Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

562 berichten
Beste tovenaar,

dit is beterder dan wat Harry Potter in alle films bij elkaar getoverd heeft! :D :D Chapeau, maar dan een van punt vorm.
Bedankt, wanr de kaart gaat aardig veel verder dan een topo van Garmin. Scheelt weer wat wisselen van SD kaart.
Ik moet het nog even verder bekijken, maar wat ik tot nu toe gezien heb....
Nog even een vraag: het *.img bestand kan je direct op een (micr) SD kaartje prakken. :roll: Heb je dan ook de hoogte lijnen er in zoals je plaatjes op de website laatzien. Werkt het *.img bestand ook in een 60CSx? :?:
Bank alvast!

Groets Erik
Bedankt voor de complimenten. Als het werkt op mijn oude Etrex zal het zeker werken op jouw 60csx. Je moet de gmapsupp.img overigens opslaan in de garmin folder op de SD kaart.
Ik heb hem ff getest van het weekend op de drunense duinen.

Eerst een route gemaakt met mapsource, daarna overgeheveld naar extrex.

werkte perfect!
rvdh schreef:Ik heb hem ff getest van het weekend op de drunense duinen.

Eerst een route gemaakt met mapsource, daarna overgeheveld naar extrex.

werkte perfect!
Met een rondje Rotte ging hetzelfde ook goed. Kaart ziet er idd stukken mooier uit dan openmtbmap. Het contrast van de laatste lijkt echter wat beter te zijn op het gps apparaat, nog maar eens beoordelen met een iets minder laag hangende zon :).

Overigens werkt de kaart installer voor windows perfect onder wine, en kun je zo met qlandkartegt onder linux ook prima aan de slag.

Meteen ook maar gebruik gemaakt van het uploaden van de gps track en het editen van een paar onvolkomenheden in de buurt. Erg leuk!

Bedankt!

Cornelis
Bedankt voor alle complimenten, het is ook goed te horen dat de kaart ook onder andere OS goed werkt, want die kan ik niet uittesten.

Wat betreft de mindere afleesbaarheid buiten blijft het altijd een afweging tussen enerzijds een mooie kaart te hebben op je beeldscherm van je computer en anderzijds een goed afleesbare kaart (met dikkere lijntjes) voor het veel kleinere beeldscherm van de GPS onder wisselende lichtomstandigheden. Misschien een oplossing is om in de "nachtstand" wat alternatieve kleurcombinaties uit te proberen, maar daar moet ik eerst nog mee experimenteren. Je kan natuurlijk ook zelf eea experimenteren door de file 10010.TYP aan te passen mbv de online editor op: http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi
Hallo Minko,


Jou kaart bevat Nederland en direkte omgeving.
Kan je ook doorgaan en heel Duitsland en België bijvoegen?

Ook vroeg ik me af welke kaart jou basis ingredient is.

De kaart lijkt perfect te werken en ziet ook nog eens goed uit.
Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

John.
Ik weet niet in hoeverre deze twee projecten overlap hebben, maar er is nog een fietsinitiatief dat volgens mij ook op OpenStreetMaps is gebaseerd: OpenCycleMap. Ik weet dat deze wordt gebruikt door Viewranger. Maar of je deze kaarten ook kunt gebruiken om te navigeren weet ik niet. Mijn eerste indruk is dat het voor Nederland vooral routes en knooppunten gevat. Dus dat is redelijk beperkt als je via de meest gunstige weg van A naar B wilt.
@John: Graag gedaan 8)
Ja in principe kan je mijn stijl files toepassen op de hele wereldkaart van osm. Of het goed zal werken is een tweede, want in het buitenland worden iets andere interpretaties van de osm regels gehanteerd, het alfabet kan verschillen. Voor Duitsland is er al een prima kaart: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User ... r/Radkarte.
Die heb ik als basis genomen voor mijn kaart en de routing is grotendeels op die kaart gebaseerd. Ik zou de Benelux mee kunnen pakken (alleen Wallonië en Luxemburg ontbreken nog), misschien komt dat nog tzt als deze kaart een beetje goed in elkaar zit.

@Jarno: Opencyclemap bestaat al wat langer, is afkomstig uit de UK en geloof ik een van de eerste webbased fietskaart gebaseerd op Openstreetmap gegevens. Op de Opencyclemap.org kan je verder niet navigeren, maar ik weet niet wat Viewranger kan, heb er geen ervaring mee. Volgens mij werkt dat niet op Garmin GPS ontvangers. Mijn kaart bevat dezelfde osm data, is niet webbased en uitsluitend geschikt voor Garmin GPS en software (Mapsource, Roadtrip en Basecamp). Het zijn dus twee losstaande projecten die uit dezelfde bron hun data halen, nl Openstreetmap.
Hallo Minko,
De tovenaar schreef:@John: Graag gedaan 8)
Ja in principe kan je mijn stijl files toepassen op de hele wereldkaart van osm. Of het goed zal werken is een tweede, want in het buitenland worden iets andere interpretaties van de osm regels gehanteerd, het alfabet kan verschillen. Voor Duitsland is er al een prima kaart: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User ... r/Radkarte.
Die heb ik als basis genomen voor mijn kaart en de routing is grotendeels op die kaart gebaseerd. Ik zou de Benelux mee kunnen pakken (alleen Wallonië en Luxemburg ontbreken nog), misschien komt dat nog tzt als deze kaart een beetje goed in elkaar zit.
Ik heb je kaart nu ook geïnstalleerd, moest eerst mijn C-drive reorganiseren omdat er bijna geen ruimte meer vrij is. Ik heb de kaart nog niet in mijn GPS getest, maar in Mapsource ziet het er goed uit, veel details (kerken, molens ed.). Ik heb een aantal routes getest in Mapsource en er waren wel wat verschillen tussen de Radkarte en die van jou. Op de Onroute fietskaart zijn bij mijn GPS geen straatnamen zichtbaar, hopelijk wel bij jou kaart.

Knap stukje werk, bedankt.
Frank schreef:Op de Onroute fietskaart zijn bij mijn GPS geen straatnamen zichtbaar,
Waarom niet? De Onroute Fiets Kaart bevat straatnamen, tenzij je de TypFile hebt gebruikt die deze straatnamen juist verbergt... althans bij mij...
Als je straatnamen wél binnen MapSource ziet, maar niet op de GPS: je kunt instellen wat je vanaf welk zoom niveau op de GPS wilt zien. Zou kunnen dat je hiermee ook straatnamen zichtbaar kunt maken, of kunt verbergen. (Ik kan dat niet gemakkelijk gecontroleren omdat ik de straatnamen volledig heb verwijderd).
Frank schreef:... hopelijk wel bij jou kaart.
Je kunt het blijkbaar nooit iedereen naar de zin maken. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan een GPS kaart die een overdaad aan data toont die het overzicht op de essentie van de kaart in de weg staat.
Voorbeelden: (provincie)grenzen, hoogspanningsleidingen en... straatnamen. Waarom zou ik willen dat de GPS mij vertelt in welke straat ik nu fiets? Tenzij ik een fietskoerier ben.
Bovendien: ga met je pijlwijzer boven de straat hangen en de naam wordt getoond (maar dan wel pas op het moment dat ik die naam wil zien).
ankeric schreef:
Frank schreef:Op de Onroute fietskaart zijn bij mijn GPS geen straatnamen zichtbaar,
Waarom niet? De Onroute Fiets Kaart bevat straatnamen, tenzij je de TypFile hebt gebruikt die deze straatnamen juist verbergt... althans bij mij...
Dan heb je geen Colorado. :wink:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=268 ... sc&start=0
Frank schreef:... hopelijk wel bij jou kaart.
Je kunt het blijkbaar nooit iedereen naar de zin maken. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan een GPS kaart die een overdaad aan data toont die het overzicht op de essentie van de kaart in de weg staat.
Voorbeelden: (provincie)grenzen, hoogspanningsleidingen en... straatnamen. Waarom zou ik willen dat de GPS mij vertelt in welke straat ik nu fiets? Tenzij ik een fietskoerier ben.
Bovendien: ga met je pijlwijzer boven de straat hangen en de naam wordt getoond (maar dan wel pas op het moment dat ik die naam wil zien).
(provincie)grenzen, hoogspanningsleidingen en spoorlijnen vind ik ook niet zo interessant, maar straatnamen wel. Vooral bij me in de buurt.
Frank schreef: Dan heb je geen Colorado. :wink:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=268 ... sc&start=0
Ik ben wel benieuwd of die de straatnamen wel laat zien, op een Nuvi en een Dakota lukt dat idd niet. Er zit dus ergens een (bewuste?) bug in de firmware van die toestellen :x want op de oudere GPS series lijkt het wel goed te gaan.
Frank schreef:Ik heb je kaart nu ook geïnstalleerd, moest eerst mijn C-drive reorganiseren omdat er bijna geen ruimte meer vrij is. Ik heb de kaart nog niet in mijn GPS getest, maar in Mapsource ziet het er goed uit, veel details (kerken, molens ed.). Ik heb een aantal routes getest in Mapsource en er waren wel wat verschillen tussen de Radkarte en die van jou. Op de Onroute fietskaart zijn bij mijn GPS geen straatnamen zichtbaar, hopelijk wel bij jou kaart.

Knap stukje werk, bedankt.
Frank, gewoon installeren en fietsen, echt een goeie kaart!
Bij Waypoint zullen ze minder kaarten verkopen, eigen schuld, moeten ze die maar niet zo duur maken!!!

Minko, de Oregon geeft straatnamen weer, alleen erg klein...

John.
Het lettertype is bewust klein (behalve de plaatsnamen), goed te horen dat die ook op de Oregon werken. Je zou overigens de grootte van de straatnamen kunnen wijzigen in de TYP file, maar wijzig niet te veel, omdat ik in een volgende update de TYP file ook weer kan wijzigen.
In een volgende update komen er ook zo'n 300 hellingen bij, die zitten nu in de osm database en zijn afkomstig van http://heuvelsfietsen.nl
Beste Minco

Ik heb de kaart op een Micro SD kaartje in een map GArmin geprakt, zoals je gezegd hebt, en, nu komt het, het werkt op m'n 60csx perfect! Inclusief de straatnamen. Ik ben bijna gelukkig.
Ik mis alleen nog een randje vlaanderen onder Diksmuide om met één (SD)kaart de hele Vlaanderen fietsroutes te fietsen. Ik had van uit Mapsource al een SD kaart van la Belgique aangemaakt en die zal ik alleen op dat punt gebruiken. (Of jij moet met de update van de hoogtelijnen ook de randen van de Benelux meteen meenemen ;-))
Groets en bedankt
Erik
Dat kleine stukje van Vlaanderen staat helaas niet op de planet-nl uitsnede van de openstreetdatabase. Als mijn kaart wat uitgekristalliseerd is, zal ik tzt eens kan kijken naar de Benelux uitsnede, de Ardennen lijken me ook mooi met hoogtelijnen. Bovendien zitten de hellingen van Luik-Bastenaken-Luik nu ook in de database.
Een schitterende fietskaart, ziet er in Mapsource mooi uit, maar op mijn GPS (Garmin 60CS) staat overal: "Fietsroutenetwerk .....(naam)".
Bij het uitschakelen van straatnamen, verdwijnt een aantal van deze hinderlijke teksten, maar er blijven er teveel over.
Hoe krijg ik een mooier beeld op mijn GPS?

Wim
Sommige straatnamen blijven helaas hardnekkig in beeld staan, hoe ik die bug uitschakel weet ik nog niet, of alles moet uit, maar dan zie je ook geen straatnamen meer in mapsource. Er zit ook geen vast patroon in, maar wel opvallend veel voetpaden en N-wegen waarvan de straatnamen in beeld blijven. Het heeft dus mijn aandacht.
Hallo John,
johntelleman schreef: Frank, gewoon installeren en fietsen, echt een goeie kaart!
Bij Waypoint zullen ze minder kaarten verkopen, eigen schuld, moeten ze die maar niet zo duur maken!!!

Minko, de Oregon geeft straatnamen weer, alleen erg klein...

John.
Ik heb de kaart inderdaad geïnstalleerd en hij is wat mij betreft beter als achtergrond voor tracks dan de Onroute kaarten. Beter dan de fietskaart, omdat er meer informatie op staat, beter dan de topo van Oroute want die is "te zwaar", vooral in stedelijk gebied is de weergave schokkerig.

De straatnamen worden goed weergegeven.

Minko, een heel stuk van de Amstel bij Ouderkerk wordt niet goed weergegeven:

Afbeelding

Het vreemde is dat dit niet zo is bij de OSM-kaart op het Internet, is er iets mis gegaan bij het maken van kaart? De OSM-Radkarte heeft hetzelfde probleem.

Ook de Onroute wandelkaart heeft hetzelfde probleem met de Amstel, maar dan met een ander stuk. :lol:
Afbeelding
De tovenaar schreef:Dat kleine stukje van Vlaanderen staat helaas niet op de planet-nl uitsnede van de openstreetdatabase. Als mijn kaart wat uitgekristalliseerd is, zal ik tzt eens kan kijken naar de Benelux uitsnede, de Ardennen lijken me ook mooi met hoogtelijnen. Bovendien zitten de hellingen van Luik-Bastenaken-Luik nu ook in de database.
Joepie...... Ik kijk er naar uit! :lol: :lol: :lol:
Erik