Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 21-tands kransje - Forum Wereldfietser

Rohloff 21-tands kransje

Voor de echte wereldfietser hebben wij sinds vandaag ook een 21-tands Rohloff-kransje.
Met dit grotere kransje kun je niet alleen langer doen met je voorblad (dat dan bijvoorbeeld 52-tands wordt), maar ook met de ketting, want die is langer. Ideaal voor echte wereldfietsers die lange reizen maken.

Maar een Hebie chainglider (die ik sowieso al afraad) of een idworx kettingkast past dan niet meer.

Hieronder zie je een foto van het 21-tands kransje en daarnaast een 17-tands kransje dat versleten is. Op het rechterkransje is goed te zien, dat hij eigenlijk eerder omgedraaid had moeten worden. De ene kant van een tandje is veel meer uitgehold dan de andere kant.

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Voor de echte wereldfietser hebben wij sinds vandaag ook een 21-tands Rohloff-kransje.
Met dit grotere kransje kun je niet alleen langer doen met je voorblad (dat dan bijvoorbeeld 52-tands wordt), maar ook met de ketting, want die is langer.
En nog belangrijker, de vlaktedruk op de scharnierpennen in de ketting is een stuk lager, want de kracht op de ketting wordt 30% gereduceerd

Als je gek wil doen zijn er ook kransjes voor Rohloff in titanium

(of met 24 tanden in alu :D )
Afbeelding
Wat betekent dit voor de snelheid?
B.v. als je met het 21 kransje met de 14 - 40 km/u fietst, wat wordt dat de snelheid dan met het grotere kransje?
IvdP schreef:Wat betekent dit voor de snelheid?
B.v. als je met het 21 kransje met de 14 - 40 km/u fietst, wat wordt dat de snelheid dan met het grotere kransje?
Dan ga je nog maar 16/21 * 40 = 30.5 km/h.
Dat schiet niet op (en het mag niet van Rohloff), dus vervang je het 40T voortandwiel door een 52.

52/40 * 30.5= 39.7 km/h
Dan kun je net zo goed het origineel aanhouden?
IvdP schreef:Dan kun je net zo goed het origineel aanhouden?
Niet wanneer je doel is minder krachten en dus minder slijtage te bewerkstelligen.
Dat idee kreeg ik al uit een eerder bericht, de logische vraag volgt dan: waarom wordt dit niet door de producenten van de fietsen gedaan resp, waarom schrijft Rohloff dat niet voor?
IvdP schreef:waarom wordt dit niet door de producenten van de fietsen gedaan resp, waarom schrijft Rohloff dat niet voor?
Net zoals vele andere producenten geen slijtvaste producten verkopen: anders verkopen ze niets meer en op losse onderdelen zit een behoorlijke winstmarge.
Toon schreef:
IvdP schreef:waarom wordt dit niet door de producenten van de fietsen gedaan resp, waarom schrijft Rohloff dat niet voor?
Net zoals vele andere producenten geen slijtvaste producten verkopen: anders verkopen ze niets meer en op losse onderdelen zit een behoorlijke winstmarge.
mountainbike, groot 52tands voorblad, boomstammetje, winst!
m-gineering schreef:mountainbike, groot 52tands voorblad, boomstammetje, winst!
Wordt dus een kwestie van kansberekening... welke combinatie op welk type fiets :lol: :lol: :lol:
In individuele gevallen is de kans toch al gauw 50/50.
Ik denk dat ik maar niet ga experimenteren.

Ivo