Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De excentrische crankas. - Forum Wereldfietser

De excentrische crankas.

Ik ben Dirk-jan en ik fiets al meer dan 20 jaar op vakantiefietsen.
Daarnaast doe ik ook nog een beetje aan wielrennen maar echte wedstrijden rij ik al 15 jaar niet meer.
Mijn lust en mijn leven is fietsen met de trekkingsbike omdat je dan je omgeving ziet en kunt horen en kunt ruiken.
Nou heb ik een goeie fiets (Koga world traveller) maar die is om te beginnen al weer 3 jaar oud en ik rij er elke dag mee naar mijn werk en ik vind hem voor het mooie iets te nerveus.
Een mooie reden om eens te kijken voor iets erbij en zo kwam ik bij ID Worx en Van Nicholas terecht.
Dit vooral omdat ik er wel van hou als fietsen met de beste onderdelen die er zijn worden opgebouwd en omdat deze merken titanium frames in de collectie hebben.
Nou heb ik nooit problemen gehad met mijn ketting of derailleurs maar toch ben ik wel gecharmeerd van de rohloff naaf en eventueel de beltdrive.
Ik zit alleen nog te twijfelen over die excentrische crankas want dat lijkt me nou helemaal niks.
Heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?
Dirk-jan schreef: Ik zit alleen nog te twijfelen over die excentrische crankas want dat lijkt me nou helemaal niks.
Heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?
Hoi Dirk-Jan

Grappig dat je de Excentrisch Bottom Bracket niks vindt want ik vind het een prima oplossing. Ik heb 2 idworx-en (ER en MR) met EBB en dat bevalt me prima. Zo af en toe eens verdraaien is echt een werkje van 2 minuten. Het leek en lijkt me nog steeds een betere oplossing dan een kettingspanner of verstelbare achterpatten maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik met de verstelbare achterpatten geen ervaring heb. Kortom: Ik heb goede ervaringen met EBB en zie geen reden in de toekomst naar een ander systeem over te stappen.


Ben wel benieuwd naar je reden waarom je een EBB niet ziet zitten.

Groet Peter
Ik heb ook een excentrische as en heb er geen klachten over. Technisch vind ik het de mooiste oplossing en in de praktijk werkt het probleemloos.

Gerd
PeeWee schreef:
Dirk-jan schreef: Ik zit alleen nog te twijfelen over die excentrische crankas want dat lijkt me nou helemaal niks.
Heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?
Hoi Dirk-Jan

Grappig dat je de Excentrisch Bottom Bracket niks vindt want ik vind het een prima oplossing. Ik heb 2 idworx-en (ER en MR) met EBB en dat bevalt me prima. Zo af en toe eens verdraaien is echt een werkje van 2 minuten. Het leek en lijkt me nog steeds een betere oplossing dan een kettingspanner of verstelbare achterpatten maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik met de verstelbare achterpatten geen ervaring heb. Kortom: Ik heb goede ervaringen met EBB en zie geen reden in de toekomst naar een ander systeem over te stappen.


Ben wel benieuwd naar je reden waarom je een EBB niet ziet zitten.

Groet Peter

Hoi Peter.

Bedankt voor je reactie em je uitleg.
Ik heb zelf twee redenen om mijn twijfels te hebben.
De eerste reden is dat stellen en dat wil ik nou juist niet als ik een rohloff naaf heb dus dan zou ik liever een kettingspanner gebruiken.
En de tweede reden is dat ik bang ben dat die andere positie van de crank niet prettig is omdat je dan verder achter je crank komt te zitten.
Ik ben natuurlijk geen ervaringsdeskundige zoals jij maar dit zijn toch wel dingen die ik niet zomaar even ga proberen met een fiets van rond de 4000 of 6000 euro.

Zou het met die belt ook nodig zijn om die te spannen of is dat rek loos?
Als er geen rek in zit zou het best eens kunnen dat de framebouwers dat EBB er uitlaten de vogende keer.
GerdC schreef:Ik heb ook een excentrische as en heb er geen klachten over. Technisch vind ik het de mooiste oplossing en in de praktijk werkt het probleemloos.

Gerd

Hoi Gerd.

Merk je niks van die positie van de crank nadat je die ketting gesteld hebt?
Dirk-jan schreef:Merk je niks van die positie van de crank nadat je die ketting gesteld hebt?
Nee. Ik weet dat hele kleine veranderingen in de afstelling van je fiets kunnen leiden tot klachten, maar ik heb tot nu toe niets gemerkt.

Gerd
Dirk-jan schreef: De eerste reden is dat stellen en dat wil ik nou juist niet als ik een rohloff naaf heb dus dan zou ik liever een kettingspanner gebruiken.
Dat lijkt logisch maar een kettingspanner heeft ook nadelen.
Meer onderdelen dus eerder kapot.
Vangt meer bagger in de regen zodat ketting harder slijt.
Is lastig/onmogelijk om met een kettingkast te combineren.
Verder weet ik uit ervaring met een Multicycle Rohlof/kettingspanner dat het (de) monteren van het achterwiel erg vervelend was omdat de kettingspanner nogal lastig in de weg zit. Ik moest eers de achterband leeg laten lopen om het wiel er netjes uit te krijgen. Ik weet niet of dit voor alle kettingspanner-fietsen een probleem is maar ik weet wel dat deze ongemakken niet opwegen tegen 2 a 3x per jaar de ketting opspannen met een EBB.
Dirk-jan schreef: En de tweede reden is dat ik bang ben dat die andere positie van de crank niet prettig is omdat je dan verder achter je crank komt te zitten.
Ik ben natuurlijk geen ervaringsdeskundige zoals jij maar dit zijn toch wel dingen die ik niet zomaar even ga proberen met een fiets van rond de 4000 of 6000 euro.

Zou het met die belt ook nodig zijn om die te spannen of is dat rek loos?
Als er geen rek in zit zou het best eens kunnen dat de framebouwers dat EBB er uitlaten de vogende keer.
Ik begrijp je angst maar uit ervaring kan ik zeggen dat ik niets merk van die paar mm die de tapas verdraaid tov het zadel. Ik heb het niet gemerkt in ieder geval. Als je het wel zou merken dan denk ik dat met het verstellen van je zadel het probleem wel op te lossen zou moeten zijn maar volgens mij gaat het echt nergens over.

Als de belt in het geheel niet zou oprekken zou je in theorie gelijk kunnen hebben dat er fietsen gemaakt zouden kunnen worden zoder EBB. Ik denk echter wel dat de fiets /belt combi erg precies zou moeten passen. Wellicht wel zo precies dat het eigenlijk geen doen is en een EBB toch nog de beste optie is.

Groet Peter
Hoi Dirk Jan,

Mijn vriendin en ik rijden ook allebei met een excentrische as. Net zo als Gerd hebben we beiden tot op heden niks dan positiefs te melden over de excenter.
Zeker bij de Idworx is het verstellen een fluitje van een cent. Bij de Santos van m'n vriendin stel je de excenter m.b.v. een stevige schroevendraaier wat ik wat minder prettig vind werken dan de speciale tool van Idworx.

Persoonlijk vind ik het ook de technisch mooiste oplossing.
Of de excenter in de toekomst met riemaandrijving helemaal kan vervallen? De techniek is nog jong en wordt op dit moment in de praktijk getest. Mij zou het niet verbazen wanneer zou blijken dat riemen zo weinig oprekken dat spannen niet meer nodig is.
Wellicht kan Marco Meijerink al wat meer vertellen. Hij is druk bezig met het aan de tand voelen van de riemaandrijving.
PeeWee schreef: Dat lijkt logisch maar een kettingspanner heeft ook nadelen.
Meer onderdelen dus eerder kapot.
Vangt meer bagger in de regen zodat ketting harder slijt.
Is lastig/onmogelijk om met een kettingkast te combineren.
Verder weet ik uit ervaring met een Multicycle Rohlof/kettingspanner dat het (de) monteren van het achterwiel erg vervelend was omdat de kettingspanner nogal lastig in de weg zit. Ik moest eers de achterband leeg laten lopen om het wiel er netjes uit te krijgen. Ik weet niet of dit voor alle kettingspanner-fietsen een probleem is maar ik weet wel dat deze ongemakken niet opwegen tegen 2 a 3x per jaar de ketting opspannen met een EBB.


Ik begrijp je angst maar uit ervaring kan ik zeggen dat ik niets merk van die paar mm die de tapas verdraaid tov het zadel. Ik heb het niet gemerkt in ieder geval. Als je het wel zou merken dan denk ik dat met het verstellen van je zadel het probleem wel op te lossen zou moeten zijn maar volgens mij gaat het echt nergens over.

Als de belt in het geheel niet zou oprekken zou je in theorie gelijk kunnen hebben dat er fietsen gemaakt zouden kunnen worden zoder EBB. Ik denk echter wel dat de fiets /belt combi erg precies zou moeten passen. Wellicht wel zo precies dat het eigenlijk geen doen is en een EBB toch nog de beste optie is.
Als ik dat zo eens lees dan moet ik zeggen dat je al 1 twijfel weggenomen hebt want het stellen weegt niet op tegen het onderhoud en dergelijke van een kettingspanner.

Het merkbare verschil van de veranderde positie van de crank gaat misschien inderdaad nergens over en zoals jij zegt zou je in het uiterste geval je zadel kunnen verzetten.
Als ik daar dan weer over nadenk dan moet ik zeggen dat ik ook niet altijd precies hetzelfde op mijn zadel zit dus deze twijfel is ook al bijna weg.
Haha dat gaat goed zo Peter.
Nog een Rohloff-fietser met excenter. Tot nu toe niks gemerkt en als dat komt verschuif ik mijn zadel wel een stukje mee. De tolerantie van mijn rug is vast groter dan van mijn knieën. Kettingspanner vind ik een prima oplossing voor ombouw van een niet-Rohloff specifiek frame. Maar als je een nieuwe fiets gaat kopen om met Rohloff te fietsen is een excenter of schuifpadden een mooiere oplossing.
Maarten W schreef:Hoi Dirk Jan,

Mijn vriendin en ik rijden ook allebei met een excentrische as. Net zo als Gerd hebben we beiden tot op heden niks dan positiefs te melden over de excenter.
Zeker bij de Idworx is het verstellen een fluitje van een cent. Bij de Santos van m'n vriendin stel je de excenter m.b.v. een stevige schroevendraaier wat ik wat minder prettig vind werken dan de speciale tool van Idworx.

Persoonlijk vind ik het ook de technisch mooiste oplossing.
Of de excenter in de toekomst met riemaandrijving helemaal kan vervallen? De techniek is nog jong en wordt op dit moment in de praktijk getest. Mij zou het niet verbazen wanneer zou blijken dat riemen zo weinig oprekken dat spannen niet meer nodig is.
Wellicht kan Marco Meijerink al wat meer vertellen. Hij is druk bezig met het aan de tand voelen van de riemaandrijving.
Hoi Maarten,

Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen over die excentrische as terwijl ik dacht dat het nou juist gevoelig zou zijn door dat verstelbare systeem.
Ik zoek degelijkheid en een bepaalde eenvoud en dat lijkt toch wel in de buurt te komen van het systeem waar jullie zo positief over zijn.
Wel erg leuk natuurlijk dat het zo naar jullie zin is en ik ben al bijna om.

Bedankt.
liz schreef:Nog een Rohloff-fietser met excenter. Tot nu toe niks gemerkt en als dat komt verschuif ik mijn zadel wel een stukje mee. De tolerantie van mijn rug is vast groter dan van mijn knieën. Kettingspanner vind ik een prima oplossing voor ombouw van een niet-Rohloff specifiek frame. Maar als je een nieuwe fiets gaat kopen om met Rohloff te fietsen is een excenter of schuifpadden een mooiere oplossing.

Hoi liz,

Je hebt gelijk en met de betrouwbaarheid en het gemak zit het ook wel goed zo te zien aan de reacties.
En mocht je nog niet bekeerd zijn, hier nog 'n een tevreden gebruiker van de excenter :wink: :D
Als ervaren wielrenner en vakantiefietsert vind ik de EBB een mindere oplossing. Het verschil opvangen door het zadel mee te verplaatsen? Ik moet er niet aan denken. Je vergroeit in de loop der jaren in je zitpositie, ik voel meteen of mijn zadel te hoog/laag, te ver naar voren/achteren staat. 2/3x per jaar bijstelllen moet ik dus eerlijk gezegd niet aan denken. :twisted:
Ik geef toe, het kan bij mij ook tussen de oren zitten en is het onzin wat ik hier beweer maar een paar mm maakt wel degelijk het verschil tussen 'lekker' zitten. (in mijn geval dan)
De kettingspanner heeft dus mijn voorkeur ondanks genoemde nadelen, met spanner heb je wel het voordeel dat de bracketpot van het frame universeel kan blijven.
Passing van zo'n EBB lijkt mij na verloop van tijd kritisch; het ding zit nu eenmaal op de plek waar zich het meeste vuil ophoopt. Verstellen kan dan het oppervlak beschadigen waardoor de EBB niet meer mooi past in het frame met kraken en andere narigheid als gevolg.
pedalman schreef:Als ervaren wielrenner en vakantiefietsert vind ik de EBB een mindere oplossing. Het verschil opvangen door het zadel mee te verplaatsen? Ik moet er niet aan denken. Je vergroeit in de loop der jaren in je zitpositie, ik voel meteen of mijn zadel te hoog/laag, te ver naar voren/achteren staat. 2/3x per jaar bijstelllen moet ik dus eerlijk gezegd niet aan denken. :twisted:
Als framebouwer vind ik een mechanisme wat er voor zorgt dat de zadelpen een paar keer per jaar bewogen wordt en dus niet vastrot wel elegant ;)

Met andere schoenen/ pedalen of meer kleding moet je toch ook je zit corrigeren, en ik rij zoveel verschillende fietsen door elkaar zonder problemen dat ik er niet mee kan zitten.

Ik geef toe, het kan bij mij ook tussen de oren zitten en is het onzin wat ik hier beweer maar een paar mm maakt wel degelijk het verschil tussen 'lekker' zitten. (in mijn geval dan)
De kettingspanner heeft dus mijn voorkeur ondanks genoemde nadelen, met spanner heb je wel het voordeel dat de bracketpot van het frame universeel kan blijven.
Wat is er universeler dan zo'n verwisselbaar blok alumnium? Volgens mij is dit nou juist een constructie waar je zonder exorbitante kosten naast BSC ook BB30's, Ashtabula's en andere variaties in kwijt kunt
Passing van zo'n EBB lijkt mij na verloop van tijd kritisch; het ding zit nu eenmaal op de plek waar zich het meeste vuil ophoopt. Verstellen kan dan het oppervlak beschadigen waardoor de EBB niet meer mooi past in het frame met kraken en andere narigheid als gevolg.
Het is niet wezenlijk anders dan een zadelpenklemming: af en toe demonteren, schoonmaken en invetten. Als het nog steeds in 50 jaar oude tandems kan werken, werkt het nu ook nog met nieuwe fietsen
Kris Kilowatt schreef:En mocht je nog niet bekeerd zijn, hier nog 'n een tevreden gebruiker van de excenter :wink: :D

Ik ga 'm steeds mooier vinden Kris.
pedalman schreef:Als ervaren wielrenner en vakantiefietsert vind ik de EBB een mindere oplossing. Het verschil opvangen door het zadel mee te verplaatsen? Ik moet er niet aan denken. Je vergroeit in de loop der jaren in je zitpositie, ik voel meteen of mijn zadel te hoog/laag, te ver naar voren/achteren staat. 2/3x per jaar bijstelllen moet ik dus eerlijk gezegd niet aan denken. :twisted:
Ik geef toe, het kan bij mij ook tussen de oren zitten en is het onzin wat ik hier beweer maar een paar mm maakt wel degelijk het verschil tussen 'lekker' zitten. (in mijn geval dan)
De kettingspanner heeft dus mijn voorkeur ondanks genoemde nadelen, met spanner heb je wel het voordeel dat de bracketpot van het frame universeel kan blijven.
Passing van zo'n EBB lijkt mij na verloop van tijd kritisch; het ding zit nu eenmaal op de plek waar zich het meeste vuil ophoopt. Verstellen kan dan het oppervlak beschadigen waardoor de EBB niet meer mooi past in het frame met kraken en andere narigheid als gevolg.

Ik denk/dacht er net zo over als jij pedalman maar volgens mij zit het vooral tussen onze oren.
Zoals m-gineering al zegt heb je ook wel eens meer of minder kleding aan of een ander zadel of andere schoenen of pedalen.
En wat dacht je van het schuiven op je zadel als je weer een onder in de beugel moet?
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen.
Tegen de argumentatie van Marten kan ik idd weinig inbrengen. Toch blijf ik het, in mijn geval, een nadeel vinden om de zadelafstand en hoogte incidenteel te moeten verstellen.
Ik raad je in ieder geval niet aan een Ashtabula-set op je Ti-Rohler proberen te monteren :wink: :D :D
Hoi Dirk-Jan,
Bijna heb ik 20000 km gefietst met een excentrische bottom bracket. De nadelen van deze trapas wegen voor mij niet op tegenover de voordelen die deze oplossing bied. Jouw specifieke vraag of het vervelend is, dat je crank iets verplaatst als je de ketting naspant kan ik het volgende antwoorden: Als ik de ketting naspan, stel ik de zadelhoogte ook opnieuw in. Voor mij is dit zeer essentieel. Het zadel een millimeter te hoog of te laag en ik zit al niet meer lekker op mijn fiets. Vandaar dat ik ook niet snel een verende zadelpen
zou aanschaffen. Echter het zadel naar voor of naar achter plaatsen als ik de ebb verplaatst doe ik nooit omdat dit voor mij niet merkbaar is. Als je je fiets nooit onbeheerd achter laat zou je er voor kunnen kiezen om een zadelklem met een snelspanner te monteren zodat het instellen van het zadel sneller gaat.

Overigens het valt op dat sommige fietsers met een ebb de
ketting naspannen door de crank naar bovenste dode punt
te draaien i.p.v. het onderste dode punt. Hierdoor kom je
hoger op je fiets te zitten wat de stabiliteit niet ten goede komt
en de grond moeilijker raakt als je bijvoorbeeld voor het
stoplicht staat.
Groetjes, Roger.
Pragmatische oplossing: kies voor een merk fiets waar zowel een EBB in zit als een derailleuroog voor de kettingspanner. Je begint met de EBB. Mocht dat toch niet je ding zijn monteer je gewoon de kettingspanner.
Browse ook even naar het testrapport van de rohloffnaaf ergens in op dit forum. We hebben met beide systemen gefietst en hierin staan onze ervaringen. Misschien heb je er wat aan.

Grt,
Marco