Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tatteljee stoeltje - Forum Wereldfietser

Tatteljee stoeltje

Heeft iemand ervaring met dergelijke stoeltjes?

Afbeelding

http://www.tatteljee.nl/zitten.html

Ik ben best wel lang, en ik vraag me af of dit wel voldoende comfortabel genoeg is.
Ik heb de variant van Thermarest.
Als ik zonder stoel kampeer, krijg ik altijd pijn in mijn rug. Met dit ding gaat het goed.
Maar zitten is natuurlijk wel iets wat verschilt van lijf tot lijf.

Peter
Ik ben jaren op zoek geweest naar een licht stoeltje en ben nu tevreden met de Thermarest-variant. Het stoeltje is licht en zit verrassend comfortabel (ben 1.79 lang). Je schuift de mat in een minuut of zo in het frame en uit elkaar halen is ook geen kunst. Ook in de tent kan ik er goed op zitten.
Ik heb 8 weken lang de NSCR overleefd met een dergelijk stoeltje.
Lekker licht en voldoende confortabel, zowel in de tent als buiten tijdens het koken te gebruiken. Wel had ik er een schuimrubber zitmatje onder ingeschoven (in het zitflapje).
groetjes ben
Ik heb ook wel interesse in zo'n tatteljee stoeltje. De thermarest variant valt af, aangezien ik Exped matjes heb.

Een steuntje in de rug het grootste gemis op de camping heb ik zelf afgelopen jaar ervaren. Op een kleed op het gras zitten is geen probleem qua hardheid, maar je kan je geen ontspannen houding voor je rug vinden.
Mijn rug heeft meer baat bij een krukje om wat hoger rechtop te zitten. Ik heb het Hagloffs krukje van 280 gram. Terra Nova heeft nu ook een heel licht stoeltje. Maar op de buitenlandtrektocht ga ik het echt zonder doen.
Wim
Jesse,

Voor Expedmatjes zijn ook chair-kits te koop. Ik heb deze ook en het zit nog beter dan de thermarest omdat je wat hoger zit (de matjes zijn dikker dan de thermarest). Ik vind de chair-kit een mooie oplossing, je matje is beschermd en je hebt niet 2 losse dingen bij je.
Hallo,

Ik heb zo een tatteljee-stoeltje, het eenvoudigste, nadat ik 2 maal zonder stoeltje op vakantie ben gegaan.

Het zit goed, is compact, licht. Voor mij zou het ook wat groter mogen zijn denk ik. Omdat ik zelf ook wat groter ben(1m87). Maar ik wil geen ander, ik kook vanuit het stoeltje

dag
Groter in de zin van ene hogere leuning? Ik ben 1,90, maar ik hoopte dat dit toch wel voldoende was...

Kogaatje bedankt voor de tip. Alleen zijn die chairkits bijna nergens te koop. Ik heb nog geen goed adres gevonden. En hoe zit het met de lekgevoeligheid en slijtage van je exped matje? Ik lees vaak dat door het gebruik van de chairkit mensen problemen krijgen met losse schotjes en daardoor uit de ventielen ontsnappend dons.
Kogaatje schreef:Ik vind de chair-kit een mooie oplossing, je matje is beschermd en je hebt niet 2 losse dingen bij je.
Met de kit heb zowel je matje als de kit bij je. De (T-a-R Trekker Chair) kit weegt 300 gram. De Stele van Tatteljee weegt 380 gram, en die heb je dan bij i.p.v. de kit. Het verschil in aantal spullen meenemen is 0 en het verschil in gewicht is dus 80 gram bij gebruik van een T-a-R.
Voordeel van een los stoeltje is dat je je matje gewoon lekker in de tent kunt laten liggen, en na weer zo'n zwaar kampvuur op een Wereldfietser-weekend hoef je niet meer je matje eruit te halen en onder je slaapzak te frotten.
Ik laat de chair-kit altijd om mijn matje zitten, stokjes eruit en oprollen maar, en dan past het makkelijk in de achtertas. Het matje rolt net zo compact op als zonder chair kit. De chair-kit heb ik bij zwerfkei besteld en we hebben er de afgelopen zomer 4 weken mee gekampeerd. Het matje is nog goed, geen dons e.d. dat naar buiten kwam maar ik heb 1 keer nogal wat scheef gezeten / gehangen op het stoeltje en toen is er een stokje (nodig om er een stoeltje van te maken) uit zijn houder gegaan met en gat in mijn chair kit als gevolg (dit was op de eerste dag van de vakantie). Met ducktape dicht geplakt en een beetje opgelet dat ik het stoeltje als stoel gebruik en de rest van de vakantie geen rare dingen meer mee gehad.

In stoel formaat heb je de helft van de lengte van het matje als rugleuning en dat is erg prettig (ca 80 cm).

Sjoerd
ietsje breder bedoel ik, nu het ligt ook aan de ondergrond, hoe vlakker hoe beter het zit.

maar verder denk dat je in / op geen enkel kampeerstoeltje echt lang kunt blijven zitten

Groeten,

Willem
Je moet ook niet zitten, je moet fietsen....
Tja, wat kan nou nog wel als wereld/vakantie-fietser.

Willem
En als je fietst, dan ... je op je zadel... :D
Wim schreef:Je moet ook niet zitten, je moet fietsen....
Wim, fiets jij ook terwijl je dit typt? :D

Ondertussen heb ik zo'n Thermarest stoeltje uitgetest en dat beviel prima. De Tatteljee lijkt mij wat aan de kleine kant voor mijn 1,96m.
We hebben de opblaasbare tatteljee stoel en dat bevalt prima. Overigens mocht ik de stoel eerst thuis testen voordat ik hem kocht. Ik heb geen ervaring met de thermarest variant. Wel heb ik daarover gelezen dat de thermarest mat door het gebruik als stoel sneller slijt. Ook is mijn stoel weleens nat geregend en dan was ik wel blij dat het niet tegelijkertijd mijn slapmatje was.
Sitje is het eerste zitje waar ik zelfs in een polyamide trekkingbroek comfie in onderuit kan hangen zonder eruit te glijden. En de stramme knietjes varen er aan het einde van een fietsdag wel bij. :)
(Wel moet ik toegeven dat 'm verrekte duur vind :? )
Wij hebben voor onze afgelopen Pinkstertocht een Wondawedge gekocht en uitgeprobeerd. Het kost slechts 15 pond en weegt 440 gram. Het was een gok of het niet compleet waardeloos zou zijn, maar bij gebrek aan (betaalbare) alternatieven toch maar gedaan.

Afbeelding

Dit viel niet tegen. Het zit zalig. Zoals ik al eerder schreef hebben wij voornamelijk behoefte aan een steun in de rug als je 's avonds na het eten even rustig wilt uitbuiken...

Je kan het van alle drie de kanten gebruiken, waarbij iedere kant varieert in steilheid en vorm. Je kan echt goed rechtop zitten, er tegen aan liggen met alleen je hoofd of er op je zij met één arm overheen liggen.
Nog een leuke verassing was dat je het met zijn tweeen (of zelfs drieen) kan gebruiken door gewoon beide aan een kant er tegen te gaan zitten.

Het heeft maar één groot nadeel en dat is dat je het moet opblazen en weer leeg laten lopen. Ons lukte het om het in de achterkant van de kinderkar te proppen, maar als je zonder kar fietst, dan moet je het eigenlijk wel leeg laten lopen en dat is toch weer een beetje werk iedere dag.
Maar goed, daar staat een ongekend zitcomfort, lage prijs en redelijk laag gewicht en redelijk kleine pakmaat tegenover.
Wel heb je eventueel nog een kussentje of stuk foam nodig voor onder je achterste...

Hier kan je meer info vinden: http://www.wondawedge.com/index.htm

En hier kan je het eventueel bestellen: http://www.completeoutdoors.co.uk/Wonda ... nge-Pillow
Ik heb mijn sitje nu twee jaar, en hij is iedere € en Gram waard. Nooit meer last van mijn knieën, rug of koude k*nt :) (Zonder sitje heb ik de neiging om in kleermakezit te zitten, en dat is funest voor mijn knieën. Dat was ook de reden om 'm aan te schaffen)