Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft u behoefte aan weersbescherming? - Forum Wereldfietser

Heeft u behoefte aan weersbescherming?

Beste fietsers,

Ik ben een student aan de Tu Delft en de opdracht van mijn afstudeerproject is een weersbescherming voor de nieuwe ezb (easyglider van gazelle) te maken. De achterliggende gedachte is om dit ontwerp ook toepasbaar te maken op andere fietsen (gewone fietsen of ligfietsen).

Ik ben benieuwd of er onder jullie mensen zij, die ervaring hebben met weersbeschermingen (regenkappen of windschermen) en of jullie deze ervaringen met mij willen delen.

Mijn interesse gaat in het bijzonder uit naar de volgende vraagstukken:
1. Is een weersbescherming uberhaupt wenselijk? M.a.w. is wind en nat worden tijdens het fietsen echt zo'n groot probleem?
2. Wat is volgens jullie belangrijk bij het ontwerpen van een weersbescherming?
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen?
4. Zou een weersbescheming kunnen bijdragen aan de veiligheid van de fiester en zo ja hoe dan?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
groeten eltremor
Hoi,

Een oplossing voor regen bestaat al... het ademende regenpak. Aan iets als een overkapping van mijn fiets heb ik niet echt behoefte. Wél aan een oplossing voor natte en condenserende brillenglazen, want die leveren bij regen, en zeker bij avond, écht een veiligheidsprobleem op vanwege beperkt zicht.

Zou er iemand hier een goede klep of ruitenwissertjes voor kunnen verzinnen?

Groetjes,

Astrid

beste Eltremor,

Je kan de zaken ook opentrekken naar de fiets zelf. Zijn er componenten die baat hebben bij een (betere) bescherming tegen de regen ? Ik denk aan de ketting, remmen, verlichting (lang leve de kortsluiting). Een klein voorbeeldje: bij regen spat er veel troep op door mijn voorwiel recht in de ketting; Na een regenbuitje knarst alles.
De veiligheid is zeer zeker betrokken bij remmen en verlichting.

Kledijbescherming: vergeet de schoenen niet.


Astrid,

Ik dacht dat er vloeistofjes bestaan die het aandampen van brilleglazen tegengaan. Hoe of wat weet ik niet meer, misschien weet iemand anders dit ?

Joggerke

Mijn oplossing tegen regen: gewoon lekker gaan fietsen in een land waar het niet regent!
Die vloeistofjes en doekjes heten in hun low-budget versie 'afwasmiddel', in hun 'dure' versie in allerlei merken te verkrijgen.

Ze hebben drie tekortkomingen:
1. Ze helpen op geen enkele wijze tegen de regendruppels die regen je bril slaan;
2. Als je een beetje doorfietst produceert je hoofd zoveel warmte, dat daar geen anti-condensmiddel tegen gewassen is;
3. In hun 'dure' versie tasten ze je (organische) brillenglazen aan.

Dus: dat is geen oplossing voor het probleem. Die oplossing zal toch echt in de vorm van een externe/mechanische bescherming moeten komen...

Groetjes,

Astrid

Enne... Dennis, in de vakantie is dat misschien nog een optie. Maar voor het dagelijks fietsgebruik vergt dat een complete emigratie, en dan nog naar een land dat geen regenseizoen kent ook...
Avanher schreef:Die vloeistofjes en doekjes heten in hun low-budget versie 'afwasmiddel', in hun 'dure' versie in allerlei merken te verkrijgen.

Ze hebben drie tekortkomingen:
1. Ze helpen op geen enkele wijze tegen de regendruppels die regen je bril slaan;
2. Als je een beetje doorfietst produceert je hoofd zoveel warmte, dat daar geen anti-condensmiddel tegen gewassen is;
3. In hun 'dure' versie tasten ze je (organische) brillenglazen aan.

Dus: dat is geen oplossing voor het probleem. Die oplossing zal toch echt in de vorm van een externe/mechanische bescherming moeten komen...

Groetjes,

Astrid

Enne... Dennis, in de vakantie is dat misschien nog een optie. Maar voor het dagelijks fietsgebruik vergt dat een complete emigratie, en dan nog naar een land dat geen regenseizoen kent ook...
Contact lenzen, of slaan die ook aan?

Thailand kent een regenseizoen (dit maar even ter info) :roll:

Alleweeders bij ligfietsen?
Somchai,

For your info... ja, contactlenzen slaan ook aan. Maar dan ook nog met zweet en eiwitafscheiding. Al meermaals van de fiets gestapt, omdat regen en lichaamssappen samen voor een ondoordringbaar mistgordijn zorgden...

Astrid

Hi Somchai,

Ik zou goud geven voor contactlenzen, maar niet alle oogafwijkingen kunnen opgelost worden met contactlenzen.

Wim

Een weersbescherming?

Volgens mij bestaat dat al jaren. De Alleweder was een van de eerste geheel overdekte fietsen. Een ligfiets dat wel en ligfietsen kun je ook regelmatig tegen komen op bijeenkomsten van de wereldfietser maar nou net niet de Alleweder of een van zijn opvolgers. De reden is simpel, in het grootste deel van Nederland zal het prima fietsen zijn met een dergelijke fiets maar verder is niet te doen. Een twee procents :roll: helling zal nog net gaan maar wordt het iets steiler dan zal het flink duwen worden.
Laat dus maar zitten die kappen, schermen en zeilen, helaas voor je afstudeerproject. Een beter idee is het om eens goede bescherming voor de voeten te ontwerpen. Hoeveel zijn er niet die nog steeds plasticzakken ombinden tijdens een bui. Voor mensen zoals ik die op fietsloopschoenen met SPD rijden is er geen goed alternatief op de markt.
En verder horen regenpakken zonder capuchon gemaakt te worden maar met een los bijgeleverde pet, zuidwester, o.i.d. Heel belangrijk voor de veiligheid.

Harry Wagenaar
Avanher schreef:Somchai,

For your info... ja, contactlenzen slaan ook aan. Maar dan ook nog met zweet en eiwitafscheiding. Al meermaals van de fiets gestapt, omdat regen en lichaamssappen samen voor een ondoordringbaar mistgordijn zorgden...

Astrid
Thanks voor de info, wist ik niet.
Trouwens in Thailand kost een laser behandeling ongeveer 45000 baht momenteel iets minder dan 1000 Euro voor 2 ogen.
Nu weet ik ook wel weer niet wie daarvoor in aanmerking komt maar het is dan ook maar ter info.

Regenjassen maken zonder capuchon??????

Nee dank je, dan loopt al het water alsnog naar je nek naar binnen. Al eens geprobeerd? Er zijn natuurlijk wel goede en slechte capuchons... de goede trekken weg uit je gezicht, zodat je tenminste nog achterom kunt kijken.

Groetjes,

Astrid[/quote]

Met een goede achteruitkijkspiegel op de fiets levert een regenjas met slechte capuchon ook geen enkel probleem op.

Freek

Mag ik a.u.b. aansluiten bij de voorzitter, en het fietsen beperken tot landen waar het vaker droog dan nat is? Ook in Nederland lukt het mij prima om mijn fietslusten in bedwang te houden tot de meeste buien weer vertrokken zijn.

Groeten, John.
Verbazingwekkend, vind ik, die stellingen van voorzitter en John. Kennelijk allebei zondagsfietsers. Voor mij is de fiets nog altijd het ideale, want snelste, aangenaamste en ecologische vervoermiddel voor alle dagen. Dus naar het werk, naar de bakker en naar de fun op twee wielen. En helaas houdt het weer niet teveel rekening met mijn dagdagelijkse activiteiten. Dus fiets ik door weer en wind.... . Ook tijdens mijn echte reizen op twee wielen trouwens. Want zelfs in de zonnige Carraïben wil het wel eens regenen. Dus als je bang bent voor een paar druppels kom je echt niet ver....

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Verbazingwekkend, vind ik, die stellingen van voorzitter en John. Kennelijk allebei zondagsfietsers. Voor mij is de fiets nog altijd het ideale, want snelste, aangenaamste en ecologische vervoermiddel voor alle dagen. Dus naar het werk, naar de bakker en naar de fun op twee wielen. En helaas houdt het weer niet teveel rekening met mijn dagdagelijkse activiteiten. Dus fiets ik door weer en wind.... . Ook tijdens mijn echte reizen op twee wielen trouwens. Want zelfs in de zonnige Carraïben wil het wel eens regenen. Dus als je bang bent voor een paar druppels kom je echt niet ver....

Groetjes,

Astrid
Hoho, deze zondagsfietser fietst elke werkdag trouw 15 km enkele reis van het pittoreske Diemen naar zijn werkplek in Amsterdam door weer en wind. Met een Goretex jas en een tropenbroek door de regen vind ik prima. Alleen op vakanties mijd ik liever regenachtige landen en zoek ik het liefst een aangenaam klimaat op. Een paar druppels is prima, maar zon is nog veel beter :wink:

Dennis

Qua weerbescherming : gore-tex of vergelijkbare jas houdt het bovenlijf heerlijk droog/ warm. Onderlijf wil soms wel wat bescherming, gewone regenbroek niet altijd handig want ademt niet en voelt als vuilnisvat. Voeten soms inderdaad ook te lijden.

Metalen remhendels leveren je vaak kauwe klauwe op bij kouder weer en geen handschoenen. Leuk om ze van plastic te maken maar vaak wordt het dan weer goedkoop blubberplastic. Omtapen van de hendels geeft weer waterspons-effect. Snap btw niet waarom remhendels zo ontiegelijk kort zijn dat ze nog maar met 3 vingers zijn te bedienen, met name shimano heeft hier handje van.

Afwatering rond spatborden bij gewone fietsen soms niet altijd even best. Ook bij treintje fietsen zit je menigmaal bij je voorligger onder de douche.

Mijn ervaring met het weer in NL, op koude valt te kleden. Het weer qua regen valt eigenlijk naar mijn smaak reuze mee, meer dan 9 van de 10 keer is er niets aan de hand en kom je (nagenoeg) droog over.


Waarom op fietsen geen dikke lichtgevende strepen op de buizen met name op zijkant vd fiets voor xtra zijkant-zichtbaarheid s nachts of zitten die fabrikanten en merken-logo's teveel in de weg?

Voor alle brildragende regenfietsers: Ik draag bij regen altijd een pet met forse klep onder mijn capuchon, waardoor mijn bril redelijk tegen regendruppels beschermd wordt.
Voordelig bijeffect is dat de capuchon door de klep gedwongen wordt "mee te draaien" bij zijdelingse hoofdbewegingen.
Van het beslaan van mijn bril heb ik tijdens het fietsen nauwelijks last, behalve bij erg koud en vochtig weer (mist!). Maar op het moment dat ik stop is mijn bril onmiddellijk beslagen.
De conclusie die daar uit te trekken valt: De wereld is onmiddellijk een stuk kleiner als je niet fietst! :wink:

Met natte groeten, Dick