Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks voor de racefiets. - Forum Wereldfietser

Brooks voor de racefiets.

Ik heb op mijn sportfiets (racefiets met plat stuur) een brooks Team Pro S copper 170mm zitten. Er staat nu ongeveer 900 km op en het is nog zo hard als graniet. Ik zie wel 2 (erg) kleine putjes van de zitbotjes ontstaan (11 á 12 cm)

Met het winterweer draai ik een aantal dagen p/w op de tacx een uurtje en dat gaat redelijk (maar pijnlijk) en met fietszeem.

Nu moet ik voor mijn racefiets een ander zadel en ik ben er vanovertuigd dat leer erg goed is, maar nu wil ik graag van de racefietsers weten of een swallow of swift een goed model is wetende dat ik als ik op de racefiets zit ik toch dikke 100 á 140 km's draai.

Nu lees wel de ervaringen van de mensen met brooks, maar wat ik mij afvraag of het ook nog comfortabel blijft als je dit soort km's draait en dan op een racefiets waar je toch veel meer voorover zit dus anders op je kont zit.

Ik lees graag jullie reacties.
Op mijn randonneur zit een Brooks Professional. Was even wennen, maar ik vind het nu geen probleem om >100km erop te zitten, sterker nog, ik vind het een heel fijn zadel. Met een fietsbroek uiteraard het fijnst. Het (race)stuur van deze fiets staat lager dan het zadel.

Op mijn racefiets zit een flite-achtig zadel aka 'het plankje'. Daarop hou ik het ook best lang vol, en voor die fiets vind ik het ook belangrijker dat het nauwelijks iets weegt. Als ik op deze fiets zit, ben ik niet vaak rustig aan het peddelen, zodoende 'zit' ik ook wat minder op het zadel.

Mijn ervaring is dat de zeem van je koersbroek veel bepaalt voor het zitcomfort. Mijn favoriete koersbroek is dacht ik van Santini en was niet goedkoop. Er zijn natuurlijk meer goede merken.

Het hoeft niet per se aan elkaar gekoppeld te zijn, maar ik heb nog nooit een fijne koersbroek gehad die ook nog eens niet veel kostte.

Een hard zadel is uiteindelijk beter dan een zacht zadel. Als je last blijft houden kan je nog altijd het mes in je Brooks zetten:
http://www.mcmwin.com/images/R0012715.JPG

Sjors
Hoewel een zadel buitengewoon persoonlijk is zou ik je toch willen adviseren: doorfietsen. Het is afzien maar je wordt beloond.
Ik heb op mijn beide racefietsen Brooks Professionals en op de rest B17's of Conquests.
De beloning was steeds zonder belachelijke fietsbroek een dag probleemloos in het zadel te kunnen zitten.
Hoe harder het zadel in het begin is, hoe beter het wordt.
De liefde moet trouwens van twee kanten komen: een harde kont krijgen. Elke lente opnieuw.
Ik draag nooit een fietsbroek.
Dus geen kruisbroei.

niko
Waar ik een beetje bang voor ben is dat menig goede ervaring (binnen en buitenland) veelal mensen zijn die zwaarder zijn dan ik (net 60kg) wat mi. wel een factor is mbt. die inrij periode.

Tevens is het éne brooks zadel het andere niet qua dikte en inrijperiode mi. Mijn interesse voor de racefiets gaat dan ook uit naar een swallow of swift.

Nu kwam ik dit tegen op de site van sheldon brown
http://www.sheldonbrown.com/leather.html

Ik neem jullie adviezen ter harte en zal het nog even op de officiéle manier proberen, maar als het dan nog niet echt beter gaat dan neig ik toch naar die sae 30 methode hoe cru ook want als een r.a.a.m. fietser dat doet dan mag ik toch hopen dat die dat niet zomaar doet met en waardeloos zadel als resultaat.
En dan nog dat sheldon brown daar ook niet negatief tegen over staat dan is het wel het proberen waard.

Ja, die zadels het weet wat :D
Ik ben sinds twee jaar in het bezit van een Brooks Swift zadel. Ik gebruik dit zadel op mijn trekkingfiets, met het stuur iets lager als het zadel, zowel voor korte ritjes naar mijn werk, voor dagtochten van 150 km en voor fietsvakanties met daggemiddelden van 100 km en in alle situaties is het een fantastisch zadel, geen centje pijn!
nikopaul schreef:Hoewel een zadel buitengewoon persoonlijk is zou ik je toch willen adviseren: doorfietsen. Het is afzien maar je wordt beloond.
In een pijnlijk fietsverleden heb ik dat eens tien jaar lang volgehouden. Dat ik nu nog fiets komt omdat ik toen heb besloten dat volhouden niet altijd werkt.
Leon