Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping Hammerbrücke (Ostkantons (B)) - Forum Wereldfietser

Camping Hammerbrücke (Ostkantons (B))

Natuurcamping Hammerbrücke in de omgeving van Hergenrath, Hauset, Moresnet, Eynatten, Raeren, Vaals, Aken, Motzen, Lontzen en Eupen.

Deze camping is een van mijn favorieten. Omdat de camping via andere kanalen vrijwel onvindbaar is plaats ik dit bericht.

Deze eenvoudige camping is ideaal om vanaf Maastricht de Ardennen en Eifel in te trekken. De camping ligt namelijk op 35 heuvelachtige kilometers van Maastricht en is dus in een half dagje via prachtige routes te befietsen. 2 uur flink rechtdoorfietsen kan ook. Vanaf Aken is de afstand 10 kilometer.

De camping ligt op een prachtige plek in een diep dal op 200 meter hoogte aan de midden/bovenloop van de Geul, schijnbaar ver weg van de bewoonde wereld. Het enige echte geluid is dat van een trein die af en toe over het hoge viaduct voorbijkomt.

De camping wordt gerund door de Nederlanders Martin en Maria van Scharrenburg die de zaak een aantal jaren geleden in erbarmelijke staat van de Waalse eigenaars hebben overgenomen. Inmiddels zie alles er wat beter uit en is ook het sanitair vernieuwd. Desondanks is alles nog heel eenvoudig. De kroeg annex restaurant direct bij de camping is gesloten. Bij Martin en Maria op het terras kun je nu wel drankjes krijgen.

De tarieven zijn schappelijk:
1 fietser met tentje: 7 euro, inclusief douche.
2 fietsers met tentje: 10 euro, inclusief douche.

Martin heeft me verteld dat enige lastige van de camping is dat hij zo moeilijk vindbaar is.
Het officiële postadres is in Hauset, maar dat is niet het dichtstbijzijnde dorpje en ook de route gaat niet zo. De camping ligt niet op de plek waar het campingsymbooltje op de michelinkaart staat. Ander puntje is dat de straatnaam 'fossei' is, maar de camping ligt aan een zijweg daar van. Navigatiesystemem leiden je naar jet midden van de straat, maar daar is geen camping. De camping is ook niet zichtbaar voordat je bijna door de slagboom bent. Daarom hier een paar kaartjes
Overzichtskaartje: http://www.leonpoels.nl/fietsen/hammerb ... ing-h1.jpg
Detailkaartje: http://www.leonpoels.nl/fietsen/hammerb ... ing-h2.jpg

Iets meer info over de camping vindt je op de website van de dochter: http://www.natur-aachen.de/camping.html

Adres: Fossei 100, B-4730 Hauset, België
Telefoonnummer: 0032 87 313265

Bellen is in de zomer wel een idee. Meestal is de camping namelijk erg rustig, in tegenstelling tot de drukke campings in Nederland, maar soms zijn er groepen aanwezig die bijvoorbeeld de creatieve workshops van moeder en dochter bezoeken. Eén keer is er een Wereldfietsergroep geweest :-)

Deze info staat ook op http://www.leonpoels.nl/fietsen/hammerbrucke
Klinkt als een plek waar we eens een weekendje naar toe moeten. Ik zou dit ook doorgeven aan Paul Benjaminse. Op zijn route naar Rome is er in die buurt alleen de diep deprimerende camping in Raeren (die het vast niet lang meer zal overleven, ik was er in mei nog met mijn zoontje).
Wim
Ideaal om te overnachten na een trip naar het drielandenpunt. Heb daar in de buurt vorig jaar een camping gezocht, met dezelfde Michelinkaart als de scans van Leon. Volop blauwe tentjes, maar de bevolking wist van niks :shock:. Of je zag de restanten van wat ooit een camping geweest was. Uiteindelijk over de grens gestuurd naar Epen.

Misschien kan een GPS-freak de coördinaten naar Archies Campings sturen, dan wordt het daar nog onverwacht druk :wink:
Deze camping staat overigens in het rondje Maastricht-Ardennen-Maastricht in mijn gids: Fietsen bij de Zuiderburen.
De Hammerbruecke zelf is een opmerkelijk bouwwerk in het landschap. Het is al het derde spoorwegviaduct op die plek. Het eerste viaduct werd verwoest in 1944 door tergtrekkende de Duitsers. Het tweede viaduct werd opgeblazen in 1999, omdat het niet voldeed voor de HSL-treinen tussen Luik en Aken.
Luik te horen dat de eigenaren het eindelijk voor elkaar hebben, want het stond vol met schuurtjes en andere bouwsels, die onder het beheer van de vorige eigenaar op het terrein waren neergezet. Helaas voeren mijn fietswegen de komende tijd naar andere richtingen.
bert sitters schreef:Deze camping staat overigens in het rondje Maastricht-Ardennen-Maastricht in mijn gids: Fietsen bij de Zuiderburen.
Je kunt ook via de fietsknooppunten van de Belgische Oostkantons zoveel mogelijk langs de Geul fietsen. Je moet af en toe het dal uit, omdat niet overal een weg of een pad langs de Geul is

De Hammerbruecke zelf is een opmerkelijk bouwwerk in het landschap. Het is al het derde spoorwegviaduct op die plek. Het eerste viaduct werd verwoest in 1944 door tergtrekkende de Duitsers. Het tweede viaduct werd opgeblazen in 1999, omdat het niet voldeed voor de HSL-treinen tussen Luik en Aken.
Luik te horen dat de eigenaren het eindelijk voor elkaar hebben, want het stond vol met schuurtjes en andere bouwsels, die onder het beheer van de vorige eigenaar op het terrein waren neergezet. Helaas voeren mijn fietswegen de komende tijd naar andere richtingen.
Volgens mij is het hier in GPS termen: N50.70263 E6.04216
Staat ook in Openstreetmap. Was zonder naam, maar dat is net opgelost ;-)
Voor de gebruikers van de Knooppunten in de Belgische Oostkantons. Je vindt deze camping op 400 meter voorbij knooppunt 20 bij Hergenrath richting knooppunt 26 nog voor de klim. Komend vanaf knooppunt 26 is het richting knooppunt 20 na de afdaling op km 1,3 meteen scherp rechts. In Hergenrath is wat horeca en er zijn een paar eenvoudige winkeltjes. Een uitgebreid winkelbestand tref je in Kelmis op 4,5 km van de camping.
En weet iemand of deze nu in oktober ook nog open is?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Zijn ze heel het jaar open? Ik kom daar voorbij op de terugweg van een fietsvakantie naar de duitse Moezel, in de periode van 6 - 7 november. Zou leuk zijn om het eens uit te proberen. De meeste campings sluiten vanaf 1 november ...
Zou 's bellen. D'r staat een telefoonnummer op de site van de camping.

Peter
Even een belletje gedaan omdat ik zelf nog weg ga richting de Ardennen, ze zijn open "totdat het gaat vriezen", dat is nogal variabel dus :)
Update:

De camping is er nog steeds en is nog steeds hetzelfde tamelijk onopgeruimde stuk natuur. Maar de omgeving is prachtig, de sfeer heel gemoedelijk en de voorzieningen eenvoudig maar voldoende.

De camping wordt nu gerund door Michael Schellhammer. Waar de vorige beheerder Martin is gebleven weet ik niet. Ik neem aan dat het aan de ouderdom van hem heeft gelegen dat Michael de zaak nu runt.

De tarieven :
* 1 fietser met tentje: 8 euro, inclusief douche.
* 2 fietsers met tentje: 12 euro, inclusief douche.

Wat nu het officiële adres is, is volgens mij alleen maar lastiger geworden.
De camping is opgenomen op http://www.fietscampingsbelgie.nl/webos ... kaart.aspx
(hoe kan ik hier een link daar naartoe zetten?)

De camping is als pagina opgenomen op de website http://www.natur-aachen.de (.de dus, maar het ligt in België...)

Telefoonnummer: 0032 - (0)87/78 31 26
Leon schreef: Wat nu het officiële adres is, is volgens mij alleen maar lastiger geworden.
De camping is opgenomen op http://www.fietscampingsbelgie.nl/webos ... kaart.aspx
(hoe kan ik hier een link daar naartoe zetten?)
Die link lijkt inderdaad niet te kunnen, met de ingebouwde google maps in de site van de campings in Belgie.
Het adres is exact de plek waar het tentje op de kaart is gezet, dat dan weer wel :-)
(campings zijn als .kml bestand te downloaden en vervolgens in basecamp om te zetten in een gewenst bestand, bv .gpx)
Groetjes, Yvon
<De URLs in het 1e bericht werken niet.>
Ik heb de coordinaten naar Archies campings gemaild. Misschien zal hij ze in een volgende update mee overnemen. Ziet er inderdaad goed en rustig uit.
wij zijn er de vorige week met de fiets tm vrijdag geweest. fijne camping in een mooie natuurlijke omgeving. bij ons kwam er wel een groep van 30 middelbare scholieren uit aken. dus weg rust hehe blijft wel dat het fietsen met de belgische hardrijdende autogekken niet altijd even fijn is. en het was er flink koud snachts rond september.

vorig jaar zijn we naar roetgen geweest met de fiets, redelijk dichtbij.

bedankt voor de toevoegers aan openstreet maps. ik vond de camping toevallig in osmand