Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Baltische Staten - Forum Wereldfietser

Baltische Staten

Wij zitten te broeden op een fietsreis door de Baltische Staten. (3 weken in juli)
* zijn er mensen die daar gefietst hebben? Tips/ Info is welkom.

Ik zit te zoeken hoe ernaartoe en/ of vandaan te reizen:
1. vliegen op Talinn vanuit A'dam, terugtreinen vanuit Warschau.(vice/versa)
2. retourtje Talinn.

*Andere aanreistips?

Kortom, alle info is welkom!
Ik heb de nachttrein genomen naar Warschau en toen in 3 weken naar Tallinn gefietst. Aangezien Estland het meest westers is, kun je ook daar beginnen en met de zomerzon in het gezicht afzakken naar een mooie finale in oost Polen.

Hier schrijf ik oets over mijn ervaringen. En hier kun je mijn beeldverslag zien.

Hopelijk zijn de muggen in de zomer wat gedisciplineerder en slapen ze overdag. Veel plezier daar!
Dankje Erik!
Prachtig beeldverslag.
Hoe ben jij teruggereist vanuit Talinn? Er gaan geen rechtstreekse vluchten meer.
Onze voorkeur gaat niet uit naar vliegen maar dit keer zit er waarschijnlijk niks anders op..
Dat zou dan Riga worden.

Je hebt vooral veel vrij gekampeerd?
Ik heb veel vrij gekampeerd, daar zijn de landen speciaal voor gemaakt, met al die bossen.

In Helsinki heb ik drie vriendinnen bezocht en ik ben toen van daar terug gevlogen naar Düsseldorf om nog een vriendin te bezoeken.
Hoe snel kan het gaan...
We hebben retourtje Riga geboekt dus wat eerst een plan was neemt nu vaste vormen aan:
3 weken fietsen door 3 landen: Letland, Estland, Litouwen.

Alle tips zijn welkom!
Van 29 juli t/m 5 augustus ben ik in Turku, Finland en overweeg daarna via St. Petersburg naar Estland te fietsen. Ik ben in 1980 en 1982 al in (toen nog) Leningrad geweest, maar Eric: heb je daar ook gefietst? Anders moet ik Oleg maar raadplegen? Als het erg ingewikkeld is (en ik vond het landschap ook niet wisselend) dan kan ik ws. beter de trein nemen tot Elk (NO Polen) en dan van Tallinn overvaren naar Helsinki en terug.
@ Marjan: Als je Duits kan lezen: Baltikum per Rad. Mijn beste tip: Baltikanen zijn best lieve mensen totdat ze achter het stuur zitten.

@ Derk: Vraag je het aan mij? Ik heb alleen tot Tallinn gefietst en toen de boot genomen naar Helsinki.
bikelike schreef:@ Marjan: Als je Duits kan lezen: Baltikum per Rad. Mijn beste tip: Baltikanen zijn best lieve mensen totdat ze achter het stuur zitten.
.
Tänan Erik! " Baltikum per rad is besteld en je 2de tip, nemen we ter harte!
Even een oud topic naar boven halen.
Marjan schreef: Hoe ben jij teruggereist vanuit Tallinn? Er gaan geen rechtstreekse vluchten meer.
Er is inderdaad een periode geweest dat er geen rechtstreekse vluchten waren naar Tallinn.
Nu echter weer wel.

Je kan boeken bij de KLM. Die rekent ongeveer €350 voor een retour, en slechts €610 voor een enkele reis.

Boeken bij Estonian Air levert een ander plaatje op. Een enkele reis ca. €72 een retour gewoon het dubbele.

Wel is het zo dat de prijzen langzaam stijgen, want ik heb een week geleden geboekt van Tallinn naar Amsterdam en toen was het nog €69.

De vlucht wordt uitgevoerd door Estonian Air en hier staan hun voorwaarden. Overigens hoop ik niet dat deze regels alleen voor de afgebeelde fiets gelden. :D

Peter
:oops: Staat me niet netjes, van alles vragen over de Baltische Staten en nooit de goede afloop vermelden.
Wij zijn uiteindelijk naar en van Riga gevlogen met Baltic air.
Een hele mooie fietstvakantie gehad, langs kust omhoog naar Estland, ten noorden van Riga is het erg druk op de weg met langsrazend vrachtverkeer.
Een optie is de bus nemen, een aantal mensen die we ontmoet hebben dat gedaan.
Wij kunnen het navertellen maar ik fiets dat stuk liever niet nog eens.

In Estland zijn de fietsroutes (LF genummerd) erg goed aangegeven.
Wij zijn naar de de noordkust gefietst, langs de kust naar grens met Rusland, langs grens, daarna meer zuidwaarts gefietst.

ten Zuiden van Tartu (mooie stad!!) Letland weer ingefietst en die weg is niet druk, ofwel gewoon rustig.
80% onverhard.

Voor paar foto's
http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... e65b041391

Kamperen:
Langs de drukke kust boven Riga niet veel soeps, erg druk en vies.
Vrij kamperen is aan te bevelen en dat hebben we veel gedaan. De Letten doen dat ook veel.
de campings die aangegeven worden op de wegenkaarten gingen wij liever voorbij.
Langs de weg zie je handgemaakte bordjes staan met tentje, dat zijn de campings waar onze voorkeur naar uitging. Heel eenvoudig en vaak stonden we er alleen.
Mooie foto's Eric en Marjan!
Via de link van Oleg had ik een hotel met campingmogelijkheid in de Russische exclave (Kaliningrad) aangeschreven, maar nooit een uitnodiging ontvangen. Ik ben uiteindelijk per trein via Warschau (mooi!) en Bialystock gereisd, daar bleek de trein naar Suwalki al weg, ben toen naar Elk gereisd en bij een bootverhuur gekampeerd, feitelijk wild, geen beheerder gezien. Prachtige tocht tussen de Poolse meren, langs 3-landenpunt, naar Vistytis (cp), schitterend aan het meer t.o. Rusland, daarna Jubarkas (cp) Klaipeda (cp). Mooi wisselend landschap, deels over landelijke fietsroute, maar dat is deels een zandweg! De pont naar de strandwal ging maar 2x per dag of zo, heb ik niet gedaan. Door de duinen (cp) naar Letland. Omdat de tijd nogal drong, er maar een (zeer drukke) verharde weg door Letland liep, heb ik de bus naar Riga genomen (treinen rijden bijna niet), daar cp op 16 km. Vanaf Saulkrasti weer door de duinen, naar Estland. Op een bepaald moment bleek mijn freewheel niet meer te pakken; in een dorp door plaatselijk fietsenmaker in zijn schuurtje (deed hij naast 3daags ander werk) helemaal uit elkaar gehaald, ik kon weer verder. Bij Tallinn aan zee wild gekampeerd (stond als cp op kaart). Vanwege freewheel maar vanaf Tallinn met Estonian teruggevlogen.
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken van een fietsvakantie door de Baltische staten en Rusland.

Vraag: Hoe is het weer in juli en augustus?
Er valt dan vrij veel neerslag. Ik heb ook wel eens gelezen dat het in de zomer dagen lang kan regenen in de Baltische staten. Klopt dat of valt het mee?
Ik had enige tijd geleden dezelfde vraag. Deze tabel stelde me wel gerust:
http://weather.mailasail.com/Franks-Wea ... ic-Weather
Maar zoals gewoonlijk: resultaten behaald in het verleden ..
arnob schreef:Ik had enige tijd geleden dezelfde vraag. Deze tabel stelde me wel gerust:
http://weather.mailasail.com/Franks-Wea ... ic-Weather
Maar zoals gewoonlijk: resultaten behaald in het verleden ..
Volgens de grafieken op weeronline is in juli/augustus de neerslaghoeveelheid het hoogst. Helaas kan ik alleen maar in die maanden zo lang weg en de Baltische staten + Rusland vragen veel tijd. Ik maak mijn schema zo flexibel dat ik mbv. treinen ook met minder goede dagen verder kan reizen. Maar dagen achter elkaar regen zal de boel ernstig in de war gooien, want er zijn wat stukken die ik absoluut wil fietsen.
De langste periode aaneensluitende regen heb ik inderdaad in juli gehad: vijf dagen onafgebroken regen in Denemarken. Maar daarna werd het weer droog. Gewoon niet wanhopen :lol:
Welke route ga je fietsen? Wij zijn in juni/juli in dezelfde regio, naar het zich laat aanzien op de R1.
arnob schreef:De langste periode aaneensluitende regen heb ik inderdaad in juli gehad: vijf dagen onafgebroken regen in Denemarken. Maar daarna werd het weer droog. Gewoon niet wanhopen :lol:
Welke route ga je fietsen? Wij zijn in juni/juli in dezelfde regio, naar het zich laat aanzien op de R1.
Klaipeda - Siaulai
Siaulai - Rokiskis
Rokiskis - Daugavpils
Daugavpils - Krustpils
Krustpils - Riga
Riga - Valga (2 dagen fietsen)
Valga - Tartu
[dagje met de trein naar Koidula, fietstocht door de "Saatse boot")]
Tartu - Talinn
Tallinn - Narva
Narva - Sint Petersburg (2 dagen fietsen)

Sommige etappes zijn erg lang, zoals Klaipeda - Siaulai, laatste stuk zal ik dan met de trein doen.
Is dat grensverdrag over de Saatse laars al getekend? Wees anders maar voorzichtig :?
Befiets je op deze route niet veel grotere wegen? Of ga je onverhard?
arnob schreef:Is dat grensverdrag over de Saatse laars al getekend? Wees anders maar voorzichtig :?
Befiets je op deze route niet veel grotere wegen? Of ga je onverhard?
Ik vermijd onverharde wegen, maar soms kan het niet anders. Mijn ervaring in Litouwen is dat ik zelfs op hoofdwegen prima kon fietsen, maar ik zoek wel de wat rustigere wegen op. In stedelijke gebieden pak ik het laatste stuk de trein.

Grensverdrag van de Saatse laars is getekend, maar dat was 10 jaar geleden ook al zo. Het door kort geleden Poetin aangeboden aan het parlement om te ratificeren maar dan zal het nog een tijd duren voordat het rond is. In de Saatse laars mag je niet afstappen, je mag er gewoon doorheen fietsen. Het begin en eind is duidelijk te zien aan de borden en de grenspalen. Het is een ritje in de categorie bijzondere fietstochten.
Een vraag, kun je een visum krijgen voor Klaniningrad aan de grens, of hoe gaat dat in z'n werk, en wat is de voordeligste en simpelste manier?