Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alleen erop uit - Forum Wereldfietser

alleen erop uit

aller eerst de beste wensen en dat we maar veel mogen fietsen dit jaar.

mijn vraag is en daar zit ik eigenlijk al een tijdje mee je ga alleen weg,je hele hebben en houden zit op je fiets met ook best wel wat duurdere dingen.je kan heb ook niet zomaar ombeheert achter laten,maar als je nou toch onderweg moet stoppen voor bijvoorbeeld wc hoe doe je dat dan met je fiets,heb je nooit gedacht dat ze dan alles mee kunnen nemen.en dan bedoel ik niet alleen met dit maar over het algemeen alleen erop uit hoe doe je dat allemaal.ik zit hier gewoon een beetje mee.
gr marcel
marcel22 schreef:aller eerst de beste wensen en dat we maar veel mogen fietsen dit jaar.
Jij ook de beste wensen. :wink:
marcel22 schreef:... je kan heb ook niet zomaar ombeheert achter laten,maar als je nou toch onderweg moet stoppen voor bijvoorbeeld wc hoe doe je dat dan met je fiets,heb je nooit gedacht dat ze dan alles mee kunnen nemen...
Of dat je de supermarkt in moet; Laat je je fiets natuurlijk nog iets langer onbeheerd achter. Een goed slot, en een pitlock.de slot voor son- en/of rohloff-naaf helpt daarbij natuurlijk ook.
Ook voor jou (en de anderen forum-leden) de beste wensen voor 2010 toegewenst!

Over het algemeen fiets je in landelijke gebieden, ver van de grote steden met veel criminaliteit zoals diefstallen. Ik denk dus dat de kans dat er iemand aan je spullen zit heel klein is. Het is wel aan te raden om als je je fiets even verlaat (winkelen, cafeetje...) of 's nachts of als je slaapt je fiets vast te zetten met een slot. Dat schrikt toch de occasionele dieven wat af.

Als ik alleen op pad ben probeer ik ook mijn fiets altijd zoveel mogelijk in het zicht te zetten zodat ik hem bijvoorbeeld vanuit de winkel ook nog kan zien.

In de vijf jaar fietsvakantie-ervaring (alleen en met andere personen) heb ik het nog nooit meegemaakt dat er iemand aan mijn spullen heeft gezeten. Je hoeft je daarvoor dus niet zoveel zorgen te maken.

Nick
Waardevolle spullen bijv. in de makkelijk afneembare stuurtas, en die meenemen als je de fiets even alleen laat.

Zorgen dat de tassen niet met 1 handige wip van de dragers af kunnen.

Low-budget reizen is eigenlijk zo slecht nog niet. :wink:

Ik heb (bijna) altijd 50 á 100 euri in een plastic hoesje tussen de schoenzolen voor in geval van nood. Een telefoonnummer van de NL-se ambassade van het land waar je reist is ook belangrijk om bij je te hebben in geval van zulke nood, evenals een kopie paspoort.
Een keer is een digitale camera van me gejat uit mijn stuurtas vandaan. Dit gebeurde op de laatste etappe naar huis toe met al mijn foto's er in.

Sindsdien heb ik de gewoonte om al mijn waardevolle spullen in mijn stuurtas te stoppen en deze stuurtas altijd bij me te dragen.
Behalve op een camping, daar doe ik de stuurtas gewoon in mijn tent.
maar ik ga toch nog niet verder dan belgie duitseland dus op deze landen ben ik voorlopig niet uitgekeken
Allereerst natuurlijk een gelukkig nieuwjaar.

Ondanks mijn beperkte ervaring wil ik toch graag inbrengen dat ik mij tijdens het fietsen van de ronde van Nederland nog nooit onveilig heb gevoeld. Bij het doen van de benodigde boodschappen pak ik mijn stuurtas van de fiets (daar zit portomonnee en camera in) en mijn fiets gaat gewoon op het standaard axa defender slotje.

Wel probeer ik het zo te regelen dat ik boodschappen doe in de kleinere plaatsen. Lukt dat niet zorg er dan voor dat mensen die passeren je fiets goed kunnen zien.

Wanneer ik een rustdag heb ga ik vaak een eindje lopen. Mijn stuurtas gaat dan ook mee (heb er een draagriem bij) omdat mijn camera daar inzit en natuurlijk wat geld voor een terrasje. De overige tassen blijven gewoon dan gewoon in de tent liggen.
En die binnentent kun je provisorisch op slot doen met een klein reisslotje.

De allereerste fietsvakantie van mijn zussen had een onprettig begin. In de Randstad op een camping werd midden in de nacht hun (nieuwe) tent open gesneden en was er door het tentdoek heen getast op zoek naar waardevolle spullen. Ze hadden met de vingers zo in de ogen van m'n zus(sen) kunnen prikken...

Het enige waar ik last van heb gehad was een Peruaans jongetje in een dorpje van zo'n 50 huizen, welke op zoek was naar een cadeautje van die toerist.
Alsof een toerist cadeaus gedurende 4 dagen en 4500 hoogtemeters mee gaat zeulen voor alle kinderen onderweg... Maar dat staat gelijk aan de de smeekbedes om pennen, snoepjes, en geld in Marokko.

Zoals Paul e.a. al aangeven: rustige dorpjes bieden i.h.a. meer veiligheid dan grotere steden.
Ik fiets ook altijd alleen. Boodschappen doe ik in de kleinere plaatsen. Steden mijd ik sowieso. Boodschappen doe ik pas als ik op de camping sta. Mijn tassen laat ik dan in de tent. Er zijn meestal wel campinggasten die een oogje in het zeil houden. Met een "kale" fiets ga ik dan boodschappen doen. Alleen paspoort, geld, pasjes en wat waardevolle spullen hou ik bij me.
In al die jaren is er nog nooit wat van me gejat. En mocht het een keer gebeuren, jammer dan. Het zal me er niet van weerhouden om te blijven fietsen.
Inderdaad heb je van die momenten dat je je fiets, met bepakking, ergens moet achterlaten. Bijvoorbeeld als je een dierentuin, tempel of museum wilt bezichtigen. Wij zorgen er dan altijd voor dat iemand zich een klein beetje verantwoordelijk voelt voor onze fietsen. We gaan bijvoorbeeld eerst ergens wat eten of drinken en vragen of we de fietsen daar dan tijdelijk en veilig kunnen achterlaten. Dat werkt eigenlijk altijd.

Natuurlijk nemen we waardevolle of dierbare spullen wel altijd zelf mee in een rugzakje of stuurtas. Je moet de kat niet op het spek binden.
Ik fiets al ruim 40 jaar in mijn eentje en er is nog nooit iets gestolen, behalve één groene canvas zijtas die in 1974 uit een garderobe van een zaalgebouw in Utrecht is gestolen! Hij dateerde uit 1948 en was nog van mijn vader, ook fietsliefhebber. Ik vind het nog altijd heel erg.

Afbeelding
De foto is in juli 1973 genomen tijdens mijn fietstocht door Amerika en Canada.

Er zijn inderdaad momenten dat je je fiets, met bepakking, ergens moet achterlaten tijdens een bezoek aan een supermarkt o.i.d. Het is daarom van belang om zo snel mogelijk weer naar buiten te komen. Bij het bezoeken van een kerk of kasteel laat ik de bagage altijd in de jeugdherberg achter. Lukt het dan niet, ik heb mijn fiets wel eens in de kathedraal van Tours (F) in de toren achter een deur verstopt. Een kabelbaan nemen in de bergen? In Oostenrijk had men zo vriendelijk ervoor gezorgd dat mijn fiets in de machinekamer gestald kon worden (met 'Eintritt verboten' op de deur). Na een bezoek aan de Sears Tower in Chicago stond mijn fiets nog op straat met bagage en al! Alleen de stuurtas met waardevolle spullen hou ik altijd standaard bij me.
ik lees alle berichten hoor het dat ik mijn wat druk maak,maar mijn 1ste tocht moet nog komen en ja ik weet ook wel als je bij een winkel weer snel buiten wild zijn.maar heb ook gelezen dat het beste is om je bootschappen te doen als je ergs op een camping staat,tassen in de tent....tent opslot en dan je dingen halen.maar weet je als je een fiets heb van 12 a € 13 dan wil je wel zuinig zijn op je spullen die,vorig jaar heb ik kleine tochten gereden via knelpunten in noord holland.maar als ik maar erg zat en mijn fiets staat 10 meter bioj mijn vandaan deet ik hem nog op slot.ja zo ben ik nou eenmaal ik vind het zoerg als er iets mee gebeurt,dat is hetzelfde als je een nieuwe auto heb ja ik weet dat je met een fiets toch makelijker wor dat kan niet anders stof regen dan pas zie ik hoe de fiets zich echt houd ik het een rih fiets alles erop eraan.
gr marcel
Met deze vraag zat ik ook voor mijn eerste vakantie in 2008. En nu ook weer dat ik voor een langere periode op reis ga.
Toen ik door Duitsland en Nederland fietste heb ik in de loop van de tijd wel heel veel vertrouwen gekregen in de veiligheid en de niet-belangstelling van andere mensen voor mijn spullen. In kleine dorpjes heb ik fiets en Bob-Yak gewoon voor de supermarkt of de VVV neergezet (niet eens op slot) en ben naar binnen gegaan. Mijn idee was toen, dat iemand, die probeert, het hele set mee te nemen, na zo een 3 meter gewoon op straat ligt met dat hele gedoe omdat het niet zomaar fietsen is met dat karretje erachter. Wel heb ik mijn tas met geld, fototoestel, GPS etc. mee nar binnen genomen.
Nu dat ik zonder karretje op pad ga, denk ik er opnieuw over na. Ik probeer mijn spullen gewoon heel oud, versleten en oninteressant te laten ogen, doe mijn fiets op slot, zet hem ergens aan vast als ik langer weg moet en probeer een oog erop te hebben, wie er in die buurt rondhangt...
En: ik neem geen waardevolle spullen mee. Behalve mijn fiets kun je alles op korte termijn vervangen, denk ik.
Geniet ervan - andreas
Hoi,

Ik hanteer het filosofie dat als mijn spullen gejat wordt tijdens boodschappen of iets anders dat ik nog kan overleven.

Dat wil zeggen dat ik voldoende geld, passport, camera etc bij me heb, de rest "mag gestolen worden". Hoe vervelend/lastig ook ik kan nog overleven en naar huis komen.

De grappig ervan is dat de een keer dat ik berooft ben was het juist mijn dagrukzak die meegenomen werd in phmon phenn(met camera, verstopt creditcard, leatherman, gortex etc erin). Maar mijn passport, geld een nog een pasje had ik gewoon op zak!!

Het blijft lastig en kost een hoop geld als je fiets/tassen kwijt ben. Maar ik ga bijna altijd alleen op reis en soms moet je toch je spullen ergens achter laten.
Mijn creditcard en bankpas doe ik altijd op 2 verschillende lokaties. Verlies ik de een, dan heb ik altijd de andere nog. Gelukkig heb ik geen van beide ooit verloren.
Ik heb een Fjallraven afritsbroek (op kniehoogte, en halverwege het onderbeen af te ritsen) met 6 flinke broekzakken, 1 kleine, en nog 1 verborgen aan de binnenkant. En op Bike4Travel.nl heb ik eens broekriem zien staan, waar je ook geld in kunt verbergen. Overigens zie ik hem er nu trouwens niet meer op staan. Heeft iemand een tip waar ie nog wel te koop is?
Een goede uitgebreide buitensport zaak zul je zo`n geld riem wel vinden denk ik.

Martin
Ik weet dat wel zeker. Lijkt me stug dat Eagle Creek 'm niet meer zou maken.

Edit: All Terrain Money Belt
Edit 2: VAUDE Geheimfach Polyamidgürtel

De UnderCover's (geldbuideltjes voor onder je kleding) waren handig totdat minder ervaren reizigers (om het even eerbiedig te zeggen :D) die op openbare plekken gingen tevoorschijn toveren en opentrekken.
Dank je wel. :D 8) :wink:
Er is bij mij nog nooit wat gestolen. Zou daar niet te veel van wakker liggen, heb zelfs in Roemenië en Albanië mijn fiets buiten te winkels laten staan, niemand die er aan komt. Hooguit iemand die heel geïnteresseerd naar je fiets staat te gappen, of je landkaart bestudeerd en niet begrijpen dat je met de fiets reist.
Ik zet mijn fiets waar mogelijk aan het raam zodat ik hem van in de winkel of supermarkt kan zien staan.