Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pro Forma Vaccinaties - Forum Wereldfietser

Pro Forma Vaccinaties

Ter voorbereiding van een fietstocht van (iets korter dan) 3 maanden in Argentinie, Chili en Bolivia ben ik naar de GGD geweest om me van de nodige prikken te laten voorzien. Mijn gele inentingenboekje gaf al aan dat DTP en hepatitits A al waren gegeven. Ook had ik een stempel voor cholera en gele koorts. Nu meen ik me zeer sterk te herinneren dat de gele koorts vaccinatie nooit gegeven is en dat die alleen pro forma in het boekje staat. Volgens de dame die me hielp is dat erg onwaarschijnlijk, maar kan dat wel het geval zijn geweest bij de cholera vaccinatie. Zekerheid over wat ik nu in mijn lijf gespoten heb gekregen was kennelijk niet te geven. Lekker geregeld, denk ik dan maar.

Wie heeft er ooit pro forma een stempel in zijn vaccinatieboekje gehad en tegen welk onheil moest die beschermen? (Wellicht geldt voor mij dan hetzelfde).

Groeten,
Marcel

Weet het ook niet helemaal, maar wel dit;
Heb even mijn vaccinatieboekje erbij gepakt; Op de 'kaft'van dit boekje staat; International Certificate of Vaccination against yellow fever. Ik heb echter nog nooit een inenting tegen yellow fever gehad, en meen dat deze inenting alleen nodig is voor Afrika (en niet in midden oosten en azie waar ik vaker was). De tekst op de kaft is dus wat verwarrend.
Maar in ieder geval weet ik wel het volgende;
Ik ben inderdaad NIET tegen Cholera ingeent, maar heb inderdaad WEL een Pro Forma stempel gehad. Veel landen willen namelijk per se dat je daar tegen bent ingeent, terwijl de inenting zo slecht is dat je niet beschermd zou zijn, de moeite niet waard. Dat kan NL die andere landen niet aan het verstand kletsen, dus; een nep-stempel, iedereen blij! Dus DAT is de proforma stempel!

Succes, enne, gezond denken levert vaak ook een gezond lijf op, ik kom doorgaans gezonder van reizen terug dan dat ik wegging!!

Heleen

Ik kan het verhaal van Heleen beamen. Ook ik heb alleen voor Cholera een pro forma stempel gehad.

Patrick - die niet van prikken houdt en waarvan de DTP bijna verlopen is

Idem, ook cholera!

Sandra
Zo'n zeven jaar geleden ben ik naar Bolivia, Peru en Chili geweest.
In de reisgidsen stond vermeld dat in het verleden het welleens voorgekomen was dat hele bussen bij de grensovergang geend werden tegen cholera. Omdat ik hierin weinig trek had en geen choleraenting nodig had, heb ik de GGD verzocht om een aantekening (geen stempel!) te plaatsen in mijn pas.

Blanche