Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Beste allemaal,

Ik ben waarschijnlijk de zoveelste die deze vraag op dit forum stelt, maar ik doe het toch...

Een jaar geleden ben ik verhuist, waardoor ik nu 12 km van mijn werk woon, ipv 7.5. Ik fiets nog steeds op mijn Gazelle Impala tank, prima voor in de stad met veel stoplichten, maar op deze wat langere afstand begint het me op te breken. Ik kom echt niet vooruit op dat ding, ik denk mede door de schuinere hoek trapas-zadel (?wtt niet of ik dat goed zeg...) en ik vermoed ook dat de maat niet goed is.

Ik ben dus op zoek naar iets nieuws en zoals velen ben ik benieuwd naar jullie ideeen hierover en naar de merken buiten de bekende.
Ik zoek dus een wat snellere (ja, ik weet het, het moet uit de benen komen) fiets, met weinig onderhoud (ik fiets ook in de winter). Afstand is dus 12+12 (Uithoorn-VU Amsterdam), 4x per week, deels door de polder, deels door de stad, maar wel veel rechtdoor (met de nodige stoplichten ertussen). Budget is niet heel hoog, zo rond €700-900.
Heb me al een beetje ingelezen hier, en ik denk aan een naafversnelling, naafdynamo, liefst dichte kettingkast (of evt met Chainglider) en een bagagedrager. Voorkeur gaat ook uit naar een verende zadelpen. Op basis hiervan gaan mijn gedachten gaan nu uit naar iets als de Stevens Courier SL, maar wellicht hebben jullie nog andere leuke suggesties?

Ik heb echter toch nog een paar vragen:
Heb begrepen dat een derailleur echt het lichtste fietst, wat is nu echt het onderhoud dat je aan een derailleur hebt (hoeveel keer per wat schoonmaken, smeren, etc)? Is een derailleur wel handig als je wat vaker moet stoppen en optrekken ivm schakelen? Derailleur in de winter?
Wat zijn de voor/nadelen van een chainglider?
Hoe zit het met de maten van de fietsen als Stevens, die lijken me zo klein? Voor dames gaat het tot 54 cm (of 56 voor het forma frame). Ik ben 1.82 en volgens mij is mijn framemaat nu 54, wat dus denk ik te laag is...? Ben ik dan veroordeeld tot een herenfiets?
Wat doet het gewicht van een fiets in het fiets comfort/ snelheid/ fiets-lichtheid (i.e. 14 vs 22 kg)?
Zelfde vraag voor banden, las over allerlei diktes, tot wel 50mm...?
Weten jullie een goede winkel voor mijn doel in de omgeving Amsterdam?

Goed, een hele lijst met vragen, ben erg benieuwd en hoop ook op andere leuke suggesties!

Dank alvast!
Groet, Lies
Zandtaartje schreef: Heb begrepen dat een derailleur echt het lichtste fietst, wat is nu echt het onderhoud dat je aan een derailleur hebt (hoeveel keer per wat schoonmaken, smeren, etc)? Is een derailleur wel handig als je wat vaker moet stoppen en optrekken i.v.m. schakelen? Derailleur in de winter?.
Ik rijd bijna dezelfde afstand (15 km) en reed vroeger met een batavus papago. Dus ik denk dat ik je wel een beetje advies kan geven. Voor woon-werk verkeer zou ik nooit meer een derailleur nemen. Je moet die toch wel proper houden. Dwz ketting afhalen en kuisen en de tandwieltjes kuisen. De frequentie kan variëren van wekelijks tot maandelijks. Ligt een beetje aan jezelf. :) En op een derailleur kan je bij mijn weten ook geen kettingkast zetten. Ik rijd ook op fietswegen waar al eens een tractor langskomt met gevolg dat ik al eens door een flinke hoop slijk moet rijden. Ook niet zo gezond voor je derailleur of je moet echt graag die derailleur kuisen. :D
Daarom dat ik voor een Rohloff naafversnelling heb gekozen. Veel onderhoudsvriendelijker EN je kan er een kettingkast rondzetten. Wat je ook hebt met die Rohloff is dat je stilstaand kan schakelen wat echt heel praktisch is. Wanneer ik nu op een fiets met een derailleur rijd is het altijd een beetje balen omdat ik dat schakelgemak niet hebt zoals ik bij een Rohloff gewend ben.
Zandtaartje schreef: Wat zijn de voor/nadelen van een chainglider?
Voordeel weet ik eigenlijk niet t.o.v. een kettingkast, nadeel is wel dat wanneer je van maat tandwiel wisselt je dan ook een andere chainglider kan kopen omdat die gemaakt zijn naar bepaalde tandwiel combinaties.
Zandtaartje schreef: Wat doet het gewicht van een fiets in het fiets comfort/ snelheid/ fiets-lichtheid (i.e. 14 vs 22 kg)?
14-22 kg: die 14 rijd gewoon lichter. Mijn eerste fiets woog 20 kg, die ik nu heb 15 en dat voel je wel.
Zandtaartje schreef: Zelfde vraag voor banden, las over allerlei diktes, tot wel 50mm...?
Op mijn batavus had ik echt smalle banden gezet omdat dat zogezegd vlotter-sneller zou rijden. Wat je echter hebt met die smalle banden is dat je die wel flink hard moet oppompen of je hebt regelmatig een platte band. Nadeel dan ook is dat het net lijkt of je op houten karrenwielen rijd i.p.v. op rubber banden. Op de fiets die ik nu heb staan normaal gezien 50 mm banden. (Nu met die sneeuw smart sam banden) Rijd veel vlotter en soepeler, je voelt niet elk steentje en je fietsplezier is veel hoger. :)
Rijd zelf 21 km enkele reis, op een fiets met een Alfine naafversnelling ding weegt ongeveer 15 kg.
Gezien je budget kom je op een fiets uit met een Shimano Nexus Premium/Alfine naaf, die Stevens lijkt me inderdaad een prima keuze. Maar er zijn meer van die Duitse fiets fabrikanten met identieke fietsen (Cube, Poison, VSF enz.) in die prijsklasse.

Derailleur zou ik niet doen, zeker niet als je veel stoplichten tegenkomt, met zo'n naafversnelling kun je gewoon schakelen als je stilstaat.

Banden, op mijn trapfiets zitten 37 mm Schwalbe Marathon Supremes bevallen me prima, smaller zou ik niet doen eerder iets breder (42mm), zoals De Sjelle zegt die smalle rijd je vaker lek

Wat betreft de maat, gewoon proefrijden.
Zandtaartje schreef:
Ik heb echter toch nog een paar vragen:
Heb begrepen dat een derailleur echt het lichtste fietst, wat is nu echt het onderhoud dat je aan een derailleur hebt (hoeveel keer per wat schoonmaken, smeren, etc)? Is een derailleur wel handig als je wat vaker moet stoppen en optrekken ivm schakelen? Derailleur in de winter?
Alles wat er niet aan zit kost niks, wordt niet vies en heeft geen weerstand. Mijn voorkeur zou een fiets zonder versnellingen zijn, maar ik weet dat ik dan tegen 100 jaar marketing en junkfood aan moet praten ;)

Wat zijn de voor/nadelen van een chainglider?
je zet hem er zo op (als de fiets geschikt is) rukt hem er zo af (als je een lekke band hebt) en het ding is niet stuk te schoppen

Weten jullie een goede winkel voor mijn doel in de omgeving Amsterdam?
Ga negerzoenen eten bij de Vakantiefietser en kijk ook eens bij Fietsplezier
Via het Fietsprivé-project van mijn werk kocht ik in februari 2007 deze blauwe Batavus Cayuca. Echt een sterke fiets voor het stadsverkeer, maar ook daarbuiten. Ook heerlijk licht in voortstuwing. Ik gebruik hem vaak voor het woon-werk verkeer. Ook handig als ik tijdens de middagpauze of na het werk in Hoogezand-Sappemeer kan winkelen!
Heeft 21 derailleurs-versnellingen (voor 3, achter 7). Koplamp op dynamo, led-achterlicht op batterijen. Het Brooks-zadel heb ik zelf erop gezet, omdat het zadel-af-fabriek mij niet lekker beviel.
In de bijna 3 jaar dat ik hem heb. is hij nog nooit stuk gegaan. Alleen de banden opspanning houden en verder af en toe schoonmaken. Op de foto ontbreekt de bidonhouder nog.
De foto is nog op mijn vorige werk genomen, op de achtergrond het lichtblauwe kantoorgebouw van Waterschap Noorderzijlvest in Groningen.

Afbeelding
Ik kwam na enig zoeken ook uit op de Stevens Courier SL! Kan geen toeval zijn.

Inmiddels heb ik 'm gekocht./ Prima fiets. Verlichting in orde. Zet er wel smallere banden op. Stuur is wat breed, heb ik gelijk wat ingekort.

Met subsidie van een fietsplan heb je 'm voor een prijs ruim onder je budget.
Hoi mensen, wat fijn, al een aantal antwoorden, dank tot nu toe!!
willem.megens schreef:Ik kwam na enig zoeken ook uit op de Stevens Courier SL
Ik was nog even aan het zoeken en zag ook de VSF T300 (weer van die kleine maatjes!), die volgens mij vrijwel hetzeflde is, maar wel al een chainglider heeft en hydraulische remmen; is wel wat zwaarder, 16.5kg. Is deze "beter" of zie ik wat over het hoofd?
tiopepe schreef:op een fiets met een Alfine naafversnelling
Is een Alfine naaf beter dan Nexus Premium, of geen verschil?

Fietsplan is iid sowieso het plan!
Link: http://stevensbikes.com/2010/index.php? ... lang=nl_NL

(persoonlijk zou ik meer geld uitgeven voor een fiets en je auto weg doen) :twisted:
Wil je hiermee zeggen dat je de Courier SL beter vind dan de T300?
Leo van Lierop schreef:(persoonlijk zou ik meer geld uitgeven voor een fiets en je auto weg doen) :twisted:
Vriend rijdt in auto 8) , 22km (hij is eerder op zijn werk dan ik); die probeer ik al een jaar over te halen met de fiets te gaan maar wil niet echt lukken :x
willem.megens schreef:Zet er wel smallere banden op.
Waarom?
Zandtaartje schreef:Wil je hiermee zeggen dat je de Courier SL beter vind dan de T300?
Ja, de Stevens is lichter, en dat vind ik voor een woon-werkfiets behoorlijk belangrijk.

ps

Op mijn fiets heb ik achter 42mm banden, en fiets nog makkelijk 30km/h. Smallere banden zijn niet super nodig. :wink:
Leo van Lierop schreef:Ja, de Stevens is lichter, en dat vind ik voor een woon-werkfiets behoorlijk belangrijk.

30km/h.
En weegt (prijstechnisch) volgens jou dus op tegen Magura remmen (who, ik word al een pro :wink: ) en een chainglider? Die zou ik er bij de Stevens op moeten laten maken, en ik heb al begrepen dat het voorste tandwiel dan ook vervangen moet worden omdat ie anders niet past?

Daarop doorgaand: fiets je in je dagelijkse kloffie, of fietskleding (laatste zal de noodzaak ve chainglider of kettingkast aanzienlijk verkleinen?)?? Ik het eerste, want ik haal die 30km/h toch niet (tot op heden elk geval!), dus douchen is niet echt nodig.

Helemaal eens met hoe lichter hoe fijner overigens!
Magura lijkt me voor woonwerk een beetje overkill. Ik heb zelf een nieuwe fiets besteld voor de fietsvakantie en woonwerk, met gewone met vbrakes.

Zelf rij ik 15+15 iedere dag heen en weer (ook met dit weer!). En ik rij pittig door, dus ja, wielrenkleding is wel een must. In de zomer rij ik met goed weer op de racefiets.
Gelukkig kan ik me als it-er me omkleden in de serverruimte waar alleen wij in mogen komen. Desnoods als ik bezweet ben laat ik me drogen door de warme luchtstroom van de servers. :D
Leo van Lierop schreef:Gelukkig kan ik me als it-er me omkleden in de serverruimte waar alleen wij in mogen komen. Desnoods als ik bezweet ben laat ik me drogen door de warme luchtstroom van de servers. :D
:lol: dit mail ik even door aan mijn vriend, is ook it-er...

Enig idee of er nog andere mogelijkheden zijn om de ketting van de Courier "bedekt" te krijgen?
Zandtaartje schreef: Is een Alfine naaf beter dan Nexus Premium, of geen verschil?
Nope voor zover ik weet is er inwendig geen verschil.

Beetje goede fietskleding is wel aan te raden Grootste deel van het personeel hier werkt in ploegendienst dus douches ed zijn hier voorhanden.
Maar voor zover ik weet zijn invalide toiletten tegenwoordig voor bedrijven overal verplicht (in ieder geval bij nieuwbouw), die zijn ruim van opzet kunnen dus misbrukt worden als omkleedruimte.
We hebben hier wel douches, maar in de oude muffe, donkere kelder en de douches zelf zijn ook oud, muf en vies.... Als het dus niet hoeft...... Maar ja, wie weet zoef ik straks ook wel met 25km/h over de weg, en dan zal het wel moeten denk ik.

Zijn er nog meer tips voor modellen geschikt voor mijn doel (ervaringen (+ of -) zijn ook erg fijn!)?
Voor een woon-werkfiets over langere afstand zouden mijn eisen zijn (zo'n fiets heb ik dan ook gekocht):
* comfortabele geometrie; met mijn binnenbeenlengte ben ik nagenoeg altijd tot maatwerk 'veroordeeld'
* stalen frame; voor mijn gevoel comfortabeler dan alu, en goedkoopste oplossing bij maatwerk
* naafversnelling; ik heb voor Rohloff gekozen
* lichtlopende naafdynamo; ik heb voor de SON gekozen
* betrouwbare verlichting; B&M IQ Fly plus voor, en Selectra plus achter
* leren zadel; Brooks B17 voor mij
* lichte bagagedrager; Tubus Fly
* spatborden
* lichtlopende banden; Schwalbe Kojak voor op asfalt en sporadisch onverhard
* goede pedalen voor gewone schoenen; de Wellgo 'Santos'-pedalen
Verder:
racestuur met aan een pookje de Rohloff shifter, cantilever remmen, 160mm cranks, 2 bidonhouders, KF Chrome Plate toeter welke veel efficiënter is dan welke bel ook en volgens 'de jeugd' zelfs "vet kicken!"

Alles bij elkaar kwam ik op zoiets uit.
Een Gudereit SXC (pdf-bestand) heeft ook mooie specs (o.a. Magura HS33). (De SXM heeft vreemd genoeg v-brakes en is een kilo lichter.)
Een model met Rohloff zou ook de Gudereit LCR (pdf-bestand) kunnen zijn.

Bij dit soort afstanden is te overwegen om een diamantvormig frame te verkiezen boven een 'dames'-frame. Levert toch weer wat stijfheid op waardoor minder energie evt. verloren zou gaan in het links-rechts corrigeren van het frame. Bovendien ook in hogere maten verkrijgbaar.

Vergeet niet dat de lengte van het frame belangrijker is dan de hoogte. Desnoods kun je altijd een langere zadelpen/stuurpen gebruiken, maar het frame 'even' langer of korter maken kan niet zomaar... :roll:
Mijn vader ging ook altijd 15km heen en 15km terug naar zijn werk en had geregeld dat er bij de nieuwbouw mooie douches gekomen zijn. Maar dat zal niet voor iedereen weggelegt zijn.
Zelf zou ik niet goed weten hoe ik het moet doen. Ik ben al helemaal doorweekt als ik mijn dochter van school gehaald heb (4,5 km heen -4,5 km terug). Maar goed, dan ben ik thuis en doe ik even een schoon t-shirt aan.

Zelf zou ik op zo'n afstand altijd ademde sportkleding (bovendeel tenminste) aan doen, dat helpt wel tegen het zweten. Als het schoon zweet is stinkt het niet en als je dan in de toiletten even een schoon t-shirt aan doe, dan ben je er weer helemaal klaar voor.
Robertjan schreef:Vergeet niet dat de lengte van het frame belangrijker is dan de hoogte. Desnoods kun je altijd een langere zadelpen/stuurpen gebruiken, maar het frame 'even' langer of korter maken kan niet zomaar... :roll:
Dat is een goeie tip, ik was idd meer aan de hoogte aan het denken dan aan de framelengte. Hoe lang je je frame wilt zal denk ik ook afhangen van hoe rechtop je wilt zitten???

En die Gudereit is ook een goede tip. Die heb ik overigens alleen bij velo.de gezien; wordt ie ook in NL verkocht? Is dit een merk met vergelijkbare kwaliteit als Stevens of VSF?