Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sneeuw op komst - Forum Wereldfietser

Sneeuw op komst

Sneeuw op komst hier in België, allee de voorspelling is zo he? :P Vroeger wanneer er sneeuw was gevallen reed ik met de auto naar mijn werk. Nu wil ik toch met de fiets gaan. Is het dan nuttig om de bandendruk te verminderen? Nu rijd ik met mijn ER op 2x 2.5 bar. Zou ik met sneeuw tot 2 bar terug durven gaan of is dat teveel van het goede?
Maakt volgens mij weinig tot niets uit.

Gewoon rechtuit rijden, gas geven, en ruimschoots voor bochten en/of obstakels vaart minderen. Houdt rekening met een dubbele reistijd.

Als er gestrooid wordt, is dat vreselijk irritant, zeker als het weer aanvriest. Dan is de route net een onverhard pad, zoveel plotselinge bewegingen kun je verwachten. Dat komt dan door gladheid (ijzel), bevroren sneeuw, nieuwe sneeuw, etc.

Op Icebike.org staan nog meer rijtips.
Gestolen/geleend van een ander forum, waar snelheid niet altijd onbelangrijk is:
Let wel, gaat hier over 20 inch wielen op een 3 wieler. Naar tips op een trekfiets (santos travel) kan ik wel vragen.

*marathon:eenmaal ingereden zijn ze zeker niet traag, maar als ze binnen te verslijten gaan ze vaak lek
*marathon supreme: traag, monster veel grip en weinig comfort, af te raden en nog eens duur ook
*Perfect Moiree 47mm: snel , grippy, comfi en bijna nooit plat, editors choice
*primo: de snelste band als het koud is
*kojak: snel, licht goed lekbestendig en redelijk veel grip(maar voor de alleweder echt te smal vind ik)
*big apple: iets trager dan de perfect moiree, maar: gaan veeeeel langer mee, zijn bij echt natte wegen sneller dan de PM eenmaal ingereden. ook zijn ze qua opbouw iets meer BOM-proof(of vital proof tis maar wat je wilt he)dan de PM
*marathon plus: een klasse apart, nul grip, nul lek, nul comfort en verschrikkelijk veel trager dan alle andere banden

grip zowel zijlings als rem (geen rekening met breedte):

marathon supreme 42
vredestein moiree 47
vredestein moiree 35
HPV 38
kojak 35
marathon racer 40
big apple 50
durano28
marathon40
marathon +35(afschuwelijk, kon mijn voorwielen doen dansen)
Met dank aan Jonathan, mijn persoonlijke aanspreekpunt voor allerlei bandjes.

Mireille
slangetje schreef:Gestolen/geleend van een ander forum, ...
Volgens mij gaat deze beoordeling van grip niet over sneeuw en ijs; daar gelden m.i. andere regels.
In mijn ervaring heb je het meest aan een band met veel kleine noppen, best zonder doorlopende middenril. Met de antieke Marathon HS 270, die aan die criteria voldeed, kon ik hier in de winters tien jaar een terug in de sneeuw tegen een helling van 8% omhoog krabbelende langlaufers inhalen, gewoon hard opgepompt. Met een slick lukt dat niet.
Op echt ijs maakt het niet meer zoveel uit wat je onder de fiets hebt, dan is het continu balanceren en ingrijpen met voeten aan de grond voordat het te laat is, dus je SPD-schoenen thuislaten.
Leon
Spikes zouden een goede oplossing kunnen zijn.

zie: http://www.conti.nl/2wheel/NordicSpike.htm
Paul Snoeij schreef:Spikes zouden een goede oplossing kunnen zijn.

zie: http://www.conti.nl/2wheel/NordicSpike.htm
Wauw, daar kun je mee DOOR ijs heen fietsen....
Mireille, kun je aangeven waar je deze testresultaten vandaan hebt?
Wim
Ik vind het altijd heerlijk om door de verse maagdelijke sneeuw te fietsen. Alles is zo stil en vredig in een sneeuwlandschap. Wat voor bandjes ik daarvoor gebruik? Mijn profielloze versleten goed opgepompte Conti Sportcontacts! :-) Ik geef toe, dat eist wat van je concentratie en 4% is het maximum wat ik eruit haal qua stijgingspercentage.

Gevaarlijk wordt het pas wanneer er ingevroren auto- of fietssporen je weg kruisen onder een flauwe hoek (op de tweede sneeuwdag laten we maar zeggen). Ik zie het als een balanceeroefening. Begin dit jaar ben ik de eerste keer onderuit gegeaan in zo'n situatie...gelukkig kreeg enkel mijn ego een deuk.

Blijf overeind en, inderdaad, reken op extra reistijd!

Veel plezier en kom veilig op je bestemming
Goed opgepompte banden? Ik dacht dat je banden platter moesten staan om dan meer grip te hebben?
Waarop wil je grip hebben dan? Op water?
Meer grip, en op sneeuw.
Misschien kan ervaringsdeskundige Whisky reageren.

Wo bist du??
De Sjelle schreef:Goed opgepompte banden? Ik dacht dat je banden platter moesten staan om dan meer grip te hebben?
Ik vond toen dat als de sneeuwlaag hard is maar niet verijsd, de noppen van harde banden er juist beter inprikken.
Leon
Nog een vraag: zou het de moeite zijn om een andere set banden te kopen om die dan op je fiets te zetten wanneer het zou sneeuwen? De banden die er nu op staan zijn marathon supreme.
Zachte sneeuw kun je geen grip op krijgen, hardere sneeuw wel. Noppen helpen goed daarvoor, en zonder middenrib, zoals Leon allebei al aangaf. Iets als een Marathon Extreme ofzo, of Smart Sam, etc.

Harde ondergrond:
Goed op druk brengen zorgt er voor dat de bocht die je inzet ook directer aangestuurd wordt. Je voelt het eerder als je uitbreekt.
Lage druk betekent nu hangen en over 5 minuten voelen dat je inderdaad stuurt.

Zachte ondergrond:
Goed op druk brengen en mijn eerste reactie volgen.
Lage druk hanteren betekent flink zweten om vooruit te komen. :wink:

Sneeuw=noppen
Paul Snoeij schreef:Spikes zouden een goede oplossing kunnen zijn.

zie: http://www.conti.nl/2wheel/NordicSpike.htm
Ik zag dat Conti ook deze band heeft:

met: "Het profielcompound bevat scherpkantig granulaat, waardoor extra gripkanten op het loopvlak ontstaan."

In vergelijking met spikes zeggen ze: "Vergeleken met metalen spikes is de TopContact Winter daardoor even makkelijk te hanteren op droge oppervlaktes als de zomerband." Overigens leek de Nordic alleen in de maat 28 inch (42-622) verkrijgbaar met 120 spike € 59,- of 240 spikes € 65,-?

De TopContact Winter zowel in 26 (50-599) als in 28 inch (37-622) variant.

Wel prijzig, € 60,- per stuk.

Bestaan er geen "sneeuw kettingen"? ;)

Groed, Willem

PS: Ik rijd nu (naar tevredenheid) de standaard gemonteerde Continental City Contact 54 mm (26 inch)
Waar is Marco Geurts?
Wim schreef:Mireille, kun je aangeven waar je deze testresultaten vandaan hebt?
Wim
Wim, Jonathan is gewoon iemand die enorm veel bandjes getest heeft. Is zuiver zijn ervaring/persoonlijke mening. Ik heb er vaak veel aan, dus wou het graag delen.
Paul Snoeij schreef:Spikes zouden een goede oplossing kunnen zijn.

zie: http://www.conti.nl/2wheel/NordicSpike.htm
Ik heb vanochtend op mijn Schwalbe Snow Stud (alleen voorband) naar het werk gereden. En ik kan overal vol gas geven zoals ik altijd doe, zelfs in de bochten! :D

Van de week heb ik die band al op mijn reserve wiel gemonteerd, zo kon ik hem er vanochtend zo onder gooien. Er lag alleen een beetje te kort sneeuw hier in de kop van Noord Holland. Maar op plaatsen waar geen sneeuw ligt is goed te rijden, de band ratelt dan alleen een beetje.
Op een plek in een bocht was het spekglad, zelfs de snow stud glijd dan een beetje weg, alleen is dat zo weinig dat je dat met een simpele stuurbeweging kan opvangen.
Mijn verwachting is dat als vanavond (na een klein bedrijfsfeestje) de natte plekken gaan opvriezen ik er meer profijt van zal hebben.
bert sitters schreef:Waar is Marco Geurts?
Marco "-35" Geurts had bij de presentatie inderdaad van die spijkerbanden bij zich.
Leon