Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurlint - Forum Wereldfietser

Stuurlint

De configuratie van men trekkingfiets is op een paar details rond. Zo twijfel ik onder andere nog over het stuurlint. Uit ervaring weet ik dat stuurlinten niet zo heel lang meegaan, op men racefiets moet ik ze zelden vervangen, maar op men stadsracefiets zien ze al meer af, je zet je fiets al eens tegen een muurtje, hij valt eens om enzo...
Naast duurzaamheid is natuurlijk comfort van belang. Ik heb gezien dat brooks lederen stuurlinten verkoopt, mooi, degelijk maar ook wel duur, iemand ervaring hiermee?

Dus tips, ervaringen en bedenkingen hierover zijn zeer welkom!
Ik heb laatst op mijn fiets een 'katoenen' stuurlint geplakt. Juist vanwege het 'muurtjes'-effect...
Ik weet niet of dit wat voor je is, Van Nicholas Tape met kurk.

Afbeelding
- kurklint is heel prettig maar scheurt inderdaad snel,
- leer is niet te betalen, Brooks wikkelt daarnaast moeizaam
- katoen is flinterdun en knalhard dus alleen interessant als historisch correct belangrijk is, als je het in de schellak zet is het wel zeer duurzaam
- Foam slangen zijn ook nog een optie, nep gaat niet lang mee, grab-on *) langer.
- Kunststof stuurlint (Pelten, Bike ribbon) is denk ik een gunstig alternatief qua prijs en levensduur



*) Grab-on werkt geloof ik alleen niet op zondag, of geldt dat alleen voor de site :D
Aan die foam had ik al gedacht, maar gezien de dikte vrees ik een beetje dat dit niet helemaal goed gaat zitten aan de remgrepen, of ben ik hierin verkeerd?

Kurk en katoen lijken me niet ideaal voor men doel.

En leer onbetaalbaar, hier verkopen ze brooks lederen linten voor 39 euro, veel geld, maar misschien dan ook wel heel duurzaam? (hoewel ik me afvraag of het leer dan toch niet enorm afziet van het zoute zweet) U zegt dat leer moeilijk wikkelt, bedoelt U dan dat ik kans heb om het te verknoeien bij het wikkelen?

Mocht U een specifiek model kunnen noemen voor de aangerade merken zou het welkom zijn.
Fizik stuurlint gaat ook lang mee.
Ghengis schreef:Aan die foam had ik al gedacht, maar gezien de dikte vrees ik een beetje dat dit niet helemaal goed gaat zitten aan de remgrepen, of ben ik hierin verkeerd?

Kurk en katoen lijken me niet ideaal voor men doel.

En leer onbetaalbaar, hier verkopen ze brooks lederen linten voor 39 euro, veel geld, maar misschien dan ook wel heel duurzaam? (hoewel ik me afvraag of het leer dan toch niet enorm afziet van het zoute zweet) U zegt dat leer moeilijk wikkelt, bedoelt U dan dat ik kans heb om het te verknoeien bij het wikkelen?

Mocht U een specifiek model kunnen noemen voor de aangerade merken zou het welkom zijn.

Ik haat foam om een stuur, maar ben heel ruimdenkend ;) Bij de remgreep heb je een rare overgang

Brooks lint is stug en heeft weinig rek, het is daarom moeilijk netjes om een krom stuur te wikkelen.
m-gineering schreef:Ik haat foam om een stuur, maar ben heel ruimdenkend ;)
Ik haat foam en ben niet heel ruimdenkend 8).
We hebben er 10 jaar lang mee gereden en ik heb me 10 jaar lang afgevraagd waarom.
Het beschadigt zo mogelijk nog sneller dan stuurlint (en daar startte dit draadje mee). Het werd jaarlijks vervangen, zat dan vervolgens 1-3 maanden onbeschadigd en daarna hingen de lappen erbij.
Halverwege het jaar is de elasticiteit er uit en houd je gewoon een kaal stuur vast met iets van 'spul' er tussen.
Als het nat wordt gaat het schuiven, zit het los. (Ergens gelezen dat monteren met haarlak een oplossing zou zijn).
Niet doen dus en hier ben ik heel stellig in.
Dit ziet er ook wel heel vet uit. Misschien nog eens zeggen dat ik voor een 8 tal maanden ga fietsen, en dus iets heel degelijk zoek...

http://www.velo-orange.com/elsebarco.html
Ghengis schreef:Dit ziet er ook wel heel vet uit. Misschien nog eens zeggen dat ik voor een 8 tal maanden ga fietsen, en dus iets heel degelijk zoek...
http://www.velo-orange.com/elsebarco.html
Whow! Maar na drie natte nachten, hoe is het dan? Of zit er een plastic zakje bij?
Leon
Mijn namaak kurk is lang zo cool niet als dat Velo Orange leer, maar het is wel erg goedkoop, praktisch en comfortabel.
Wim
Leon schreef:
Ghengis schreef:Dit ziet er ook wel heel vet uit. Misschien nog eens zeggen dat ik voor een 8 tal maanden ga fietsen, en dus iets heel degelijk zoek...
http://www.velo-orange.com/elsebarco.html
Whow! Maar na drie natte nachten, hoe is het dan? Of zit er een plastic zakje bij?
Kwistig in de Proofide zetten? Het ziet er best comfortabel uit. Vraag me alleen af of het niet schuift en/of draait.

.tsooJ
Ghengis schreef:Aan die foam had ik al gedacht, maar gezien de dikte vrees ik een beetje dat dit niet helemaal goed gaat zitten aan de remgrepen, of ben ik hierin verkeerd?

Kurk en katoen lijken me niet ideaal voor men doel.

En leer onbetaalbaar, hier verkopen ze brooks lederen linten voor 39 euro, veel geld, maar misschien dan ook wel heel duurzaam? (hoewel ik me afvraag of het leer dan toch niet enorm afziet van het zoute zweet) U zegt dat leer moeilijk wikkelt, bedoelt U dan dat ik kans heb om het te verknoeien bij het wikkelen?

Mocht U een specifiek model kunnen noemen voor de aangerade merken zou het welkom zijn.
Ik wil de komende maanden mijn fiets om gaan bouwen met racestuur. Het Grab-on foam heb ik ook op mijn verlanglijstje staan. Voor een racestuur ga je twee keer twee stukken gebruiken. Het bovenste deel komt boven je remgreep te zitten en het onderste deel eronder.
Afbeelding
Op dit plaatje van Roseversand ziet het er wel heeeel mooi uit.

Dit foam heeft mijn vrouw ook om haar barends en het is heel fijn. Het zuigt zich niet vol als het regent.
Kurklint of foam en daar dan katoen omheen wikkelen. Of katoen en een paar comfortabele handschoenen...

Lees ik het trouwens goed, dat Velo Orange -hertenhuidenspul moet je er zelf omheen naaien? Duurt ongeveer twee uur? Mag toch hopen dat het dan tegen een muurtje kan... :)
jasper meijerink schreef:...foam en daar dan katoen omheen wikkelen. ....
Dat heb ik ook gedaan. De dikste foam wat er is en daar katoen omheen....
jasper meijerink schreef:Kurklint of foam en daar dan katoen omheen wikkelen. Of katoen en een paar comfortabele handschoenen...

Lees ik het trouwens goed, dat Velo Orange -hertenhuidenspul moet je er zelf omheen naaien? Duurt ongeveer twee uur? Mag toch hopen dat het dan tegen een muurtje kan... :)
Lijkt mij een heel goed idee, kurk en katoen over. idd Hertenleer is er wel zwaar over,
Ghengis schreef: Lijkt mij een heel goed idee, kurk en katoen over.
Ik denk als je dikke foam neemt ipv kurk je een meer dempender combinatie hebt, het is goedkoper en 'strakker' te monteren.
Ik vind het wel prima dat foam beperkt houdbaar is. Na een zomer fietsen is het wel erg klef geworden... Vers foam voelt vervolgens heerlijk.

Toch zit ik te denken om leren lint om om het foam te wikkelen, omdat het er mooi uitziet. Heeft iemand dat ooit gedaan? Na de woorden van Marten heb ik daar toch wat minder zin in. Misschien gaat het over foam makkelijker, misschien moeilijker??