Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken in Scandinavie - Forum Wereldfietser

Koken in Scandinavie

Het landenwiki geeft niet helemaal uitsluitsel op de vraag welke brander ik moet meenemen naar een rondje holland/denemarken/zweden/finland/noorwegen/holland.

In het landenwiki staat dat campinggaz en primus blikjes goed in supermarkten verkrijgbaar zijn. Dus dat kan ik lekker koken met mijn Coleman brandertje en campinggaz verloop stuk.

Klopt die aanname? of kan ik beter een keer investeren in een benzinebrandertje?
Ik heb in Zweeds Lapland een trektocht gedaan deze zomer en daar waren standaard Primus gasblikjes voorzien als brandstof. Dus dat lijkt me prima verkrijgbaar! Campinggaz weet ik zo niet.
Meestal kan je gewoon ook op de keuken van de camping koken. In Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland is dat standaard.

Rutger
Als je inderdaad van camping naar camping fietst dan kun je in 9 van de 10 gevallen koken in campingkeuken.

Ga je wildkamperen dan koos ik voor een benzinebrander omdat dat gewoon het makkelijkst te verkrijgen is..

Maar eerlijk gezegd heb ik nooit op gasblikjes gelet omdat ik op benzine kook... :oops:

Veel plezier
Op gas of Coleman koken is toch het prettigst.
Benzine verkrijgen is makkelijk. In Scandinavie allemaal geen probleem.
Wanneer ga je?

Rutger
In Noorwegen zijn in buitensportzaken schroefblikjes goed verkrijgbaar. Van die Primus blikjes.
Of anders alcohol. De Trangia is deel van hun erfgoed.
Wim
Heb zes jaar terug rondje Noordzee gedaan en ben twee jaar terug naar de Noordkaap gefietst, en heb nergens problemen gehad met koken op campinggaz: overal goed te verkrijgen.
Prikblikjes of schroefventiel?
Wim
Ik hoop op schroefblikjes. Ik heb een Primus brandertje die op Primus/Coleman schroefdraad-blikjes past. En een verloopstukje voor Campinggaz blikje met van die schroefloze blikjes. (geen prikblikjes)
Ik heb op primus schroefblikjes gekookt deze zomer (MSR superfly).

Groetjes,

An
Wat in ieder geval in Scandinavie niet breed verkrijgbaar is, dat zijn de campinggaz blikken met ventiel (270 en 470). Deze zijn wel te koop, maar je moet echt een aantal kampeer en sportzaken proberen voor je slaagt (en de afstanden zijn groot).

De tussenmaat (300) heb ik wel snel kunnen vinden, maar die blikken hebben een afwijkende maat en passen dan weer niet altijd op de Campinggaz-apparatuur die ik in Nederland heb aangeschaft.

Coleman zal beter verkrijgbaar zijn.
Elstar schreef:Deze zijn wel te koop, maar je moet echt een aantal kampeer en sportzaken proberen voor je slaagt (en de afstanden zijn groot).
Daarom zou ik gewoon voor benzine gaan. Éénmalig wel een redelijke investering, maar daarna kook je voor erg weinig.

Qua gebruiksgemak (vooral doseerbaarheid) lever je ook wel wat in, maar je hoeft nooit meer op zoek naar winkels die gas verkopen en het koken an sich gaat ook supersnel.

Groet,
Eric
Of, nogmaals, spiritus. Ik ben helemaal weg van koken met de Trangia, zolang het niet om grote hoeveelheden gaat
Wim
Gewoon de klassieke doorprikblikjes. Die zijn werkelijk overal te koop.
Tja, met het risico dat we in een gas-spiritus-benzine welles-nietes terecht komen... Het is misschien wel handig om er rekening mee te houden dat die prik-blikjes snel vermogen verliezen als het kouder wordt en ze half leeg zijn. Ik gebruik die prikblikjes op korte tripjes hoogzomer waarbij ik een kopje koffie oid wil maken. Maar als je onder de 10 graden een pan pasta wil koken dan ben ik toch blij met een benzinebrander (ondanks de nadelen dat ze 'smeriger' branden dan gas...).

Groet,
Eric