Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx EasyRohler - Forum Wereldfietser

Idworx EasyRohler

In juli 2009 heb ik een EasyRohler aangeschaft, omdat mijn oude Koga Traveller aan vervanging toe was. Zonder bagage fietst de EasyRohler met zijn dikke banden prima. Met Airsuspension en al. Met bagage fietst het als op pudding. Met één hand sturen is niet veilig; het stuur zwabbert als een poetsvrouw. Na heel veel experimenteren en uitproberen van gewichtsverdeling en bandenspanning en zelfs terugsturen van de fiets naar de fabriek, bleek mij uiteindelijk dat de dikke banden de boosdoeners zijn. Na montage van 42 mm Schwalbe-banden (i.p.v. de 50mm Schwalbe-banden) is het euvel nu verholpen. De fiets is nu stabiel.
Ik vind het wel vreemd dat het onacceptabele rijgedrag met dikke banden door de fabriek niet herkent wordt; i.i.g. niet toegegeven wordt.
Een andere kanttekening is het terugschakelen van de Rohloffnaaf van 8 naar 7. Die verloopt beslist niet vlekkeloos. Zeker bergopwaarts, als er permanente druk op de pedalen is, verslikt de naaf zich en moet de kracht volledig van de pedalen om de juiste versnelling te kunnen vinden. Daar valt wel mee te leven; het is maar een weet.
Voor de rest zijn er beslist veel positieve kanten aan de fiets.
De verlichting en naafdynamo, de mini-endbars, de perfecte remmen, de degelijkheid van alle onderdelen en die ik nog zal ervaren.
In mei maak ik een tocht met bagage en 42mm banden. Ik zal daar ook verslag van doen.
Er zaten 50 mm Schwalbe Marathon Supreme High Density Guard banden op.
Welke Schwalbe 50mm banden had je precies?

Met bv 47mm Marathon heb ik absoluut geen dweileffect.
In november 2009 heb ik de Easy Rohler beproefd en kwam tot soortgelijke conclusies. Trouwens op dat 2009-model zaten Big Apple-banden. Na de banden harder te hebben opgepomp kwam er geen wijziging in het zwabbergedrag: ook niet met 2 handen sturend. Ook ik ervaarde schakelproblemen, of het met dezelfde bladen kwam, weet ik niet meer. Vervolgens de Randonneur van Koga uitgeprobeerd en die was me te stug. At least but not as last de Traveller aan een beproeving onderworpen en jawel die zat met als gegoten: stuurde prettig en ook het schakelen ging prima. Kennelijk liggen aluminiumfietsen me beter, want ik had ervoor ook zo eentje. De Traveller was iets meer dan de helft in prijs van de ID-worx.
Het zwabberen van de Idworx met dikke banden is eerder aan de orde geweest. Toen bleek een hogere bandenspanning de oplossing. Zelf houd ik erg van 50 mm brede banden, en heb ik nog nooit problemen gehad (geen Idworx). Ook de ene 50 mm band is de andere niet (mijn ervaring gaat over Big Apples en gewone Marathons). Hoe is het met je houding op de fiets? Zit je erg rechtop?
Het schakelen van 8 naar 7 bij een Rohloff naaf heeft natuurlijk niets te maken met het merk van de fiets. Hoogstens is de ene naaf een beetje anders dan de andere. Maar bij klimmen zal het schakelen van 8 naar 7 altijd een probleem geven als je de druk niet van de pedalen haalt.
Wim
Ik heb eindeloos met de bandenspanning gevarieerd, ook hoger dan volgens de aanwijzingen. Het zwabberen ging niet over.
Alleen 42 mm banden brachten uitkomst.
Mijn zithouding is normaal.
Als ik het zo zie, dan lijkt me dit een fout van de band en niet van de fiets. De band doet dingen die op het randje zijn van wat mogelijk is. Bij de meeste fietsen gaat dit goed, maar niet bij allemaal. Vraag me niet waarom.
nicolaas schreef:In mei maak ik een tocht met bagage en 42mm banden. Ik zal daar ook verslag van doen
En, hoe was je tocht met bagage en 42mm banden?
Toch jammer, want zo'n fiets koop je niet om er 42 mm banden op te zetten. Zelf was ik afgelopen zomer erg blij met de 50 mm Marathon Extremes op mijn m-gineering randonneur. Dat gaf toch extra comfort en grip op onverharde wegen. Vele reisgenoten reden op andere 50 mm banden zoals de Big Apple of the Marathon Dureme, en waren denk ik net zo tevreden met die maat, maar hadden dus voor een ander compromis tussen snelheid en grip gekozen. Dat vind ik het mooie van 26x2.0 / 559-50: je hebt een enorme keus tussen lekker snel (Kojak) enerzijds en veel grip voor slechte wegen anderzijds (de Extreme) met heel veel ertussenin. Zelf had ik met alleen achtertassen in de voorband 3 bar in mijn Extremes, en achter 5 bar. Zonder bagage past achter 4 bar me beter. Met bagage met 5 bar achter lag de fiets ook in snelle afdelingen als een huis, maar met 4 bar met bagage ging hij wel wat kwispelen.
Wim
nicolaas schreef:Er zaten 50 mm Schwalbe Marathon Supreme High Density Guard banden op.
Als ook Supreme's zwabberen, dan ligt het probleem toch echt bij de fiets zou ik zeggen. Volgens mij is zowiezo de combinatie van 28 inch en van die dikke baloon banden een bron van instabiliteit. Met 26 inch wielen zou je dit probleem volgens mij nooit moeten hebben.
Hi Nicolaas,
Even terug naar het begin: Zonder bagage geen gezwabber maar met bagage wel. Mijn vraag is dan hoeveel bagage? en hoe zit dat op je fiets? Alles achterop en ver naar achteren om ruimte voor je hielen te houden?

Misschien kraam ik onzin uit maar ik zit aan het volgende te denken:
De EasyRohler heeft een relatief kleine naloop (afstand tussen raakvlak van de band op de weg en het punt waar de hartlijn door het balhoofd de weg raakt). Hoe kleiner de naloop hoe directer maar ook instabieler het rijgedrag. Instabiel is nog niet het zelfde als zwabberen, maar het heeft wel ergens een raakvlak.
Instabiel rijgedrag wordt nog eens versterkt wanneer het zwaartepunt van de fiets met bagage en rijder naar achter en/of hoog ligt.
Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je het zwaartepunt van de bagage naar voren en/of onderen brengt

De naloop is te beïnvloeden door een band met grotere of kleinere omtrek te monteren: Hoe groter de omtrek van de band hoe kleiner de naloop wordt (en dus minder stabiliteit) of door een andere voorvork te gebruiken.

Jan
Ik ben dit jaar op en neer naar Spanje gefietst met mijn ER, op 50 mm Marathon Supreme, alle bagage achterop. Meer dan 4000 km geen zwabbertje gevoeld, ook niet bij meer dan 50 kmh bergaf. De fiets reed geweldig en voelde erg stabiel aan.
Kan het zijn dat een van je banden niet helemaal recht op de velg lag, bv. na het plakken van een lekke band? Een heel kleine afwijking wordt door de massa van de bepakte fiets flink versterkt en kan dan aanvoelen als zwabberen.
Onderweg ben ik overigens meerdere ER-fietsers tegengekomen, allemaal dik tevreden. Waarom zou de fabricant dus iets moeten 'toegeven'?
Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken.
Mijn trip in het voorjaar (1600 km) is fantastisch verlopen. Dankzij de 42 mm banden is de fiets stabiel. Zelfs met 60 km/u de berg af, wat ik met mijn Koga nooit gedurfd heb.
Mijn Idworx ER (maat XL) wordt bereden met zo'n 25 kg bagage. Zelf weeg ik 85 kg.Het zadel staat ongeveer in het midden. Ik zit dus niet extreem naar achteren. De bagage is verdeeld over 4 tassen, voor en achter redelijk laag opgehangen. De banden lagen recht op de velgen.
De fiets gedroeg zich prima dankzij de smallere banden. De combinatie Schwalbe Marathon Extreme 50 mm en de voorvork van de Idworx ER 2009 is NIET goed. Ik heb begrepen dat een fiets een compromis is van comfort en stijfheid en dat het voortdurend rond een kritische waarde cirkelt.
Met 42 mm is het probleem verholpen. Minder comfort maar meer stijfheid.
De "Airsuspension" is met de voorgeschreven 3,5 à 4 bar toch al imaginair.
Ik heb de fiets teruggestuurd naar de fabriek in Duitsland, maar na maanden (er was iets mis gegaan met het afhalen) vonden ze er niets mis mee.
Dankzij mijn eigen geëxperimenteer fiets ik nu weer met plezier.