Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

Ervaringen Rohloff naaf

Hoi,

Ik ben bezig een nieuwe fiets uit te zoeken. Daarbij kom je natuurlijk ook de 14 versnellingen tellende Rohloff naaf overal tegen. En natuurlijl alleen maar positief nieuws. De prijs is wel iets wat me tegen zou kunnen houden. Ik ben echter benieuwd naar jullie ideeen og ervaringen met Rohloff

Wim Leeuw

Zelf heb ik geen ervaring, maar wel zo mijn ideeën en ik heb anderen erover gehoord die wel ervaring hebben.

Het voordeel is het gesloten versnellingsysteem. Het gaat daarom erg lang mee. Schakelen gaat een tikje stroef, maar het kan wel als de fiets stilstaat, in tegenstelling tot derailleurs.
Nadeel blijft de open ketting. Die slijt nog wel, maar minder snel. Bovendien is er maar een tandwiel achter te vervangen i.p.v. een cassette.
Je spaart dus tijd en geld met onderhoud.
Andere nadelen zijn het iets lagere rendement en vooral de prijs. Verder zal hij niet snel kapot gaan, maar als ie kapot gaat heb je natuurlijk wel een probleem. De naaf zit niet eenvoudig in elkaar namelijk.

Ik vind het al met al de erg hoge prijs niet waard. Je hebt nog steeds een open ketting met bijbehorend onderhoud. Schakelen bij stilstand is niet nodig als je goed vooruit kijkt in het verkeer. En derailleurs zijn (bijna even) betrouwbaar, maar hebben wel meer onderhoud nodig. Echter door hun relatief eenvoudige constructie is dat geen probleem.

Als je een hekel hebt aan onderhoud, en/of het niet zelf doet, dan is het misschien wel interessant. Ook in modderige omstandigheden waar derailleurs enz. snel slijten is het een interessante optie.

Zijn er dan geen fietsen die standaard een kettingkast hebben in combinatie met de Rohloff-naafversnelling?
En is het dan om de een of andere reden niet mogelijk om een kettingkast te plaatsen? Toegegeven, het ziet er niet echt randonneur-achtig uit...

Een gesloten kettingkast is wel mogelijk, maar het probleem is dat de ketting gespannen moet staan. Een normale derailleurfiets heeft daar een derailleur voor. Dus de Rohloff naaf heeft ook zo'n soort kettingspanner nodig.
Een ander verhaal wordt het wanneer (net als bij andere (stads) naaf fietsen) het achterwiel ingesteld kan worden zodat de ketting gespannen staat. Nu zal dit bij een maatframe geen probleem zijn. Maar bij een 'standaard' trekking frame gaat men uit van een derailleur en is dat niet mogelijk. Er is dan een kettingspanner/derailleur nodig. De kettingspanner maakt het onmogelijk een volledig gesloten kettingkast te monteren helaas.
Als je toch al veel geld uitgeeft voor zo'n naaf is een maatframe misschien ook een optie. Dan heb je het wel over een fiets van een paar duizend euro. Voordeel is wel dat je dan een fiets hebt die bijna onderhoudsvrij is en bovendien precies aansluit bij je eigen wensen.

Gewone kettingkasten passen overigens niet. Het tandwiel achter is namelijk groter dan bij de naven van stadsfietsen. Zomaar een stadsfiets ombouwen heeft ook dan ook geen zin, nog afgezien van de 'verkeerde' de geometrie van het frame.

De rede dat er standaard niet zulke fietsen bestaan is eenvoudig. De markt daarvoor is te klein. De meeste mensen geven gemiddeld een bedrag uit aan een nieuwe fiets als alleen de Rohloff naaf al kost....

Conclusie: het kan wel, maar of het de moeite waard is?

Hallo Wim. Ik heb al eens aangegeven dat ik elke vakantie iets nieuws uit probeer. Het afgelopen jaar ben ik met de MTB, bobkar en rohloff naaf naar Parijs geweest. Het staat voor mij vast dat ik dit jaar,na 40 jaar gebruiker van derailleur versnellingen, naar zuid Spanje ga, van huis uit.
Ik heb er wel vertrouwen in. Ik kan het best betalen maar elk jaar een nieuwe ketting en tandwielen en een fietsenmaker betalen is een hap geld.
Sommige nexus naven hebben ook `n heel groot achter tandwiel en het tandwiel van een rohloffnaaf is maar 16 of 17 tanden groot en de kettingspanner kan je erg strak zetten maar dan valt het niet mee om bij gebruik van een kettingkast het wiel te demonteren.
Ik sta met mijn combinatie op de Europesefietsreizen markt in Rotterdam!!
Groet van Klaas, huur eens een bobkar: www.megalos.nl
Allen dank, voor de positieve reacties.
Ik hoor en lees niets dan goeds over Rohloff. Zelf verder nog wat onderzoek gedaan; Rohloff garandeerd 100.000 km. Het laatste gerucht is 200.000 km. Het omslag punt ligt bij ong 6000 km tegenover een normale derailleurfiets. Dus voor vele van ons in 1 a 2 jaar terugverdient.
Twee a drie procent meer weerstand bij een schone normale derailleur, de mijne is bijna nooit schoon, dus voor mij te verwaarlozen.
VEERTIEN 'echte' versnellingen dus ongeveer gelijk aan 3 x 9.
Zijn wij fietser dan zo ouderwets dat we niet naar iets nieuws durven overgaan. Ik zie alleen maar voordelen. Ik heb dit onderwerp gestart omdat ik bang was voor een addertje onder het gras.
Waarschijnlijk is deze er niet.....

Wim Leeuw

Er is echter wel een nadeeltje: het gewicht.
Nu maakt het niet uit als je 25 kilo in je tassen hebt, maar als je ook veel zonder bagage fietst, is het toch niet te verwaarlozen.

Positief:
We kwamen in Peru een duitser tegen die met een Rohloff naaf fietste. Hij was vanuit Duitsland naar Zuid-Afrika gereden, en daarna Zuid-Amerika rond aan het fietsen. Hij had er al 30.000 km opzitten, en reed nog steeds met de originele tandwielen en ketting zonder kettingkast!

Groeten,

Marco

Even een opmerking voor Klaas....
Een ketting en een cassette per jaar kost je naar mijn idee de kop niet en waarvoor betaal je een fietsenmaker :?:
Ik neem toch aan dat iedereen hier, als hij/zij bijvoorbeeld van Nederland naar zuid Spanje gaat fietsen, zelf in staat is om een ketting en een cassette te vervangen.. :wink:
We lopen bij een lekke band toch zeker ook niet naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker? :oops:
Voor mij blijft de Rohloff een beetje erg duur, bovendien, als er iets mis is met een derailleur komen we er meestal wel uit, maar wat als je naaf de geest geeft in het midden van nergens?

Even een eenvoudig berekeningetje. Ieder moet dit maar nauwkeurig voor zichzelf uitrekenen. Het gaat hier om een voorbeeld.

Ik ga van een SRAM pc59 ketting uit en een LX cassette.
Een ketting kost grofweg 15 euro en een cassette 30. We nemen de twee kettingen methode, om de zoveel kilometer wisselen dus.
Op de weg haal ik daar makkelijk 10.000km mee. Dan vervangen we de zaak en kost het ons dus weer 2*15+30=60. Dus 60 euro per 10.000km

De naaf gaat 100.000km mee (zegt de fabrikant). In die tijd vervang je dus 10 keer cassette en kettingen, 600*10 = 600 euro. Daarbij komt nog wel een paar keer het vervangen van een derailleur en kettingbladenbladen.
De Rohloff naaf kost normaal grofweg 800 euro. Ook hierbij zal af en toe de ketting moeten worden vervangen en het tandwiel achter.

Conclusie, het zal niet bijster veel schelen in de kosten bij 100.000km. Tot die tijd is de naaf duurder. Normaal fiets ik niet zoveel km met een fiets moet ik zeggen. Ik (en de meeste mensen) koop dan waarschijnlijk al weer eerder een nieuwe fiets met een nieuwe naaf of derailleurs. Dus of je nou echt kosten bespaart hangt van de omstandigheden af.

Het grote voordeel van de naaf is dat je voor hetzelfde geld (of misschien iets meer) veel minder onderhoud hebt.
Het kan zeker wel interessant worden als je geen zin hebt in de zaak te onderhouden, de fietsenmaker het laat doen, en/of veel in slechte omstandigheden rijdt en die 10.000km niet haalt.

De keuze voor een Rholoff naaf zou ik niet teveel laten afhangen van je geld. Tegen de tijd dat je de naaf er -financieel- uit hebt is je fiets waarschijnlijk al gestolen (zeker hier in Amsterdam).
Een Rholoff naaf heeft niet altijd een spanner nodig. Er zijn aparte padjes leverbaar voor de uitvalnaaf, waardoor de spanner komt te vervallen. En dan kun je een geheel gesloten kettingkast monteren. Houd er wel rekening mee dat hij iets van 1000 kilometer moet rollen voordat hij lichter gaat lopen. Vergelijk het maar met een Brooks-zadel.

De naaf rolt dan ook nog steeds wat zwaarder dan en XT-setje, dus monteer vooral geen Scwhalbe Marathon XR banden. Gebruik liever de Conti TT2000. Die trapt dan merkbaar lichter (maar misschien word ik wel een dagje ouder...)
En de Marthon XR is natuurlijk een uitstekende band voor als je een lange tocht gaat maken waarbij slijtvastheid belangrijker is dan rolweerstand.

Gerritsen en Meijers hebben een tijdje terug een prachtige randonneur ontworpen met een Rohloff naaf (en nog veel ander moois, waaronder een carbon kettingkast): http://www.m-gineering.nl/mindex.htm. Verder heeft de Engelse wereldfietsenbouwer Thorn sinds kort de Raven in het assortiment (www.sjscycles.com) en geeft hun website uitgebreide ervaringen over het gebruik als tourer.
Over de degelijkheid zou ik me persoonlijk weinig zorgen maken. Tot nu toe schijnt het nog niemand gelukt te zijn er eentje kapot te krijgen.
Zelf vind ik het jammer dat er nog steeds geen echt mooie oplossing is voor het gebruik met racestuur, en vind ik een naaf met 32 spaken een nodeloos zwakke oplossing (ook al hebben de spaken links en rechts dezelfde spanning).
hartelijke groeten,
Wim Jongman

Willem Jongman schreef:...en vind ik een naaf met 32 spaken een nodeloos zwakke oplossing (ook al hebben de spaken links en rechts dezelfde spanning).
Bij normale naven hebben de spaken rechts in het achterwiel ongeveer het dubbele aan spanning als die aan de linkerkant. Daarom vermoed ik dat het voordeel van de Rohloffnaaf dat de spaakspanning links en rechts gelijk is ruimschoots opweegt tegen het mindere aantal spaken.
Overigens heeft Rohloff ook een tandenversie waarin iets dikkere spaken passen. Ze raden die ook aan voor "personen boven 100 kg". Met bepakking ben je al gauw > 100 kg, dus ik zou altijd voor de tandemversie gaan, met daarbij een velg die de hogere spaakspanning aankan natuurlijk.
Groeten, Leon

Hoi Willem,

32 spaaks hoeft niet zwakker te zijn. Met mijn 90 kilo bepaal ik vrij vlot of iets heel blijft of niet. 32 spaaks met XT naaf en downhill velgen is er niets aan de hand.
Halllo allemaal,

Met belangstelling heb ik de diverse reactie m.b.t. Rohloff gevolgd.
Door velen wordt (terecht) als nadeel de "open" ketting genoemd.
MAAR: hier voor bestaat een prima oplossing die trouwens ook zeer esthetisch is.
De Duitse framebouwer: Nöll Fahrradbau (zie Internet) biedt namelijk een systeem dat geënt is op de teflon-buizen waarin bij ligfietsen de ketting geleid wordt.

Ook Utopia heeft een dergelijk systeem in haar programma.

n.b. kwaliteit van de naaf staat m.i. trouwens buiten kijf.

groeten,

roy

Oh ja, Wim mocht je eens een stukje door de Westerstraat willen rijden op een tweewieler met een Rholoff naaf, dan ben je van harte welkom. Wil je wat langer erop rijden, dan kan dat ook. Ik heb drie merken die uitgerust zijn met een Rholoff naaf.

(en nee, dit betekent niet dat iedereen bij mij zomaar een fiets met Rholoff-naaf een dagje kan lenen)

Heren,

Hartelijke dank voor jullie inbreng. Ik heb inmiddels een keuze gemaakt. Eric ook bedankt voor de proefrit. Ik heb de fiets bij de ‘concurrent’ re-cylce in Wageningen gekocht.
Vaak is mij al gevraagd; en wat voor fiets heb je nu gekocht. Dat is moeilijk te zeggen. Het frame is van Villiger, met Rohloff naaf dus, daarnaast enige shimano onderdelen en nog wat andere onderdelen van andere merken.
Dus ik noem hem maar “Mijn Fiets”

Thanks,
Wim Leeuw
Om nog even terug te komen op de mogelijkheden om een ketting bij het gebruik van een Rohloff Speedhub: ik heb twee oplossingen speciaal voor deze naafversnelling gevonden.

http://www.utopia-fahrrad.de/Zubehoer_H ... en_17.html
http://www.noell-fahrradbau.de/spezial_index.htm

Vorig weekeinde heb ik weer gefietst op mijn Snel met Rholoff naaf. Weet je wat ik mij nu pas realiseer? Dat ik nooit meer hoef op te letten of mijn ketting scheef staat. Niet dat ik daar ooit problemen mee had, maar met een Rholoff naaf valt op hoe irritant dat eigenlijk was. Zie het maar als een thuistelefoon met draaischijf, of een telefoon met met druktoetsen. Of een telefoon met een kabel of een draadloze DECT telefoon voor thuis. Je weet pas wat je mist als je iets beters hebt.

Letten op een scheve ketting irritant?
Ik heb nu bijna een half jaar een ligfiets, die door de kettinlengte ook geen last heeft van het fenomeen scheve ketting. Rij nu nog nooit met zo'n combinatie dat ik met een scheve ketting zou rijden. Min of meer onbewust.
De Rohloff heeft zeker voordelen, maar dit 'voordeel' is wel erg subjectief. Niet iedereen zal dat dus als voordeel zien.
Wel kun je zeggen dat een stuk onbenul meer kwaad kan met derailleurs, dan met de Rohloff. Onder andere door de scheve ketting. Maar aan die stukken onbenul leen ik mijn ligfiets ook niet uit.

Natuurlijk is mijn ervaring subjectief. Geldt dat niet altijd voor het fietsen? Fietsen is mijns inziens nl. geen objectieve ervaring, maar een puur subjectieve ervaring. Wat voor fiets iemand lekker vind rijden, is ook subjectief. Pas als je een fiets rationeel technisch gaat bekijken dan kun je iets objectief beoordelen en kwalificeren. Kortom een terechte en juiste opmerking dat mijn mening subjectief is.