Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Informatie Wintertrektocht 2004 - Forum Wereldfietser

Informatie Wintertrektocht 2004

WINTERTREKTOCHT 23, 24 en 25 januari 2004 Bericht Versie 11 januari 2004

Winter 2000…Op een stille paalkampeerplaats ergens in het oosten heb ik mijn tent snel neergezet. In het donker zit ik vervolgens een potje te koken. Niet handig, ik heb veel te lang onderweg in de dorpskroeg gezeten. Een uil reageert op het kabaal van de brander en gaat op zoek naar een andere plek. De temperatuur zakt naar -5 op mijn meter. Het is een heldere avond met een prachtige sterrenhemel. Als ik om 21.00 na een korte wandeling warm de slaapzak opzoek begint het zacht te sneeuwen. Ik controleer de tent zodat hij voldoende strak staat en ga slapen. De volgende ochtend licht er een kleine tien centimeter. Vanuit de tent heb ik een prachtig uitzicht op het winterse landschap. De brander gaat aan voor het ontbijt terwijl de rijp aan de binnenkant van de tent begint te druppelen. Een half uur later stap ik stap weer op de fiets verder naar het oosten…..
Het is 24 januari 2004 en ik start met een nieuwe tocht…

Wanneer
Vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 januari 2004.

Waar
Twente en gedeeltelijk door Duitsland.

Programma.
Vrijdagmiddag of -avond bijeenkomen op een kampeerterrein ’t Springendal, NTKC terrein, te Ootmarsum. Terrein ligt aan de Hooidijk bij SBB natuurreservaat “Het Springendal”. Volg van Ootmarsum de weg richting Lage (Dld). Na ca. 1 km linksaf de Uelserdijk op (ANWB paddestoel 22210). Het laatste stuk van deze weg heet Boumansweg. Deze weg ca 2 km volgen tot de kruising met de Hooidijk (links is een recreatieterrein) Linksaf de Hooidijk op. Na 200 m links de inrit van het terrein. Op dit terrein is geen verwarme voorziening aanwezig en ook geen warme douche. Er is alleen koud water om je te wassen en er is een toilet. Er is een speciale winterkraan op het terrein, verder is de waterleiding afgesloten. Om je te verwarmen is een houtvuur mogelijk. Ik zal vrijdagmiddag op het terrein aanwezig zijn om ongeveer 15.00.
Vanaf het station Oldenzaal is het ongeveer 14 km naar het kampeerterrein ’t Springendal.
De auto kan op een bijgelegen parkeerplek geplaatst worden. De kosten van het kamperen zijn €2.- per nacht pp. Voor de auto wordt €1.- per nacht gerekend.

Zaterdag: Fietstocht van ongeveer 50 á 60 km.
Vertrek uit Ootmarsum om 10.00 vanaf Stadscafe ‘In den Guldene Crone, Markt 10 in Ootmarsum (dat is bij de kerk).
Wij rijden eerst in noordelijke richting en gaan dan met een boog naar het oosten en komen door een stuk van Duitsland. Wij kamperen op Camping De Bergvennen te Lattrop Breklenkamp.
Op dit terrein is verwarmd sanitair en er is een mogelijkheid om warm te zitten in een ruimte.
Kosten zijn ongeveer €8.- per nacht pp (prijzen 2003)
De plaats Nordhorn ligt op korte afstand, ongeveer 5 km, van de camping. Je laten verrassen door de Duitse keuken is dus mogelijk.
De route gaat zaterdag over kleine wegen. Mogelijk dat daar een zandweg tussen kan zitten. De route kan ook met ligfietsen gereden worden.

Zondag: Fietstocht van ongeveer 50 km. Einde bij het eerste kampeerterrein in Ootmarsum of een station van de NS. Mogelijkheden hiervoor zijn Oldenzaal, Hengelo of Enschede. De planning is om ongeveer 14.30 te stoppen i.v.m de terugreis met de NS.

Belangrijk
· Een 4-seizoenentent. Een 3-seizoenentent kan als de weersomstandigheden dat toelaten (bijv geen zware sneeuwval)
· Winterslaapzak. Twee slaapzakken gaat natuurlijk ook voor één of twee nachten.
· Paspoort omdat er gedeeltelijk op Duits grondgebied gefietst zal worden.
· Fietskleding aanpassen aan het seizoen. Beter is om bijvoorbeeld bergschoenen te dragen dan fietsschoenen.
· Iedereen zorgt zelf voor de maaltijden en kookt in principe zelf. Op gas koken geeft bij lage temperaturen problemen. Het zal uren duren voor er een maaltijd klaar is. Er is gelegenheid om eten in te slaan op zaterdagochtend bij de supermarkt (AH) in Ootmarsum.



Informatie over winterkamperen
· Op Pad van december 2002
· Blad Outdoor november en december 2002.
· Tijdschrift de Wereldfietser nr. 1 winter 1999 Artisch Alfabet.
· Tijdschrift de Wereldfietser winter 2001, artikel “Die mooie witte wereld”

Voor verdere informatie
· Gerard Poorthuis 0226-413654 (na 19.00)
· g.poorthuis@quicknet.nl








.

Hoi Gerard,

Zo te zien ga je niet over een nacht ijs! Je hebt behoorlijk je best op de voorbereiding gedaan.
Nu nog een mooi winterweekend. Is het landschap open of zijn er bossen zodat de wind wat minder guur is?

Misschien tot ziens, John.

johntelleman schreef:Hoi Gerard,

Zo te zien ga je niet over een nacht ijs! Je hebt behoorlijk je best op de voorbereiding gedaan.
Nu nog een mooi winterweekend. Is het landschap open of zijn er bossen zodat de wind wat minder guur is?

Misschien tot ziens, John.
Hoi John
De laatste weerberichten op termijn geven aan dat de temperatuur zal gaan zakken. Mogelijk dat het dan ook gaat sneeuwen. Het landschap is open aan de noordkant van Ootmarsum maar de rest van de route is wel beschut. Voor zover je van beschutting kunt spreken in een winterlandschap. Groeten Gerard Poorthuis

Dat is nog eens snel beantwoord!!!!

Dank je Gerard, John.
et voila. het weer voor de komende dagen incluis het weekeinde. bijna perfekt fietsweer ;)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Is dit niet het weerbericht van deze week?
De wintertrektocht is een week later (niet dit weekend, maar het weekend erna 24,25 januari)

Freek

oh ja. da's stom. ik zet hem even goed!!!

Arjen,

dank voor de aanpassing.
Het ziet er vrij vochtig uit, voor het komend weekend :(

Freek

Blij dat ik droog en warm een lezing geef in Heemstede!

Ik zie langzaam een zonnetje verschijnen op zaterdag en zondag!

Zijn er al mensen die zeker weten dat ze komend weekend meegaan met de wintertrektocht?

Freek

Ik heb me vanavond opgegeven voor de Wintertrektocht! Wie volgt? Het weer belooft redelijk te worden, dus dat mag geen excuus zijn om niet mee te gaan!

Enne, wie willen er aanstaande vrijdag nog meer vanaf station Oldenzaal naar het kampeerterrein fietsen? Zullen we daar afspreken?

Marijke

Ik ga ook mee op wintertrektocht.
Vanaf Apeldoorn is het niet zo ver, daarom ga ik niet met de trein via Oldenzaal, maar we kunnen natuurlijk wat afspreken...

MvG
Jeroen

Zaterdag 70% kans op regen; zondag 50% kans...
Ik twijfel nog... Als ik ga, dan pas zaterdagochtend met den automobiel (met de fiets achterin) richting Ootmarsum...

Freek

Marijke schreef:Ik heb me vanavond opgegeven voor de Wintertrektocht! Wie volgt? Het weer belooft redelijk te worden, dus dat mag geen excuus zijn om niet mee te gaan!

Enne, wie willen er aanstaande vrijdag nog meer vanaf station Oldenzaal naar het kampeerterrein fietsen? Zullen we daar afspreken?

Marijke
Leuk dat er een redactielid meegaat! Dat wordt dus een spetterend verhaal in het volgende tijdschrift?!?

Jammer dat ik zaterdag moet werken, ik kan dus niet mee. Veel plezier met de wintertrektocht! Ik duim voor sneeuw voor jullie!!

Dennis

Ik heb me vanavond toch weer afgemeld. Maar niet vanwege het weer, hoor! Dus helaas Dennis, geen spetterend verhaal van mij in het volgende tijdschrift.

Marijke

Ik heb besloten niet mee te gaan.
Te druk met andere Wereldfietsbezigheden... :(
Maar de weersvoorspellingen waren toch al niet al te best.
En verder moet ik nog teveel voor werk en huis doen....
Helaas, volgende keer beter.
Degenen die wel gaan: veel plezier en weinig regen!!

Freek

Oh jee, de volgende Wereldfietser/Vakantiefietser willen we een stuk plaatsen over deze activiteit. Nu Marijke niet meegaat, is er iemand die net zo goed en leuk kan schrijven als zij? Hoe spannender en avontuurlijker geschreven hoe meer mensen er een volgende keer meegaan.

Eric Schuijt

Hoofdredacteur De Wereldfietser / De Vakanteifieter
Eric Schuijt schreef:Oh jee, de volgende Wereldfietser/Vakantiefietser willen we een stuk plaatsen over deze activiteit. Nu Marijke niet meegaat, is er iemand die net zo goed en leuk kan schrijven als zij? Hoe spannender en avontuurlijker geschreven hoe meer mensen er een volgende keer meegaan.

Eric Schuijt

Hoofdredacteur De Wereldfietser / De Vakanteifieter
Eric,
Ik zal aan één van de fietsers die meegaat vragen een stukje te schrijven voor het blad en de webpagina. Foto's worden er zeker gemaakt al is het onder een plu of in een cafe.

Gerard Poorthuis

Ik ga op zeker. Weliswaar met de auto op zeterochtend naar Ootmarsum, maar toch... Ik neen voor de zekerheid mijn fototoestel wel mee, omdat op de fiets plaatjes te schieten.