Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp opties/Avaghon series - Forum Wereldfietser

Hulp opties/Avaghon series

Ik moet bij mijn Avaghon 28 inch nog wat keuzes maken,
graag wat hulp

1. SPD pedalen, PDM 324 of PDA 530?
2. ketting scherm ja of nee?
3. Welke voordrager?
Keuze uit diverse tubussen,surly?
4. Wat moet ik nog extra nemen wanneer ik beslis voor Rohlof?
4. Ergon handvatten bij multipostion stuur ja of nee?
5. ik wil geen XR banden maar een snelle band voor 90 procent asfalt.
Welke?
Marathon racer?
continenlatl Travel contact?
6. Verlichting..
Wat kiezen, naafdynamo of net niet etc?
voor en nadelen


Gr
Jeroen
Zou pda 530 pedaal kiezen. Deze kun je onderhouden zonder duur gereedschap.
Een half open kettingscherm is praktisch want dan zit je niet te hannessen met broekspijpen.
De tubes Tera is gemakkelijker als je het voorwiel wilt wisselen (bij een lekke band bijvoorbeeld).
Als je met mulitpositionstuur een vlinderstuur bedoelt zou ik geen ergon handvaten nemen.
Waarom geen Ergon handvaten bij multipostion stuur?
Een vlinderstuur koop je om (vaak) van positie te wisselen met je handen.
De ergon handvaten zitten slechts op 1 plaats. Op de andere handposities zitten ze dus niet.

Persoonlijk vind ik het er lelijk uitzien een vlinderstuur met ergon handvaten.

Mij vrouw heeft ergon handvaten en die kleven/ plakken erg vies aan haar handen. (Ze zijn nu twee jaar oud.)

Ergon handvaten zijn prettig behalve als ze onjuist zijn afgesteld. De uitstekels kunnen dan juist irriteren. Met een vlinderstuur kunnen de ergon handvaten nu juist in de weg zitten.
Ik zou persoonlijk eerder voor een recht stuur met Ergon handvatten en barends kiezen dan voor een vlinderstuur. Door de barends kan je toch ene beetje wisselen en goed trekken bij het klimmen.
Ik heb 5 jaar lang een vlinderstuur gehad en altijd last gehad van dode handen en tintelende vingers. Het is gewoon te dun.
Nu met mijn Ergon handvatten gaat het een stuk beter en heb ik er nauwelijks meer last van. Ik had ze dus jaren geleden al moeten nemen, maar dacht toentertijd dat een vlinderstuur met al die positie mogelijkheden het beste was tegen dode handen.

Maar het zal ongetwijfeld per persoon verschillen. Ergon handvatten op een vlinderstuur lijkt me ook niet echt handig.
[quote="jgense"]Ik moet bij mijn Avaghon 28 inch nog wat keuzes maken,
graag wat hulp

1. SPD pedalen, PDM 324 of PDA 530?
Ik heb ze beide en ik vind ze even goed.

2. ketting scherm ja of nee?
Bij woonwerkverkeer wel handig. Anders niet per se nodig.

3. Welke voordrager?
Keuze uit diverse tubussen,surly?
Ik heb Tubus duo, wiel uithalen gaat makkelijker.

4. Wat moet ik nog extra nemen wanneer ik beslis voor Rohlof?
Een grote zak met geld. (Rohloff heb ik ook, omdat ik lui ben en zo min mogelijk tijd wil steken in onderhoud.)

4. Ergon handvatten bij multipostion stuur ja of nee?
Keine ahnung. Ik zou zelf eerder voor een recht stuur met bar-ends gaan. Naast goede handvatten investeren in goede fietshandschoentjes en een correcte rughouding.

5. ik wil geen XR banden maar een snelle band voor 90 procent asfalt.
Welke?
Marathon racer?
continenlatl Travel contact?
Zie de komende reactie van Wim 8) Ik heb zelf Travel contact, deze rijdt voor mijn gevoel (maar meten is weten) snel, en na 10.000km nog geen lekke band, maar anderen op dit forum gruwen van dit merk. Het is goed dat je voor 28 inch kiest als je vooral op asfalt gaat.

6. Verlichting..
Wat kiezen, naafdynamo of net niet etc?
voor en nadelen
Investeer in dure verlichting als je de fiets gebruikt voor woonwerkverkeer of in landen gaat fietsen waar het 's avonds snel donker is. Anders volstaan goedkope ledlampjes voor en achter, plus een hoofdlamp voor die enkele keer 's avonds of in de tunnel.

Tot slot: check de alternatieve internetprijzen voor deze opties goed voordat je een deal sluit. Dat scheelt vast in de prijs in Wageningen.
Persoonlijk zou ik wel voor een naafdynamo gaan, niet allen voor verlichting maar het is vooral erg makkelijk als je nog met een GPS gaat rijden, die kun je dan makkelijk opladen en ben je onafhankelijk van stopcontacten.
Bedankt.
catemaron schreef:Mij vrouw heeft ergon handvaten en die kleven/ plakken erg vies aan haar handen.
De huidige Ergon handvaten schijnen van een iets andere compound te zijn, waardoor het plak- en vieze handen probleem verholpen is.

Gerd
willem.megens schreef:Investeer in dure verlichting als je de fiets gebruikt voor woonwerkverkeer of in landen gaat fietsen waar het 's avonds snel donker is.
Als het om alleen een vakantiefiets gaat kun je ook de naafdynamo en lampen weglaten want in het buitenland in het donker fietsen is niet goed voor de levensverwachting, licht of niet.
(voor die ene keer idd noodoplossingen, maar dan weet je ook dat het een ene keer moet zijn)
Leon
willem.megens schreef:
2. ketting scherm ja of nee?
Bij woonwerkverkeer wel handig. Anders niet per se nodig.
Zou dat zelf iets anders stellen. Als je een mooi weer fietser bent en nagenoeg altijd met korte broek fietst dan heb je geen ketting scherm nodig. Fiets je ook als het kouder is (dan 16 C) dan zul je merken dat je vaak met een lange broek fietst. Dan zou ik er een ketting scherm bij doen.
willem.megens schreef:
6. Verlichting..
Wat kiezen, naafdynamo of net niet etc? voor en nadelen
Investeer in dure verlichting als je de fiets gebruikt voor woonwerkverkeer of in landen gaat fietsen waar het 's avonds snel donker is. Anders volstaan goedkope ledlampjes voor en achter, plus een hoofdlamp voor die enkele keer 's avonds of in de tunnel.
Deze argumentatie heb ik zelf ook gebezigd. Wel is mijn ervaring dat de meeste losse lampjes amper licht geven. Een Son naafdynamo met Son Edelux (80 lux) staat nu wel hoog op mijn verlanglijstje. Als je ook in de winter doorfietst heb je sneller licht nodig dan je op voorhand bedenkt.
Ergon handvatten op een vlinder-/multipositionstuur gaat prima.... en hoe het er uitziet.... who cares :wink:
Het argument dat dit type stuur te dun zou zijn is eenvoudig op te lossen door extra dik foam te gebruiken.
Deze combinatie bevalt mij uitstekend, vroeger op een vlinderstuur nu op een Humpert X-Act.
Ik had dik foam op mijn vlinderstuur, maar dit is nooit te vergelijken met Ergon handvatten die je handpalmen echt goed ondersteunen.
1. SPD pedalen, PDM 324 of PDA 530?
Wat mij betreft dubbelzijdig spd

2. ketting scherm ja of nee?
Nee

3. Welke voordrager?
Liever geen (neem minder mee). WIl je er toch een, dan vind ik de Tubus Duo de beste - als het past op je vork.

4. Wat moet ik nog extra nemen wanneer ik beslis voor Rohlof?
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Het frame moet er geschikt voor zijn. Van de diverse versies vind ik de interne schakelboox het mooist om te zien. Je wilt een recht stuur, dus de Rohloff schifter is geen probleem.

4. Ergon handvatten bij multipostion stuur ja of nee?
Geen idee, ik heb een racebocht en vind dat veel lekkerder.

5. ik wil geen XR banden maar een snelle band voor 90 procent asfalt.
Welke?
Marathon racer?
continenlatl Travel contact?
Van de banden waar ik ervaring mee heb zijn de Big Aple 50 en de Panaracer Pasela 42 mm het snelst. De Big Apple geeft net wat beter grip op losse ondergrond, en is wat degelijker. De Pasela is sneller.
6. Verlichting..
Wat kiezen, naafdynamo of net niet etc?
voor en nadelen
Een SON naafdynamo is prachtig en duur, vooral samen met een B&M Cyo of een Smidt Edelux. Een Son 20 geeft met een led koplamp vrijwel even veel licht als de SON 28, maar heeft wel minder weerstand. Als je slechts incidenteel verlichting nodig hebt is een gewone dynamo als de B&M Dymotec 6 ook goed genoeg, in combinatie met een goedkope ronde Lumotec halogeen lamp van een tientje. Ik zou ook het achterlicht aansluiten op je dynamo.

Heb je al cranks gekozen? Ik zou kiezen voor een vierkante as, en niet voor Shimano buitenboordlagers. Let ook op de lengte. Niet iedereen is even lang, en dus hoort je cranklengte daarop te worden aangepast.

Veel plezier,
Wim