Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedselpakketten van tevoren opsturen in Italie - Forum Wereldfietser

Voedselpakketten van tevoren opsturen in Italie

Dag allemaal,

Komende zomer wil ik door de Italiaanse Alpen gaan trekken. Aangezien de route voornamelijk buiten de bewoonde wereld ligt, wil ik van tevoren voedselpakketten naar plekken op de route sturen aangezien ik verwacht nauwelijks in gebieden met winkels (ook alimentaria) te komen. Mijn vraag is dus of iemand hier al ervaring mee heeft. Kun je het bijvoorbeeld naar postkantoren sturen, of zijn berghutten een optie? Alle info is welkom want bij TNT kom ik niet verder.

Groetjes Rens
Dorpen met een postkantoor hebben vast en zeker ook wel een winkel. Dus dat lost niks op, als je al een probleem hebt, want het lijkt me behoorlijk moeilijk om in de Alpen een route te vinden die je langer dan een dag buiten de bewoonde wereld houdt. Er is toch altijd wel een bar of een wegrestaurant te vinden? Tenzij je uitsluitend onverhard op 2000 m gaat crossen natuurlijk.
...en stel dat je inderdaad weinig winkels tegenkomt, waarom dan niet wat bevermaaltijden, noodles en dat soort dingen mee. Weegt niet veel, en je hebt tenminste geen gedoe.

(Overigens ben ik tijdens mijn ritten in de Italiaanse Alpen altijd winkels tegengekomen. Misschien dat er iets is veranderd in de afgelopen paar jaar.)
Als je wilt MTB'en in de bergen overnacht je in de praktijk toch vaak in hutten. Dan blijft alleen de lunch over: noodles die je met een licht gasbrandertje van kokend water voorziet (2x per dag), en tussendoor wat reepjes (paar zakken KitKat, of wat je ook maar lekker vindt). Anders Adventure Food of Globetrotter-maaltijden.
peter de rijk schreef:Dorpen met een postkantoor hebben vast en zeker ook wel een winkel. Dus dat lost niks op, als je al een probleem hebt, want het lijkt me behoorlijk moeilijk om in de Alpen een route te vinden die je langer dan een dag buiten de bewoonde wereld houdt. Er is toch altijd wel een bar of een wegrestaurant te vinden? Tenzij je uitsluitend onverhard op 2000 m gaat crossen natuurlijk.
Ja dat denk ik dus ook ...

Eigenlijk was dit een test om mijn net geleerde quote toe te passen, dankjewel Leon en Robertjan :D
Google wat op Italiaanse sites en zoek of er digitale supermarkten in Italie zijn die jouw bestellingen hoog in de bergen kunnen afleveren. :lol: :lol: :lol:


Met Google kun je jouw bericht vertalen in het Italiaans.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Maar speculeren heb ik niet zoveel aan: Nee, ik ga niet in berghutten overnachten. Ja, het is mogelijk om meerdere dagen op hoogte te blijven, inderdaad onverhard boven de 2000 meter. Nee, het is niet zo dat er in een gehucht met een postkantoor ook automatisch een winkel is. Nee, je komt onderweg geen bars of wegrestaurants tegen. Nee, noodles schijnen ze in de alimentaria en voor zover ik heb kunnen ontdekken in heel italie niet te verkopen. Bovendien ga ik 3 weken dus voor 3 weken voedsel meenemen is geen optie. Dus; als er iemand is die WEL ervaring heeft met het opsturen van voedselpakketten dan hoor ik het heel graag.

Groetjes Rens
Ik ben erg benieuwd naar je route.
Leon
KogaRens schreef:Nee, noodles schijnen ze in de alimentaria en voor zover ik heb kunnen ontdekken in heel italie niet te verkopen.
Dat noemen ze daar penne of fusili of spaghetti... :)
Maar serieus, een plaats met poskantoor zonder mogelijkheden om wat eten te kopen? Ik geloof echt dat je de situatie veeeeel te somber inschat.
KogaRens schreef:Bovendien ga ik 3 weken dus voor 3 weken voedsel meenemen is geen optie.
Hoi Rens, net als Leon ben ik inmiddels wel heel erg nieuwsgierig naar je route.
Leon schreef:Ik ben erg benieuwd naar je route.
Leon

Inderdaad graag te lezen waar je gaat fietsen, ga ook graag de bush in. In Oekraine nog wel veel lokaal aan de weg voedselverkoop en in elk gehucht eten te koop.
Kan me zeer voorstellen dat ook in Italie de lokale alimentari de geest hebben gegeven.

Misschien weten de bergsportvrienden meer te vertellen over de gebieden waar je naar toe gaat.
http://www.nkbv.nl/summitclub/prikbord/ ... nformatie/
Beste Rens,

Als je nou een googled op de gehuchtjes waar je door heen komt en dan kijkt of je ter plekke B&B's of agriturismo's vindt. Dan zou je daar contact mee op kunnen nemen en kijken of je daar wat naar op kunt sturen...

Daarnaast is het misschien handig je route hier neer te zetten. Misschien hebben anderen wel suggesties waar je wat naar toe kan sturen.

Bovendien zijn we natuurlijk allemaal str*ntnieuwsgierig waar jij langs gaat fietsen :wink:

Veel plezier met de voorbereidingen,

Eric
-Alle postkantoren met openingstijden vind je hier http://www.poste.it/online/cercaup/
-De kans dat er in zo'n gehucht een postkantoor is én dat er geen winkels zijn lijkt me nihil :lol:
-Als er al een te vinden is is die meer dicht dan open als jij er bent :wink:
-Je kan beter een vliegtuigje charteren om voedseldroppings te organiseren
Op het platteland (om het even welk land) is het de gewoonte dat de postbode ook de uitgaande post meeneemt. Ik denk dat het aantal postkantoren in Italie boven de 2000m op één hand te tellen zijn (als ze er uberhaupt al zijn).

Succes
Eric
Dag allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Vooral de site met de postkantoren heb ik veel aan. Voor degene die benieuwd zijn naar de route, daar komt ie: eerst de Ligurische Kamstraat (LGKS), ligt ten oosten van de Tendapas en is 70 km onverhard. Ben ik denk ik in totaal 4 dagen mee bezig. Een link: http://alpenrouten.de/Vecchie-Colle-del ... nt540.html
Daarna naar het noorden door op de Maira-Stura-Kammstraße (MSKS), die zal ook een 70 km zijn schat ik dus ook weer zo'n 4 dagen onderweg. Wederom een link: http://alpenrouten.de/Ancoccia-Colle-d_point18.html Dan de Varaita-Maira-Kammstraße (VMKS) vanuit het oosten naar het westen en aan de noordkant eraf. Nog een link http://alpenrouten.de/Ajet-Bassa-d_point5.html Dat wordt nog wel even uitvogelen want volgens mij gaan er alleen maar geitenpaden naar beneden. Zal ook wel weer 3 a 4 dagen duren. Vervolgens nog een wat lagere onverharde weg gevonden http://alpenrouten.de/Gilba-Colle-del_point1277.html. Dan nog een stuk noordelijker de assieta kamstraat (AKS) op. http://alpenrouten.de/Assietta-Colle-de ... int32.html Daar weer aan de noordkant naar beneden. Heb ik een paar jaar eerder al gedaan en ben ik zeker 3 dagen zoet mee. Dan tenslotte in de Susavallei de Mont Jaffrau. http://alpenrouten.de/Jafferau-Monte_point218.html. Of ik dit allemaal ga halen in 3 weken maar je kunt het altijd proberen. Vooral tijdens de MSKS moet ik in Mamora iets in kunnen slaan en voor de VMKS. Ook voor de AKS is het wenselijk. Alimentari hebben namelijk geen noodles (ja wel spaggetti natuurlijk maar ik bedoel echt noodles). Verder is bruin brood niet te halen en pastasaus kennen ze niet in instant vorm. Dus vooral ruimtevoedsel wil ik hebben om op elke gram te kunnen besparen. Ik heb dus bijvoorbeeld geen zin om 3 liter saus omhoog te zeulen. Voor de mensen die het nog niet is opgevallen, maar als je van onverhard klimmen in de Alpen houdt is de site http://www.alpenrouten.de echt geweldig! Het is een site voor motorrijders maar dus ideaal, nog net niet zo stijl als MTB routes en de wegen zijn meestal zo breed dat er nog een auto overheen kan. Je kunt ook GPS route's downloaden als je wilt.

Groetjes Rens
Italie is een land van beschaving en lekker eten, niet van noodles en instant saus. Brrr, het idee. Het is ook geen land waar de postbezorging echt betrouwbaar is. Ik snap best dat je het licht wilt houden met zo'n traject. Telkens als je in de bewoonde wereld bent kun je echt goed eten. Ook eten voor de eerste avond mag nog wel wat wegen. Daarna kun je inderdaad op pasta met iets overgaan. Die pasta en dat iets is in zowat elk dorp te kopen bij de locale alimentari, waarvan er in Italie gelukkig nog vele zijn. Zelf gebruik ik voor dit doel altijd pasta met pesto, en wat Parmezaanse kaas. Dat weegt samen toch niet hopeloos veel? De wijn kan in deze wijnzak van Platypus: http://www.cascadedesigns.com/platypus/ ... n/category Helaas valt de wijn zelf niet lichter te maken, of je moet gedestilleerd meenemen in plaats van wijn.
Wim
Leuke site, dat alpenrouten.de. Ben wel benieuwd hoe je gaat. Atb met minimale bepakking?
Een heel interessante topic om te volgen. Je gaat inderdaad door een (naar Alpen-maatstaven) desolaat gebied. Klinkt ook heel stoer, 3 weken door de Alpen zonder dat je iets tegenkomt.

Vraag me nog wel een paar dingen af:
- 70km in 4 dagen, dat lijkt me heel errug weinig voor fietsers; ikzelf ben ervaren wereldfietser plus daarnaast veel ervaring als bergwandelaar/alpinist/toerskiër; dan denk ik dat je je vergist om de fiets mee te nemen want met 17km per dag hebben we het hier over wandelvakanties, je wilt niet 3 weken continu de fiets duwen of op je nek nemen
- aan de andere kant schrijf je dat het routes voor motorrijders zijn, dan denk ik meteen, die zijn voor MTB-ers juist weer prima te fietsen, op dergelijk terrein zijn dagen van 30-50km heel goed te doen;
- bijv. jouw eerste route is 59km lang van La Brigue naar Col du Tende; als je rustig aan fietst doe je er 2 dagen voor; maar in 1 pittige dag moet het ook goed haalbaar zijn voor mensen die dergelijke ondernemingen aandurven: zie http://www.bikemap.net/route/56406. Vervolgens zou je bijv. bij de col de Tende naar Limone Piemonte 10km kunnen afdalen, genoeg winkeltjes, restaurants e.d.
- als je naar Maira-Stura gaat kom je in elk geval door Demonte, ook daar moet toch zeker proviand te halen zijn.
En zo kan je onderweg wel meer vergelijkbare dorpen tegenkomen, daar hoef je heus geen weken op te wachten.
(heel grappig trouwens dat die Italianen hun eigen routes, op de Franse grens nota bene, in het Duits met "straße" aanduiden, maar dat terzijde)
Ik snap wel waarom de fiets leuker is voor dit soort terrein: dat is hetzelfde verschil als sneeuwschoenwandelen en toerskiën... :wink:

Met m'n tochten door Spanje en Marokko in het achterhoofd, denk ik wel dat je echt licht op pad zult moeten. Liefst een rugzakje en mountainbike voor het snelle werk, maar met minimale kampeerbagage kom je ook nog redelijk vooruit. Je zou ook kunnen denken aan een BOB-karretje achter een mountainbike. Met die laatste twee opties lijkt het me, zoals Jim al zegt, rustig in 2 dagen en genieten i.p.v. in 1 dag en snel, snel, snel.

Wat voor (Koga-?)fiets wil je hiervoor gebruiken?
jimvdberg schreef:Een heel interessante topic om te volgen. Je gaat inderdaad door
- 70km in 4 dagen, dat lijkt me heel errug weinig voor fietsers; ikzelf ben ervaren wereldfietser plus daarnaast veel ervaring als bergwandelaar/alpinist/toerskiër; dan denk ik dat je je vergist om de fiets mee te nemen want met 17km per dag hebben we het hier over wandelvakanties, je wilt niet 3 weken continu de fiets duwen of op je nek nemen
- aan de andere kant schrijf je dat het routes voor motorrijders zijn, dan denk ik meteen, die zijn voor MTB-ers juist weer prima te fietsen, op dergelijk terrein zijn dagen van 30-50km heel goed te doen;
Dit dacht ik ook. Op de foto's van de onverharde cols op alpenrouten.de zie ik steeds wegen die met een terreinauto ook te doen moeten zijn. Zou dit ook niet met een vakantiefiets i.p.v. atb te doen zijn? (Niet om iets af te doen aan deze onderneming, het is meer dat ik zoiets ook nog wel eens zou willen doen, maar geen atb heb :wink: ).