Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenjas bos en bomen probleem - Forum Wereldfietser

Regenjas bos en bomen probleem

Hoi

Gelijk als nieuweling (edoch fanatiek fietsreiziger) een vraagje, ik ben toe aan een nieuwe regenjas, tot nu toe altijd Agu gehad (de platinumreeks) maar ik vind de nieuwe collectie eigenlijk saai qua kleur.

Dus ik ging eens kijken bij andere merken van outdoor kleding maar ik raak daar echt de weg compleet kwijt, dus hoop ik via jullie wat tips te krijgen.

Enige eis, het moet echt waterdicht, ademend en zijn en het moet ook als zomer/lente jas te gebruiken zijn, ik fiets dagelijks rond 40 km naar mijn werk, dus ik heb geen zin in verschillende jasjes mee te nemen (extra gewicht en spullen).

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen want al die termen die gebruikt worden door de fabrikanten maken het niet makkelijker :oops:
Vaude Infinity eVent Jacket
kost 300 euro, maar dan heb je wel de top
Event is inderdaad het fijnste (enigszins) ademende materiaal. Zelf zou ik iets willen in fluo kleur, vanwege de zichtbaarheid. Montane had een mooi fluo Event fietsjack maar dat zie ik nu niet meer. Je kunt ook goedkoper Goretex werkkleding kopen van het soort dat door de politie en wegwerkers gedragen wordt.
Wim
300 euro, best prijzig en fluor is niet echt een eis van mij, ik heb geluk dat mijn werktijden zomers zo zijn dat ik nooit in het donker fiets (´s winters is dat wat anders natuurlijk).

Maar zijn jassen van noem eens wat Helly Hansen, North Face e.d. ook een beetje te gebruiken op de fiets ?
Als ik een jas koop is het criterium dat bij het fietsen de bolle buik van de jas de knieën niet moet gaan raken terwijl de mouwen toch lang genoeg moeten zijn al dodelijk voor 85% van de ontwerpen.
Dus passen loont.
Leon
Ik heb afgelopen herfst de Agu Lancaster gekocht. Weinig spannend qua kleur, maar erg comfortabel. Wind- en waterdicht en zeer ademend. Niet erg warm, tijdens de winter heb ik er eigenlijk elke dag een fleece onder gedragen. Ook tijdens de meest barre dagen heb ik het niet koud gehad. Het ding kostte volgens mij € 130,00. Ik draag de jas elke dag. Alleen de capuchon vangt net iets teveel wind.

Op de fiets- en wandelbeurs was ik erg gecharmeerd van de Rainmates-regekleding. Vooral de capuchon met ingebouwde pet vond ik een goede vinding.
Inderdaad passen en daarbij een fietshouding aannemen. Veel jassen die niet voor fietsers zijn bedacht blijken dan minder geschikt, vooral als je in een sportieve houding fietst of toch al lange armen hebt.
+1.

kijk vooral ook naar de rug : die moet zeker lang genoeg zijn (buigen en meten dus).
jansenius schreef:+1.

kijk vooral ook naar de rug : die moet zeker lang genoeg zijn (buigen en meten dus).
Zo heb ik een AGU, type is me even ontschoten, 2010 gekocht in de kleurlightgreen(hij is dus geel) en die heeft afritsbare mouwen met achter magneetjes. In het overblijvende hesje zit 100% rugventilatie. Ik heb de jack ondanks m'n geringe postuur(1.77m-77kg) vooral voor de rug en (opverhangende)mouwen in de maat XL gekocht. Geweldige breathable jack voor 125 euro.
Dit is zo'n beetje het meest persoonlijke onderwerp wat er bestaat. Voor mij is het enige materiaal wat nog voldoende 'ademt', je raadt het al, eVent. Ik heb ook een Gore-Tex Paclite jack, maar gebruik die niet meer.
Zo'n eerder genoemde Infinity van € 300 is een bergsportmodel, waardoor je bij windkracht 6 een wapperende vlag bent. Daarom heb ik een racefietsmodel gekocht, welke ook nog eens goedkoper is en (door ontbreken van dubbele zakken) beter transpiratie weg laat.

Ik zou zeggen:
• bepaal voor jezelf in hoeverre je difussie-vermogen nodig hebt (ik heb nog nooit een jack horen ademen)
• bepaal voor jezelf welke kledij je er onder wilt kunnen dragen
• pas diverse modellen, ook (iets) boven/onder je budget
• kijk dan nog eens welke kleurstelling je het prettigst vindt (ik ben ook van de fluo-geel of -oranje, omdat in regenachtige omstandigheden het zicht snel achteruit gaat, ook/zeker voor onoplettende automobilisten)
• maak je keuze en kijk niet meer om of je nu wel de juiste keuze gemaakt hebt.

Succes.
Dank voor alle tips, heb vanmorgen de knoop doorgehakt en weer dezelfde jas besteld die ik al had (een Agu Lancaster) maar dan in een andere kleur.

Reden: ik had eigenlijk niets te klagen en kreeg hartkloppingen van de prijzen die Vaude en aanverwante bedrijven durven te vragen voor outdoorjassen :shock:
Ja, het dubbele inderdaad.
Maar als ik daardoor wél droog blijf (ook van binnenuit)... :roll:
Ik moet zeggen dat ik ook elders lees dat die jassen niet lekker ademen maar ik heb tot nu toe nooit met een drijfnatte rug ofzo gezeten, de luchtgaten in de oksels hebben het altijd goed gedaan bij mij. Maar goed dat kan natuurlijk aan een heleboel dingen liggen, snelheid enzo, maar ook aan de drager zelf, je hebt natuurljik mensen die minder zweten (of meer).
De jas van mij: AGU secco Cabrio heeft een netachtig binnenachterpand, dat schuil gaat achter het afritsbare buitenachterpand met mouwen. Zelfs tijdens regenachtig weer ademt de jas goed en kan warmte afvoeren. De kleur mintgroen= geel bevalt me ook prima omdat die je met de fluoriscerende streepjes zichtbaar maakt tijdens slecht weer en wanneer er minder zicht is.
Kijk eens bij Gore Bike Wear, it's all in the name.
Winkels vergelijken loont, zoals een paclite jas voor 169,95. 't Is dan wel geen Event, maar voor die prijs een erg goede deal..