Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EHBO avond - Forum Wereldfietser

EHBO avond

Mij is gevraagd of ik een buitensport-EHBO avond wil organiseren.
Lijkt me heel leuk!

Ik vroeg me alleen af of er behoefte bestaat om dan bepaalde onderwerpen te behandelen, dus bij deze de uitnodiging om eens te spuien. (spalken/ zwachtelen/ tekenbeet/ onderkoeling/ diarree/ wonden etc).
Natuurlijk kan ik niet beloven dat alles behandeld wordt, maar dan kan ik eventueel dingen weglaten die jullie allang weten...
Datum en plaats volgt nog. Eerst bij deze dus de uitnodiging om te brainstormen. Ik maak er dan een programma van.
Spui maar raak!
Hoi Anne,

Ik heb interesse in zo'n cursus en ben in ieder geval geïnteresseerd in alle onderwerpen die je noemt op diaree na. Verder vind ik het moeilijk om onderwerpen te noemen omdat ik niet thuis ben op dit gebied. Is deze cursus onder de vlag van de Wereldfietser?

Succes met de opzet!

Blanche
Ben wel geïnteresseerd!
Denk verder nog aan:
- kneuzingen
- oververhitting
- voedselvergiftiging
- reis EHBO set

Groetjes,

Mariane
Blanche schreef:Is deze cursus onder de vlag van de Wereldfietser?
Ja inderdaad, deze cursus is een nieuwe activiteit van de WF en staat (nog) niet op de kalender. Anne is zelf arts en inventariseert nu eerst de belangstelling voor zo'n avond.
Goed initatief.

Een cursusavond zou harstikke leuk zijn.

Misschien kun je nog iets vertellen over reanimatie?

Groet,
Edwin
Klinkt erg interessant!
Wij hebben toevallig laatst bedacht dat het eigenlijk heel nuttig zou zijn om te weten wat je in de meest voorkomende gevallen waarin EHBO gewenst is moet doen.

Stel je maar eens voor dat je ergens in de 'middle of nowhere' bent, er iets gebeurt en er geen mens (laat staan ziekenhuis) in de buurt is...

Mogelijke onderwerpen (ook al eerder genoemd):
- Reanimatie
- Wat neem je mee op reis qua EHBO-spullen
- Hoe kun je verwondingen zo verbinden dat je (hopelijk) veilig bij een arts kunt komen (noodoplossingen bijvoorbeeld)

Ik kijk uit naar meer nieuws!
Ik denk dat reanimatie waanzinnig interessant is, maar dat je het in de praktijk nauwelijks gebruikt. En ik kan moeilijk aan een pop komen om op te oefenen. De andere onderwerpen neem ik voorlopig mee, maar spui rustig verder...
Nog een vraag: ss het verstandig om in de bush-bush antibiotica mee te nemen voor nood? Zo ja welke?
jimvdberg schreef:Nog een vraag: ss het verstandig om in de bush-bush antibiotica mee te nemen voor nood? Zo ja welke?
Jim is me net voor, dit vraag wilde ik ook stellen, mijn grootste zorg is de al genoemd voedselvergiftiging, sta je daar ergens, alleen en je loopt leeg wat dan ?(zelf meegemaakt in Thailand).

Ik heb zelf toen in Thailand met geknepen billen 3 uur in een bus gezeten om bij een ziekhuis te komen. Dit lukt nog wel op dag 1 maar na een paar dagen lukt dat niet als je alleen op stap ben. En in sommige landen zou je misschien 3 dagen in een bus moeten om bij een ziekenhuis te komen.

Dus idd wat antibiotica kan ik meenemen en lukt dat bij je huisarts?
Anne,
Wat een mooi inititatief en wat fijn dat je dit wil doen.

De belangrijkste items zijn volgens mij wel aan de orde geweest. Ik denk zelf ook aan spierblessures, overbelasting, knieproblemen, zadelpijn ... dus ook echt fietsproblemen. Maar dit gaat natuurlijk over EHBO toch? Misschien dat er iets onder medische problemen moet komen. Bij de wereldfietser zijn er ook veel vragen over inentingen zoals rabbies. Wel of niet noodzakelijk?

Rutger
Om even aan te sluiten bij hierboven genoemde Rabiës. - Wat te doen als je niet op tijd bij een ziekenhuis kan zijn voor een booster (of indien je niet gevaccineerd bent al je entingen) -
Goed idee - een buitensport EHBO cursus!

Voor mogelijke onderwerpen zie:

http://www.outdoorfirstaidcourses.co.uk ... try=Cookie

http://en.wikipedia.org/wiki/Wilderness_first_aid
Aan een arts kan ik niet tippen en het systeem in Nederland ken ik niet, maar ik ben lesgever bij het Vlaamse Rode Kruis (RK). Bij ons kan je rea-poppen huren.
Rea wordt in België ook in korte sessies (gratis) gegeven door RK. Dus als hier geen tijd voor is tijdens één avond (wat ik betwijfel), kan ieder het individueel in eigen gemeente nog volgen (info: www.rodekruis.be).

Wat IK zelf vaak interessant vind is: wat neem ik mee naar waar (kwestie van ervaring denk ik).
Ben ondertussen eens zwaar gevallen op reis en weet nu ongeveer hoeveel ik van wat best mee heb, maar toch.
De EHBO avond vindt plaats op 17 februari 2010

Onze arts Anne Roelofsen organiseert in 2010 een EHBO-avond.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
* rabies
* botbreuken
* gewricht uit de kom
* verbranding/blaren/hittesteek
* onderkoeling/bevriezing
* hygiene
* verzorging van wonden
* hoogteziekte
* dehydratie
* wervelletsel
* de EHBO doos
* aanleggen van zwachtel
* flauwvallen
* stelpen van bloedingen
* basismedicatie
* diarree
* antibiotica
* pijnstilling

Waar
In Utrecht, in het schoolgebouw op het pleintje tegenover Seringstraat 124, Utrecht

Wanneer
Op 17 februari 2010 van 19.30u tot 22.00u.

Kosten
Per cursist € 12,50, dat is inclusief koffie/thee, gebruik materialen, huur zaaltje. Op de dag zelf te voldoen.

Deelname
Ongeveer 10 deelnemers, je moet wel lid zijn van De Wereldfietser.

Contact
Aanmelden rechtstreeks bij Anne Roelofsen: anneroelofsen@hotmail.com.

Deelname aan de activiteiten van de Wereldfietser is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-, ongevallen- en/of aansprakelijkheidsverzekering.
Dat is op een woensdagavond.
Robertjan schreef:Dat is op een woensdagavond.
Dat klopt, woensdagavond 17 februari 2010.
Update 14 januari: de cursusavond telt inmiddels 12 deelnemers en zit dus vol!.
Bij voldoende belangstelling kan eventueel een tweede avond worden georganiseerd.
Hoi Anne,
Bedankt voor de gezellige en zeer leerzame avond! De vraag blijft, wel of geen prikje vooraf tegen de hondsdolheid.
Groet, Eric, woef woef woef :)
jimvdberg schreef:De volgende onderwerpen komen aan bod:
* rabies
Zijn tekenbeten ook aan de orde gekomen? Dat lijkt me voor de meeste fietsers relevanter dan Rabiës.
Leon