Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Dureme - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Dureme

Is er al iets meer bekend van deze band?
Maten, maximale druk, lekbescherming.
http://www.myvirtualpaper.com/doc/epape ... 01/28.html en als je verder googelt is er nog wel meer.
Wim

Zoals op de site van Velotraum:
http://velotraum.de/news/neue-26-zoll-f ... lichkeiten
Wim schreef:http://www.myvirtualpaper.com/doc/epape ... 01/28.html en als je verder googelt is er nog wel meer.
Wim

Zoals op de site van Velotraum:
http://velotraum.de/news/neue-26-zoll-f ... lichkeiten
Ik dacht dat de dureme de vervanger zou worden van de XR, maar dit lijkt toch heel wat lichter dan de XR.
Geweldige taal dat Duits;
Das leichte Profil wird aber sicherlich die Eignung für Schotterstrecken, aber auch für Neuschnee an einem Wintermorgen verbessern.
Ik heb net een setje verse Racers gemonteerd voor het september tochtje in Frankrijk. Nu maar hopen dat er geen hopen Wintermorgen Neuschnee ligt, zodat we deze Schotterstrecken banden niet missen :lol:
Eric op de Fiets schreef:Geweldige taal dat Duits;
Das leichte Profil wird aber sicherlich die Eignung für Schotterstrecken, aber auch für Neuschnee an einem Wintermorgen verbessern.
Ik heb net een setje verse Racers gemonteerd voor het september tochtje in Frankrijk. Nu maar hopen dat er geen hopen Wintermorgen Neuschnee ligt, zodat we deze Schotterstrecken banden niet missen :lol:
Racers en Schotterstrecke gaat ook best :D
Bedankt voor de reacties.
De Dureme lijkt mij een goede mix, lekbestendig, relatief licht en met een waarschijnlijk acceptabele rolweerstand.
Een band voor goede wegen die ook niet bang is voor een puinhoop weg.
Het hangt er maar van af wat je wilt. Ik heb liever wat snellers. En een beetje goedkoper sla ik ook niet af.
Wim
Er staat inmiddels info over de Marathon Dureme op de site van Schwalbe: http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=234
Om het maar even in de duitse taal te proberen:
Das sieht ja geil aus..
Enig idee wat de richtprijs is?
Huh, 3 uurtjes geleden stond er nog een andere indeling... Nu moet ik wéér kijken wat mijn favorieten zouden zijn...
Een bekende duitse webshop heeft ze aan 30 eur voo de draadversie en 34 eur voor de vouwversie.

"Available in about 20 days or later"... iemand enig idee wanneer hij in de winkels komt?

Op de website van Schwalbe heeft de dureme evenveel streepjes als de extreme. Qua gewicht, lekbescherming, wangen en rubbelmengsel ligt het allemaal ook dicht bij elkaar. Het verschil lijkt vooral in het profiel te zitten...

De XR is trouwens van de Schwalbe website gehaald!
duplix schreef:Op de website van Schwalbe heeft de dureme evenveel streepjes als de extreme. Qua gewicht, lekbescherming, wangen en rubbelmengsel ligt het allemaal ook dicht bij elkaar. Het verschil lijkt vooral in het profiel te zitten...

De XR is trouwens van de Schwalbe website gehaald!
De Marathon XR is inderdaad van de lijst verdwenen. Maar er is meer gebeurd: Schwalbe heeft zijn beoordelingen voor grip, lekbestendigheid en levensduur gewijzigd. Opvallend is dat geen enkele band meer ergens 6 sterren voor krijgt. Alle banden die in 2009 nog 6 sterren scoorden op een van de bovengenoemde eigenschappen, krijgen nu niet meer dan 5 sterren. En op het criterium lekbestendigheid hebben de banden die op de oude website slechts 4 sterren scoorden (Big Apple en de klassieke Marathon), nu ook 5 sterren gekregen. Volgens Schwalbe is er dus geen noemenswaardig verschil in lekbestendigheid meer! Ook de verschillen in grip en levensduur lijken niet groot meer (altijd 4 of 5 sterren).
Hieronder heb ik de oude en nieuwe verschillen tussen 8 Schwalbebanden op een rij gezet:

Afbeelding

Deze grote nivelleertruc van Schwalbe vraagt om een nieuwe, onpartijdige en genadeloze bandentest!
Zijn er inmiddels al meer real-life ervaringen met de Dureme's?

Ik twijfel zelf erg tussen de Supreme's en de Dureme's. Ik wil nieuwe banden voor op fietsvakantie, aangezien mijn huidige Marathon Plus ATB's wel erg zwaar rollen. Ik zal ze ook proberen voor het dagelijkse woon-school verkeer, maar als ik dan opeens wel lekke banden krijg, dan gaan de Marathon Plussen er weer snel onder (met al dat glas hier op de fietspaden).
Ik fiets niet vaak off-road, maar zeker op fietsvakantie kan je het niet uitsluiten. We fietsen graag in de Veluwe en daar is lang niet alles verhard.

Verder vind ik goede grip bij regen wel een must. Ben één keer onderuit gegaan met mijn dochter achterop en dat wil ik niet graag nog een keer meemaken.

Verder snap ik nog niet echt het verschil tussen draad en vouwbanden. Hebben vouwbanden op de prijs na alleen voordelen? Ze zijn lichter en makkelijker mee te nemen, maar als primaire band is dat laatste geen voordeel. Ze lijken me ook kwetsbaarder en sneller van je velg af te schieten, of hebben ze echt geen nadelen?
Niemand die al eigen ervaringen met de Dureme's heeft?

Ik neig nu toch gewoon naar de Dureme's. Twijfel alleen nog tussen de vouw en draad versie. De vouw is maar enkele euro's duurder en wel een stukje lichter. Dus ik neig ook naar vouw, ik schrik alleen een beetje van de verhalen hier op het forum dat een vouw band los kan komen van je velg. Kan die ook bij normaal fietsen (dus niet alleen bij een afdaling)? Ik kan me voorstellen dat het dan tussen je wiel en frame komt en je over de kop kan slaan. Of maak ik me druk om niets?
En is het nou juist makkelijker monteren of moeilijker dan een draad versie?
Wat moet ik daar precies zien? Ik kan op die pagina niet "Dureme" of "Supreme" vinden.

Sowieso wil ik ook juist graag wat ervaringen in dagelijks gebruik en dus graag weten of ik beter een vouw of draadband kan nemen. Bij mijn huidige Marathon Plussen had ik geen keus voor vouw en ze zijn een verschrikking om ze op en af de velg te leggen.
Jesse, nu ik in Schotland meer en meer off-road ga rijden, neig ik ook Dureme's (50mm) te gaan gebruiken (ipv Supreme 42mm).

Het zal me niets verbazen als dit een zeer populaire band gaat worden. Praktijkervaringen zullen niet lang op zich laten wachten. 8)
Sorry JesseL, ik heb niet de goede link meegestuurd.

Kijk hier eens: http://www.vakantiefietser.nl/200912/te ... yb-bottle/

Het is een praktijktest van Eric en Carla in India.
Hans van Lent schreef:Kijk hier eens: http://www.vakantiefietser.nl/200912/te ... yb-bottle/

Het is een praktijktest van Eric en Carla in India.
Eric zegt hier dat ze wat zwabberen, maar volgens mij heeft hij iets te veel gewicht op zijn fiets geprakt dit keer.
Onder andere een statief van 5kg. :lol:
Tja Leo,ik had inderdaad aardig wat gewicht bij me. Dat compenseert het krachtverschil tussen Carla en mij :lol:

Maar ik heb ook al sinds begin 2009 met het prototype van deze Marathon Dureme gefietst. En toen had ik het gevoel ook al. Maar nu met de definitieve band ben ik er zeker van en kan ik dat ook melden. Maar het 'dweileffect' is niet heel sterk hoor, ik denk dat 90 procent van de fietsers het niet merkt.

Eric Schuijt