Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afwijkende combinatie kettingbladen - Forum Wereldfietser

afwijkende combinatie kettingbladen

Heeft iemand ervaring met een afwijkende combinatie kettingbladen (voor)
Zelf rij ik nu nog met een alivio set (22-34-42), maar ben binnenkort toe aan een compleet nieuwe fiets.
Op de site van Santos kan je kiezen voor een deore crankstel (24-36-48) nu wil ik het grote blad vervangen door een 44.
Gaat deze combinatie met derailleur werken. Gezien de sprongen in het aantal tanden lijkt dit theoretisch te kunnen, maar is dit ook zo in de praktijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

alivio
22->34 = 12
34->42 = 8

deore
24->36 = 12
36->44 = 8

Ik vermoed dat je niet helemaal goed hebt geteld. Alivio is de afgelopen paar jaar steeds 22-32-42 geweest. Volgens mij is Deore meestal 24-34-44 geweest. Maar ik het algemeen kun je stellen dat wat compleet door Shimano geleverd wordt zorder meer werkt, en een paar tandjes grotere sprongen ook nog, ook als kan het "officieel" niet. Wel moet je bij een grote grote blad, je ketting een paar schakeltjes groter laten als je er een nieuwe op zet.
Leon (24-34-46 werkt prima)

Nu zie ik wat ik gepost heb, ik bedoel 24-36-48.
Voor de zekerheid heb ik het nog even nageteld en de alivio (3 tandwielen aan elkaar gepuntlast) 22-34-42.
De fsa-set op mijn MTB is 22-32-44. Zover ik weet is de latere variant van alivio (die met losse bladen) inderdaad wel met een 32-tands middenblad uitgevoerd.
Maar de combinatie die ik wil 24-36-44 wordt niet standaard geleverd (wel los uiteraard) gaat deze combinatie werken ?

tommy die cominatie gaat uiteraard heel goed werken.Als je het groot tandwiel vervangt, dan regel je best ook de hoogte van de voorderailleur wat bij.


dit even gewoon terzijde. :D
In de cyclocross, en mtb wereld zie je soms wel meer van die combinaties
vb 46/36 voor een bergachtig cyclocross parcour ofzelfs een relatief plat mtb parcour 42/24 (maar dan moet ge al stevige spietjes hebben he)

Heb inmiddels besloten te gaan voor de deore combinatie 24-36-48.
Misschien dat ik toch in de nabije toekomst de 48 ga vervangen voor een 46 of zelfs een 44 tands.

Tommy

Hoi Tommy,

Wat voor een achtertandwielencombinantie gebruik je of ga je gebruiken bij de 24-36-48?

Groetjes Gijs

gijs schreef:Hoi Tommy,

Wat voor een achtertandwielencombinantie gebruik je of ga je gebruiken bij de 24-36-48?

Groetjes Gijs
Deze voorbladen ga ik gebruiken op een 26" fiets in combinatie met een BBB 9-speed, 11-28 cassette.

Tommy
Hoi Tommy

Gebruik je alle versnellingen met deze combinatie, of denk je deze te gaan gebruiken? Ik bedoel de grootste versnelling zul je op vlak terrein veel gebruiken en bij bergaf zal hij net te klein zijn verwacht ik, maar bergop heb je de kleinste versnelling dan echt nodig? en zo, ja vanaf welk hellingspercentage.

Waarom ik het vraag, ik ga fietsen in Engeland en heb als kleinste versnelling een achter 13-28 en voor 28-48 en vraag me af of dit de juiste keuze is.

Groetjes Gijs[/quote]

Gijs,
Op dit moment zit ik nog met smart te wachten op deze fiets. Hoe deze combinatie fietst weet ik dan ook nog niet.
Wel weet ik dat ik op moment 34 voor en 15 achter het meest gebruik icm. 28" wielen. Op mijn andere fiets, een MTB met 26" wielen, waar ik voornamelijk mee op de weg fiets. Zit voor 22-32-44 en achter 11-32. Het meest gebruikt is de combinatie: 32 (voor) en 12 (achter), maar de kettinglijn is dan verreweg van optimaal.
Vandaar deze probeer-combinatie.
Overigens is de cassette van BBB. Dit merk heeft sinds een half jaar een aantal verschillende, aantrekkelijk tov. shimano en sram geprijsde cassettes in het assortiment. Met deze cass. heb ik geen ervaring, ik ben dan ook benieuwd naar de kwaliteit en levensduur. De keuze voor deze cass. was voornamelijk de afwijkende combinatie van kransjes. De cassette ligt tussen een race en een MTB cass. in. Dit type wordt door zowel shimano als sram zover ik weet niet gevoerd.

Tommy

beste Gijs,
Ik heb jarenlang in Engeland gewoond en er veel gefietst. Het kan er heel steil zijn. Als je weinig bagage bij je hebt zul je het met 28 voor en 28 achter best redden. Met veel bagage zul je het af en toe echt zwaar krijgen, al weet ik natuurlijk niet hoe oud je bent en hoe sterk.
Veel hangt af van waar je precies gaat rijden, maar ik herinner me van die ritten waarbij je vrolijk van de heuvel naar beneden suist, om dan aan de voet van de heuvel een onoverzichtelijk kruispunt te zien, zodat je stevig in je remmen moet knijpen en alle snelheid al weer kwijt bent nog voor je aan de volgende heuvel begint. Zelf zou ik me voor de zekerheid aan de voorkant tracteren op het kleinst mogelijke - stalen - voorblad (een 'granny gear van 20 tanden, als dat op je crankstel kan); die 38 en 48 zijn verder prima.
hartelijke groeten, en veel plezier,
Wim Jongman

Zie Sheldon Brown voor een compleet overzicht van alle Shimano casettes:
http://www.sheldonbrown.com/harris/k7.html#9

Willem Jongman schreef:Zie Sheldon Brown voor een compleet overzicht van alle Shimano casettes:
http://www.sheldonbrown.com/harris/k7.html#9
Helaas, ik heb al gekozen voor:
http://www.bike2build.nl/artikel.php?pr ... dd3bd406c8

Tommy