europa verkrijgbaar zijn.