Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverslag N-Thailand 2004 - Forum Wereldfietser

reisverslag N-Thailand 2004

Karakter van de reis
Fietsvakantie van Bas en Jim in Noord-Thailand van guesthouse naar guesthouse. We hebben Chiang Mai gekozen als basis om twee rondjes te fietsen, de eerste richting Gouden Driehoek en Puh Chi Fah, de tweede richting Mae Hong Song en Doi Inthanon.
weer
In december en januari is het perfect weer om in Noord-Thailand te zijn. Het is nl. dan wat koeler dan in de rest van het jaar, rond de 25 graden, met 's-nachts in de bergen soms flinke afkoeling, zodat je je wat dikker moet kleden. Voor het fietsen is dit allemaal prima, overdag wordt het nooit tropisch heet, toch wel fijn als je beklimmingen moet doen.
wegen/verkeer
De wegen kunnen druk zijn voor fietsers, maar als je je route zorgvuldig plant, kom je juist weinig verkeer tegen.
De wegen zijn verder gewoon heel goed, overal asfalt met genoeg bewegwijzering. Als je zelf kiest voor uitstapjes naar kleinere dorpen en uithoeken dan kom je wel onverharde wegen tegen.
Het verkeer gedraagt zich voorbeeldig t.o.v. de fietser, auto's houden goed rekening met je, remmen vaak wat af en rijden met ruime boog om je heen. Wat wel lastig is, zijn de wat oudere pick-ups en trucks, die een gigantische dieselwalm achter zich laten, niet prettig als je lekker aan het klimmen bent en hevig naar adem snakt.
fietsen
Er is op zich veel vlak land in Thailand, maar de routes die wij kozen gingen juist door berggebieden. De wegen in de bergen hebben vaak gemeen steile stukken, vaak steiler dan in Europa. De beklimmingen zijn daarbij ook erg onregelmatig, dus heb ik het klimmen in Thailand als zwaarder ervaren dan in de Alpen of Pyreneeën.
Ik heb in totaal 1264km gefietst en 15.900 meter geklommen.
bevolking
De Thai is wat je noemt een voorbeeldig burger. Het zijn lieve, vriendelijke, optimistische mensen die altijd glimlachen en goudeerlijk zijn, je zal niet gauw worden bedonderd in Thailand. Ze zijn verder erg dienstverlenend ingesteld. De Thai is wel geïnteresseerd in de farang (= westerling), maar is niet opdringerig. Je wordt dan bijvoorbeeld ook nooit omringd door hordes Thaise kinderen.
Taal is meestal geen probleem, vaak spreekt iemand wel iets Engels, anders wijs je in restaurantjes gewoon aan wat je wilt hebben.
onderkomens
De guesthouses zijn erg goedkoop, wij betaalden tussen E 2,00 en E 12,00 per kamer. Ze zijn over het algemeen erg schoon en beschikken bijna altijd over een warme douche. Ze hebben vaak open ramen, soms is er een fan op de kamer, en de ramen zijn met gaas afgeschermd tegen de muggen. De bedden zijn meestal niet geweldig, maar ik kon er toch altijd een goede nachtrust op krijgen. Vaak is het wel lawaaiig rond de guesthouses; omdat de ramen open zijn heb je eerder last van omgevingsgeluid als verkeer, hondengeblaf, hanengekraai e.d.
eten
In Thailand kan je uitstekend eten voor weinig geld. De Thaise keuken is terecht veelgeprezen met zijn verse ingrediënten en verfijnde kruiden. Vaak is het redelijk gepeperd, maar je kan dit nog verder verscherpen door een uitgebreid scala aan specerijen die op tafel staan. Verder geniet je van de overheerlijke verse fruitsappen. Wij waren voor het avondeten, incl. drank en koffie, tussen E 1,00 en E 2,50 p.p. kwijt.
De hygiëne is goed, ook in de kleinste eenvoudigste stalletjes langs de weg; wij hebben nooit maag- of darmklachten gehad. Ook sla en ijs kan je gewoon eten.
Water drink je het liefst uit plastic flessen, die kosten E 0,10 per liter. Ijsblokjes vormen ook geen probleem, die zijn altijd safe. Koffie is meestal van nescafé gemaakt, zo hier en daar in toeristische gebieden maken ze ook verse koffie klaar.
landschap
In N-Thailand troffen wij op onze routes vooral groen berglandschap aan. Naast mooie landelijke en agrarische gebieden hebben we ook veel in bossen en oerwouden gefietst. In en om de dorpen en steden is het wat minder interessant, vaak erg stoffig en rommelig, voor mooie plaatsen moet je niet naar Thailand gaan.
ongedierte
In de periode dat wij gingen en het gebied dat wij bezochten hadden we nauwelijks last van ongedierte. Muggen waren er alleen een uur rond zonsondergang, kakkerlakken hebben we eigenlijk niet gezien, laat staan ratten e.d. Overdag tijdens het fietsen heb je al helemaal geen last van insecten, er zijn nagenoeg geen vliegen, bijen enz.
Honden vormen voor fietsers geen probleem, er zijn nauwelijks agressieve honden die het op fietsers hebben gemund.
kosten
De vlucht was met E 860,00 niet erg goedkoop, maar ik vloog dan ook rond de kerstdagen, de duurste tijd van het jaar. Zakgeld in Thailand: ik heb extreem weinig uitgegeven in 23 dagen E 260,00, voor de guesthouses, eten en drinken, vervoer plus kleine aankopen.

Zie verder mijn website voor een uitgebreid reisverslag, een kaart van de gereden route plus mooie foto's :
http://www15.brinkster.com/jimvdberg

Prachtig! :D
Een link naar de thailandpagina van de site mag er wel bij vanwege de fantastische foto's. Hier krijg ik echt zin om weer naar Thailand te gaan!
De link: http://www28.brinkster.com/jimvdberg5/thailand.html
Groeten, Leon

Ha die Leon, interesse in Thailand? Kom naar de Op Pad Beurs, 5-7 maart in de Jaarbeurs te Utrecht. Aldaar geef ik dagelijks een dialezing FIETSEN IN THAILAND!

Ik heb afgelopen december/januari ook een rondje in N-Thailand gefietst vanuit Chiang Mai. In Chiang Khong verbleef ik in het Ban Tam-Mi-La guesthouse wat een absolute aanrader is, al was het alleen al maar om het terras met een prachtig uitzicht over de rivier. De buitengewoon goedlachse eigenaar van het guesthouse, Watchara Lewpongsawat, bleek ook een fervent fietser te zijn en bovendien lid/organisator van de Mekhong Bike Club. Ik heb met een aantal van hen een dag een erg leuke fietstocht in de omgeving gemaakt.
De Mekhong Bike Club organiseert sinds een jaar of drie in de derde week van oktober een 9-daagse fietsttocht door China en Laos. Vanuit Chiang Khong gaat het op de fiets naar Chiang Saen en vandaar met de boot naar Z-China (2 dagen). Vervolgens in 7 dagen door China en Laos weer terug fietsen naar Chiang Khong. Watchara liet me een erg mooie, met de hand geschreven (helaas in het Thais) routebeschrijving zien met tekeningen van diverse bezienswaardigheden onderweg en hoogteprofielen van de route. Komend jaar kunnen er voor het eerst ook buitenlanders mee en liefhebbers kunnen contact opnemen via maekhongbike@hotmail.com of siamhammock@hotmail.com
[/url]