Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw: Shimano Alfine 11 speed - Forum Wereldfietser

Nieuw: Shimano Alfine 11 speed

Op http://www.radfahren.de/news/detailansi ... -nabe.html wordt melding gemaakt van een nieuwe Shimano 11 speed. De versnellingsratio is nu 409 % ipv 307 % (de Rohloff is 526 %) en hij weegt ongeveer 1,6 kg.

Zou dit ook wat zijn voor vakantiefietsen. Mogelijk is het niet degelijk genoeg om mee naar Azie of Afrika te gaan, maar voor vakanties binnen Europa is het misschien wel wat? Sowieso een stuk goedkoper dan een Rohloff.
Preis: ca. 300.- Euro
:shock: Dat is nogal een verschil met Rohloff! Ben erg benieuwd, en met name naar de levensduur... Nu nog een versie met riem!
Johojo schreef:
Preis: ca. 300.- Euro
:shock: Dat is nogal een verschil met Rohloff! Ben erg benieuwd, en met name naar de levensduur... Nu nog een versie met riem!
Het tandwiel lijkt me standaard Alfine, dus daar klik je zo een Gates tandriemtandwiel (van Dale, here i come ;)) op
Lijkt me een goede ontwikkeling. Met 1600gram gaat het gewicht wel richting Rohloff gehalte. Maar hij zal vast een stuk goedkoper zijn. 8)

Wel grappig om te deduceren dat de concurentie geen lichtere Rohloff kan maken.
Vooralsnog lijkt het me eerder een kwaliteitsverbetering van de 8 speed naaf dan een echte concurrent van Rohloff, maar wat niet is kan en zal komen.
Wim
Ook met Rapidfire zie ik. Ik ben benieuwd hoe de schijfremmen het doen. Of zou je bij gebruik van cantilevernokremmen (van Dale, .....) die een kopje kleiner kunnen zagen/vijlen?
Leo van Lierop schreef:Lijkt me een goede ontwikkeling. Met 1600gram gaat het gewicht wel richting Rohloff gehalte. Maar hij zal vast een stuk goedkoper zijn. 8)

Wel grappig om te deduceren dat de concurentie geen lichtere Rohloff kan maken.
Wel even opletten daar achteraan graag! Een paar regels hoger staat een prijs van €300.

Zoals altijd geldt: "light, cheap, strong, pick any two"
Robertjan schreef:Ook met Rapidfire zie ik. Ik ben benieuwd hoe de schijfremmen het doen. Of zou je bij gebruik van cantilevernokremmen (van Dale, .....) die een kopje kleiner kunnen zagen/vijlen?
Dat is gewoon een centerlockschijf (met aluminium spider), die hoeft er niet op en kan vervangen worden door een klein afdekkapje
Ik zag het net inderdaad (eerst snel maar niet goed gekeken, natuurlijk). Ben benieuwd hoe klein je kan gaan qua verzet. De Sram I-motion gaat (veel te) groot voor fietsreizen qua verzet. De andere Shimano's daarentegen gaan nog tot vrij klein. Ik hoop dat bij deze naaf de 9e versnelling 1:1 is, zodat je klein genoeg kan.
Chinezen en Japanners zijn groot geworden, door alles wat goed is en uit europa komt, na te maken. Het zal nog wel even duren, maar die japanse techneuten zijn nu al druk in de weer met het ontwikkelen van een 14 speed versnellingsnaaf. Als die er is voor minder geld en misschien beter, maken zij veel mensen blij, behalve natuurlijk Rohloff zelf.

Mario
300 euro lijkt mij wel erg goedkoop, ben je voor een 8-speed Alfine ook al praktisch kwijt...
Ik had al in de wandelgangen vernomen dat Koga Miyata hem al aan het testen is.

Hier een andere link in het Engels: http://www.bike-eu.com/news/3844/shiman ... ari%202010
will be available by September this year
:roll:
Afbeelding
Annemarie Visser schreef: Shimano lanceert 11-speed versnellingsnaaf NUNSPEET/APELDOORN – Bij de New Product Presentation (NPP) die Shimano gisteren in Apeldoorn hield voor fabrikanten en pers, werd als een van de nieuwe producten voor 2010/2011 de Alfine 11-speed interne naafversnelling geïntroduceerd, de volgende stap in de technologie van interne versnellingsnaven.

De technologie is gebaseerd op een soort double clutch systeem waardoor de tandwielen extra soepel op elkaar ingrijpen. Het geheel loopt extra gesmeerd in een oliebadje.

De geheel nieuwe Alfine 11-speed naaf heeft een erg groot versnellingsbereik, en dat uiteraard met mooie kleine onderlinge stapjes. Het zwaarste verzet is vergelijkbaar met 53-13, het lichtste verzet is bijna 1:1, dus vergelijkbaar met 24-23.

Inwendig is er gebruik gemaakt van Helical techniek. De tandprofielen staan onder een speciale hoek, zodat het onderling aangrijpen zeer soepel en snel verloopt. Dit alles loopt ook nog eens in een gesloten oliebad, wat de levensduur ten goede komt.

Uiteraard past op deze naaf een remschijf, en helemaal mooi is het gewicht (1.600 gram). Meer versnellingen, en toch een lager gewicht dan de huidige Alfine 8 speed.
Uit een aantal engelstalige fora blijkt dat deze naaf misschien wel gebruikt worden voor de mtb.... dus dat schept verwachtingen.
ATB en laagste verzet ca. 1:1..... :shock: Ik denk op voorhand dat dat een mislukking gaat worden.

Voor de vakantiefietsers, voor woon-werkverkeer, en voor stadsfietsgebruik zie ik wel mogelijkheden, maar voor dat laatste is het alweer te duur.
Robertjan schreef:ATB en laagste verzet ca. 1:1..... :shock: Ik denk op voorhand dat dat een mislukking gaat worden.
Voor de vakantiefietsers, ... zie ik wel mogelijkheden, ....
Het is toch al een tijd geleden dat vakantiefietsen een lichtste verzet hadden van 1:1.
Niet dat je lichter dan 1:1 altijd nodig hebt, maar het gebied waar je me tassen en al de 11V kunt gebruiken én 1:1 heus voldoende is, is beperkt. In Nederland zo'n beetje het gebied tussen Geleen en Gulpen (20 km).
Leon
??

mij ging het om het feit dat er word aangegeven dat je evt met deze naaf zou kunnen mountainbiken, dus das wat anders dan dat ze bij de huidige naven zeggen (iets met afdichtingen, belastbaarheid klagers etc).

Maar doordat de eerste vertraging 1:1 is kun je vanhieruit je eigen bereik fabriken, je kiest je laagste verzet en met 409% erbij op heb je je hoogste verzet. Bij andere naven bv een sa III is de 2 de directdrive en de 1 is 0,75 en de 3 1,33, bij deze gaan ze dus vanaf 1:1 naar boven als ik het zo mag lezen. Het is denk ik alleen nogal knullig beschreven door de marketing afdeling.
Als het kleinste verzet 24-23 is, is dat te groot voor ATB-en, dus laat staat MTB-en. Op Fort de Roovere in de buurt van Bergen op Zoom ben ik normaal al een van de weinigen die een bepaalde helling op komt, maar dan wel met 22-32... :oops: Op de weg met bagage in Europa is het voor de "Donau-fietsers" (hopelijk is dat duidelijk zonder schade aan te richten) een prima verzet om vele wegen te lijf te kunnen, met een kwalitatief hoogwaardige naaf die licht is, een breed bereik heeft, en weinig onderhoud behoeft.

Dat de afdichtingen vooruit gaan, dat geloof ik wel en dat mag ook wel. Ik denk dat Shimano het enige bedrijf is die voortschrijdende fietstechniek economisch breed inzetbaar kan maken, met hun monopolie.
De I-motion is volgens mij nooit van de grond gekomen omdat de verzetten te groot waren. Anders zou Sram nog een concurrentje op het gebied van versnellingsnaven kunnen zijn.
Johojo schreef: :shock: Dat is nogal een verschil met Rohloff! Ben erg benieuwd, en met name naar de levensduur... Nu nog een versie met riem!
Wel op de 8 speed
http://www.fahrradmanufaktur.de/TBelt_A ... g_160.html
Geen snelspanner......