Hallo allemaal,
We (Dennis de Vries en Astrid Blom) zijn momenteel drieenhalve week aan het fietsen door de staat Chihuahua in Noord Mexico. Laat ik jullie even lekker maken door onze belevenissen van de afgelopen week te vertellen.
Onze reis begon helaas voor ons niet zo heel voorspoedig. Tijdens onze overstap op Mexico City bleek bij navraag dat onze fietsen niet automatisch in het toestel naar Chihuahua waren gepakt. Met krap een uur voor vertrek zat er dus niets anders op dan de boardingruimte te verlaten op zoek naar de bagageruimte. Eenmaal aan compleet de andere kant van het vliegveld aangekomen zagen we de fietsen inderdaad staan. Als een dolle renden we met onze loodzware handbagage en de fietsen naar de incheckruimte voor binnenlandse vluchten, de fietsdozen voor ons uit schuivend. Compleet buiten adem en met nog 40 minuten te gaan stonden we voor de Aero Mexico balie. Met enige overredingskracht lukte het flink voor te dringen en zelfs om de zwaar gehavende fietsdozen te laten oplappen door het baliepersoneel. Vervolgens al voordringend de handbagage weer eens door de scanner en voila daar waren we weer terug in de boardingruimte. Niet echt relaxed dus...
Midden in de nacht kwamen we aan in Chihuahua (spreek uit zoals het gelijknamig hondje) en bracht een taxi ons en de fietsen naar het hotel. Hoewel we inmiddels al begrepen hadden dat Chihuahua niet het idillische dorpje van zon 40000 inwoners was dat we toen we boekten dachten, schrokken we enorm van de omvang van de stad. Ruim 700.000 inwoners, net zo groot als Amsterdam dus, maar dan alleen laagbouw. Super uitgestrekt en druk dus zodat fietsen niet echt aantrekkelijk leek. Tot overmaat van ramp zat het door ons uitgezochte hotel (gekozen omdat de reisgids vermeldde dat ze niet moeilijk deden over het stallen van bagage, onze fietsdozen dus) 50 meter van de doorgaande noord-zuid driebaans snelweg te liggen. Astrid haat oordopjes maar deze keer moest ook zij er toch echt aan geloven. Toen ook nog bleek dat uit Chihuahua maar 4 doorgaande wegen gaan en dat allemaal driebaans snelwegen waren was de maat vol. Weg hier. Op naar Cuauhtemoc.
De ellende van de eerste twee dagen was snel vergeten toen de bus ons na anderhalf uur in Cuauhtemoc afzette. Dit was vergeleken met Chihuahua een oase van rust. Hoewel al voorbereid waren, kwam de eerste ontmoeting met een in 16e eeuwse Nederlandse kledij gestoken Mennonieten dame toch als een complete schok. Een groep van 15.000 volgelingen van de Friese priester Menno Simonis is in vorige eeuwen naar Canada vertrokken en zijn uiteindelijk in Cuauhtemoc beland waar ze vrij hun geloof kunnen belijden. De kleding is nog exact als toen ze vertrokken en je gelooft werkelijk je ogen niet.
Ook onze langverwachte eerste fietskilometers stonden in het teken van de Mennonieten. Hollands aandoende boerderijen op een buitengewoon onhollandse woestijnhoogvlakte. Onze eerste fietsdag voerde nog door de uitlopers van de Chihuahua woestijn, een enorm uitgestrekte kale dorre vlakte. Tot onze verrassing kwam de overgang naar het landschap waar we voor gekomen zijn al op de eerste fietsdag: zo maar plotseling bij een heuvel begonnen ineens de bomen en fietsten we door het groene, heuvelachtige, met canyons bezaaide landschap waar deze streek beroemd om is: de Copper Canyon.
Het prachtige landschap in combinatie met de vele onverharde wegen en de traditionele Tarahumara indianenbevolking en het ideale klimaat (zo n 25 graden overdag) maakt Chihuahua voor ons een geweldige vakantiebestemming. Met name de tweede en derde fietsdag fietsten we over een geweldige 85 kilometer lange ruige onverharde weg. Door de slechte weg en de vele heuvels reden we gemiddeld minder dan 10 kilometer per uur. Omdat er volstrekt geen dorpjes in het eerste deel waren vertrokken we met een ruim 25 liter water uit Carichi en overnachten we halverwege wild in het bos met op de achtergrond het jankende gehuil van de plaatselijke coyotes. Kan fietsreizen mooier zijn?
De bevolking in de staat Chihuahua is heel erg vriendelijk. Dit deel van Mexico is erg prettig om door te reizen. De mensen zijn relatief rijk (vergeleken met onze vorige reizen in Malawi, Burkina Faso en Bolivia) en laten je met rust. Een beetje nieuwsgierig zijn ze wel maar je staat niet continu in het midden van de belangstelling, wat het fietsen erg prettig maakt. Ook voelen we ons verstrekt veilig. De bevolking lijkt nauwelijks aandacht voor ons en onze spulletjes te hebben.
Gisteren zijn we na een lange etappe weer even in de bewoonde wereld aangekomen: Creel, een plaatsje van 4.000 inwoners en verreweg het grootste dat we de komende 10 dagen verwachten tegen te komen. Hier stopt de beroemde trein door de Copper Canyon en zien we voor het eerst andere toeristen. Creel ligt op 2300 meter hoogte omringd door naaldbossen en werkelijk overal rotsen. Waar je ook kijkt, het is een imposant gezicht. Vanaf hier gaan de echt grote canyons beginnen. Morgen vertrekken we richting Batopilas, een tocht van 140 kilometer naar de bodem van de gelijknamige canyon. De komende periode zullen we nog vele canyons te zien krijgen. Maar daarover later meer.
Groeten,
Dennis en Astrid
We (Dennis de Vries en Astrid Blom) zijn momenteel drieenhalve week aan het fietsen door de staat Chihuahua in Noord Mexico. Laat ik jullie even lekker maken door onze belevenissen van de afgelopen week te vertellen.
Onze reis begon helaas voor ons niet zo heel voorspoedig. Tijdens onze overstap op Mexico City bleek bij navraag dat onze fietsen niet automatisch in het toestel naar Chihuahua waren gepakt. Met krap een uur voor vertrek zat er dus niets anders op dan de boardingruimte te verlaten op zoek naar de bagageruimte. Eenmaal aan compleet de andere kant van het vliegveld aangekomen zagen we de fietsen inderdaad staan. Als een dolle renden we met onze loodzware handbagage en de fietsen naar de incheckruimte voor binnenlandse vluchten, de fietsdozen voor ons uit schuivend. Compleet buiten adem en met nog 40 minuten te gaan stonden we voor de Aero Mexico balie. Met enige overredingskracht lukte het flink voor te dringen en zelfs om de zwaar gehavende fietsdozen te laten oplappen door het baliepersoneel. Vervolgens al voordringend de handbagage weer eens door de scanner en voila daar waren we weer terug in de boardingruimte. Niet echt relaxed dus...
Midden in de nacht kwamen we aan in Chihuahua (spreek uit zoals het gelijknamig hondje) en bracht een taxi ons en de fietsen naar het hotel. Hoewel we inmiddels al begrepen hadden dat Chihuahua niet het idillische dorpje van zon 40000 inwoners was dat we toen we boekten dachten, schrokken we enorm van de omvang van de stad. Ruim 700.000 inwoners, net zo groot als Amsterdam dus, maar dan alleen laagbouw. Super uitgestrekt en druk dus zodat fietsen niet echt aantrekkelijk leek. Tot overmaat van ramp zat het door ons uitgezochte hotel (gekozen omdat de reisgids vermeldde dat ze niet moeilijk deden over het stallen van bagage, onze fietsdozen dus) 50 meter van de doorgaande noord-zuid driebaans snelweg te liggen. Astrid haat oordopjes maar deze keer moest ook zij er toch echt aan geloven. Toen ook nog bleek dat uit Chihuahua maar 4 doorgaande wegen gaan en dat allemaal driebaans snelwegen waren was de maat vol. Weg hier. Op naar Cuauhtemoc.
De ellende van de eerste twee dagen was snel vergeten toen de bus ons na anderhalf uur in Cuauhtemoc afzette. Dit was vergeleken met Chihuahua een oase van rust. Hoewel al voorbereid waren, kwam de eerste ontmoeting met een in 16e eeuwse Nederlandse kledij gestoken Mennonieten dame toch als een complete schok. Een groep van 15.000 volgelingen van de Friese priester Menno Simonis is in vorige eeuwen naar Canada vertrokken en zijn uiteindelijk in Cuauhtemoc beland waar ze vrij hun geloof kunnen belijden. De kleding is nog exact als toen ze vertrokken en je gelooft werkelijk je ogen niet.
Ook onze langverwachte eerste fietskilometers stonden in het teken van de Mennonieten. Hollands aandoende boerderijen op een buitengewoon onhollandse woestijnhoogvlakte. Onze eerste fietsdag voerde nog door de uitlopers van de Chihuahua woestijn, een enorm uitgestrekte kale dorre vlakte. Tot onze verrassing kwam de overgang naar het landschap waar we voor gekomen zijn al op de eerste fietsdag: zo maar plotseling bij een heuvel begonnen ineens de bomen en fietsten we door het groene, heuvelachtige, met canyons bezaaide landschap waar deze streek beroemd om is: de Copper Canyon.
Het prachtige landschap in combinatie met de vele onverharde wegen en de traditionele Tarahumara indianenbevolking en het ideale klimaat (zo n 25 graden overdag) maakt Chihuahua voor ons een geweldige vakantiebestemming. Met name de tweede en derde fietsdag fietsten we over een geweldige 85 kilometer lange ruige onverharde weg. Door de slechte weg en de vele heuvels reden we gemiddeld minder dan 10 kilometer per uur. Omdat er volstrekt geen dorpjes in het eerste deel waren vertrokken we met een ruim 25 liter water uit Carichi en overnachten we halverwege wild in het bos met op de achtergrond het jankende gehuil van de plaatselijke coyotes. Kan fietsreizen mooier zijn?
De bevolking in de staat Chihuahua is heel erg vriendelijk. Dit deel van Mexico is erg prettig om door te reizen. De mensen zijn relatief rijk (vergeleken met onze vorige reizen in Malawi, Burkina Faso en Bolivia) en laten je met rust. Een beetje nieuwsgierig zijn ze wel maar je staat niet continu in het midden van de belangstelling, wat het fietsen erg prettig maakt. Ook voelen we ons verstrekt veilig. De bevolking lijkt nauwelijks aandacht voor ons en onze spulletjes te hebben.
Gisteren zijn we na een lange etappe weer even in de bewoonde wereld aangekomen: Creel, een plaatsje van 4.000 inwoners en verreweg het grootste dat we de komende 10 dagen verwachten tegen te komen. Hier stopt de beroemde trein door de Copper Canyon en zien we voor het eerst andere toeristen. Creel ligt op 2300 meter hoogte omringd door naaldbossen en werkelijk overal rotsen. Waar je ook kijkt, het is een imposant gezicht. Vanaf hier gaan de echt grote canyons beginnen. Morgen vertrekken we richting Batopilas, een tocht van 140 kilometer naar de bodem van de gelijknamige canyon. De komende periode zullen we nog vele canyons te zien krijgen. Maar daarover later meer.
Groeten,
Dennis en Astrid