Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Georg schreef: M.i. is één van de grootste licht-gewicht voordelen dat je minder kans hebt op pech, en mankementen aan je fiets. De wielen hebben veel minder te verwerken.

Maar ook dat is heel relatief. De wielen van een fietser van 100 kg die maar 10 kg bagage bij heeft maar zich overal met weinig souplesse en veel kracht doorheen stampt zal toch echt wel meer te verduren krijgen dan de wielen bij een fietsers van 60 kg met 30 kg bagage die met beleid fiets en de benen veelvuldig gebruikt als vering.
Georg schreef: Ik kwam naar Santiago regelmatig mensen tegen met kapotte spaken op dure Koga's die bezweken onder de bepakking waar ik met mijn fiets ook nog tientallen km's onverhard heb gereden op 37mm semi-slicks.
Dat kan vele oorzaken hebben, je bent blijkbaar al zelf niet zo zwaar. Om dat simpelweg op de hoeveelheid bagage te steken vind ik kort door de bocht. En goede wielen (dus ook goed gespaakte) kunnen heel wat hebben.

Als het met minder bagage rijden zich bovendien vertaalt in aangepast, lichter materiaal (dat dus minder voorzien is op zware belasting) dan is het twijfelachtig dat de kans op mankementen afneemt.

Renaat
bergbeklimmer schreef: Het is voor je lol, hoor. Het aantal keer dat ik een pakezel vrolijk en deftig een berg op heb zien rijden, is echt op een hand te tellen.
Tel eentje bij dan :lol:

22km, 30kg baggage en 8 uur een grijns op mijn gezicht 8)

Bron
bergbeklimmer schreef:Wat is het verschil tussen een wielrenner en een fietser?
Jaren geleden arriveerde ik 's avonds op de camping van Volterra. Daar zaten twee groepen van Cycletours te eten aan grote tafels. De ene groep bestond uit mannen en vrouwen. Ze waren met elkaar aan het praten, bladerden wat in hun reisgids of lazen de reisbijlage in een twee dagen oude Volkskrant. De meeste glazen waren gevuld met witte Chianti wijn. Af en toe keken ze wat lacherig naar het gezelschap aan de andere tafel.
De andere groep, die geheel uit mannen bestond, vermaakte zich ook over hun buren. "Kèk nâh toch, eâh zittuh oâk wèfuh bè", riep een van de heren verbaasd. Een ander las de sportuitslagen in een verse Telegraaf. Bij de tafel stonden kratten bier en naast elk bord lag een fietscomputer te pronken, waar veelvuldig op gekeken werd. De persoonlijke scores bleken het belangrijkste gespreksonderwerp te zijn.
Zelden zag ik twee fietsculturen zo mooi tegenover elkaar zitten. :)
Leon schreef:Ik heb wel lekker twee keer zo lang genoten van de Stelvio als Jim; hij heeft uren zitten wachten in het vochtige restauant boven. Jim moest daarna ver weg om nog een uitdaging te vinden. Voor mij zijn er nog wel moeilijke heuvels in de buurt, mocht ik die willen fietsen.
Leon
Reizen op laag tempo is niets verkeerds aan lijkt mij, ik vermoed? zelfs, dat de kans op verkeersongelukken en stomme foutjes ook lager is als je meer tijd en rust neemt. Je ziet ook veel meer, dus zelfs steile bergen omhoog wandelen is naar mijn mening helemaal geen raar idee. (extra fotografeer gelegenheid :D )
Shane schreef:[vimeo]mooi videootje[/vimeo]
Dat is wat Frank van Rijn noemt, een prachtige weg! (En ik ook! :lol:) Doet me enigszins denken aan het hooggebergte in Peru: nat, onverhard, steile bergen. Prach-tig.

Ook zo steil (maar toen ik er was, wel droog) is de Pico Veleta bij Granada, mits je aan de achterkant omhoog trapt. Ook daar had ik nog voortassen in gebruik. Mountainbikers passeerden erg verbaasd naar beneden toe. 8)

Overigens zou ik dat soort paadjes niet zo snel met m'n lichte randonneur doen met 35mm Kojak's. Op de één of andere manier lijkt me dat niet gaan werken... :wink:
Robertjan schreef: Ook zo steil (maar toen ik er was, wel droog) is de Pico Veleta bij Granada, mits je aan de achterkant omhoog trapt. Ook daar had ik nog voortassen in gebruik. Mountainbikers passeerden erg verbaasd naar beneden toe. 8)

Overigens zou ik dat soort paadjes niet zo snel met m'n lichte randonneur doen met 35mm Kojak's. Op de één of andere manier lijkt me dat niet gaan werken... :wink:
Als Jelle het kan ;)
http://www.flickr.com/photos/jjatssdotn ... 6859/show/
Wow, die heeft weinig tasjes bij! En toch kamperen? :roll:
Revanho schreef:
Dat kan vele oorzaken hebben, je bent blijkbaar al zelf niet zo zwaar. Om dat simpelweg op de hoeveelheid bagage te steken vind ik kort door de bocht. En goede wielen (dus ook goed gespaakte) kunnen heel wat hebben.

Als het met minder bagage rijden zich bovendien vertaalt in aangepast, lichter materiaal (dat dus minder voorzien is op zware belasting) dan is het twijfelachtig dat de kans op mankementen afneemt.

Renaat
Toch blijft het zo dat het materiaal veel minder krachten te verwerken heeft bij minder bagage, wat weer leidt tot kleinere kans op malleur.
Nog los van het feit dat een fiets lekkerder fietst als die lichter is, wat dat betreft is 1 kilo al een groot verschil. Alle reden om minder kilo's mee te nemen.
Nu moet iedereen dat zelf weten natuurlijk, maar ik vind; met relatief weinig bagage kun je toch heel comfortabel reizen. De fiets is makkelijker te manouvreren/tillen.
Kortom; travel light!
Robertjan schreef:Wow, die heeft weinig tasjes bij! En toch kamperen? :roll:
Kamperen? is die 3kg extra een voorwaarde?
Georg schreef: Toch blijft het zo dat het materiaal veel minder krachten te verwerken heeft bij minder bagage, wat weer leidt tot kleinere kans op malleur.
Nog los van het feit dat een fiets lekkerder fietst als die lichter is, wat dat betreft is 1 kilo al een groot verschil. Alle reden om minder kilo's mee te nemen.
Nu moet iedereen dat zelf weten natuurlijk, maar ik vind; met relatief weinig bagage kun je toch heel comfortabel reizen. De fiets is makkelijker te manouvreren/tillen.
Kortom; travel light!
Precies (!), alleen kun je dat niet zomaar zeggen, want voordat je het weet ben je iemand die zijn eigen mening, ervaring en geloof als de waarheid predikt. Of nog erger, voordat je het weet ben je iemand die niet begrijpt dat andere mensen op een andere manier gelukkig kunnen zijn.


Paar kilo meer of minder overbodig lichaamsgewicht maakt nog niet zo heel veel uit in de bergen, vooral niet als je er een het-is-geen-wedstrijd-maar-wel-lekker-vakantie mentaliteit op na houdt, dat snapt iedereen uiteraard. Maar voor de discussie is het wel een beetje een dooddoener. Zo kun je alles wel goedpraten.

Paar kilo meer of minder fiets+bagage+eetvoorraadgewicht geeft echter wel een ander fietsgevoel. Een licht fietsje acceleert nou eenmaal beter... en dat doe je veel tijdens een fietstocht (zelfs in NL). Bij klimmen in de bergen doe je dat zelfs continue. En accelereren kost veel energie. Vergelijk het maar met het benzineverbruik van een auto. Er is een verschil tussen stadskilometers en snelwegkilometers. In de bergen verbruikt een auto dus ook stukken meer, dat maak je niet meer goed in de afdaling. Als ik een koude overgang maak van het vlakke NL naar een bergachtig gebied, dan duurt het (bij mij althans) wel een week voor ik een beetje gewend ben aan de omstandigheden (kramp in de kuiten, hamstrings, zere rug, spierpijn in de armen, etc). Al die extra verbruikte energie moet ook weer aangevuld worden..... met een goede nachtrust en een lekkere pot eten (daar heb je dus extra tijd voor als je eerder de camping/hostel haalt).

Maar wat me altijd het meeste opvalt aan het eind van een fietsreis (bij mij althans, aangezien ik begin als Dik Trom) is:
1) de enorme conditieverbetering
2) ca. 10kg (=10%) minder lichaamsgewicht.

Dan gaat de progressie dubbel op: je hebt een grotere motor en minder te versjouwen..... En elke keer denk ik weer achteraf; had ik deze fysieke progressie maar meteen aan het begin van de vakantie gemaakt :).

Iemand die het allemaal niet zoveel uitmaakt, neemt toch gewoon lekker zijn barbeque-setup en tuinstoel mee, ieder zijn ding. Wel met de aantekening dat 10% extra gewicht/hellingspercentage niet automatisch 10% langere reistijd betekent. Er bestaat nog steeds zoiets als de verminderde meeropbrengst, vooral bij lange inspanningen rond omslagpunt. Doe maar eens een conconitest. Maar zolang je nog soepel genoeg kunt pedaleren, je fiets nog in balans weet te houden, zo nu en dan een eet-/drinkpauze inlast en ook nog genoeg tijd hebt, kom je die berg ook wel met 10kg extra omhoog.

Tot slot: een zwaarder persoon kan relatief makkelijker meer dood gewicht fietsend verplaatsen (bagage/fiets/eetvoorraad), dan een lichter persoon. (eea afhankelijk van bmi-index, vermogen, epo, trainingsjaren, ervaring, etc). Een zwaarder persoon is immers al een beetje gewend/aangepast aan extra bagage.

Wat een wetenschap, beetje fietsen met bagage :). Maar goed dat de factor plezier niet in kilojoules uit te drukken is.
...
AB schreef: Paar kilo meer of minder overbodig lichaamsgewicht maakt nog niet zo heel veel uit in de bergen, vooral niet als je er een het-is-geen-wedstrijd-maar-wel-lekker-vakantie mentaliteit op na houdt, dat snapt iedereen uiteraard. Maar voor de discussie is het wel een beetje een dooddoener. Zo kun je alles wel goedpraten.
Hmm, ik vind lichaamsgewicht eigenlijk wel intressant en ook belangrijk.
En er is toch niemand die graag op de fiets 10 kilo vet mee wilt nemen?
AB schreef:Tot slot: een zwaarder persoon kan relatief makkelijker meer dood gewicht fietsend verplaatsen (bagage/fiets/eetvoorraad), dan een lichter persoon. (eea afhankelijk van bmi-index, vermogen, epo, trainingsjaren, ervaring, etc). Een zwaarder persoon is immers al een beetje gewend/aangepast aan extra bagage.
Dus iemand van bv 90 kilo met 20 kg bagage fietst net iets makkelijker de berghelling op dan iemand van 60 kg met maar 15 kg bagage (mits die 30 kilo geen vet is en ze een gelijke fietsconditie hebben)?
Okee, een groter persoon= dikkere/langere spieren=meer vermogen en hoe steiler de helling hoe zwaarder het wordt voor de 90kg'er maar verder? Hoe reken je dit uit?
Yopie schreef:Dus iemand van bv 90 kilo met 20 kg bagage fietst net iets makkelijker de berghelling op dan iemand van 60 kg met maar 15 kg bagage (mits die 30 kilo geen vet is en ze een gelijke fietsconditie hebben)?
Okee, een groter persoon= dikkere/langere spieren=meer vermogen en hoe steiler de helling hoe zwaarder het wordt voor de 90kg'er maar verder? Hoe reken je dit uit?
Die van 90 kilo moet ook meer bagage meenemen want hij is meestal langer en heeft dus een langere tent, matje en slaapzak nodig, zijn kleren en vooral schoenen zijn groter en zwaarder, hij heeft meer honger en dorst en heeft dus net iets meer/eerder gasblikjes nodig, grotere pannetjes en moet een zwaardere fiets hebben als die even sterk moet uitvallen. Bij het ene artikel maakt het niks uit, maar als je een maat omhoogschiet kan het ineens wel veel uitmaken.
Dat is tenminste wat mij een beetje frustreerde in een poging de voortassen kwijt te raken.
De verhouding 90/60 komt overigens rekenkundig niet overeen met 20/15.
Leon
Yopie schreef:
AB schreef: Paar kilo meer of minder overbodig lichaamsgewicht maakt nog niet zo heel veel uit in de bergen, vooral niet als je er een het-is-geen-wedstrijd-maar-wel-lekker-vakantie mentaliteit op na houdt, dat snapt iedereen uiteraard. Maar voor de discussie is het wel een beetje een dooddoener. Zo kun je alles wel goedpraten.
Hmm, ik vind lichaamsgewicht eigenlijk wel intressant en ook belangrijk.
En er is toch niemand die graag op de fiets 10 kilo vet mee wilt nemen?
Er is natuurlijk ook een minimale hoeveelheid lichaamsvet nodig om een beetje gezond te leven. Maar als je je kunt ontdoen van al het overbodige gewicht (zoals te hoog vetpercentage, of een te zware fiets, of meer bagage dan je qua gewenst comfortniveau nodig hebt) dan heb je daar functioneel gezien winst bij.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil tussen 1) minimaal gewicht (bv 6,9kg zware racefiets, geen bagage) - waarbij je het snelst een berg bovenkomt; en 2) het maximale gewicht (zware fiets, veel bagage, veel overgewicht) - waarbij je een berg net niet boven komt. Daar zal toch een behoorlijke hoeveelheid kg tussen zitten wat je aan comfort, eten, drinken, boeken, camera's, gereedschap, reservebanden, etc mee kunt nemen. Ik heb echter geen flauw idee hoeveel kg dat zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld op een dag een extra 15L water meenemen voel je best wel in het begin..... maar of het het verschil maakt tussen uiteindelijk je doel wel of niet halen? Het is natuurlijk een groot voordeel dat een vakantiefietser geen wedstrijdfietser is.
AB schreef:Paar kilo meer of minder overbodig lichaamsgewicht maakt nog niet zo heel veel uit in de bergen, vooral niet als je er een het-is-geen-wedstrijd-maar-wel-lekker-vakantie mentaliteit op na houdt, dat snapt iedereen uiteraard. Maar voor de discussie is het wel een beetje een dooddoener. Zo kun je alles wel goedpraten.
Een paar kilo verschil in lichaamsgewicht maakt niet zo veel uit. Of je een BMI van 23,7 of 24,3 hebt maakt op de "vlakke" weg weinig uit. Overbodig lichaamsgewicht, ook wel overgewicht genoemd, heb je niets aan.
AB schreef:Paar kilo meer of minder fiets+bagage+eetvoorraadgewicht geeft echter wel een ander fietsgevoel. Een licht fietsje acceleert nou eenmaal beter... en dat doe je veel tijdens een fietstocht (zelfs in NL). Bij klimmen in de bergen doe je dat zelfs continue. En accelereren kost veel energie. Vergelijk het maar met het benzineverbruik van een auto. Er is een verschil tussen stadskilometers en snelwegkilometers. In de bergen verbruikt een auto dus ook stukken meer, dat maak je niet meer goed in de afdaling. Als ik een koude overgang maak van het vlakke NL naar een bergachtig gebied, dan duurt het (bij mij althans) wel een week voor ik een beetje gewend ben aan de omstandigheden (kramp in de kuiten, hamstrings, zere rug, spierpijn in de armen, etc). Al die extra verbruikte energie moet ook weer aangevuld worden..... met een goede nachtrust en een lekkere pot eten (daar heb je dus extra tijd voor als je eerder de camping/hostel haalt).
Vakantiefietsers rijden vaak langere afstanden en accelereren weinig. Extra massa maakt altijd wat uit. In rolweerstand, in acceleratie, in luchtweerstand (breder of langer), maar vooral in hellingsweerstand (klimmen). Versnellen en klimmen zijn verschillende grootheden, kosten meer inspanning, maar die kun je niet met elkaar vergelijken.
De ongemakken die jij noemt, zoals spierkramp in de benen en spierpijn in rug en armen, zal een gebrek aan conditie zijn i.c.m. te zware inspanning.
AB schreef:Maar wat me altijd het meeste opvalt aan het eind van een fietsreis (bij mij althans, aangezien ik begin als Dik Trom) is:
1) de enorme conditieverbetering
2) ca. 10kg (=10%) minder lichaamsgewicht.
Voor een fietsreis van 2 maanden is 10% gewichtsverlies veel. Als ik met 10% gewichtsverlies thuis kom zet de echtgenote de haakse slijptol in het frame of geeft de fiets weg aan een goed doel.
AB schreef:Tot slot: een zwaarder persoon kan relatief makkelijker meer dood gewicht fietsend verplaatsen (bagage/fiets/eetvoorraad), dan een lichter persoon. (eea afhankelijk van bmi-index, vermogen, epo, trainingsjaren, ervaring, etc). Een zwaarder persoon is immers al een beetje gewend/aangepast aan extra bagage.
Was dat maar waar. Een zwaardere fietser kan t.o.v. een lichtere fietser wat meer bagage meenemen, maar niet in verhouding tot zijn gewicht en zeker niet bij overgewicht. Het (trap)vermogen is bepalend. Epo, trainingsjaren en ervaring tellen niet.

Piet.
AB schreef: Er is natuurlijk ook een minimale hoeveelheid lichaamsvet nodig om een beetje gezond te leven. Maar als je je kunt ontdoen van al het overbodige gewicht (zoals te hoog vetpercentage, of een te zware fiets, of meer bagage dan je qua gewenst comfortniveau nodig hebt) dan heb je daar functioneel gezien winst bij.
Een "gezonde" man, BMI tussen de 19 en 25, heeft tussen de 10 en 20% lichaamsvet. In het spierweefsel, rond de organen als hart, maag, lever, nieren enz. en onderhuids. We kunnen bijna onbeperkt vetweefsel aanmaken en vetten opslaan. Tot een BMI van circa 190. Reserves voor barre tijden die kunnen komen. Bij een "gezond" gewicht hoef je je over je vet-voorraad nooit zorgen te maken.

Piet.
Hoeveel vermogen je meer moet leveren kan je ook met deze site bekijken.
Vul de vakken "uw massa" en "massa van je fiets" in, zet in het vak, "vul het van je gemiddelde snelheid" zet daar bijvoorbeeld 20 km in en klik op berekenen.
In het vak "je kritisch vermogen of je vermogen" komt een getal .... Watt te staan. Herhaal dit door de uw massa of de massa van je fiets te veranderen en kijk wat er gebeurd in het vak waar het vermogen wordt vermeld.
AB schreef:Bijvoorbeeld op een dag een extra 15L water meenemen voel je best wel in het begin..... maar of het het verschil maakt tussen uiteindelijk je doel wel of niet halen?
Ik denk wel dat dat het verschil maakt. Probeer het eind van die woestijn maar eens te halen zonder je 15l water. ;)

Carl
PietV schreef:
AB schreef: Er is natuurlijk ook een minimale hoeveelheid lichaamsvet nodig om een beetje gezond te leven. Maar als je je kunt ontdoen van al het overbodige gewicht (zoals te hoog vetpercentage, of een te zware fiets, of meer bagage dan je qua gewenst comfortniveau nodig hebt) dan heb je daar functioneel gezien winst bij.
Een "gezonde" man, BMI tussen de 19 en 25,
flikkert al die BMI onzin direct in het ronde archief. Dokters kunnen iha niet rekenen, en deze gotspe toont dat ook weer aan. ( massa schaalt met een derdemacht= volume, niet met een oppervlakte)
AB schreef:.......Het is natuurlijk een groot voordeel dat een vakantiefietser geen wedstrijdfietser is.
Daar snap ik niets van. Volgens mij is het juist verrekte handig als je de conditie van een wedstrijdfietser. Of je nu wedstrijden fietst of niet. Een bere conditie zal iedereen op prijs stellen.