Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft u behoefte aan weersbescherming? - Forum Wereldfietser

Heeft u behoefte aan weersbescherming?

Beste fietsers,

Ik ben een student aan de Tu Delft en de opdracht van mijn afstudeerproject is een weersbescherming voor de nieuwe ezb (easyglider van gazelle) te maken. De achterliggende gedachte is om dit ontwerp ook toepasbaar te maken op andere fietsen (gewone fietsen of ligfietsen).

Ik ben benieuwd of er onder jullie mensen zij, die ervaring hebben met weersbeschermingen (regenkappen of windschermen) en of jullie deze ervaringen met mij willen delen.

Mijn interesse gaat in het bijzonder uit naar de volgende vraagstukken:
1. Is een weersbescherming uberhaupt wenselijk? M.a.w. is wind en nat worden tijdens het fietsen echt zo'n groot probleem?
2. Wat is volgens jullie belangrijk bij het ontwerpen van een weersbescherming?
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen?
4. Zou een weersbescheming kunnen bijdragen aan de veiligheid van de fiester en zo ja hoe dan?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
groeten eltremor
Hoi,

Een oplossing voor regen bestaat al... het ademende regenpak. Aan iets als een overkapping van mijn fiets heb ik niet echt behoefte. Wél aan een oplossing voor natte en condenserende brillenglazen, want die leveren bij regen, en zeker bij avond, écht een veiligheidsprobleem op vanwege beperkt zicht.

Zou er iemand hier een goede klep of ruitenwissertjes voor kunnen verzinnen?

Groetjes,

Astrid

beste Eltremor,

Je kan de zaken ook opentrekken naar de fiets zelf. Zijn er componenten die baat hebben bij een (betere) bescherming tegen de regen ? Ik denk aan de ketting, remmen, verlichting (lang leve de kortsluiting). Een klein voorbeeldje: bij regen spat er veel troep op door mijn voorwiel recht in de ketting; Na een regenbuitje knarst alles.
De veiligheid is zeer zeker betrokken bij remmen en verlichting.

Kledijbescherming: vergeet de schoenen niet.


Astrid,