Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verhalenestafette reacties - Forum Wereldfietser

Verhalenestafette reacties

Plaats hieronder uw reactie op "Het leven van een Wereldfietser" van deze keer.

Nieuwe stukken worden zeer gewaardeerd! Deze kunnen ingezonden worden aan Robertjan (druk op de knop PB hieronder :wink:).
Beste Wouter,

Leuk om jouw column te lezen. Voor mij is thuis komen heel anders. Ik zit niet op kantoor (ben zelfstandige als journalist) en heb dus geen last van nare collega's. Zelf vind ik het na een reis ook wel weer heerlijk om thuis te komen. Ik geniet daar echt van. Mensen? Ik ben blij te lezen dat je leert van anderen. Sommigen hebben het misschien in jou ogen niet helemaal begrijpen, maar respect voor hun ideeen lijkt me een nobel streven. Iedereen is anders.

Groeten,

Rutger
Wouter,

Wat houd je tegen om thuis je footprint ook te verkleinen?
Ik kan me voorstellen dat je je aan de consumptiedrang van anderen stoort en ook de opdringerigheid ervan, maar daar hoef je zelf dan niet aan mee te doen toch?

Verder zitten er heel herkenbare elementen in :)
Het is wel een ruwe overgang van Tagine met het lokale bio-schaap naar ons door de EU gesubsidieerde anonieme dubbel verpakte doorgefokte opgepompte onherkenbaar botloze stukje 'kip'. Deze kip is van zichzelf zo smaakloos dat meneer Knorr voor ons allerlei zoute mengsels heeft om er toch nog iets van te maken. Ach, binnen een week ben ik er wel weer aan gewend
.

Inderdaad waarom zou je weer wennen binnen een week? Steek je ergernis in een positieve bijdrage in plaats van mee te doen. :wink:
Volgens mij hebben wij het tijdens de door jou beschreven tajine al gehad over de alternatieven. In plaats van de plof-kippen van de kilo slager zou je kunnen kiezen voor geen vlees of minder (maar dan wel biologisch scharrel) vlees eten. En daarnaast voor producten van duurzamere biologische landbouw. Ga eens naar de bio-winkel en naar de scharrelslager. Daarnaast heeft elke supermarkt in Nederland tegenwoordig een bio afdeling. Zeker als je een goede baan hebt is dat goed te doen.
Lezers gegroet,

Natuurlijk is het niet zo zwart wit als ik het in mijn column neerzet. Ik eet regelmatig vegetarisch en ben vaker met kruiden en verse ingrediënten aan de slag. Het is juist die ervaring van het reizen waardoor je ziet dat het ook anders kan. En inderdaad zijn er goede en lekkere alternatieven voor de euro knaller kip ... maar dan zou de column een kook rubriek worden :wink:

En mensen die mij een beetje kennen weten dat ik zeker geen meeloper ben ... Maar het wordt je alleen zo gemakkelijk gemaakt om je niet te verzetten en weer lekker met de stroom mee te gaan ... dat is wat ik wilde verwoorden. Afwijken van de massa kost nu eenmaal moeite .... en als ik weer even thuis ben dan voel ik dat de scherpe kantjes er toch af gaan.

Maar ter correctie mijn westerse footprint is nog altijd ver onder gemiddeld hoor :wink:

Leuk dat het al zoveel stof oplevert ...

Wouter

@Blanche : Ik heb door jou kooktips mr. Knorr al een tijdje niet meer gezien :wink:
Het is een herkenbaar stukje inderdaad.
Waar ik wel erg van kan genieten na thuiskomst is het warme bad en het hernieuwde gezelschap van vrienden. Ik reis alleen en als ik thuiskom en een paar leuke weerzien-avonden met vrienden heb, voel ik me als een glas dat weer vol geschonken wordt.

Voor mij persoonlijk is de "cold turkey" het ergst op het gebied van vrijheid. Niet alleen moet ik rare rekeningen betalen en bijhouden als de OZB, rioolrechten en kabelTV enzo, maar ik "moet" ook mijn schoenen poetsen en mijn overhemden strijken. Gel in mijn haar, deootje, ff scheren nog. Deuren op slot en is het gas wel uit? Eet met mes en vork, van je bord, niet uit de pan zeg. Weg vrijheid; bijna stuitend hoe snel je weer went aan het heilige moeten van alledag.
Waar ik van kan genieten na thuiskomst zijn de douche, de wasmachine, mijn bed, de tuin en de poezen! Waar ik niet van kan genieten zijn de Nederlandse omgangsvormen en de georganiseerde stress.
Douwe mag alle rekeningen betalen?
Robertjan schreef:Douwe mag alle rekeningen betalen?
Deze snap ik niet zo....
Maar het antwoord is nee, wij werken en betalen samen alle rekeningen.
M. roept wat hem tegen staat. Daarbij staan ook een hoop rekeningen die betaald moeten worden. Ik dacht dat jij (Blanche) daarom juist de positieve dingen opnoemde...
Vandaar dat ik dacht een grapje te maken dat Douwe zich druk mag maken om de betalingen, en dat jij lekker gaat genieten bij terugkomst... :wink:
Aha ik vatte het inderdaad anders op .....Ik kan me nooit zo druk om rekeningen maken Robert-Jan :wink:
Als ik die rekeningen niet wil betalen dan moet ik de dingen waarvoor ik betaal ook niet willen. Vind het ook prima om belasting te betalen. Vooral als ik net uit een land kom waar er minder belasting betaald wordt en ik ooggetuige ben geweest wat dat voor gevolgen heeft >> slechte gezondheidszorg, geen riolering, geen sociaal vangnet en ga maar door.

Wennen aan het verlies van vrijheid, de waanzin van kantoor en de drukte en de onbeschoftheid in Nederland daarentegen lukt minder bij terugkomst.
Nederlanders hebben van zichzelf een heel ander beeld, maar staan in de wereld inderdaad bekend als onbeschoft. Daarom zijn ze ook altijd zo verbaasd als ze bijvoorbeeld voor het eerst in de VS komen, waarvan ze denken dat daar alleen maar botterikken wonen.
En dan naast al die consumptie nog niet tevreden zijn. Nee hoor men moet weer op allerlei fietsreizen (liefst nog met het vliegtuig naar een tof land), voorzien van allerhande 'gadgets' :wink:

Naast een woning staan hier ook nog dozen vol kampeerspullen, zucht.
Er is een nieuw artikel !!
Ik heb een tikfout in de link naar de calculator gemaakt.
Er staat http://www.vanderveeke.net/pleziercaluclator.xls

Dit moet natuurlijk zijn www.vanderveeke.net/pleziercalculator.xls
Geweldig, de plezierfactor en de vreugdeverhogendefactor zaten meteen in de hoogste scores. Ofwel: ik heb heerlijk zitten lachen achter (voor?) de monitor hier.
reichbus schreef:Geweldig, de plezierfactor en de vreugdeverhogendefactor zaten meteen in de hoogste scores. Ofwel: ik heb heerlijk zitten lachen achter (voor?) de monitor hier.
Nou, lach jij maar, ik zie dat rondje van Groningen donker in. Ik vrees het ergste als Hans de bikkelfactor op 5 zet om het 'plezier te verhogen'
HansvanderVeeke schreef:tikfout
Aangepast in artikel :wink:.
m-gineering schreef:
reichbus schreef:Geweldig, de plezierfactor en de vreugdeverhogendefactor zaten meteen in de hoogste scores. Ofwel: ik heb heerlijk zitten lachen achter (voor?) de monitor hier.
Nou, lach jij maar, ik zie dat rondje van Groningen donker in. Ik vrees het ergste als Hans de bikkelfactor op 5 zet om het 'plezier te verhogen'
Ik heb makkelijk lachen ja, want ik ben er niet bij dus mijn bikkelfactor staat direct op 0 of min één.
Hmm, mijn 5 jaar oude reis door Zuid-Amerika komt uit op 2000 punten... Dat moet beter kunnen..... :roll:
Het Najaarsweekend op 357... :oops:

Hans, klopt de calculator wel? :lol: :wink: