Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat moet ik doen na een eventuele rabies infectie? - Forum Wereldfietser

Wat moet ik doen na een eventuele rabies infectie?

Al meerdere malen waren er in dit forum en daarbuiten discussies onder wereldfietsers over o.a. de marge die je hebt als je wel en niet geënt bent tegen rabies. Er werd veel gegist. Ook ik ben geënt maar wist het niet precies. Daarop heb ik een mail gestuurd naar het Leidse Universitair Ziekenhuis met mijn vragen. Verder heb ik nog een PDF ontvangen met en artikel hierover. Hier is het antwoord:



Algemeen:
Na een beet door een mogelijk rabide dier dient de wond goed te worden schoongemaakt met water en zeep of bijvoorbeeld water en desinfectans.

A. Indien iemand niet is gevaccineerd:
Na de beet dient zo snel mogelijk MARIG (dit zijn de antistoffen zelf) te worden ingespoten rondom de beetplek.
Tevens dient te worden gestart met vaccinaties. Het gaat om een serie van 5 vaccinaties (dag 0, 3, 5, 14 en 28).
Hoe sneller wordt gestart, hoe beter. De bedoeling van MARIG is dat de antistoffen die worden ingespoten het virus onschadelijk maken. De bedoeling van de vaccinaties is dat het lichaam zelf zo snel mogelijk antistoffen gaat maken om het virus onschadelijk te maken. Het maakt uit waar de beet zit. Bij een beet in het gezicht heb je minder tijd dan bij een beet op het been. Dit is zo omdat het virus toegang zoekt tot het centrale zenuwstelsel (i.e. ruggemerg en hersenen). Bij een beet in het gezicht bereikt het virus al eerder het centrale zenuwstelsel dan bij een beet op het been. Als het virus eenmaal het zenuwstelsel heeft bereikt ben je te laat.
MARIG is in het buitenland moeilijk te krijgen. Meestal zal alleen met vaccinatie worden gestart. Niemand weet precies tot wanneer dit zinvol is. Liefst zo snel mogelijk, maar het is ook dagen tot weken na de beet nog aan te bevelen. MARIG blijft ook zinvol, maar alleen tot 7 dagen na de eerste vaccinatie. Daarna voegt MARIG niet meer zoveel toe en zal dan meestal niet worden toegediend.

B. Iemand die al is gevaccineerd:
Na de beet zo snel mogelijk 2 vaccinaties (op dag 0 en 3). MARIG is niet nodig. Hier geldt ook dat niemand weet tot wanneer het zinvol is om deze vaccinaties toe te dienen. Liefst zo snel mogelijk, maar het is ook dagen tot weken na de beet nog aan te bevelen. De kans op rabies is altijd kleiner als iemand vooraf aan de beet is gevaccineerd dan als iemand achteraf moet worden gevaccineerd, ook al gebeurt dit nog zo snel.'
Uit dit artikel blijkt dus dat je niet erg veel marge hebt als je al geënt bent. Wel heb je minder nodig! O ja en je moet natuurlijk thuis om de 2 jaar een booster halen. Verder heb ik nog een artikel van ze gekregen dat ik hier helaas niet kan plaatsen.
Interessant. Risico is blijkbaar wel kleiner bij vaccinatie.

O ja en je moet natuurlijk thuis om de 2 jaar een booster halen.
Het hoeft natuurlijk niet thuis. Rabipur kan je ook in india, thailand, china etc vinden. Stukken goedkoper trouwens.
Wel weet je dan nooit zeker of het is wat het claimt te zijn.
Wim schreef:Wel weet je dan nooit zeker of het is wat het claimt te zijn.
Je moet je medicijnen ook niet op de hoek van de straat kopen. :?

Ook in India, Thailand en China zijn goede, betrouwbare klinieken en drogisterijen. Gewoon even Googlen.

Het grootste voordeel van vaccinatie is dat je dus geen MARIG (immunoglobuline) nodig hebt. Wat mij destijds verteld is, is dat een immunoglobuline gemaakt wordt van menselijk bloed, wat in verafgelegen gebieden niet altijd adequaat is onderzocht op andere kwalen...

Dat lijkt me dus wel een voordeel. En het feit dat je maar een of twee Rabipur spuiten nodig hebt, ipv 5.

Groetjes uit Ecuador (veel blaffende honden hier)
Ali :D
Ja, sommige van die keffers proberen ook te bijten. :(
Ik ben daardoor gevallen, toen ik meer oog had voor zo'n kreng, die het op mijn kuiten had voorzien, dan de weg. Desondanks vind ik Ecuador toch een leuk land om te fietsen.

Groetjes,
Frank