Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden met lage rolweerstand. - Forum Wereldfietser

Banden met lage rolweerstand.

Volgend jaar ga ik met mijn vrouw voor het eerst op fietsvakantie. Eind augustus doen we een kleine tocht van een paar dagen als proef.

Nou heb ik een redelijke vakantiefiets tot mijn beschikking en prima conditie. Bij haar is dat niet c.q. wat minder het geval. Om het voor haar toch zo licht mogelijk te maken overweeg ik om de huidige banden te vangen door lichtlopende banden. We zullen hoofdzakelijk over verharde wegen fietsen en ze hoeft niet veel bepakking mee te zeulen want dat gaat op een fietskar en die komt achter mijn fiets. De fiets in kwestie is een Gazelle Medeo met de originele banden (ik zal nog even kijken wat er op zit). Heeft iemand een suggestie? Zal het uberhaupt veel uitmaken?
Er zijn nogal wat verschillende medeo's hemaakt. Welk type banden zit er nu op. Wat het meeste uitmaakt is vaak het hard oppompen met behulp van een pomp met manometer.
Tips voor banden komen hierna vast :-)
Leon
Ik heb gedurende mijn vakantie gebruik gemaakt van de continental travelcontact. Een heerlijke band, snel (mits hard opgepompt), stil en heel veel grip ook op nat wegdek. Het nadeel is het vlakke loopvlak, toen ik op schelpenpaden reed in de duinen op 1 dag 2 lekke banden door steentjes die in het loopvlak bleven zitten.
Schwalbe Marathon Racers.
Redelijk tot goed lekbestendig.
Rollen erg licht en zijn erg licht.
Schwalbe Big Apple's. Rollen erg licht, comfortabel maar komen door hun hogere gewicht moeilijker op gang.
Ik rijd al een paar jaar lekvrij op die Racers. Zelfs in de stad. (Zonder bagage)
Strak plan. Op vlak terrein is bij toursnelheden rolweerstand het grootste probleem. Bij het klimmen gaat het vooral om het gewicht. Over dat laatste wordt hier vaaak genoeg wat gezegd: less is more is het antwoord.
De rolweerstand van banden verschilt enorm. Snellere banden zijn helaas ook wel kwetsbaarder. Voor wat jij beschijft lijkt me de Marathon racer ideaal. De 50 mm Big Apple is vrijwel zeker te breed voor de Medeo. De 40 mm Racer past vast wel, en is net wat breder en geeft net wat meer comfort en grip op slechter wegdek dan de standaard 37 mm die de op de meeste hybrides zit. Zelf gebruik ik voor dit doel een Panaracer Pasela, maar daar is in Nederland moeilijk aan te komen. Marathon Racer 40 mm zou ik dus zeggen, maar zonder al te veel bagage.
Wim
Ik rijd momenteel ook op Marathon Racers; heb er 1300 km mee rondgefietst op de Filipijnen (experiment dat goed uitpakte) en 2400 km van Parijs naar Santiago de Compostela, tot nu toe één lekke band (NB op de eerste dag dat ik ermee rondreed). Voorlopige conclusie: een uitstekende band voor verharde wegen.
Ook stukjes onverhard rijden lukt best wel, maar mijn vrouw had met haar Conti Travel Contact uiteraard aanmerkelijk meer grip op stenige en zanderige hobbelpaden op de Filipijnen.
De marathon racer lijkt mij een goede optie. Heeft alleen geen dynamo'ribbel'. Geeft op zich niet. Na de vakantie kan ik ze op m'n eigen fiets leggen.
Dat geldt naturlijk voor de meeste snelle banden. Een enkel keertje gewoon op de zijwand laten draaien loopt vast wel goed af, maar doe je het vaak dan gaat de band er natuurlijk van kapot.
Wim
Aangezien ik in mijn dorp niet echt een fietsenboer heb waar ik mijn spulletjes kan kopen bestel ik redelijk veel online. Afgelopen weekend zag ik dat het eigen merk van Rose ook een nieuwe band heeft:
Afbeelding
de Vittoria Randonneur Hyper. Het promo tekstje is de volgende:
Vittoria, bandenfabrikant uit Italië, is de eerste keus van veel wielrenfans. Omdat ze de technologie van de wielrenbanden nu ook bij trekkingfietsbanden toepassen, is Vittoria ook voor andere fietsfanaten interessant.
Topklasse voor trekkingfietsers is de Randonneur Hyper met drievoudige bescherming tegen lekrijden (Triple Shielding met PRB 2.0), speciaal voor een lichte loop. Ze hebben dezelfde rubbermix als de profbanden. Een lichte, snelle band met goede bescherming tegen lekrijden.
- met zijreflectie
- vouwbaar
- leverbaar in: 700 x 32 C, 700 x 35 C en 700 x 38 C

De prijs is €29,90, dus ongeveer de zelfde prijsklasse als de Schwalbes.
Heeft iemand ook al eens dit merk geprobeerd of ergens een test van gelezen?
eric190173 schreef:Aangezien ik in mijn dorp niet echt een fietsenboer heb waar ik mijn spulletjes kan kopen bestel ik redelijk veel online. Afgelopen weekend zag ik dat het eigen merk van Rose ook een nieuwe band heeft:
Afbeelding
de Vittoria Randonneur Hyper. Het promo tekstje is de volgende:
Vittoria, bandenfabrikant uit Italië, is de eerste keus van veel wielrenfans. Omdat ze de technologie van de wielrenbanden nu ook bij trekkingfietsbanden toepassen, is Vittoria ook voor andere fietsfanaten interessant.
Topklasse voor trekkingfietsers is de Randonneur Hyper met drievoudige bescherming tegen lekrijden (Triple Shielding met PRB 2.0), speciaal voor een lichte loop. Ze hebben dezelfde rubbermix als de profbanden. Een lichte, snelle band met goede bescherming tegen lekrijden.
- met zijreflectie
- vouwbaar
- leverbaar in: 700 x 32 C, 700 x 35 C en 700 x 38 C

De prijs is €29,90, dus ongeveer de zelfde prijsklasse als de Schwalbes.
Heeft iemand ook al eens dit merk geprobeerd of ergens een test van gelezen?
Vittoria is geen eigen merk van Rose. Ze worden vnl op koersfietsen gebruik.
Als alternatief is er de nieuwe michelin pilot sport in 37mm en de schwalbe marathon supreme.
Venturi300 schreef:
Vittoria is geen eigen merk van Rose.
Huismerk van Rose heet extreme ed
Ze worden vnl op koersfietsen gebruikt.
De koersbanden (en tubes) worden als Vittoria verkocht, de MTB banden gaan door onder de naam GEAX. Heb ik beide geen klachten over, maar de tourbanden heb ik nooit in handen gehad.
Als alternatief is er de nieuwe michelin pilot sport in 37mm en
Sinds dramatische ervaringen met Michelin tour city's, die al lek reden op een konijnenkeutel, heb ik nooit meer een Michelin band in dat segment durven proberen
m-gineering schreef:
Venturi300 schreef:
Vittoria is geen eigen merk van Rose.
Huismerk van Rose heet extreme ed
U heeft gelijk, maar ik heb het merk eigenlijk nog nooit in een Nederlandse fietsenwinkel zien hangen, en wel breed uitgemeten worden in de Rose uh folder... Daarom ging ik er een beetje van uit dat het het huismerk van Rose was.

Ook ervaringen met het merk?
Johojo schreef: Om het voor haar toch zo licht mogelijk te maken overweeg ik om de huidige banden te vangen door lichtlopende banden. Zal het uberhaupt veel uitmaken?
Ligfietsers zijn nogal geinteresseerd in rolweerstand van banden en testen veel uit. De Vredestein Perfect Moiree 47 mm komt er nogal goed uit. Zie ook de testen op http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html en de reacties er op

Ik rijd zelf op de Marathon Racers trouwens.

Ligger
Ligger schreef:
Johojo schreef: Om het voor haar toch zo licht mogelijk te maken overweeg ik om de huidige banden te vangen door lichtlopende banden. Zal het uberhaupt veel uitmaken?
Ligfietsers zijn nogal geinteresseerd in rolweerstand van banden en testen veel uit. De Vredestein Perfect Moiree 47 mm komt er nogal goed uit. Zie ook de testen op http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html en de reacties er op

Ik rijd zelf op de Marathon Racers trouwens.

Ligger
Als je informatie over die rolweerstand wilt van ligfietsers, dan kun je beter kijken op: http://www.ligfiets.net/accessoires/mer ... ccessoires. Ik heb er veel aan gehad voor mijn Big Apples. Zo weet ik nu precies hoe hard ik ze op moet pompen voor de minste rolweerstand. Ook heb ik deze site (naast dit forum) gebruikt om te kijken welke banden het best waren voor mijn situatie.
eric190173 schreef:Aangezien ik in mijn dorp niet echt een fietsenboer heb waar ik mijn spulletjes kan kopen bestel ik redelijk veel online. Afgelopen weekend zag ik dat het eigen merk van Rose ook een nieuwe band heeft:
Afbeelding
de Vittoria Randonneur Hyper. Het promo tekstje is de volgende:
Vittoria, bandenfabrikant uit Italië, is de eerste keus van veel wielrenfans. Omdat ze de technologie van de wielrenbanden nu ook bij trekkingfietsbanden toepassen, is Vittoria ook voor andere fietsfanaten interessant.
Topklasse voor trekkingfietsers is de Randonneur Hyper met drievoudige bescherming tegen lekrijden (Triple Shielding met PRB 2.0), speciaal voor een lichte loop. Ze hebben dezelfde rubbermix als de profbanden. Een lichte, snelle band met goede bescherming tegen lekrijden.
- met zijreflectie
- vouwbaar
- leverbaar in: 700 x 32 C, 700 x 35 C en 700 x 38 C

De prijs is €29,90, dus ongeveer de zelfde prijsklasse als de Schwalbes.
Heeft iemand ook al eens dit merk geprobeerd of ergens een test van gelezen?
Vittoria Randonneur Pro waren geleverd onder m'n 2005 Stevens Sovereign. Wat mij betreft een prima band, licht en redelijk snel. Na 5000 km (woon werk, maar ook met flink wat bagage op fietsvakantie) was het mooie er wel vanaf, in die kms een of twee lekke banden gehad. Marathon Supremes zijn ietsje lichter en naar m'n gevoel nog iets sneller, maar wel een stuk duurder.
Ligger schreef:
Johojo schreef: Om het voor haar toch zo licht mogelijk te maken overweeg ik om de huidige banden te vangen door lichtlopende banden. Zal het uberhaupt veel uitmaken?
Ligfietsers zijn nogal geinteresseerd in rolweerstand van banden en testen veel uit. De Vredestein Perfect Moiree 47 mm komt er nogal goed uit. Zie ook de testen op http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html en de reacties er op

Ik rijd zelf op de Marathon Racers trouwens.

Ligger
Twee ervaringen met de Perfect Moree in 32-622: (op de fiets van m'n vrouw, vooral woon werk verkeer over fietspaden door de stad) geen problemen: geen lek tot nu toe en rijdt gewoon goed, ik gok al een km of 3000, band ging wel wat lastig om de velg heen. Een tweede exemplaar wilde op geen enkele manier om de andere velg heen (ook niet door de leverende fietsenboer), een Schwalbe Marathon in dezelfde maat paste prima.
Ik heb nu de Marathon Supremes en die lopen erg licht. Na 3000km zijn ze nog volledig intact.
Maar de Racers zullen vast nog flink sneller zijn. En Johojo wilde immers de snelste band waarmee zijn vrouw nog net weg kon komen qua kwetsbaarheid.
Wim