Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke GPS is niet te duur en beste geschikt voor Benjaminse - Forum Wereldfietser

Welke GPS is niet te duur en beste geschikt voor Benjaminse

Hallo,

Ik ben deze zomer van plan naar Rome te fietsen via de bekende route van Benjaminse of Rietsma.
Ik die dat de tracks vrij te downloaden zijn via het net.
Welke gps rader jullie mij aan? Als ik het goed begrijp is het niet echt nodig om een echte topokaart aan te schaffen, wat maakt dat je enkel een lijntje ziet op je scherm dat je dan moet volgen. Is het al bij al te doen om de route op deze manier af te leggen?

Wie kan wat meer tips geven hieromtrend? Ik dacht me de Garmin Edge 705 aan te schaffen, niet goedkoop maar ik wil dan ook zo weinig mogelijk gedoe met de route onderweg.

Dank voor de tips,

Olivier
Ook een Garmin Etrex H van €90 is geschikt om tracks in te laden. Er komt wel een interfacekabel en een stuurklem bij om het geheel bruikbaar te maken. Basiskaarten als referentie zijn natuurlijk wel mooier om op je scherm te zien, maar ik mis ze niet echt.
Ik gebruik de Etrex tot tevredenheid.
Welkom op het forum Olivier.

Allereerst, wat is het verschil tussen een route en een track?
Route: geeft aan d.m.v. een pijl welke kant op het volgende waypoint (coördinaat) is, maar kan vaak maar een beperkt aantal waypoints bevatten.
Track: is een lijntje op het scherm tussen de waypoints welke je zelf in de gaten moet houden, maar kan vaak vele duizenden waypoints bevatten.

Wil je een track volgen, en heb je een eenvoudige GPS (zonder kaartfunctionaliteit), dan kun je ook lastiger van de track afwijken. Je moet dan immers zelf zonder kaart op je schermpje de route van en naar de track vinden. Als voorbeeld de eenvoudigere Etrex'en, eenvoudigere GPS 60-modellen, de Dakota 10, en de Oregon 200 van Garmin.

Heb je én een GPS die kan 'routeren' (een route berekenen op de ingeladen kaart), én een voor die GPS geschikte kaart die kan routeren, dan kun je veel makkelijker van de track afwijken en die later ook weer oppikken. Als voorbeeld de wat verouderde (dus wat langzamere) uitgebreidere Etrex'en en GPSMap 60-modellen (de 60CSx is redelijk standaard), en de nieuwe modellen te weten de Dakota-serie, Oregon-serie, en de Colorado (m.u.v. de Dakota 10 en de Oregon 200).

In ieder geval is het een elektronisch apparaat waarvan ook de batterijen leeg kunnen raken. Een (wat globalere) kaart achter de hand houden, en bijhouden waar je bent op die kaart, is dan ook zeer aan te raden.

De grote vraag is wat je na die tocht zult gaan doen. Wil je er gebruik van blijven maken, dan kun je kiezen om direct een wat uitgebreider model (bijv. Dakota 20) te nemen. Wil je eerst de kat uit de boom kijken, dan kun je eerst een eenvoudigere Etrex of GPS 60 kiezen.
Ik moet wel zeggen dat sinds ik afgelopen najaar m'n oude gele Etrex ('Euro') heb ingeruild en een Oregon 300 heb gekocht, ik met vele malen meer plezier gebruik maak van een GPS.
Even ter correctie van Robert-Jan:
De Dakota 10 en Oregon 200 hebben wel degelijk een kaart en zijn ook routerend. Het enige wat daarop ontbreekt is een uitbreidbaar geheugen, maar het interne geheugen is groot genoeg voor heel wat kaarten (800mb). De Colorado is al uit productie, misschien kan je 'm nog in de uitverkoop vinden.

Ik heb zelf gemerkt dat de 'verouderde' Etrexen nauwelijks langzamer zijn dan de Dakota, zelfs qua mogelijkheden soms méér bieden die de nieuwere Dakota niet meer heeft. Ook vind ik persoonlijk het scherm beter leesbaar en de software betrouwbaarder en gaat ie langer mee met één batterijset. Wel is de bediening lastiger (diverse onhandige knoppen en menustructuren, de nieuwere modellen hebben een touch screen) en er kunnen maar een beperkt aantal tracks op (20). Qua prijs/kwaliteit zou je kunnen kijken naar de Etrex Legend Hcx (vanaf 150 euro).

Als basiskaart zou je de gratis Openstreetmap kunnen gebruiken, die is in sommige landen zeer gedetailleerd en routeert voor fietsers zelfs beter dan de commerciële kaarten. Voor Duitsland/Europa zijn er de Radkarte en Openmtbmap.org, in Nederland kan je beginnen met mijn Openfietsmap
Ik rij al jaren op de GPSMAP60Cx. Toevallig fiets ik dezelfde route maar dan omgekeerd en ben net bezig met de tracks.
Het voordeel van dit apparaat vind ik dat het een kleurenscherm heeft en dat je de bijbehorende topografie ook ziet. Een tracklijntje is leuk, maar nog leuker als het geprojecteerd wordt op een weg.
En het is gemakkelijk voor het vinden van de campings en andere zaken

Ik kan je wat foto's sturen van hoe dat eruit ziet.

Overigens vind ik routeren op de fiets een drama. Op de motor en in de auto werkt dit prima, maar met de fiets heb ik meer aan een tracklijntje en de wegen.

Je kunt ook zo'n ding huren bij bv Bever. Probeer het gewoon eens uit. Vaak is 'the proof of the pudding in the eating of it'.
Hallo,

Via Reitsma en Benjaminse wil ik in juli naar Milaan fietsen. Reitsma tot Bregenz en daar overstappen op Benjaminse die vlak bij Milaan langs gaat.
Ik heb de tracks van beide gedownload, maar deze zijn op sommige plaatsen zo sterk gefilterd dat ze (denk ik) moeilijk te volgen zijn.
Heeft iemand voor mij ongefilterde tracks van deze delen?
Hans, mag ik de GPS tracks van jouw route?

Bijvoorbaat dank,
Wim
Wim,

Ik heb de route track hier vandaan.

Ondertussen heb ik de track bewerkt want je kan maximaal 500 punten per deel en maximaal 20 delen hebben (bij de GPSMAP 60xx, andere GPS hebben weer meer of minder), dus je moet wel iets filteren.
Ook heb ik (globaal) alle campings toegevoegd. Als je mijn bestand wil hebben, stuur dan even een PB met je email adres
Welke gps rader jullie mij aan?
Waarom met een GPS Benjaminse fietsen? De tip er eerst een te huren bij Bever en uit te proberen lijkt me een hele goede. Ik heb tot nu toe met weinig succes mijn GPS60csx kunnen gebruiken. Het leukste paadje zit er net weer even niet in. Net even de verkeerde kaart geladen omdat ik de route aanpas om toch op de leuke camping te staan of stadje te zien. POI campings zijn niet echt mijn keuze. Accu leeg. MapSource draait niet op windows 7 etc etc. Weer een duur ding om op te letten. Het moet een hobby zijn als ik maar zeggen. Ik kan er alleen maar op mopperen maar wil em ook niet kwijt :lol: mopper de mopper :oops: Koop een goede hoogtemeter als je je hoogtemeters wil meten. Dat is eigenlijk het enige waar ik hem voor gebruik.
Eric op de Fiets schreef:
... MapSource draait niet op windows 7 etc etc. ...
Bij mij draait het wel op Win7 hoor, no problemo. Maar verder heb je wel gelijk. Het is een gadget en als zodanig soms wel handig, maar eigenlijk overbodig. Ik vind het echter wel een geslaagd gadget want nu het nieuwe er inmiddels vanaf is gebruik ik hem nog steeds met grote regelmaat en ik kom nu dankzij mijn Garmin Garmin op plekken waar ik anders niet kwam.
En, zeg nou eens eerlijk, al dat mopperen, geniet je daar heimelijk ook niet van? Da's in zekere zin ook een hobby. :wink:

Overigens, ik heb een Garmin Etrex Vista hcx. Het volgen van de route werkt daarop vergelijkbaar met een navigatiesysteem in de auto, maar zonder gesproken aanwijzingen, je volgt inderdaad een lijntje op de kaart en wordt dmv bliepjes gewaarschuwd voor afslagen. Niettemin hou je altijd wat 'gedoe' met het volgen van de route. Je zult altijd zelf na moeten blijven denken, het is niet anders.