Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nvt - Forum Wereldfietser

nvt

nvt

nvt
Zo'n compressor uit een 12 Volt koelbox voor de auto, heeft snel 25 à 50 Watt nodig. Met een fietsdynamo die 3 Watt levert kom je dus niet ver.

Ook een Peltier-element heeft nogal wat Watt's nodig, wil je ietwat koelvermogen. Je hebt er ook van een paar vierkante centimeter groot die met 5 Watt toekomen, maar een biertje krijg je daarmee niet koud. Ze zijn eerder bedoeld voor het koelen van elektronische componenten. Er zijn ook campingkoelkasten op gas, maar ik denk niet dat er een miniversie op prikblikjes bestaat.

Kortom, voor koelen heb je nogal wat energie nodig - op eigen kracht kan je die amper opwekken.
nvt
Wereldfietser-lid B@se heeft ervaring met medicijnen koelen op de fiets. Wellicht even PB'en?
peterv schreef:
Ik heb op marktplaats.nl voor een paar euro een kleine 12V koelbox kunnen kopen die ik voor dit experiment wil gaan misgebruiken. Op de ven staat DC 12V - 0.18A. Dat is 2.16 Watt dus dat zou betekenen dat deze wel kan werken met een 3 Watt naafdynamo. Of zie ik dat verkeerd?

Ik vrees dat dit vermogen alleen het ventilatortje betreft en zeker niet het koelelement.

Koelen op 12 volt bij Peltier en/of absorptiekoelkastjes kost heel veel vermogen. Compressor koelkastjes zijn zuiniger, maar ik weet niet of die wel zo klein bestaan, immers je hebt een compressor en voorraadtank koelmiddel nodig.

Succes

Groet

Jans
peterv schreef:Zo'n grote koelbox (ik wist dat ze ze zoveel stroom vraten) is niet te doen begrijp ik uit jouw bericht. Gelukkig heb ik ook niet zo'n grote nodig.
Was al gerekend voor 'n kleine tas :wink:. Eentje van 7 liter heeft bvb 35 Watt nodig. Veel minder lijkt me moeilijk haalbaar, zelfs al is de tas maar 2 liter groot. Je hebt immers wat reservevermogen nodig om de boel snel genoeg op de juiste temperatuur te krijgen. Als je er 4 niet gekoelde blikjes instopt, dan mogen de medicijnen niet gedurende uren opgewarmd worden.

Het vermogen van 2.16 watt kan is inderdaad enkel voor de ventilator en niet voor het Peltier-element. Aan de grootte van de koelvin te oordelen, zijn hier toch enkele tientallen Watt's te verwerken.

De tip van Robertjan lijkt me wel wat, misschien hebben anderen al een uitgeteste oplossing voor de medicatie?
Als je onderweg af en toe water kan tappen, zou je met het verdampen van water alleen al tot zo'n 5-8 graden kunnen komen. Hangt er dus van af of je water hebt en of dat koel genoeg is. Je kan eens een experimentje uithalen door een blikje in een natte sok te doen en dat aan je fiets te hangen. Hou die sok nat en je zal zien dat je 's avonds heerlijk koel bier hebt.
nvt
peterv schreef:Ik heb een nieuw idee
Hoi,
Ook voor een nieuw idee gelden dezelfde natuurwetten. Het gaat je niet lukken om zo'n tas enigszins te koelen met een acceptabel vermogen uit eigen benen.
Ik zou ipv zo'n tas eerder denken aan een RVS thermosfles; die isoleren een stuk beter en hebben een realistischere afmeting.
Leon
nvt
Ik geloof toch dat een plastic fles met water en de spullen in een plasticzakje erin met een natte sok eromheen beter gaat werken....
nvt
Natuurlijk, best mogelijk dat je op een onverwachts zij efffect stuit wat dan weer een leuke ontdekking is. :)
peterv schreef:Je hebt vast gelijk maar ik ga het toch proberen. Misschien stap ik wel over van naafdynamo naar zonnecellen als stroomleverancier.
Kijk eens ff naar dit spul;

http://www.powerfilmsolar.com/

Achter op de fietstassen?
Hou ons op de hoogte,ik wil ook wel wat kouds op de fiets..... :P
BVD
jj schreef:
Het puntje voor het getal dat het aantal Ampères weergeeft is heel heel klein en DUS ook heel heel belangrijk.
Leon
Leon schreef:
jj schreef:
Het puntje voor het getal dat het aantal Ampères weergeeft is heel heel klein en DUS ook heel heel belangrijk.
Leon
?
jj schreef:
Leon schreef:Het puntje voor het getal dat het aantal Ampères weergeeft is heel heel klein en DUS ook heel heel belangrijk.
Leon
?
Inderdaad, .6Amps is dus niet 6 Ampère maar slechts 0,6. Bij de 15.4 Volt die ze opgeven is dat 9,24 Watt, wellicht in de meest optimistische omstandigheden.

Voor een ietwat koelelement zullen minimaal enkele tientallen Watt's benodigd zijn.
Wat te denken van een dubbelwandig roestvrijstalen bidonfles? Na een dag fietsen is de drank nog altijd heerlijk koel. Ik gebruik hem nog dagelijks voor mijn melk.

Afbeelding
Er staat LATTE op, dat is Italiaans voor melk, omdat die fles door Italië is meegefietst. Gemakkelijk om in een winkel ermee duidelijk te maken dat ik melk wilde kopen.
Precies! een thermobidon en dan daar een paar van die mini-koelelementen in gooien die je normaal in je glas wijn werpt. Kan je op/in elke camping/hotel in de vriezer gooien. Scheelt een hoop trappen en je houdt je sokken ook droog.
wij nemen altijd als we in zomer gaan fietsen een koeltas mee. De koelelementen proberen we dan op een camping in een vriezer te doen of kopen een fles met ijs. Wij hebben van die flexibele elementen.

We gebruiken hem ook als we een paar dagen op een camping blijven om eten in te bewaren tegen ongewenst bezoek.

Het is wel iets meer bepakking maar je hebt er wel lol. Degene die wij hebben kan je makkelijk opvouwen.