Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 8: speeeeeeeed - Forum Wereldfietser

Fototip 8: speeeeeeeed

Op mijn siteje staat elke 6 weken een nieuwe fototip. En die fototips gaan allemaal over fotografie en fietsen. Fototip 8 staat er nu ook op. Hoe krijg je voorbij rijdende fietsers een beetje leuk op de gevoelige plaat.
Kijk maar op:
http://www.marcomeijerink.nl/fototips/fototip-8

Ik ben erg benieuwd welke tip jullie nog missen. Dan ga ik daarmee aan de slag en probeer daar een goede handreiking voor te maken.

Afbeelding
hallo Marco,

Leuk en interessant om te lezen !
Ik zou het wel interessant vinden om te zien hoe je een steile helling ook steil op de foto krijgt.
Ongetwijfelt komt velen dit bekend voor, die steile helling lijkt ineens haast een vlakke weg.
Goed idee Franck.
Binnenkort zitten we in Indonesie en daar zijn wel wat bergjes te vinden. Ik ga op zoek naar een paar goede voorbeelden.
Goed idee inderdaad. Ik heb dat zelf ook wel geprobeerd in de loop der reisjes, maar ben niet verder gekomen dan bijv. deze pogingen:
((Command+/Control+)klik voor vergrotingen.)

4 dagen en 4500 meter omhoog fietsen:
Afbeelding

Idem, een vrachtauto ter illustratie:
Afbeelding

Een mini-hellinkje in Marokko naar beneden:
Afbeelding

Een uitleg hoe het mooier te illustreren is, zou erg welkom zijn... :oops: :D
Leuke vraag. Heel herkenbaar ook. Soms fiets je je helemaal kapot tegen een steile helling op, en probeer je dat later thuis aan de hand van foto's te delen, en dan zeggen ze 'daal je hier af?'

Deze vond ik ook wel grappig:

Afbeelding
Ja! Goede vraag!
Ik probeer altijd in bochten foto's te nemen
Afbeelding
maar dat is niet altijd de leukste positie.

Het lijkt wel alsof het minstens 15% of meer moet zijn wil je het op de foto kunnen krijgen. Deze zomer hadden we 18% op de Würzenpass. Hier zie je best dat het omhoog gaat. Jammer dat er dan weer geen fietser op staat...
Afbeelding

Ben erg benieuwd naar de juiste taktiek!
Precies!

Hoeveel % is het bijvoorbeeld hier:
(wiiiihhiiiinnnnn die koelkast!)

Afbeelding
15% ?
De juiste taktiek is de camera een beetje schuin houden :wink:
Afbeelding

Deze helling ligt bij Emmen op een voormalige stortplaats, het laatste stukje is best steil:
Afbeelding
Misschien helpt een iets lager standpunt innemen?
Afbeelding
Robertjan schreef:15% ?
Bijna. Pas de megaverdubbelaar toe en je bent er. 29% volgens mijn meter, 1:3 volgens het verkeersbord.

Deze was ook best steil, iets van 18%:

Afbeelding

Het is een onbekende maar vooral bovenaan prachtige pas in de Italiaanse Alpen (tussen Marmora en Demonte) waar je bovenaan een standbeeld van Pantani tegenkomt. Maar dat terzijde.

Deze is van afgelopen voorjaar, een heel stuk 17%:

Afbeelding
Al die percentages, daar ben ik erg slecht in.

Als ik onverhard een uur omhoog aan het lopen ben (15-20m duwen, 3 min. uithijgen), en draai daarna om naar beneden en sta met 3 minuten weer waar ik een uur daarvoor begonnen was...... (Niet harder dan 20 per uur afdalen i.v.m. keienpad. :wink:)
Dan weet ik dat het redelijk steil was. :roll: :lol:

Rond die 29% komt het wel in mijn beleving... :|
willem.megens schreef:
Robertjan schreef:15% ?
Bijna. Pas de megaverdubbelaar toe en je bent er. 29% volgens mijn meter, 1:3 volgens het verkeersbord.
Was het dit bord?
Afbeelding
franck schreef:Ik zou het wel interessant vinden om te zien hoe je een steile helling ook steil op de foto krijgt.
In de meeste foto's is geen referentie aanwezig voor wat horizontaal of verticaal is. In de fietswereld is helaas niet altijd iets voorhanden zoals een mooie horizon of bebouwing; in dat geval is het behelpen met paaltjes of een staand persoon, uit tactische richting gezien dan.
Leon
Leon schreef: In de fietswereld is natuurlijk bepaald niet altijd een huis voorhanden en een fietser werkt niet;
Afbeelding
:lol:

(Maar waar zijn z'n tassen?)
Robertjan schreef::lol:

(Maar waar zijn z'n tassen?)
Afbeelding
Leon schreef:In de meeste foto's is geen referentie aanwezig voor wat horizontaal of verticaal is. In de fietswereld is helaas niet altijd iets voorhanden zoals een mooie horizon of bebouwing; in dat geval is het behelpen met paaltjes
Zoiets als dit?

Afbeelding
IJsland (combinatie helling >10% en snoeiharde zijwind)

btw Marten je hebt het juiste verkeersbord erbij gezocht.
Wauw, mijn mailbox loopt over van vragen over steile bergen en foto's maken. Ik weet wat me te doen staat :lol: . Zal er eens een mooi verhaaltje over maken.
In "Foto van de Dag" staat in ieder geval alvast een "bergplaatje". Binnenkort meer...

http://www.marcomeijerink.nl/foto-van-d ... tober-2009

http://www.marcomeijerink.nl/foto-van-de-maand/dagfoto