Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheren bij de buitenlandse kapper - Forum Wereldfietser

Scheren bij de buitenlandse kapper

Hoi,

Zijn er fietsers die wel eens in het buitenland een kapper opzoeken en hun baard af te laten scheren? Ik denk daarbij aan kappers die met een groot mes te werk gaan. Is dit wel steriel en veilig. De kans op (aids)besmetting is die dan niet aanwezig als er wat bloed is achtergebleven en de kapper je ook snijdt? Is dit wel eens voorgekomen?

Eh eigenlijk staat dit onder kletspraat, maar nu ik erover nadenk toch een serieus onderwerp, zonder een serieuze titel.

Rutger
Hoi Rutger,

als je denkt dat deze vraag de moeite waard is kun je 'm plaatsen in Gezondheid. Ik heb het bericht alvast voor je verplaatst.

groet,
Vincent
Hoi Vincent,

Zullen we dan ook de titel "de baard van Sinterklaas" maar veranderen in scheren bij de buitenlandse kapper? Dan wordt het echt een serieus onderwerp.

Rutger
Rutger schreef:... kappers die met een groot mes te werk gaan. Is dit wel steriel en veilig. De kans op (aids)besmetting is die ...
Even een redenering:
De kans op een andere besmetting dan HIV is neem ik aan groter dan de kans op HIV.
Grote messen zijn gemakkelijker schoon te maken dan kleine. (zolang het een mooi blinkend mes is en geen roestige zeis)
Dat ding dat in het stof in je warme vochtige toilettas zit heeft meestal een heleboel kiertjes en toch hoor je zelden van besmettingen, ofschoon je je met zo'n ding ook kunt snijden - mij lukt dat althans wel eens :roll:
Dus ik vermoed dat het wel meevalt om je een mes op de strot te laten zetten bij de kapper :?

Googelen op besmetting scheren kapper geeft dan toch een andere conclusie: zelf doen.

Leon
vaak naar de kapper geweest onder weg in oa iran pakistan en india en zag dat ze steeds nieuwe mesjes uit de verpakking halen en de oude gelijk weg gooiden.
Dus gewoon gaan lijkt me heb je gelijk en leuk praatje met de kapper daar en andere klanten en een kopje thee op de koop toe.

Martin
Ik heb een hekel aan scheren. In de Filippijnen heb ik mij inderdaad een paar keer laten scheren. Dat gebeurde daar niet met het traditionele kappersscheermes, maar met een daarop gelijkende houder, waar een gewoon scheermesje inzat. Nadat er voor de derde keer bloed aan te pas kwam (teer huidje!), ben ik het voor de zekerheid toch maar weer zelf gaan doen.

Gerd
In Oost-Europa kwam ik eens bij een kapper die zijn gereedschap onder zo'n uv-lamp had liggen. Was zogenaamd ter voorkoming van Hepetitus besmetting...
HIV via een scheermes bij de kapper lijkt praktisch onmogelijk. De virussen gaan snel dood als zij met de in de buitenadmossfeer terecht komen.
Als je HIV hebt opgelopen bij de kapper, dan ben je bij een kapper geweest met bijproducten. Die zijn hier ook in Azie.

Scheren doe ik gewoon elektrisch: een klein appaatje op batarijtjes.
Besmetting met hepatitis b is denk ik wel een reëel risico. Ook niet fijn. Zelf een (wegwerp) scheermesje meenemen naar de kapper?
dit klinkt een beetje als avontuur willen maar niet durven.

ik ben geschoren met een mes in china, thailand ,laos, cambodja, nepal en india....nooit een druppeltje bloed....

groet

Arno
De kans op besmetting met hepatitus B is vele malen groterdan met HIV dit omdat i.t.t. HIV het virus van hepatus B in de buitenlucht maandenlang actief blijft. Er sterven wereldwijd meer mensen aan hepatitus B dan aan HIV. Tegen hepatitus B kan je je laten vaccineren. (is wel prijzig)
Mijn ervaring is dat kappers tegenwoordig vaak messen met wegwerpmesjes gebruiken (zoals eerder vermeld). Er zal bijna altijd wel een kapper te vinden zijn die dit doet. Als je angst voor hepatitus of HIV hebt, kun je altijd vragen of hij dit soort mesjes gebruikt en of de kapper een nieuwe wilt gebruiken.
Elk scheermesje maar één keer gebruiken, is in Nederland al een dure bedoeling. In de landen waar we hier over praten dus zeker. Dat geld ook voor dure preparaten om de mesjes volledig te desinfecteren.
Ook al heb ik er een hekel aan. Scheren doe ik voortaan toch liever zelf.

Gerd
Hallo,

Ik heb, terwijl ik op reis was, me diverse malen bij een kapper laten scheren. Alle keren gebruikten ze een nieuw mesje. Enkele keren uit zichzelf, andere keren op verzoek. Altijd zonder morren.

In de regel gebruiken ze wegwerp mesjes die slechts een scheerbeurt scherp blijven. Ze zijn dus van mindere kwaliteit dan mesjes die je wellicht hier in het westen zou aanschaffen. Maar voor een enkele scheerbeurt voldoet het en vallen de kosten voor de kapper mee.

Gewoon doen dus, scheren bij een kapper. Leuke ervaring.

Gerco.
GerdC schreef:Elk scheermesje maar één keer gebruiken, is in Nederland al een dure bedoeling. In de landen waar we hier over praten dus zeker.
Als je het hebt over de Gillete Mach 5 Sensor Plus Excel Super Lubra met zes mesjes, zeker. Maar simpele ouderwetse scheermesjes zijn zo prijzig niet, hoor.

.tsooJ
Ik ben zelf opgegroeid in een huis met kapperszaak van mijn vader. Ik draag zelf ook een baard, maar scheer me nog altijd dagelijks op mijn wangen en op mijn hals onder de baard. Door de week met een elektrisch scheerapparaat, in de weekends en op vakanties gewoon nat scheren. Naar een kapper in het buitenland deed ik maar drie keer: in Oldenburg en Neumagen, beide in Duitsland en een keer in Italië. Hieronder een stukje uit mijn verslag van mijn fietstocht in Toscane en Rome in 2006.

.....na aankomst op ostello (jeugdherberg) in Siena een dutje gedaan en toen is de tijd aangebroken om naar il parrucchiere te gaan, de kapper dus. Mijn haar is wat te lang en hier in Italië zien de mannen erg goed verzorgd uit. De kapperzaak van il signore Fabio is pal naast het restaurant van Fontebecci gevestigd. Men heeft daar wel wat geduld voor nodig. Het zwierige Italiaanse vakmanschap van de kappers is wereldberoemd. Standaard is eerst een wasbeurt voor je haar, voordat er geknipt wordt. Er wordt heel aandachtig naar je hoofd gekeken, netjes knippen en bijwerken met een ouderwets klapscheermes. De zaak van Fabio is klein en ingericht in de jaren zestig-stijl. Er staan slechts twee stoelen: een voor het haarwassen en een voor de spiegel. Per klant is Fabio wel drie kwartier bezig en hiervoor betaal ik slechts € 13,–! Ik vertel hem dat "Mio padre era il parrucchiere", mijn vader ook kapper was. "E ciò dall’Olanda!" (En dat uit Holland!). Het is al half 9 ’s avonds toen ik het kapperszaakje verlaat om bij Ristorante Fontebecci te gaan eten. Wat voel ik me goed!

Afbeelding
De kleine kapperszaak van Fabio (met het witte zonnescherm bij de rode auto) aan de Via Fiorentina in Siena. Ernaast, tussen de bomen Ristorante Fontebecci. (foto: Google Streetview)
ANP 22-4-2010 schreef:Vakantiegangers moeten oppassen voor besmetting met het hepatitis B-virus als zij zich laten scheren bij een kapper in Turkije. Onderzoekers troffen het virus aan op 7 procent van de scheermessen die zij in Turkse kapperszaken onder de microscoop legden. Dat meldde de Duitse beroepsvereniging voor internisten woensdag op basis van Turks onderzoek.
Gerd
Mijn Phillips op batterijtjes weegt 145 gram en is vrij van Hepatitus B!
bert sitters schreef:Mijn Phillips op batterijtjes weegt 145 gram en is vrij van Hepatitus B!
en hij scheert nog goed ook! (tenminste de mijne)
Hier een foto van mijn vaders kapperszaak te Blaricum in de jaren vijftig. Zie het bord boven het grote raam. Hier ben ik geboren (1951) en heb er 21 jaar gewoond. Prinses Juliana heeft in verband met haar verloving met prins Bernhard haar kapsel in deze kapperszaak laten behandelen! Het huis bestaat nog en nu is er een Italiaans restaurant in gevestigd.

Afbeelding