Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

562 berichten
was ik toch net te snel met reageren en te langzaam met het bezoeken van http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads...

Blijkt de tovenaar ook deze week niet stil te hebben gezeten!
Dank.

Gr, F2
Fiselier schreef:was ik toch net te snel met reageren en te langzaam met het bezoeken van http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads...

Blijkt de tovenaar ook deze week niet stil te hebben gezeten!
Dank.

Gr, F2
Ik heb 'm vanavond net geupload :-)

Ik betwijfel of de wegen in de Ardennen er wel allemaal opstaan, maar je kan jouw tracks na afloop natuurlijk altijd uploaden naar openstreetmap, dan wordt de kaart ook weer wat completer :)
He Minko,

De kaart dit weekend in Zeeland eens goed aan de tand gevoeld.
Wat me opviel is dat als je naar een adres, waypoint of POI wil routeren, de GPS (Oregon 300) na een minuut rekenen het opgeeft.
Ook waterwegen heeft ie een hekel aan.
Komt dit omdat de kaart veel details heeft?
Bij de Onroute Fiets Kaart komt het probleem nooit voor.

Verder een schitterende kaart!!!


John.
Als je dit soort 'problemen' ontdekt geef dan iets preciezer aan van 'waar' naar 'waar' het fout gaat. Nu maak je me wel erg nieuwsgierig.

Ik heb nu even op de PC met MapSource zitten spelen in Zeeland.
Ik heb diverse routes gemaakt die inderdaad met de OpenFietsMap (OFM ) ook op de PC (Personal Computer) niet kunnen worden berekend. OnRoute Fietskaart (OFK) heeft heeft geen problemen.
In alle gevallen was de oplossing om één extra via-punt in te voegen waarmee je de berekening aanmerkelijk vereenvoudigd.
Want inderdaad: ik denk zo maar dat OFM méér informatie bevat dan de OFK en daardoor sneller in de 'problemen' komt. Hetzelfde heb ik gezien bij de OpenMtbMap (en dit heeft geleid tot een aangepaste versie van WinGDB3 om de berekening te vereenvoudigen door extra via-punten in te voegen).

Ook stuurt OFK stuurt je zonder problemen door de Westerscheldetunnel. OFM doet dat niet en dat klopt ook. Zonder bus kom je er niet door. Hierdoor moet de OFM een veel grotere omweg berekenen en soms is dat teveel gevraagd (tenzij je OFM dwingt om door de tunnel te gaan door juist een via-punt in de tunnel te plaatsen).
Hetzelfde geldt voor de Zeelandbrug. Maar daar heeft OFK dan weer gelijk, want volgens mij mag je daar wel met de fiets over.
In Zeeland zag ik inderdaad hetzelfde in MapSource gebeuren.

OFM... OFK... What the .... ?!
Die afkortingen zijn gevaarlijk. Voor mij is nu niet meer duidelijk welke kaarten je bedoelt.

Het geheugen van mijn Oregon staat tsjokvol, daar moet ik wat aan doen. Als ik de route naar mijn werk op de Oregon uit laat rekenen dan doet de onroute fietskaart dat prima. Helaas is het mij nog niet gelukt om met de Oregon en de open fietskaart een route te laten berekenen. Ik krijg altijd een melding dat hij onvoldoende geheugen heeft om de berekening te kunnen maken. Het maakt niet uit of het om een route van 30, 20 of 3 kilometer ging. Dus helaas heb ik de openfietskaart nog niet in parcours kunnen gebruiken. Erg jammer, want op de pc ziet het er veelbelovend uit.

Ik heb dat altijd geweten aan het feit dat het geheugen van mijn Oregon praktisch helemaal vol staat.
Ik merk heel vaak hetzelfde: grotere routes (> 30 km) lopen op mijn 60CSX niet vast. Ik heb derhalve de Onroute fietskaart voor de berekeningen en de OSM Beneluxkaart voor de beelden. De OFS-kaart vindt ook meer straatnamen bij het zoeken op adres. De combinatie werkt perfect. Maar of iedereen dit zo vindt ..?
@John: naar een adres routeren gaat denk ik niet op de Oregon omdat het zoeken naar adressen niet werkt. Waarom het niet naar een waypoint of poi lukt, kan liggen aan het feit dat die te ver weg ligt. Afstanden tot 20-30km moet denk ik wel lukken, daarboven kost het (te) veel moeite, een bekend probleem van de osm kaarten.

Als er dan ook nog eens een barriere tussen ligt als een Westerschelde dan wordt de omweg idd te lang voor de berekening en steekt die gewoon het water over op een willekeurige plek, zie ik nu in Mapsource :evil:

Wb de Zeelandbrug, er staat nog een stukje als autoweg op de kaart, en er heeft nog niemand een fietspad naast getekend dus mijn kaart weet niet dat je er ook met de fiets mag komen.

Een andere oorzaak kan dus zijn dat er nog teveel hiaten in openstreetmap zitten, bijv wegen die niet goed ingetekend zijn, waardoor de route vastloopt. Misschien is dat ook het geval bij reichbus, want 3 km lijkt me wel erg kort dat die daar geen route berekening kan maken, heb je een concreet voorbeeld van A naar B?

In mijn omgeving kan ik zowel met een Nuvi, Dakota als Etrex routes berekenen tot pakweg 20-25 km, daarboven loopt de berekening vaak vast.
arnob schreef:Ik merk heel vaak hetzelfde: grotere routes (> 30 km) lopen op mijn 60CSX niet vast. Ik heb derhalve de Onroute fietskaart voor de berekeningen en de OSM Beneluxkaart voor de beelden. De OFS-kaart vindt ook meer straatnamen bij het zoeken op adres. De combinatie werkt perfect. Maar of iedereen dit zo vindt ..?
Loopt die niet vast bij >30km, of wel, gezien je de voorkeur voor de onroute kaart geeft voor de routeberekening?
Ik heb mijn afkortingen vertaald, maar nu vraag ik me nu zelf weer af wat 'OFS' betekent.
OSM = Open Street Map
OFM = Open Fiets Map, gebaseerd op het kaartmateriaal van OSM.
OFK = OnRoute Fiets Kaart (van WayPoint).

De rest is geschrapt omdat De tovenaar inmiddels zelf heeft gereageerd..
johntelleman schreef:Wat me opviel is dat als je naar een adres, waypoint of POI wil routeren, de GPS na een minuut rekenen het opgeeft. Ook waterwegen heeft ie een hekel aan.
Bij de Onroute Fiets Kaart komt het probleem nooit voor.
John.
OSM, OFM, OFK, OFS, pfffff. De argeloze GPS-gebruiker snapt er hierdoor helaas steeds minder van en dreigt bijna af te haken. Heel jammer want ik ben juist een enthousiast GPS-gebruiker.
Wat is nu de beste kaart om op je GPS te zetten, de Onroute Fiets Kaart of de gratis OSM-fietskaart?
Ik ga natuurlijk graag voor gratis, maar volgens John heeft de Onroute Fiets Kaart nooit problemen met routeren en de gratis kaart wel.
@tovenaar:
De tovenaar schreef:
arnob schreef:Ik merk heel vaak hetzelfde: grotere routes (> 30 km) lopen op mijn 60CSX niet vast.
Loopt die niet vast bij >30km, of wel, gezien je de voorkeur voor de onroute kaart geeft voor de routeberekening?
Met excuus, waarschijnlijk nog een typo-error naar aanleiding van het bierfestival...:
grotere routes lopen juist wel vast. Ik zie dat je intussen in je mail van 22:54 hiervoor zelf al een aantal oorzaken schetst, die op termijn met wat hulp van enthousiaste vrijwilligers wel overkomen zullen worden. Overigens: respect voor al je werkzaamheden aan de OFM!
jimvdberg schreef:OSM, OFM, OFK, OFS, pfffff. De argeloze GPS-gebruiker snapt er hierdoor helaas steeds minder van en dreigt bijna af te haken. Heel jammer want ik ben juist een enthousiast GPS-gebruiker.
Wat is nu de beste kaart om op je GPS te zetten, de Onroute Fiets Kaart of de gratis OSM-fietskaart?
Gelukkig voor de niet argeloze GPS-gebruiker is dit lijstje zelfs behoorlijk onvolledig.

Iets meer volledig:

:arrow: City Navigator (CN): 'autokaart', geeft nog steeds de meeste adressen en POI’s. In bijvoorbeeld Frankrijk goed bruikbaar op de fiets, maar de echte fietspaden ontbreken.

:arrow: OnRoute Fiets Kaart (OFK): Nederland, voorkeur voor mooie (om)wegen, maar kiest ook de kortste weg met instelling 'voetganger'. Geen onderscheid verharde/onverhard wegen.
:arrow: OnRoute Wandel Kaart (OWK): Nederland, ToPo kaart, wordt gebruikt door MTB-ers.
:arrow: OnRoute Motor Kaart (OMK): Nederland, voorkeur voor mooie motorroutes, wordt ook gebruikt door racefietsers.

:arrow: Open Street Map (OSM): ''''wereldwijd'''' basiskaart, niet specifiek voor fietsers.
:arrow: Open Fiets Map (OFM): Benelux, afgeleid van OSM kaart materiaal, specifiek aangepast voor fietsers.
:arrow: Open MTB Map (OMM): ''''wereldwijd'''', focus op OffRoad fietsen. Maar ook geschikt voor OnRoad.
:arrow: Velo Map (???): Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Afgeleid van OMM, maar met minder detail voor bospaden en daardoor beter geschikt voor OnRoad fietsen. Autorouting (zonder via-punten) over grotere afstanden.

:arrow: En last, maar zeker niet least, alleen niet te gebruiken op de GPS, is de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond. De enige kaart waar elk (fiets)pad opstaat en waar je uit meerdere routeprofielen kunt kiezen (natuur/kort/racefietser/recreatief).
De resulterende route kun je als track downloaden en vervolgens dus ook op de GPS gebruiken.

Wat een luxe! Er zijn nu bijna net zoveel Fietskaarten voor de GPS als er typen fietsen en fietsers kunnen worden onderscheiden.

De 'beste kaart om op je GPS te zetten'?
Die bestaat niet.
Net zomin als de 'beste' fiets: Santos/Magura/staal/aluminium/Rohloff/schijfrem/Koga/Schwalbe/Shimano/Brooks?

Wij raadplegen (op de PC) 6 van de 9 bovengenoemde kaarten en fietsen de laatste 6 weken nog uitsluitend op OFM (Open Fiets Map). Probleemloos, zonder routeringsproblemen (omdat ik die zelf vermijd).
Alleen vorige week toch weer op de OnRoute Fiets Kaart dwars door Amsterdam gereden. Dit omdat OFM zelfs de informatie over eenrichtingsverkeer kent, maar dat ten onrechte ook toepast op fietsers. In Amsterdam is dat lastig.

Alle bovengenoemde kaarten hebben ieder hun eigen plus- en minpunten.
Het is aan de enthousiaste GPS gebruiker om de voor hem/haar juiste keuze te maken, dan wel om in verschillende situaties voor verschillende doelstellingen verschillende kaarten te gebruiken.
arnob schreef:grotere routes (> 30 km) ... routes lopen juist wel vast.
Oorzaken van het vastlopen van de routeberekening:
:arrow: De mate van detail van de kaart (meer detail > kortere routering)
:arrow: Het aantal in kaart gebrachte wegen binnen dit gebied (meer wegen > kortere routering).
Dus: hoe 'beter' de kaart hoe meer problemen je kunt verwachten bij het routeren over grotere afstanden.
:arrow: Fouten in de kaart (met name ontbrekende aansluitingen tussen verschillende wegen).
:arrow: De ingestelde routeringsopties (begeleidingsmethode).
:arrow: Sommige kaarten raken soms (ja, twee keer 'soms') ook in de problemen bij onmogelijke opdrachten: routeren van/naar een N-weg die verboden is voor fietsers kan ook (of zo je wilt 'zelfs') op de OnRoute Fiets Kaart tot een berekeningsfout leiden. Ook een route naar een POI midden in het weiland of boven op de berg kan fout gaan (in het gunstigste geval eindigt deze route met een rechte lijn).

Los van de oorzaak, de oplossing is altijd dezelfde:
gebruik méér via-punten in je route.

Dat kan door:
:arrow: Handmatig de via-punten niet verder dan ongeveer 5 km. uit elkaar te plaatsen.
:arrow: In eerste instantie een route met een minimaal aantal punten te maken en vervolgens met WinGDB3 extra via-punten verspreid over de route toe te voegen.

Het toevoegen van extra via-punten heeft ook verdere voordelen (afgezien van het nadeel dat het meer werk is):
:arrow: Je hebt meer controle over de route. Met de auto intereseert het me helemaal niets hoe TomTom mij van A naar B stuurt, zolang het maar de snelste route is. Op de fiets heb ik hier wel een mening over die ik graag aan de GPS opdring. Dan is het logisch om de route uit korte deeltrajecten op te bouwen.
:arrow: Om een route te wijzigen is het handig als er al meerdere via-punten inzitten. Meestal wil je niet de hele route verleggen, maar slechts een gedeelte.
:arrow: De kans dat de door de GPS berekende route afwijkt van de op de PC berekende route wordt aanmerkelijk kleiner.
:arrow: Het onderweg herberekenen van een route (zodra je van de route afwijkt en je hebt gekozen voor automatisch herberekenen) gaat aanmerkelijk sneller.

Maximaal = 50 via-punten per route.
Teveel via-punten levert een dwingende route (zodra je afwijkt van de route zal de GPS je eerst weer proberen terug te sturen naar het gemiste punt).
Teveel via-punten gaat ten koste van de berekeningssnelheid, net als te weinig punten.
Te weinig via-punten heeft eerder tot gevolg dat de route op de GPS afwijkt van de op de PC voorbereide route.
ankeric schreef:
jimvdberg schreef:OSM, OFM, OFK, OFS, pfffff. De argeloze GPS-gebruiker snapt er hierdoor helaas steeds minder van en dreigt bijna af te haken. Heel jammer want ik ben juist een enthousiast GPS-gebruiker.
Wat is nu de beste kaart om op je GPS te zetten, de Onroute Fiets Kaart of de gratis OSM-fietskaart?
Gelukkig voor de niet argeloze GPS-gebruiker is dit lijstje zelfs behoorlijk onvolledig.

Iets meer volledig:

:arrow: City Navigator (CN): 'autokaart', geeft nog steeds de meeste adressen en POI’s. In bijvoorbeeld Frankrijk goed bruikbaar op de fiets, maar de echte fietspaden ontbreken.

:arrow: OnRoute Fiets Kaart (OFK): Nederland, voorkeur voor mooie (om)wegen, maar kiest ook de kortste weg met instelling 'voetganger'. Geen onderscheid verharde/onverhard wegen.
:arrow: OnRoute Wandel Kaart (OWK): Nederland, ToPo kaart, wordt gebruikt door MTB-ers.
:arrow: OnRoute Motor Kaart (OMK): Nederland, voorkeur voor mooie motorroutes, wordt ook gebruikt door racefietsers.

:arrow: Open Street Map (OSM): ''''wereldwijd'''' basiskaart, niet specifiek voor fietsers.
:arrow: Open Fiets Map (OFM): Benelux, afgeleid van OSM kaart materiaal, specifiek aangepast voor fietsers.
:arrow: Open MTB Map (OMM): ''''wereldwijd'''', focus op OffRoad fietsen. Maar ook geschikt voor OnRoad.
:arrow: Velo Map (???): Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Afgeleid van OMM, maar met minder detail voor bospaden en daardoor beter geschikt voor OnRoad fietsen. Autorouting (zonder via-punten) over grotere afstanden.

:arrow: En last, maar zeker niet least, alleen niet te gebruiken op de GPS, is de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond. De enige kaart waar elk (fiets)pad opstaat en waar je uit meerdere routeprofielen kunt kiezen (natuur/kort/racefietser/recreatief).
De resulterende route kun je als track downloaden en vervolgens dus ook op de GPS gebruiken.

Wat een luxe! Er zijn nu bijna net zoveel Fietskaarten voor de GPS als er typen fietsen en fietsers kunnen worden onderscheiden.

De 'beste kaart om op je GPS te zetten'?
Die bestaat niet.
Net zomin als de 'beste' fiets: Santos/Magura/staal/aluminium/Rohloff/schijfrem/Koga/Schwalbe/Shimano/Brooks?

Wij raadplegen (op de PC) 6 van de 9 bovengenoemde kaarten en fietsen de laatste 6 weken nog uitsluitend op OFM (Open Fiets Map). Probleemloos, zonder routeringsproblemen (omdat ik die zelf vermijd).
Alleen vorige week toch weer op de OnRoute Fiets Kaart dwars door Amsterdam gereden. Dit omdat OFM zelfs de informatie over eenrichtingsverkeer kent, maar dat ten onrechte ook toepast op fietsers. In Amsterdam is dat lastig.

Alle bovengenoemde kaarten hebben ieder hun eigen plus- en minpunten.
Het is aan de enthousiaste GPS gebruiker om de voor hem/haar juiste keuze te maken, dan wel om in verschillende situaties voor verschillende doelstellingen verschillende kaarten te gebruiken.
Oeps Anke, it's getting even more and more complicated. Ik zie namelijk dat je je eigen antwoord inmiddels binnen een uur al zeker 4x hebt moeten wijzigen.
De vraag wordt zo steeds moeilijker: wat zou nu de beste fiets-GPS-kaart voor ons zijn ?

Aanvankelijk las ook ik hier in deze topic de vele enthousiaste reacties op de "gratis GPS fietskaart" , dus dacht ook ik in mijn onschuld dat deze kaart voor ons fietsers wel het beste compromis zou zijn.
Maar kennelijk heb ik te simpel gedacht en moet je eerst 6 tot 9 andere fietskaarten erop naslaan voordat je in Nederland een leuk rondje wilt gaan fietsen.
En je voelt hem natuurlijk al aankomen, want los van het feit dat dit giga-veel tijd en moeite kost heeft niet iedereen van ons al deze digitale kaarten voorhanden (en al zou ik die hebben heb ik daar eigenlijk domweg ook geen zin in).

De vraag aan andere geïnteresseerden op dit forum: wat zijn jullie ervaringen met deze "gratis GPS fietskaart" en bekijken jullie inderdaad ook eerst 6 tot 9 andere kaarten om een definitieve route te bepalen?
Waarom probeer je 'm niet gewoon Jim? En de routering kan ook gewoon uit. In praktijk gebruik ik vrijwel nooit de routering eerlijk gezegd, alleen om mijn kaart te testen. Vaker gebruik ik een track (gedownloade track van bijv de Fietsersbond) en dat gaat prima op mijn kaart. Andere kaarten staan niet meer in mijn GPS.
jimvdberg schreef:Oeps Anke, it's getting even more and more complicated. Ik zie namelijk dat je je eigen antwoord inmiddels binnen een uur al zeker 4x hebt moeten wijzigen.
Flauw en niet ter zake doende :evil:
jimvdberg schreef: bekijken jullie inderdaad ook eerst 6 tot 9 andere kaarten om een definitieve route te bepalen?
Is dat nu echt de samenvatting van wat ik schrijf :?:
Denk je nu echt dat we iedere keer al die kaarten raadplegen :?:
Als je dat wilt denken, prima, maar dan ben ik er wel nog een vergeten, de belangrijkste: Google Earth...
jimvdberg schreef: De vraag aan andere geïnteresseerden op dit forum: wat zijn jullie ervaringen met deze "gratis GPS fietskaart"
Geweldig initiatief :wink:
ankeric schreef: Alleen vorige week toch weer op de OnRoute Fiets Kaart dwars door Amsterdam gereden. Dit omdat OFM zelfs de informatie over eenrichtingsverkeer kent, maar dat ten onrechte ook toepast op fietsers. In Amsterdam is dat lastig.
Die 1 richtingsverkeersstraten op de kaart zijn oorspronkelijk bedoeld voor automobilisten (AND data). Vaak mogen fietsers wel tegen de rijrichting in, maar niet altijd. Dat moet in de osm data maar worden opgelost (en daar is ook een regel voor), ik ga daar geen eigen regels voor bedenken (bijv 1 richting maar negeren in de routing). Er is wel een oplossing voor, gewoon de optie voetganger kiezen, werkt prima :)
De tovenaar schreef:Er is wel een oplossing voor, gewoon de optie voetganger kiezen, werkt prima :)
Dank je, weer wat geleerd. Zo simpel en samen met de optie 'vermijd onverhard' op de gps (om te voorkomen dat OFM je elk mogelijk zandpad instuurt) is ie nu dus perfect bruikbaar.
Moet ik OFK nu ook van de GPS verwijderen? :lol: :lol: