Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Vietnam (hoe waaien de winden) - Forum Wereldfietser

Fietsen in Vietnam (hoe waaien de winden)

Vanaf half februari fietsen wij in Thailand, Cambodja en Vietnam. Het idee was in Bangkok te beginnen en in Hanoi te eindigen. Vietnam doen we dan in de periode half maart tot eind april. We gaan dan dus van zuid naar noord. Heeft iemand ervaring hoe de windrichting dan is. Hebben we (straffe) wind tegen of valt dat mee?

Als we dan wind tegen hebben doen we de trip andersom. Dan reizen we dus door Vietnam van noord naar zuid vanaf half februari tot eind maart. Hebben we dan inderdaad het windje in de rug?
Groeten
Frans (amifra@poosjepleite.nl)

Hoi Frans,

volgens het dikke weerboek van de Universiteit van Trier die ik hier in de winkel heb, zijn er de volgende overheersende windrichtingen:

Hanoi: februari: Noord-oost
maart: Zuid-oost

Saigon: februari, maart en april: Zuid-oost

En Thomas komt er aan met de spullen.

Groeten aan Amine.

Eric Schuijt

Kleine toevoeging: Ik mijn dagboek er nog eens op na geslagen, maar afgelopen jaar ben ik in maart in de Mekong-delta geweest. Ik kan me uberhaupt niet herinneren dat er wind was. De windkracht was minimaal. Staat er in het grote dikke weerkboek van Trier ook iets over de gemiddelde windkracht??

Immers: WindImpacFactor=(windrichting+rijrichting)*windkracht

Afgelopen februari/maart (2003) 3.000 km - met zeer veel genoegen -gefietst door Vietnam (Noorden en vervolgens Hanoi - HCM); op een dag na (wind uit het zuid oosten) nauwelijks iets van de wind gemerkt. Aangename fietstemperatuur in deze periode.

Veel succes!

Didier

Arjen,

soms is in het dikke boek de gemiddelde windsnelheid gemeten, alleen in Vietnam en nog een paar landen niet.
Luitjes,

Allemaal bedankt voor de informatie (Eric speciaal natuurlijk). Ik zag ook nog een reisverslag op deze site van twee mensen die melden dat de wind in Vietnam van oktober tot maart noord/west waait. Nou ja, oost of west, het is in ieder geval uit het noorden. Dus als wij in maart in Zuid-Vietnam komen en dan tot eind april naar het noorden fietsen moeten we dus windje mee hebben (als er wind is).
Mocht iemand hier nog iets aan willen toevoegen (of andere gedachten hebben) dan merk ik het wel.
Groeten
Frans (www.poosjepleite.nl)

Wij zijn in februari/maart 2002 van Hanoi naar HCMC gefietst, en we hebben helemaal geen last gehad van wind. Wel was het in Noord Vietnam in februari meestal bewolkt, soms regenachtig en ten zuiden van de Hai Van pas alleen nog maar zonnig.
Als jullie ook langs Dalat gaan, is het wel een heel verschil of je van de kust naar Dalat fietst (meer dan 100 km klimmen) of andersom.
beste Frans en Amine,

Wij (Louis en Suzan, ja die van die foto bij camping Zeeburg) zitten nu in Hanoi. De afgelopen 2 weken zijn we vanuit Laos via weg 7 Vietnam ingefietst en ongeveer bij Vinh omhoog gegaan richting Hanoi. Van de gevreesde tegenwind hebben we niet zoveel last gehad maar wel af en toe van de hele dag onafgebroken (mot)regen. Maar gelukkig verandert het weer hier regelmatig dus is het de volgende dag vaak weer wat beter.

Net als jullie gaan wij vanuit Hanoi richting Peking. Alleen reizen wij voor jullie uit (maar wie weet halen jullie ons wel in).

Succes verder en wie weet.... tot ziens ergens in China.

Suzan en Louis