Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe randonneur - Forum Wereldfietser

Nieuwe randonneur

Ik ben bezig met de voorbereiding van een fietstocht naar Santiago de Compostela. Daarvoor zoek ik een nieuwe randonneur. Trefwoorden zijn: technische betrouwbaarheid, comfort en goede dragers. Aangezien ik veel goede berichten lees en hoor over de Rohloff-naaf is dit mijn eerste keus. Technisch betrouwbaarder dan derailleurs en op den duur lagere kosten aan je fiets. Mij lijkt het het handigst om een fiets te kopen bij een dealer in de buurt. In Deventer en directe omgeving is er dan niet zoveel keus. In Deventer zitten een aantal Koga Miyata dealers. Rohloff is alleen te krijgen binnen het Signature programma en dan zit je al gauw rond de 3000 euro. In Twello zit Profile Hafkamp en die verkopen Jan Janssen en Multicycle. De Multicycle Extreme ziet er indrukwekkend uit met o.a. 48 spaaks achterwiel, maar het frame is van Scandium, daar lees ik slechte verhalen over: te dunne buiswanden en dus op den duur niet stijf meer en deze fiets is behoorlijk aan de prijs: een kleine 3500 euro. Voor ongeveer 1000 euro minder is er de Jan Janssen Rohnin. Die ziet er op papier goed uit. Ik heb echter nog geen mensen getroffen die hun ervaringen met deze fietsen op het internet hebben gezet. Heeft iemand ervaring met deze fietsen en zijn deze types aan te raden?
Technisch betrouwbaarder dan derailleurs
Hier gaan vast een aantal WF'ers over vallen :lol: .
Ik zou ook eens in Wageningen gaan kijken bij http://www.re-cycle.nl en vragen naar de Avaghon Series met Rohloff.
Riny Visser schreef: Aangezien ik veel goede berichten lees en hoor over de Rohloff-naaf is dit mijn eerste keus.
Logisch dat je weinig goede berichten leest over de derailleur. Die doet namelijk al jaren zijn werk in stilte.

Menigeen staart zich blind op een Rohloff. Inderdaad, het schijnt een erg goede oplossing te zijn. En heeft ongetwijfeld vele voordelen boven de ouderwetse derailleur (uitgevonden in 1905 of zoiets, /Marten zal dat wel verbeteren als het niet goed is :D ).

Ui t je bericht begrijp ik dat je nog weinig fietskoopervaring hebt. Loop eerst eens door dit forum heen, want er eindeloos veel geschreven over fietsen en het kopen ervan.

En ik ging ook op mijn eerste fietstocht in 1969 naar de Ardennen op een fiets zonder versnellingen.

Peter
Peter M schreef: ...de ouderwetse derailleur (uitgevonden in 1905 of zoiets, /Marten zal dat wel verbeteren als het niet goed is :D ).
close enough for government work ;)
m-gineering schreef:
Peter M schreef: ...de ouderwetse derailleur (uitgevonden in 1905 of zoiets, /Marten zal dat wel verbeteren als het niet goed is :D ).
close enough for government work ;)
Is dat een compliment? Ik had het hier vandaan.

Peter
Riny Visser schreef:In Deventer zitten een aantal Koga Miyata dealers. Rohloff is alleen te krijgen binnen het Signature programma en dan zit je al gauw rond de 3000 euro. In Twello zit Profile Hafkamp en die verkopen Jan Janssen en Multicycle.
halverwege Compostella zijn al die fietsenmakers even ver weg. Dan is een goede fiets van meer waarde dan een goede dealer ;)
Riny Visser schreef:naar Santiago de Compostela
Heb je nog meer plannen met de nieuwe fiets? Ga je nog eens buiten Europa fietsen, in de bergen . . .
Waarom een randonneur? Denk daar goed over na. Mijn ervaring, met mijn randonneur is dat je op een gegeven moment ook wel eens van het asfalt af wilt en wat bredere banden wilt monteren. Meestal is de banddikte dan beperkt tot 37 mm. Als je een randonneur wilt alleen voor het racestuur dan zijn er ook andere oplossingen. Wil je alleen maar snel over asfalt, dan is een randonneur de juiste keus.

Ronald
Ik ben sinds een jaar tot volle tevredenheid eigenaar van een Jan Jansen Rohnin. Het grote voordeel voor mij was dat in de opbouw veel wijzigingen mogelijk waren. (meer als bij Koga Signature) Bovendien is het frame erg netjes afgewerkt. Mocht je nog meer vragen hebben stuur me dan een pb.
beste,

tegenwoordig worden er geen slechte fietsen meer gebouwd, onder de 1750 euro. Scandium is een speciaal frame die 30% lichter, maar 40% sterker is dan 7005 alu. 7005 zegt iets over de kwaliteit van de buizen.

Mijn advies is: koop een redelijke 2e hands fiets. Als je het na een paar tochten nog steeds leuk vind koop dan een goede fiets. Je kunt voor 1100 euro bij http://www.bike4travel.nl een VSF t400 kopen. Maak voor je zelf uit of je een 26 of 28 inch wilt. Je kunt bij Marco ook gelijk een VSF t400 kopen met een rohloff naaf, voor ongeveer 2200 euro. Dit is een zeer komplete fiets met son naafdynamo. Een van de goedkopere fietsen met son en r-naaf in Nederland. Uit een test in het blad "bike en trekking" kwam deze fiets als zeer goed uit de bus.

Voor de bekende Nederlandse merken Santos, Snel en Koga Miyata, betaal je ook voor de naam. Natuurlijk zegt het ook wel iets over de kwaliteit die je krijgt, maar dan red je het niet met 2200 euro. Voor het goede merk Idworx, moet je denken aan ongeveer 3500 euro.

mario
Ik denk dat je bij Koga, Jan Janssen, en Multicycle inderdaad een beetje tegen de beperkte bandbreedte aan hikt, zoals Ronald al aangeeft. Brede banden zijn absoluut prettig en zijn, tenzij je heftig offroad gaat zodat het "mountainbiken" wordt, veel effectiever om oneffenheden op te vangen dan bijv. voorvering.

Ik ga mee in het advies om eens bij Avaghon te kijken, m.n. de Avaghon Series.
De Jan Janssen Rohnin wordt standaard gemonteerd met Schwalbe Marathon Supreme 42mm breed.
Volgens de site van Exal, velg 28 inch SP19 band breedte van 28 tot 62 mm

breeed genoeg dus. je moet wel kijken of je vork breed genoeg is.

mario
Ronald van der Perk schreef:Mijn ervaring, met mijn randonneur is dat je op een gegeven moment ook wel eens van het asfalt af wilt en wat bredere banden wilt monteren. Meestal is de banddikte dan beperkt tot 37 mm.
Hangt een beetje af van wat je verstaat onder "van het asfalt af". Bospaadjes en gravel gaan prima met 35 mm Kojaks. Rul zand is een ander verhaal, maar dat ga je richting SdC niet veel tegenkomen, denk ik zo.

En ja, de Rohloff is betrouwbaarder en op de lange duur goedkoper dan veel derailleurs. Maar zeker niet alle derailleurs :wink:

Grtjs, Waltertje - rijdt zelf met X.0, maar Record schijnt ook uiterst geschikt te zijn voor een vakantiefiets
50mm Big Apple rijdt toch lekkerder (meer demping, lagere rolweerstand) dan 35mm Kojaks, behalve op perfect glad asfalt. Dat laatste kom je nu net niet zoveel meer tegen als fietser.
42mm Supremes schijnen wat "zuigend" aan te voelen volgens ervaringen elders op het forum.

De XT-derailleur uit 2004 vind ik trouwens ook erg betrouwbaar, evenals de LX-derailleur uit... ik meen 2001 of 2002. En de mountainbike waar de laatste op zit wordt redelijk belabberd onderhouden... :oops:
Zie hier voor waar je over zou moeten nadenken: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf Begin kortom eerst na te denken over de aard van de tochten die je wilt maken en de eisen die dat aan een fiets stelt. Ga dan pas nadenken over merken. En denk niet alleen aan merken confectiefietsen, maar bij deze prijs ook aan maatbouwers. De grootste teleurstelling is immers een fiets die niet past.
Wim
Robertjan schreef:50mm Big Apple rijdt toch lekkerder (meer demping, lagere rolweerstand) dan 35mm Kojaks, behalve op perfect glad asfalt. Dat laatste kom je nu net niet zoveel meer tegen als fietser.
Lage rolweerstand klopt, maar alleen als je vergelijkt bij gelijke druk. Een BA kun je niet lekker op 7 bar zetten, een Kojak wel. 35 mm vouwkojak is ook wel aangenaam licht trouwens, onder de 300 gram voor een 559.

Maargoed, met een ligfiets heb je misschien wat gemakkelijker praten vwb comfort.

Grtjs, Waltertje - komt juist heel veel asfalt tegen buiten Nederland
als ik een fiets zou laten bouwen, dan zou ik er een laten bouwen voor 28/26 inch. zodat ik de fiets dus kan ombouwen.

mario
Dat lijkt me geen goed plan. Het dwingt je tot schijfremmen, en ook qua geometrie wordt het al snel raar. Als je de ruimte hebt voor brede banden en voor 28 inch wielen, dan is er geen echte reden nog 26 inch wielen erin te zetten. Het mooie van een fiets voor 26 inch wilen is nu juist dat je brede banden kunt monteren zonder dat je althans voor kleinere mensen een raar frame krijgt. Ik zou wel in alle gevallen ruimte willen hebben voor relatief brede banden.
Wim
Wim schreef:Het dwingt je tot schijfremmen
Alsof dat een bezwaar is :wink: Avid BB7 is een erg fijne rem waar je weinig omkijken naar hebt.

Grtjs, Waltertje houdt het op 20-26"