Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dodelijk fietsongeluk in Engeland - Forum Wereldfietser

Dodelijk fietsongeluk in Engeland

Pffff, gisteravond kwam ik paar paar tellen na onderstaand ongeluk langs.

http://www.windsorobserver.co.uk/news/r ... collision/
http://www.maidenhead-advertiser.co.uk/ ... collision/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 250270.stm

Ik ben op zakenreis in Bracknell in de UK en was met collega's op weg van kantoor naar Windsor Castle, waar we zouden gaan eten. Onze taxi remt af en er is duidelijk iets aan de hand. Uit het raam zien we een paar auto's die gestopt zijn en vlak daarna twee fietsen met een fietser op de grond ernaast die gereanimeerd wordt. De fietsers lijken me Wereldfietserachtige types, jong en op sportieve fietsen. Aan de verwondingen aan het hoofd lijkt gelijk duidelijk dat het een heel ernstig ongeluk is. Ernaast zit een vrouw, totaal overstuur, die getroost wordt door omstanders. Ik dacht dat het de tweede fietser was, maar op basis van het krantenbericht lijkt het waarschijnlijker dat het de bestuurster van de auto was.

We rijden er in minder dan drie seconden langs, maar ik ben er nog helemaal naar van. De weg was druk, maar van het soort dat je als fietser niet altijd kunt vermijden. Ik kreeg acuut flashbacks naar onze bijna ongelukken, met name naar ons "tunnelincident" van de zomer, waar we in Italie met aanhangfiets en buggy in een onverlichte tunnel van 1,5 km verzeilt raakten waar de auto's met 80 tot 100 km per uur langs ons heen raasten... Wat hebben we toch altijd geluk gehad dat we in bijna 20 jaar fietsen nog nooit iets echt ernstigs hebben gehad.

Dennis
Wij hebben de laatste 2 weken van augustus in Engeland en Schotland gefietst. Auto's rijden er erg hard en zijn geen fietsers gewend. Soms wordt er getoeterd terwijl er niets aan de hand is. Misschien om te waarschuwen??? Als ik bovenstaande post lees dan wordt ik er stil van.
Verschrikkelijk.
Ik ben net een nieuwe vakantie aan het uitstippelen oa door Engeland heen. Dit bederft weer een beetje mijn plezier. :|

Wie ook de schuldige mag zijn van het ongeluk. Het blijft uitkijken geblazen. Ik ben in ieder geval van plan om daar te gaan rijden in fel gekleurde fietskleding!
Verschrikkelijk om te horen/lezen. Engelsen zijn inderdaad niet altijd gewend aan fietsers, zeker niet lange-afstandsfietsers (de 'lycra-brigade' is wel redelijk vertegenwoordigd). Reflecterende kleding, eventueel een spiegeltje en goed oppassen blijft het devies.

Aan de andere kant, ik fiets al meer dan twee jaar dagelijks rond in Engeland en heb godzijdank nog nooit echte close-calls gehad. Laat het je dus zeker niet weerhouden om in Engeland te fietsen, want het is een schitterend fietsland!
Ja, heel triest zo'n ongeluk.

Mijn ervaring na 2x fietsen in Schotland en Engeland is dat men over het algemeen heel netjes rijdt en rekening houdt met fietsers, soms op het overdrevene af. Mijn gele fietstassen vallen ook wel lekker op!

Alleen als je op een van de grotere doorgaande wegen belandt, rijden veel mensen te hard en te dicht op je. Te vaak komt het voor dat ze tussen de tegenligger en jou doorgaan. Geen onwil denk ik, kwestie van snelheden verkeerd inschatten. Je moet dan eigenlijk kiezen om links naast de streep te rijden of juist een stukje naar het midden van de weg, zodat men zeker inhoudt.

Ik vind het in het VK niet gevaarlijker dan in Nederland fietsen.